• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56
Waarom slaapt een mens/dier

puur lichamelijke redenen of juist de mentale redenen (geheugen enzo).

Probeer maar eens een paar dagen wakker te blijven, wordt je een beetje kierewiet van.
en waarom slaapt (inclusief REM) de een 8 uur en de ander maar 3 uur en zijn ze beidden even fit/wakker.
aub feitelijke info.
bvd

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Waarom slaapt een mens/dier
puur lichamelijke redenen of juist de mentale redenen (geheugen enzo).[/quote]Allebei.

Je lichaam verricht huishoudelijke taken, zoals het oplappen van je spierweefsel (er worden tijdens de slaap groeihormonen aangemaakt), iets wat niet goed mogelijk is als de spieren steeds actief zijn. Welke processen er precies plaatsvinden weet ik niet, dat zou ik op moeten zoeken.

Mentaal gezien hebben je hersenen de slaap nodig om informatie te ordenen en te verwerken. Dromen zijn een gevolg van dit proces.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Probeer maar eens een paar dagen wakker te blijven, wordt je een beetje kierewiet van.[/quote]Ik heb wel eens gehoord dat proefpersonen na een paar dagen wakker te zijn geweest steeds in een "microslaap" vallen, een REM-slaap van een paar seconde.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>en waarom slaapt (inclusief REM) de een 8 uur en de ander maar 3 uur en zijn ze beidden even fit/wakker.[/quote]Tja, mensen verschillen nou eenmaal. Misschien heeft het iets te maken met de snelheid van je metabolisme (bij te weinig slaap krijgt het lichaam moeite met het verwerken van bijv. koolhydraten, ik kan me zo voorstellen dat dat bij de ene wat meer meespeelt dan bij de ander).

Van (top)sporters zou ik trouwens niet verwachten dat ze structureel minder dan 6 uur per nacht slapen. Het lichaam krijgt dan niet genoeg tijd om te herstellen van de zware inspanningen.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Alleen feitelijk info?

Tsja, niemand heeft enig idee. Das zo ongeveer het enige wat er over te zeggen valt.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Unicorn:

Het heeft dus niet zo veel met herstellen te maken. Je lichaam is terwijl je slaapt niet minder actief dan als je wakker bent.

En dat de geest slaap nodig heeft voor een gezonde psyche? Dat zou niet verklaren waarom dieren slapen...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Simkin
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Tsja, niemand heeft enig idee. [/quote]dat begrijp ik niet. Er zijn zeker toch wel studies verricht mbt slapen?

Unicorn:
zo denk ik er dus ook over. Ik meende dat slapen was om alle input te ordenen. Geheugen is het voornaamste euvel, je kan naar een tijd anders fantasie en realiteit niet meer vonderscheiden.

lichamelijk aspect is duidelijk. Alleen waarom de een zoveel minder slaap nodig heeft als de ander terwijl ze beidden hetzelfde dag indeling hebben is voor mij nog steeds een raadsel.

Verwijderd

Diadem >>><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Het heeft dus niet zo veel met herstellen te maken. Je lichaam is terwijl je slaapt niet minder actief dan als je wakker bent. [/quote]Er zit wel een kern van waarheid in wat Unicorn zegt. Omdat je overdag veel energie kwijt bent aan bewegen etc, doet je lichaam s'nachts zaken wawar overdag geen of weinig tijd voor is. Zoals flink prakken in je verteringsstelsel. Uiteraard vinden er ook herstelwerkzaamheden plaats. Maar die zouden overdag wellicht net zoveel plaats kunnen vinden.

• Simkin
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zoals flink prakken in je verteringsstelsel. [/quote]ik dacht dat dat een geheel losstaand zenuwstelsel was die dat regelde.
Bij gevaar is dat ook het eerste zenuwstelsel wat het zal laten afweten.

