Toon posts:

Ide controller werkt niet? op GA-8IEXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het relevant is, maar toen mn compu crashte draaide die op fsb van 145 (cpu temp van 39)

Mn computer crashte bij het draaien van n 3dmark 2001se test, en wou daarna niet meer opstarten. Bij "detecting ide" ofzow zegtie voor de prim master/slave en secundary master/slave "none"
Als ik dan naar de bios toe ga zegtie ook dat geen van viere aanwezig is.
Ik heb al geprobeerd met "load bois fail-safe" om het probleem op te lossen, en ook bij de dualbois/Qflash utility de backup te laden om het probleem op te lossen. Maar geen van beide werkte.

ff de sysspecs:
GigaByte 8IEXP
Intel P4 2.53
fsb 145
WD 80GB
Pioneer dvd/cd 48/16
markloos? cd write 20/10/40
ddr ram PC 2800 512mb
geforce 4 4600 van asus
en un soundblast. live 5.1

Is mn Ide controller d00d? zo ja, wat doe ik eraan? kan er een nieuwe in ofzow? ik weet niet hoe dat werkt, of moet ik n helemaal nieuw modo'tje kopen :(
edit:
heb nadat ik de compu 1 dag in bezit had de bios versie geupdate via met het programmatje wat er bij de mobo zit, dit gaf geen problemen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Daar lijkt het wel min of meer op.. Als ik het goed begrijp heb je je systeem en de PCI bus teruggeklokt door alle defaults te laden? En alle IDE apparaten werden hierna simpelweg niet correct meer gedetecteerd? Sja, je zou in dit geval een externe PCI IDE (RAID) controller kunnen nemen om dit om te zeilen..

Verder horen I/O controller problemen echt in Opslagmedia & I/O Controllers..

Hiervoor krijg je een enkeltje [PMG] > [OM] :)

Verwijderd

Topicstarter
maarhe, als je toch un IDE neemt via PCI dan loop deze toch maar op n snelheid van 33 ipv de kloksnelheid van je moederbord?
En wat kost zon kaartje?
En valt het echt niet op te lossen met bijv un biosreset ofzow?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De onboard controller loopt ook gewoon via de 33MHz snelle PCI bus..

En wat betreft BIOS reset: had je dat nog niet geprobeerd dan? Doe het dan! :)

Verwijderd

Topicstarter
8)7 hehe, en hoe doe ik dat? er zit wel bij de dualbios zon leuke optie die heet reset, dan druk je f8 ofzow, vraagtie ja of nee, en dan start de comp opnieuw op, dus ik denk niet dat dat de reset is die misschien zal helpen :)

Verwijderd

Topicstarter
hmm, biosreset is gelukt, alleen het probleem bestaat nog steeds.
Nui heb ik gezien dat er 2 raid (MBFasttrak 133 Lite) ingangen al standaard op mn board zitten, en heb geprobeerd om de harde schijf daarop aan te sluiten, maar dan komt windows met zon dom blauw scherm, met de standaard foutmelding die daarbij hoort....
Is dit omdat de schijf ineens in RAID zit misschien? of komt het gewoon omdat de harde schijf problemen heeft?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:09
Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 23:40:
Is dit omdat de schijf ineens in RAID zit misschien? of komt het gewoon omdat de harde schijf problemen heeft?
Dit komt omdat Windows nu op een andere controller zit, vindt ie niet zo fijn. (boot.ini veranderen). En hopen dat je ook al de drivers hebt geinstalleerd voor je onboard RAID controller.

Verder, als je controller het zelfs na een Biosreset nog niet werkt dan zou ik al bijna zeggen dat je onboard controller dood is ja. (Je kunt dan altijd nog de garantie proberen :) )

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
En als ik dan de hdd op de raid controller hang?
Welke schijfletter krijgt deze dan? En hoe kan ik um in DOS vinden?
(hmm, dan heb ik nog altijd probleem met de cd-rom speler :()

Edit:
Heeft er iemand ervaring/gehoort van dit probleem?
En wat zou ik kunnen verwachten qua garantie? krijg ik een nieuw mobo? krijg ik de dagwaarde/aankoopwaarde terug? of een deel van dagwaarde/aankoopwaarde?

Verwijderd

Topicstarter
Blik schopkonten erbij :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kep de oplossing gevonden. Wel stom dat ik er niet eerder aan heb gedacht, maargoed, tleek mij gewoon dat het een ide controller probleem was.

Wat was nou het probleem: mijn justlink writertje.....
als ik die op de ide kabel aansluit geeftie fouten bij het opsporen van prim/sec master/slave
En dat ligt niet aan jumper settings ofzow, ook als ik de writer alleen aansluit (dus zonder sec master) en de jumper op single master zet dan geeftie problemen.
En hetzelfde geld als ik um in n andere computer zet.... :(
Die zal dus wel kapot zijn... neem aan dat ze dat soort dingen niet meer repareren, en kweet niet eens hoe oud die eigenlijk is, misschien nog wel binnen het jaar en valt het onder garantie????

Maargoed, dees informatie ff voor persoontjes met zelfde probleem, die de search gebruiken en ervan balen dat er in dit topic geen antwoord staat
Pagina: 1