[Algemeen] Snelheid parallelle poort begrenzen? *

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Voor het synchroniseren van bestanden of het delen van een internetverbinding maak ik wel eens gebruik van de parallelle poort met interlinkkabel. Nou ligt de maximale snelheid van zo'n verbinding rond de 60kB/s en da's op zich niet zo erg en wellicht al knap, maar minder is dat in beide gevallen het cpu-gebruik van de 'verzendende' pc nogal hoog is en deze merkbaar trager wordt. Althans, zodra die 60kB echt gehaald wordt, want rond de 30 à 40 valt het nog wel mee. Daarom vroeg ik me af of er misschien een setting bestaat die de snelheid van de poort kan begrenzen tot bijvoorbeeld 30kB/s?

Ik zoek dus geen netwerksetting voor een protocol; dat zou namelijk wel werken bij het delen van internet, maar dan dus niet voor bijvoorbeeld wincommander. Het gaat dus om de poort zelf, in dit geval voor windows 98 maar eigenlijk voor alle windows-versies (Linux mag ook trouwens ;)). Mocht dit niet mogelijk zijn dan moet het maar met protocolsettings, maar dan heb ik mijn twijfels of dit gaat lukken voor het synchroniseren.. Iemand een idee?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
staat in bios de ParallelPort in normal mode en niet in EPP of ECP?

• Tonnes746
ajouin schreef op 02 november 2002 @ 17:51:
staat in bios de ParallelPort in normal mode en niet in EPP of ECP?
ECP/EPP.. hoezo?

• ajouin
in biossettings kan je kiezen voor parallel port
*normal
*ecp (Extended Capabilities Port)
*epp (enhanced parallel port)
2 laatste zijn +/- 10x (?) sneller

• Tonnes746
Poort staat op ecp/epp maar moet juist trager worden. Weet niet of dat is wat je bedoelt (naar normaal zetten dus) maar dat zou een kromme oplossing zijn.. :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Waanzin zeg, zo traag...

Niemand zal 't geloven, maar m'n 486 comminiceerde met m'n XT op >100Kbyte/sec via de compoort.

Siditamentis astuentis pactum.

• ajouin
waarom krom ?
je wilt toch een tragere poort?
dus normal ipv enhanced

• Tonnes746
Varienaja:
Ik geloof je wel hoor, maar die XT draaide vast geen windows. :)

ajouin:
Dus eigenlijk toch een kromme oplossing die bovendien niet te regelen is. Het moet softwarematig te doen zijn..

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 16:53
Varienaja schreef op 02 november 2002 @ 18:21:
Waanzin zeg, zo traag...

Niemand zal 't geloven, maar m'n 486 comminiceerde met m'n XT op >100Kbyte/sec via de compoort.
Da's knap, een UART (comport) haalt op een PC niet meer dan 115.2 kbit per seconde. Misschien dat je hier en daar dubbele snelheden haalt maar zeker geen 800kbit/s. Of bedoel je een Parallellepoort?

Overigens een originele lpt is niet bi-directioneel, 4 controle touwtjes worden "gebruikt" om data terug te sturen. Wanneer deze poorten bi-directioneel worden gebruikt, dan gaat dat per nibble. Wees er dus zeker van dat beide kanten als ECP/EPP zijn ingesteld.

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 20:52
De eigenschappen van de paralelle poort opvragen volgens mij...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je windows gebruikt, dan moet dit kunnen. Wat je doet is het volgende: je hebt waarschijnlijk een externe ve3rbinding aangemaakt. Klik hiervan op de eigenschappen, en zoek vervolgens de poortsnelheid. Di zal denk ik standaard op 115200 bps staan; limiteer maar eens bij 1 van de 2 pc's de waarde. Vink vervolgens "alleen verbinden met deze snelheid aan. Als het goed is zal de PC nu alleen met die snelheid connecten.
Mocht dit niet werken, dan moet je op[ google ff zoeken op het MODE commando (good old dos, werkt ook in w98 / 98, volgens mij zelf in alle win versies. In je autoexec zet je dan een MODE commando om de snelheid van de paralelle poort toe te wijzen; moet volgens mij de instellingen van windows overriden.

SUc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tonnes746
Helaas, onder de eigenschappen van de parallelle poort kun je geen snelheden instellen, zoals bij een compoort..

Externe verbinding:
Het opzetten van een 'directe kabelverbinding' komt weliswaar overeen met dat van een externe verbinding, maar de verbinding verschijnt niet bij eventuele andere verbindingen onder externe toegang. Eigenschappen ervan zijn dan ook niet in te stellen. De kabelverbinding is wel te vinden onder geïnstalleerde modems, maar alleen die voor de seriële poorten hebben een instelbare snelheid, de parallelle niet.

Het mode-commando (had ik nog niet aan gedacht) bracht me even blijdschap maar biedt ook geen uitkomst; dit werkt alleen voor een seriële poort.

Maar evengoed bedankt. Ik zoek verder.. :)

Pagina: 1