[tel. aansl] 4 aderig grondsignaal naar 2 aderig kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BobDay
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Vandaag heb ik mijn ADSL modem, tweakDSL :) ontvangen! Hiervoor dien ik zo'n bekende splitter op de 'grondlijn' te plaatsen. Echter mijn 'grondsignaal' is niet voorzien van een stekkertje. Hierdoor kan ik dus niet mijn 'grondsignaal' rechtstreeks in de splitter pluggen :( De grondkabel dient dus voorzien te worden van zo'n stekkertje.
Toevallig heb ik nog een 2 aderig telefoonkabel met twee aangegoten plugjes. Kan ik deze telefoonkabel doorknippen en aansluiten op het grondsignaal? M.a.w. komt mijn ADSL binnen over 2 adders en zijn de andere aders loze aders?

43% of all statistics are worthless

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ja, dit werkt zonder probleem.

Telefoonlijn is namelijk maar 2 aders.

• BobDay
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
fijn, maar waarvoor zijn die twee overige kabels dan?

43% of all statistics are worthless

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
voor je tweede analoge lijn misschien ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
BobDay schreef op 01 november 2002 @ 20:56:
Die worden in nederland niet gebruikt.
In andere landen wel, waarvoor ze precies er zijn weer ik niet.
R-v-R schreef op 01 november 2002 @ 21:11:
voor je tweede analoge lijn misschien ?
Nee, hiervoor zijn de rest van de aders nog, als het goed is nog een stuk of 10. :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Volgens mij is dat alleen bij sommige huizen het geval, ik dacht dat je 2x2 aders hebt, ik kan het alleen niet controleren, zit binnenin zo'n lasdop :)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Die worden niet gebruikt, sterker nog, dat andere aderpaar gaat niet eens de centrale in. :) Ze kunnen trouwens wel gebruikt worden maar dat is met SDSL, daar heb je twee aderparen voor nodig. :)
Pc123 schreef op 01 november 2002 @ 22:14:
Volgens mij is dat alleen bij sommige huizen het geval, ik dacht dat je 2x2 aders hebt, ik kan het alleen niet controleren, zit binnenin zo'n lasdop :)
Alle huizen hebben dat, oud of nieuw, dat maakt niets uit.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• bazs2000

bazs2000

Quote ipv edit. |:(

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik geloof dat ze vroeger gebruikt werden om het telefoonnummer door te geven, kijk maar eens in de stekker van zo'n hele oude telefoon met een draaischijf, daar zitten ze alle 4 aangesloten.

Als je zo'n telefoon tegenwoordig nog wilt gebruiken dan moet je 1 van die draadjes op een andere pin aansluiten.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze die 2 aders erbij hebben gezet voor als ze nog eens iets anders daarover willen laten lopen, dan hoeven ze niet elk huis aan te gaan passen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• bazs2000

bazs2000

bobo1on1 schreef op 01 november 2002 @ 22:24:
[...]

Ik geloof dat ze vroeger gebruikt werden om het telefoonnummer door te geven, kijk maar eens in de stekker van zo'n hele oude telefoon met een draaischijf, daar zitten ze alle 4 aangesloten.

Als je zo'n telefoon tegenwoordig nog wilt gebruiken dan moet je 1 van die draadjes op een andere pin aansluiten.
Nee hoor, lees mijn andere post maar eens. :)
In die telefoons zijn die draden dan wel aangesloten maar in de centrale niet, het maakt dus ook niets uit of je een draad omlegd of wat dan ook.

• MasterM
  • Laatst online: 05-08 10:54
bazs2000 schreef op 01 november 2002 @ 22:19:
[...]

Die worden niet gebruikt, sterker nog, dat andere aderpaar gaat niet eens de centrale in. :) Ze kunnen trouwens wel gebruikt worden maar dat is met SDSL, daar heb je twee aderparen voor nodig. :)

[...]

Alle huizen hebben dat, oud of nieuw, dat maakt niets uit.
wat een wijsheid...
mijn 'oude' huis in alphen aan den rijn... daar gaat het niet naar de meterkast... en de heeft geen 'bovengrondse' lasdop...
miscshien in de kruipruimte.. .maar ik kan me niet voorstellen dat een kpn monteur betaaldwordt om daar te gaan kruipen

ons nieuw huis is idd geseald

En mijn in mijn papies bedrijf pandje zat ook een 'tweede' lijn en dat ging gewoon via de oranje witte draad... :S (goed het is een jaar geleden dat ik daar isdn heb lopen planten... maar ik kan het me nog goed herineren)
kan iemand dit bevestingen...?

• bazs2000

bazs2000

In dat geval hebben ze toendertijd dat tweede aderpaar aangesloten voor die extra lijn. Ik kom nog wel eens in de telefooncentrale's en weet dus hoe het in elkaar zit wat dat betreft.

Ohja, als een KPN-monteur iets aan moet sluiten in een kruipruimte dan kruipen zij er gewoon doorheen hoor. :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Mag vast niet meer van de arbo wet enzo :) Maar ik neem aan dat de meeste niet zo vervelend zullen doen, ze hebben het zelf zo aangelegd.

Verwijderd

Er zijn verschillende invoerpunten. In oude huizen kan dit een zgn. doplas zijn in de meterkast, maar dit kan ook gewoon ergens in een van de kamers zitten die aan de straatkant liggen. Ook kan het het eerste aansluitpunt in de woning zijn, uiteraard ook diegene die het dichts bij de straatkant ligt.

De kabels die hier naar binnen gaan zijn allemaal 1x4'tjes blauw pvc of zwartlood.

In flats zijn het meestal 8 aderparen stapn58 die in de kelder op een stapn58 verdeler uitkomen in nieuwe woningen een klein isra doosje in de meterkast.

Bij bedrijven is het meestal een M20 verdeler waar verschillende gronkabels op afgemonteerd kunnen zijn.

In alle gevallen wil het niet zeggen dat alle aderparen doorlopen naar de centrale, deze zitten in de eerste las in de straat en zijn niet doorgezet.
Bij een aanvraag voor een lijn is het goedkoper om de straat open te gooien op de plek waar de las zit, dan om alle aderparen door te zetten naar de centrale.
Ten eerste moeten er veel meer gronkabels gelegd worden en zou de hoofdverdeler ook nog eens veel groter uitpakken dan nodig is.

Over de arbo en de kruipruimte, het mag mits de monteurs met zijn tweeen zijn

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bazs2000 schreef op 01 november 2002 @ 22:37:
In dat geval hebben ze toendertijd dat tweede aderpaar aangesloten voor die extra lijn. Ik kom nog wel eens in de telefooncentrale's en weet dus hoe het in elkaar zit wat dat betreft.

Ohja, als een KPN-monteur iets aan moet sluiten in een kruipruimte dan kruipen zij er gewoon doorheen hoor. :)
Toentertijd hebben ze inderdaad het tweede aderpaar gebruikt voor een tweede lijn. Dat hadden wij ook :)
Pagina: 1