Spieren blijf je misschien wel gebruiken maar:
wie kent het dat als ze een inspannende dag hebben gehad ze opeens 'wakker' schrikken, net alsof je een stroomstoot krijgt. Ik dacht altijd dat dat te maken had met het stbaliseren van mijn spieren, de kans geven om te groeien en te repareren.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En dat de geest slaap nodig heeft voor een gezonde psyche? Dat zou niet verklaren waarom dieren slapen...[/quote]Hoezo? ook bij dieren vind er integratie van gegevens en leergedrag plaats... En bovendien, dieren slapen ook om andere redenen. Zoals het besparen van energie

Verwijderd

bejaarden slapen trouwens structureel minder dan jongere mensen, blijkbaar kunnen ze met minder slaap toe, ook heel apart.

• Simkin
hebben misschien geestelijk minder te verwerken, of ze nu willen of niet.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>bejaarden slapen trouwens structureel minder dan jongere mensen, blijkbaar kunnen ze met minder slaap toe, ook heel apart.[/quote]Dat is natuurlijk omdat ze niet groeien maar krimpen. En omdat ze meestal niet veel doen overdag dus eten ze minder dus hoeven ze minder te verteren.
Ik denk dat je slaap tijd niet wordt bepaald door de hoeveelheid informatie die je moet verwerken. Als je veel moet verwerken ga je gewoon intensiefer dromen(nachtmerries)

Verwijderd

Ja, goede vragen. Slaap? :?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Na zes dagen en nachten zonder slaap treden psychoses op. Als een (indirect) gevolg daarvan kan de mens komen te overlijden. Dit is een medisch feit. Vraag me niet waarom of waardoor.

Ik kan me wel voorstellen dat slaap nodig is om de input te verwerken. Alleen auditieve input is continu, daarom selectief. Daarom word je wel wakker van de wekker maar niet van fel licht, pijn, scherpe smaak en/of stank.

Als de input van deze elementen continu zou zijn, zouden we dat niet kunnen blijven verwerken.

Nogmaals: vraag me niet waarom.

Bloed, zweet & koffie

• me1299
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

Volgens mij verwerkt je geest tijdens het slapen allemaal dingen ook van verdere dagen terug. Daarom droom je vaak over dingen die je hebt beleeft.

Ook schijnt je geest problemen op te lossen tijdens het slapen waardoor je soms heel anders tegen een probleem aankijkt na wat dagen. En daarom is het misschien ook zo dat veel mensen niet lang kwaad op iemand kunnen blijven??

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Los van het rusten, de mogenlijkheid om het lichaam wat te reinigen is er natuurlijk het geestelijk verwerken..en daar is de rem slaap nuttig voor..die psyche problemen krijg je dan ook als die niet hebt, hoeveel uur je ook slaapt.
Misschien wordt in die periode het onderbewustzijn `losgekoppeld` van het fysieke gedeelte van je bewustzijn zodat de schakels die een betekenis hebben in het juist hokje geplaatst kunnen worden en niet `afgemaakte` schakels kunnen worden `afgeschreven`. Een scheiding van ziel en lichaam ?
Ben benieuwd in hoeverre iemand die uittreed dezelfde eigenschappen heeft als iemand in de rem slaap.

Verwijderd

Je synapsen (die pulsen afgeven in je zenuwstelsel) raken overdag op den duur uitgeput. 's Nachts kunnen deze weer opgeladen worden omdat dan de zenuwactiviteit wat minder is. Dat is een reden voor slaap (als ik me het tenminste goed herinner).

Dat plotseling wakkerschrikken (schok), komt doordat je te snel in slaap valt. Je spieren zijn dan nog niet goed ontspannen, terwijl je hersenen al in ZZZZ-modus zitten.

Verwijderd

Bejaarden zijn veel gevoeliger voor licht daarom slapen ze minder (want het is 's morgens licht nou ja in de zomer dan) Tenminste heb ik op de BBC Ceefax gelezen.
Pagina: 1