TFT vs. CRT; wat is nou beter?

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 19:35
Ik hoor iedereen dan TFT beter van kwaliteit is maar ben zelf anders van mening.

ik heb al veel TFT's gezien.
Maar die halen het allemaal niet bij de beeldkwaliteit van een iets duurdere CTR :?

Ik heb zelf pas een nieuwe monitor en had gekozen voor een Iilyama omdat ik die helderder en duidelijker vind dan TFT.

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
TFT flikkert niet, en geeft dus veel rustiger beeld. Bovendien zijn de monitoren mooi plat (ruimtebesparing) en licht (handig om mee te nemen :P). En het lijkt me dat een digitale aansluiting (DVI) net wat beter beeld geeft dan analoog.

CRT heeft het voordeel dat het beeld niet wazig wordt bij bewegende beelden (alhoewel dat met TFT's ook steeds beter wordt), en CRT monitoren zijn uiteraard goedkoper.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik vind toch vooral veel goedkope TFT's minder beeld geven dan goedkope CRT's.. de goedkoopsten hebben vaak niet zo scherp beeld en het lijkt of het beeld niet overal even licht is. Ook zit je vast aan 1 resolutie.

Verwijderd

Palomar schreef op 02 november 2002 @ 14:33:
ik vind toch vooral veel goedkope TFT's minder beeld geven dan goedkope CRT's.. de goedkoopsten hebben vaak niet zo scherp beeld en het lijkt of het beeld niet overal even licht is. Ook zit je vast aan 1 resolutie.
Het beeld van een goedkope 15" TFT is alleen minder scherp dan het beeld van een CRT op een resolutie lager dan 1024x768.

Ik heb zelf een TFT-scherm, en ben er zeer tevreden over. Ik zal de voordelen en nadelen uiteenzetten:

Voordelen:

- TFT's verbruiken minder stroom (ongeveer 25% van wat een CRT gebruikt)
- Het beeld is veel rustiger, het is net papier ;)
- TFT's hebben minder ruimte nodig
- Het beeld is zeer scherp

Nadelen:

- Als je het op een andere resolutie dan de standaardresolutie zet wordt het beeld zeer wazig.
- Ze zijn duur

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 14:36:
[...]

Het beeld van een goedkope 15" TFT is alleen minder scherp dan het beeld van een CRT op een resolutie lager dan 1024x768.
ook op de aanbevolen resolutie vind ik sommige goedkope tft's toch minder scherp.. bijv. op mn school hebben ze van die goedkope lite-on 15" schermpjes.. je kunt gewoon duidelijk de beeldpuntjes zien. Op mijn goedkope philips 17" crt zie ik die puntjes haast niet.

Ik zou zelf tenminste nooit zo'n hele goedkope tft kopen.. dan maar een iets duurdere.. maarja das naar verhouding vele malen duurder dan een goede crt.

Verwijderd

Vergeet de dode pixels niet, ook een zeer groot nadeel.

Ik heb zelf BTW een Iiyama AX3818UTC, 15"TFT met DVI, aangesloten op een Radeon 9000 Pro, beeld is zeeeeeeeeeeer scherp :)

Verwijderd

Ja, met zo'n kleine dotpitch als tft's kunnen crt's niet komen. Maar ik moet zeggen dat mijn beeld op 150Hz net zo rustig en stil is aan je ogen als een tft en vrijwel even scherp (Philips 107P) Alleen moet ik dit scherm vrij vaak degausse om een goed beeld te krijgen met mijn goedkope vorige schermpje (15" NEC) geen probleem.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:44
Well afgelopen donderdag heb ik een Illyama 17" TFT gekocht en ben er zeer tevreden over beeld is super scherp en neemt natuurlijk weinig ruimte in :D

nadeel : het was best een rip uit me lijf :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 23:22:
Ja, met zo'n kleine dotpitch als tft's kunnen crt's niet komen. Maar ik moet zeggen dat mijn beeld op 150Hz net zo rustig en stil is aan je ogen als een tft en vrijwel even scherp (Philips 107P)
Hoe weet je dat? Heb je er een TFT naast staan? Volgens mij is een CRT zelfs op 10MHz niet zo rustig als een TFT, omdat een TFT de pixels digitaal aanstuurt. Vergeet verder de straling niet, die schadelijk is voor je ogen en huid.

