Aopen AK86 met buizen versterker!?

Pagina: 1
Acties:

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:51
Het gaat om dit moederbord, de Aopen AK86:

http://www17.tomshardware...2q4/021017/hammer-02.html

Ja! Het ZIJN buizen!, mijn vraag, why the hell buizen versterkers? Dat had de radio van mijn opa ook nog uit de 2e wereld oorlog! Hebben ze daar geen modernere technieken voor?

Kan iemand mij uitleggen, waarom nou buizen?

't staat wel heeeeel erg cool hoor, maar als er iets kapot was aan m'n opa's radio, was het 9 van de 10 keer een buis :P

[ Voor 0% gewijzigd door Praetorian op 02-11-2002 11:47 . Reden: Plaatjes doen het niet meer :( ]

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
die buizenversterkers geven nog altijd een mooier geluid dan transistors.
vraag maar aan elke audiofiel wat het mooiste klinkt en hij zal de buizen kiezen.
waarom? ik weet het niet, maar ik weet wel dat die buizen op dat moederbord puur alleen voor de geluidskaart dienen.

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
hensdesk schreef op 02 november 2002 @ 11:41:
die buizenversterkers geven nog altijd een mooier geluid dan transistors.
vraag maar aan elke audiofiel wat het mooiste klinkt en hij zal de buizen kiezen.
waarom? ik weet het niet, maar ik weet wel dat die buizen op dat moederbord puur alleen voor de geluidskaart dienen.
Buizenversterkers geven een mooier geluid? Dat kan je niet zomaar zeggen, aangezien het puur "eye of the beholder" is. En dat iedere audiofiel voor een buizenversterker zou kiezen is ook niet helemaal waar. Ik heb een aantal jaren in de "high-end" markt gewerkt en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat lang niet altijd zo is. Maar laten we niet gaan discussieren over wat er nou wel of niet mooi klinkt : iedereen denkt er anders over. Er zijn mensen die buizen mooier vinden klinken dan transistoren of FET's en andersom geld het ook weer. Feit is wel dat buizenversterkers vaak een "warmer" geluid geven, maar of dit nou per definitie mooier klinkt... Ik ga de discussie al lang niet meer aan, ik probeer alleen de mensen nog duidelijk te maken dat dit neerkomt op persoonlijke smaak.

if you're gonna be dumb you gotta be though

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
wat persoonlijke smaak betreft heb je helemaal gelijk, ik had het wat genuanceerder moeten brengen.
ik denk dat het moederbord ook bedoeld is voor iemand die het warme geluid van een buizenversterker met een computer wil combineren.
of dat nut heeft is ook weer zo'n discussiepunt waar, ook ik, me niet meer aan waag. (kwaliteit voorversterker, kabels, enz. enz. blablabla)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
vergeet ook niet dat die buizen er gewoon stoer uitzien, leuk voor mensen met raampjes in hun PC :)

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Dit is typisch iets voor AV. Ik geloof dat het daar wel eens aan bod is geweest maar dat weten de mods aldaar wel, dus move PMG -> AV :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

Mja. In de High-End wereld is er een hele hype rond buizenversterkers, die lopen tot in de prijsklasse van xxxxxx Euro's. Wat Audiofielen vaak (dus niet iedereen) vinden, is dat buizen een warmer en gedetailleerder geluid geven dan "gewone" versterkers.

Mensen horen dat, dus iemand die zich een beetje in de audiowereld verdiept denkt gelijk dat iets met buizen het beste is.

Daarop probeerd Aopen in te spelen met dit grapje. In dit geval gaat het nergens over, er zijn op andere gebieden veel betere verbeteringen te halen dan er een buizenversterker op te knallen, (van inferieure kwaliteit, een beetje buizenversterker komt namelijk al op 2500€) zoals afscherming en shit.

Wat mij betreft dus onzin, zeker omdat het storingsgevoeliger is.

Aannames zijn fataal.

• prisselada
Ik vraag me alleen af of "high-end"-audiofiele-computeraars zo'n bord wel kunnen waarderen. Een flinke buizenversterker zal 100% zeker al beter klinken dan dit bord. Misschien dat ze het op de 'wannabees' hebben gemikt (no offense).

• Praetorian
  • Laatst online: 17:51
Mmz... het is en blijft vaag dus.. :)

Maar 't is al iets duidelijker, thanx..

