Toon posts:

BE6-II booten van cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben heb mijn oude pc weer een beetje compleet gemaakt, en nu wou ik er linux op draaien. Maar om te installen moet ik van cd-rom booten, en dit vetikt ie :'(. Het moederbord is een abit be6-II en ik weet bijna zeker dat het aan de HPT controller ligt, de bios detecteerd namelijk geen devices, dit wordt door de hpt gedaan, en hier kan ik om een of andere reden geen cdroms als boot-devices instellen :s. Ik wil dit eigenlijk oplossen door de hpt controllers te disabelen en alles gewoon door de bios te laten doen, hoe doe ik dit? Alvast bedankt! _/-\o_

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Simpei: de cdrom aan de reguliere ide controller hangen :P De highpoint controller kan als het goed is ook geen atapi devices aan (tenminste, volgens de handleiding).

Verwijderd

Topicstarter
Ermz ff kijken, ik heb de zwarte en de witte controllers, welke zijn welke? (Ben handleiding kwijt). Maareh, mijn IDE kabols passen niet in de zwarte, want die hebben een pinnetje te veel. Verder werkt de cd-rom wel, op dit moment staat er win2000 op, en in windows kan ik de cdrom gewoon gebruiken. Hij boot er alleen niet van :|.

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Als ik het me goed herinner zijn die zwarte aansluitingen van de reguliere controller. En daar passen idd geen 80-conductor (ata 66+) ide kabels op. Hier heb je een normale ide kabel voor nodig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt inderdaad alleen met CDROM opstarten vanuit de reguliere IDE controller. Dan pas kun je in de BIOS instellen dat het van CDROM moet opstarten :)

Overigens zie ik de nut er werkelijk niet van in om een UDMA33 ATAPI ding aan zo'n ATA66 controller te hangen..

Verwijderd

Topicstarter
tis gelukt! moest ff een kabel kopen (die niet zon gaatje dicht heeft) en nu is Linux aant installen! thnx mensen! :)
Pagina: 1