Verwijderd

EEn TFT geeft doorgaans een beter beeld dan een CRT. Je moet natuurlijk geen appels en peren vergelijken. Een dure 21 inch Sony CRT geeft ook een uitstekend beeld, maar een dure Eizo 17"of 18" TFT geeft een mooier beeld aangezien het beeld echt stilstaat.
Met mijn eizo 17" TFT heb ik geen last van ghosting en alles ziet er erg strak uit. Ik gebruik wel DVI poort.
Dode pixels zijn een nadeel als je ze hebt, maar koop een goed merk en ze zijn zo goed als dode pixel vrij.
Een CRT is wel beter geschikt als je photoshop wizzard bent.
Groot voordeel van TFT: De ruimte besparing en het gewicht. Daarnaast is een TFT mooier om naar te kijken. Een CRT is lomp en doorgaans erg lelijk.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Groot voordeel van TFT: De ruimte besparing en het gewicht. Daarnaast is een TFT mooier om naar te kijken. Een CRT is lomp en doorgaans erg lelijk.
Helemaal mee oneens :P --> het positieve argument voor de TFT klopt wel hoor, maar een CRT is niet zo lomp hoor. Zo zwaar zijn ze ook weer niet en de meeste zien er nog best stijlvol uit imo :P

Anyway, heb niet helemaal het nut van dit topic door. Vraagstelling is beetje onzin. GEEN VAN BEIDE IS BETER. De een heeft gewoon zo zijn voordelen over de ander. Klaar. Voor de rest is het een persoonlijke keuze imo ;)

De meeste mensen deugen!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

TFT vind ik in veel opzichten beter dan een CTR....het kijkt rustiger, gezonder voor je ogen zelf gamen is geen enkel probleem.....

Heb trouwens de desktop pc al een jaar geleden vaarwel gezegd TE veel herrie, Te veel ruimte, TE veel kabels..lomp dus maar dat terzijde

werk al meer dan een jaar constant op deze notebook met z´n 15.1 `TFT....

DUS TFT

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

possibe schreef op 02 november 2002 @ 23:25:
Well afgelopen donderdag heb ik een Illyama 17" TFT gekocht en ben er zeer tevreden over beeld is super scherp en neemt natuurlijk weinig ruimte in :D

nadeel : het was best een rip uit me lijf :)
Welke 17" TFT van IIyama als ik vragen mag? Ben zelf van plan de AS4332UT te kopen en zou heel erg graag een mening van iemand over dit scherm horen :)

Verwijderd

JeeDee : dat is best wel offtopic; ik had gehoopt dat we deze topic als algemene 'TFT vs CRT' konden blijven behouden... ;)

offtopic:
ik zag net pas dat er CTR ipv CRT in de titel stond, aangepast

Verwijderd

Sorry, kzal het er niet meer over hebben in dit topic. -> Possibe: mailto jdboksma@zonnet.nl

Wil ook wel graag dat dit topic blijft. Mijn opsomming pro en contra's komt nog :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Heb hier een tft en werk op school vaak met tft's, en heb hier een heleboel crt's staan.
Heb ook een beetje staan vergelijken:

Voordelen tft:
-Rustiger Beeld.
-Plat en dus ruimtebesparend.
-Stroomverbruik 1/3 van een crt beeldscherm.
-Weegt veel minder en dus mobieler.
-Geen "beeldkrommingen" en geen last van moire.
-Het beeld wat uit de videokaart komt kwa "rechtheid" is ook wat je ziet.

Nadelen tft:
-Als je hoge resolutie/kwaliteit foto's bekijkt dan is dat tog iets minder natuurlijk op een tft.
-Hoge rise en fall time, wat zorgt voor een soort blur effect.
-Duur, maar het wordt gelukkig steeds goedkoper.
-Sommige resoluties tog wazig.
-Kleuren worden vaak tog iets minder mooi weergegeven.

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Kijk anders hier ook maar even voor ervaringen met en meningen over TFT's: TFT/Gamen - the final episode

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Bartjuh schreef op 03 november 2002 @ 20:56:
als het niet minder is :)
Nadelen tft:
-Als je hoge resolutie/kwaliteit foto's bekijkt dan is dat tog iets minder natuurlijk op een tft.
omdat een tft een "vaste" resolutie heeft bedoel je?
tegenwoordig niet echt meer...
alles behalve de "standaard" resolutie
heb ik verder geen last van, is even wennen denk ik :)

Verwijderd

Bartjuh schreef op 03 november 2002 @ 20:56:
Heb hier een tft en werk op school vaak met tft's, en heb hier een heleboel crt's staan.
Heb ook een beetje staan vergelijken:

Voordelen tft:
-Rustiger Beeld.
-Plat en dus ruimtebesparend.
-Weegt veel minder en dus mobieler.
-Geen "beeldkrommingen" en geen last van moire.
-Het beeld wat uit de videokaart komt kwa "rechtheid" is ook wat je ziet.

