[Fileserver] Beste manier om HD's te combineren

Pagina: 1
Acties:

• CrashFailure
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik wou van een paar schijven die ik heb liggen ( 3*30 + 2*20 ) een fileservertje maken voor spul dat niet op mijn onze eigen PC's hoeft te staan.
Alleen wou ik graag alle harde schijven als 1 directory zien, zodat ik niet voor alle schijven een aparte share hoef aan te maken met samba of iets anders waarmee het kan.... ( de share moet ook zichtbaar zijn in windows )
een RAID iets ? of zijn er andere manieren betere manieren ?

Wat is volgens jullie de beste manier om het te doen ?

(mijn server gaat Gentoo 1.2 draaien met 2.4.1x kernel)

Verwijderd

Je zou ook eens naar LVM kunnen kijken. Hiermee kun je hardeschijven en partities aan elkaar koppelen en meer. Maar als er 1 disk uit knalt ben je al je data kwijt. LVM howto

Verwijderd

Ikzelf heb 2 20GB harddisks in RAID 1 (mirror) [tldp.org] in m'n servertje gezet om toch nog enige bescherming tegen hardware fouten te hebben. Lijkt me in jouw geval ook wel verstandig, omdat je die schijven toch hebt 'liggen'. De share zichtbaar maken in Windows kan gewoon met Samba [samba.org], in jouw geval emerge samba :)

Verwijderd

als de directory structuur die je shared overeenkomt met de ruimte die je aan schijven hebt, dan share je 1 directory met daarbinnen onder de subdirs de juiste schijven gemount, dan hoef je niet eens een raid te maken. Dit is handig als je meerdere onafhangkelijke dingen shared, ook als er dan 1 schijf kapot gaat blijft de rest van het fs wel heel. Alleen als je persee die 130gig aan een stuk moet hebben (files groter dan 30gig) of niet genoeg klein files zodat je het verlies aan ruimte per disk te groot vind dan is een raid0 een oplossing

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb op me fileserver een tijdje LVM gedraait met 5 schijven van 270gb. Maar die is toen gecrasht, alles kwijt. DAt is ook de rede dat ik LVM of RAID0 afraad. Als er 1 keer iets fout gaat ben je alles kwijt. Ik heb nu gwoon alles los, zoals ferengee hierboven geschrijft, werkt perfect. Maar je kan ook RAID5 doen. Dan heb je alleen meer schijven nodig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14
Hmmm, 3x30 + 2x20, eh?

Volgens mij heeft Raid-5 3 harddisks nodig waarbij je dan de ruimte krijgt van 2 HD's - dus 60 GB ruimte, en als 1 van die 3 schijven dan stuk gaat (maakt niet uit welke) is er niks aan de hand, gewoon een nieuwe daarvoor kopen.

Zijn het trouwens IDE-schijven, je moet er wel ff op letten dat je maar 1 schijf per IDE-kabel doet, anders kan het alsnog fout gaan (dat wordt dus IDE-controllers bijkopen waarschijnlijk :) )

Als je die andere twee schijven dan gewoon 'los' laat of RAID-0 maakt indien er niks belangrijks op staat, en er voor zorgt dat 'belangrijke' data altijd op de RAID-5 staat, kan er vrij weinig met je data gebeuren. Ik neem aan dat het geen probleem is als je een keertje wat moet knutselen als er een HD kapot is, zolang dan maar niet de data weg is?
Pagina: 1