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 13:47

GaMeOvEr

Is een hork.

prisselada schreef op 02 november 2002 @ 13:42:
Ik vraag me alleen af of "high-end"-audiofiele-computeraars zo'n bord wel kunnen waarderen. Een flinke buizenversterker zal 100% zeker al beter klinken dan dit bord. Misschien dat ze het op de 'wannabees' hebben gemikt (no offense).
Dat denk ik ook. ;) Eentje uit de categorie "Het staat stoer en ik heb gehoord dat het goed klinkt!" ;)

Aannames zijn fataal.

• Jag
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Ben benieuwd hoe ze het hebben opgelost met de microphonische eigenschappen van buizen, anders hoor je mooi alle herrie in je kast over je set :P.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

lol
de meeste audiofielen houden juist niet van buizen.. waarom ? :
Het geeft een kleuring... een stel op-amps word ook vaak vervangen door trafo's en buizen.. het word wel en weer niet toegepast.

maar er is een scheidingslijn. een typische buizenklank is dus niet gewenst.. wel krom.. want je hebt et warmere ..wat opzich wel lekker is ja..

dan heb je nog dat het mid/hoog gaat schreeuwen min of meer en een beetje aggressief gaat klinken.. buiten dat.. heb je nog hele lichte speakers vaak nodig..anders kost het je inderdaad een vermogen.. en dan nog niet praten van de vervanging van de buizen..

grotendeels word et gewoon met bakken zoals : PASS / Krell / jacob nogwat dingen gedaan

(ik heb weinig koffie vandaag op en ben een beetje vergaard, dus als ik wat mis heb, dont hold back to correct me! :) )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jag schreef op 02 november 2002 @ 18:14:
Ben benieuwd hoe ze het hebben opgelost met de microphonische eigenschappen van buizen, anders hoor je mooi alle herrie in je kast over je set :P.
dan spreken we over inspelen ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• prisselada
Wat wel weer een groot voordeel van een buizentrapje in je case is dat je nu geen extra ccfl-tje nodig hebt :) Krijg je gratis bij 't moederbord

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:18

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik vind het ook een zinloze move van AOpen. Ik denk ook niet dat je met het gemiddelde speakertje dat aan een PC hangt het verschil hoort. En wat voor gebruikers is dit nou op gericht? Mensen die een hifiset met een buizenversterker hebben en denken 'He, nou kan ik eindelijk ook een buizenversterker in mijn PC hebben!' Ik dacht het niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

GaMeOvEr schreef op 02 november 2002 @ 13:38:
(van inferieure kwaliteit, een beetje buizenversterker komt namelijk al op 2500€)
Da's niet helemaal waar, je kan een hele goede buizenversterker bouwen voor onder de €500,-. Die prijzen komen vnl. door marketing (de doelgroep heeft toch geld teveel) en door hele kleine produktie-aantallen.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, trouwens.

Wat ik wel triest vind is dat ze dit met een onboard soundcardje doen, één transistortje vervangen voor een buisje in een crappy el-cheapo kaart. Als je zoiets wil maken, maak dan een PCI-kaart met breakout-box en zet hem in de markt als high-end geluidskaart voor de pc.
Trouwens, 99% van de mensen die zo'n mobo kopen gaan vervolgens brakke MP3tjes afspelen op die pc-speakerset-shit, daar gaat de zgn definitie waarvoor die buis moet zorgen |:(

• Mad_Demon
  • Laatst online: 15:30
TheLemon schreef op 03 november 2002 @ 20:25:
[...]

Da's niet helemaal waar, je kan een hele goede buizenversterker bouwen voor onder de €500,-. Die prijzen komen vnl. door marketing (de doelgroep heeft toch geld teveel) en door hele kleine produktie-aantallen.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, trouwens.

Wat ik wel triest vind is dat ze dit met een onboard soundcardje doen, één transistortje vervangen voor een buisje in een crappy el-cheapo kaart. Als je zoiets wil maken, maak dan een PCI-kaart met breakout-box en zet hem in de markt als high-end geluidskaart voor de pc.
Trouwens, 99% van de mensen die zo'n mobo kopen gaan vervolgens brakke MP3tjes afspelen op die pc-speakerset-shit, daar gaat de zgn definitie waarvoor die buis moet zorgen |:(
Plus het feit dat het 2 PCI sloten in beslag neemt |:(
Pagina: 1