Nadelen tft:
-Duur, maar het wordt gelukkig steeds goedkoper.
Helemaal mee eens, met toevoeging dat idd alleen native resolution scherp is, hoe lager hoe slechter.

Verwijderd

toch is met ch!

Excuses, maar kon het niet laten :P

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

veldmuis schreef op 03 november 2002 @ 21:00:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Nadelen tft:

--------------------------------------------------------------------------------
omdat een tft een "vaste" resolutie heeft bedoel je?

Omdat de kleuren tog iets minder mooi overkomen...

quote:

tegenwoordig niet echt meer...

Ik zie dit tog nog steeds wel, ook bij 25ms , dan wel in veel mindere mate, alleen nog wel waarneembaar.

quote:

heb ik verder geen last van, is even wennen denk ik

Is ook niet zo heel erg, voor gewone mensen niet echt belangrijk, maar als je vaak high-res-foto's bewerkt etc dan zou ik tog voor crt gaan.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Persoonlijk vind ik dat TFT's nog te duur zijn.
Voor dat geld heb je gewoon een veel betere CRT.
Die mag dan inderdaad wel wat groter zijn maar met een groot buro zie ik dat niet als bezwaarlijk.

Verder vind ik zelf TFT's er onrustig. Op een CRT is een zwarte achtergrond rustig mat zwart terwijl bij een TFT je een beetje 'krioelende' glanzende achtergrond ziet. Voor mij persoonlijk is dat erg onrustig.

Verder moet je een TFT toch op een bepaalde resolutie draaien omdat je anders tegen een brak scherm aan zit te kijken.

De helderheid van TFT's is niet echt een probleem, maar misschien hangt dat af van het merk.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Een fatsoenlijke zwarte kleur op een tft is een kwestie van calibreren met de bijbehorende software.
Of je een tft of een crt neemt zal ook afhangen van hetgeen je ermee doet.
Ik gebruik mijn tft meestal voor wat programmeer werk en internetten.
Om te gamen gebruik ik een crt want dan blijft een tft toch achter wat betreft refresh rate.

Verwijderd

Ik vindt het vooral een kwestie van prijs/kwaliteit. Een TFT haalt het echt niet vergeleken met een echt goede CRT (goede Eizo oid).
Vergeleken met een no-name brol CRT monitor van €150 zijn TFTs wel beter.

• Kakaroto
  • Laatst online: 16-08 22:20
Ik vin persoonlijk TFT super mooi. Echt wel 10x scherper dan een Philips 107S (die heb ik thuis)
TFT op DVI is nog mooier, scherpe beeld, strakke kleuren.

Verwijderd

Ik heb gewoon nog een CRT omdat ze gewoon veel goedkoper zijn en de beeldkwaliteit (voor mij) wel goed is.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ik heb nu thuis al ruim 3 jaar TFT en bevalt mij prima. Zolang je op de standaard resolutie blijft heeft het een prettig beeld en kan je lang blijven zitten zonder last te krijgen. De rest kan je gewoon instellen. Maar een monitor is ook prettig, het is volgens mij maar net waar je van houdt.

Meh ...

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 11:19
Probleem is alleen dat voor grafisch ontwerp een TFT geen optie is. De kleuren van TFT's zijn gewoon een stuk minder dan die van CRT's.

Beste is natuurlijk een dual-monitor setup met een goede CRT en een goede TFT.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ik vind kleuren op een TFT juist mooier, wat zachter... maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om mee te werken als je iets moet ontwerpen.

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 23:13

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 15:26:
Vergeet de dode pixels niet, ook een zeer groot nadeel.

Ik heb zelf BTW een Iiyama AX3818UTC, 15"TFT met DVI, aangesloten op een Radeon 9000 Pro, beeld is zeeeeeeeeeeer scherp :)
pas op dat je je niet sneid dan :D

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• David
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 18:26:
Ik vind kleuren op een TFT juist mooier, wat zachter... maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om mee te werken als je iets moet ontwerpen.
Dat is het probleem juist: ze zijn minder sprankelend en komen minder overeen met de werkelijke kleuren. Ook hebben veel TFT's moeite met het goed (lees: niet geditherd) weergeven van 16,8 Miljoen kleuren.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Bij CRT's heb je onderling ontzettend veel kwaliteits verschil, en dit is bij TFT's niet anders.

