Toon posts:

[vraagje] internet via sateliet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was erover aan het denken om internet via de sateliet aan te gaan schaffen, maar nu zit ik met een vraag. Men kon mij niet vertellen hoe het nu precies werkt. Ik weet dat je of een usb 'modem' of een intern 'modem' krijgt dat in verbinding staat met je schotel en dat je nog een andere verbinding nodig hebt voor het upstream verkeer. Dat was mij al duidelijk.

Mijn vraag is nu of je op je sat modem ook een IP adres krijgt. Er is namelijk voor zover ik het begrepen heb geen support voor routing en/of sharing. Het is dus wel zo dat een pc waar die kaart in zit hem gewoon kan gebruiken om de downstream wat te boosten. Maar hoe gaat dit achter de schermen in zijn werk?

Als het zo is dat het modem alleen http verkeer kan versnellen (wat op zich ook al mooi is voor de arme isdn gebruikers onder ons), dan zal het wel via speciale software van de provider gaan. Als sat inet echt alle downstream verkeer versnelt, dan werkt waarschijnlijk via tcp/ip en is er met wat kunst en vliegwerk wel wat in elkaar te steken wat ervoor zorgt dat de bandbreedt geshared wordt.

Als iemand hier wat meer van weet dan hoor ik het graag!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, hier maak ik uit op dat het dus zo werkt:

request > local proxy > isdn > inet

Hierop volgt dus een 'broadcast' van de sateliet naar mijn modem. Bij gebruik van een isdn router zou ik toch gewoon een proxy op de lan verbinding kunnen instellen, correct?

Waarschijnlijk is dit dan wel geen publieke proxy (dus alleen bereikbaar via localhost). Als ze het gewoon op een nic hebben gebind, kan ik voor allen pc's in m'n netwerk die proxy instellen en zou sharing gewoon moeten werken. Anders zou ik kunnen kijken of ik met wat routering toestand (zie onder) het wel opgelost krijg...

netwerk > pc met sat als router > local proxy > isdn router > inet

Jammergenoeg zou dan wel m'n veel te dure isdn router helemaal overbodig worden, want het zou net zo goed werken met een isdn kaart in de pc met sat inet. Is er een mogelijkheid binnen tcp/ip om aan te geven dat als de pc met sat inet aan staat dat hij dan voorkeur krijgt als router boven isdn? Als de pc uit staat kan ik dan nog altijd via isdn op inet. Is er misschien met metrics wat te doen??

bvd!

[ps]
Welke poorten worden ondersteund door een socks proxy??