<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom slaapt een mens/dier
puur lichamelijke redenen of juist de mentale redenen (geheugen enzo).[/quote]Allebei.
Je lichaam verricht huishoudelijke taken, zoals het oplappen van je spierweefsel (er worden tijdens de slaap groeihormonen aangemaakt), iets wat niet goed mogelijk is als de spieren steeds actief zijn. Welke processen er precies plaatsvinden weet ik niet, dat zou ik op moeten zoeken.
Mentaal gezien hebben je hersenen de slaap nodig om informatie te ordenen en te verwerken. Dromen zijn een gevolg van dit proces.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Probeer maar eens een paar dagen wakker te blijven, wordt je een beetje kierewiet van.[/quote]Ik heb wel eens gehoord dat proefpersonen na een paar dagen wakker te zijn geweest steeds in een "microslaap" vallen, een REM-slaap van een paar seconde.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en waarom slaapt (inclusief REM) de een 8 uur en de ander maar 3 uur en zijn ze beidden even fit/wakker.[/quote]Tja, mensen verschillen nou eenmaal. Misschien heeft het iets te maken met de snelheid van je metabolisme (bij te weinig slaap krijgt het lichaam moeite met het verwerken van bijv. koolhydraten, ik kan me zo voorstellen dat dat bij de ene wat meer meespeelt dan bij de ander).
Van (top)sporters zou ik trouwens niet verwachten dat ze structureel minder dan 6 uur per nacht slapen. Het lichaam krijgt dan niet genoeg tijd om te herstellen van de zware inspanningen.