Dus het antwoord op jou vraag is heel moeilijk. gewoon zelf kijken en oordelen.

alleen TFT's zijn zo mooi:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/AU5131DT%20BK%20low%20res.jpg

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

Toch wil ik nog even reageren (ondanks dat dit topic zo goed als klaar is):
Ik heb zelf een laptop en op mijn andere 2 pc's een CRT-tje. Het grootste nadeel van de tft vind ik dat je er recht voor moet gaan zitten. Bij normale tft's valt dit overigens redelijk mee, maar toch zie je wel degelijk kleurverschil / donker beeld als je er niet recht voor zit. Dit is bijvoorbeeld irritant als je een film aan het kijken bent. Het stroomverbruik is het grootste voordeel van een tft, flikkeringen zie ik zowel bij een tft als bij een crt (maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn ;) ). Daarnaast is nog een groot nadeel van een tft dat je maar 1 resolutie kan hanteren (als je mooi beeld wil hebben). UT 2003 op 1600x1200 kun je dus wel vergeten, want dat is freaking lelijk :r

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Cis schreef op 04 november 2002 @ 19:51:
Toch wil ik nog even reageren (ondanks dat dit topic zo goed als klaar is):
Ik heb zelf een laptop en op mijn andere 2 pc's een CRT-tje. Het grootste nadeel van de tft vind ik dat je er recht voor moet gaan zitten. Bij normale tft's valt dit overigens redelijk mee, maar toch zie je wel degelijk kleurverschil / donker beeld als je er niet recht voor zit. Dit is bijvoorbeeld irritant als je een film aan het kijken bent. Het stroomverbruik is het grootste voordeel van een tft, flikkeringen zie ik zowel bij een tft als bij een crt (maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn ;) ).
Inderdaad, dat is gezichtsbedrog. Verder wilde ik zeggen dat je er absoluut niet recht voor hoeft te gaan zitten, althans, niet bij mijn TFT.
Cis schreef op 04 november 2002 @ 19:51:
Daarnaast is nog een groot nadeel van een tft dat je maar 1 resolutie kan hanteren (als je mooi beeld wil hebben). UT 2003 op 1600x1200 kun je dus wel vergeten, want dat is freaking lelijk :r
Je moet de kwaliteit van de textures toch op laag zetten als je UT 2003 op 1600x1200 wilt spelen :P

• David
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 20:19:
Je moet de kwaliteit van de textures toch op laag zetten als je UT 2003 op 1600x1200 wilt spelen :P
De resolutie is inderdaad een nadeel. Ik schakel zelf vaak tussen resoluties en houd gewoon van een hoge resolutie. Ik heb een 17" monitor, maar als ik een game speel speel ik graag in 1600x1200 of hoger. De desktop staat gewoon op 1280x960, soms een stapje hoger. Bij TFT's worden alle reso's buiten de standaardresolutie geinterpoleerd,

Ik blijf bij mijn combinatie van een CRT en een TFT

Dato DUO synth voor twee

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08 14:06
eehm nu heb ik nog wel ff een vraagje. Geeft een TFT scherm dat is aangesloten op een normale monitor uitgang niet een veel slechter beeld dan op DVI?? mijn pc heeft namelijk geen DVI aansluiting en alleen maar 2 normale CRT uitgangen. Ik zit er namelijk aan te denken er een te kopen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

shakedown schreef op 25 March 2003 @ 12:31:
eehm nu heb ik nog wel ff een vraagje. Geeft een TFT scherm dat is aangesloten op een normale monitor uitgang niet een veel slechter beeld dan op DVI?? mijn pc heeft namelijk geen DVI aansluiting en alleen maar 2 normale CRT uitgangen. Ik zit er namelijk aan te denken er een te kopen.
Dat is afhankelijk van jouw mening :) Realiteit is dat je het amper ziet :)

Verwijderd

shakedown schreef op 25 maart 2003 @ 12:31:
Beetje onnodige schop van een oud topic. Je kunt daarvoor beter hier terecht:
TFT/Gamen - the final episode part 3

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 12:41 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zie ^. EN de kick heeft idd erg weinig met het onderwerp van het topic te maken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.