[cpu upgrade] gaat gruwelijk mis, help!

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 14:33

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo,

Groot probleem, please help iemand!
Ik heb een Abit TH7II Raid bordje, GeForce 3, 512 Rambus geheugen, P4 1.7Ghz. Vandaag nieuwe cpu binnengekregen, een P4 2.4Ghz (400mhz fsb, net als de oude). Netjes omgewisseld, aanzetten en hij wordt keurig herkend in de bios (100x24=2400mhz).

Echter: Windows XP bootscherm haalt hij niet. Hij blijft hangen. Na een reboot krijg ik de keuze voor safe mode, last known good config enzo. Niets werkt hier, maar als ik via safe mode ga, blijft hij hangen (alleen harde reset werkt nog) bij agp440.sys.

Goed, klote maar waar, maar misschien dus even reinstallen? (lijkt me op zich niet nodig) Affijn, bootcd van WinXP erin en jawel.

\I386\ntkrnlmp.exe could not be loaded
error code 7

En als je op enter drukt reboot hij. Let wel: dit gebeurt direct aan 't begin van de setup, ik heb nog niet kunnen kiezen voor recovery of een format.

De hd's lijken goed (in andere pc). Iemand ENIG idee wat er verkeerd kan zijn?

HELP! (thnx)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

heb je voor de gein al eens een biosupdate gedaan
ik kan me namelijk herinneren dat er voor de 2.4 ghz een multiplier van 24 nodig was :P

en die wordt waarschijnlijk niet ondersteund door je bordje, maar hij geeft em wel aan.

nieuwe bios denk ik

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 18:12
Misschien de koeler niet helemaal lekker bevestigt?
De P4 stept nl down bij te hoge temperaturen en kan evt vastlopen daardoor, kapot gaan is vrijwel uitgesloten... maar probeer je cooler eens opniew te bevestigen.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• DustMan4u
  • Laatst online: 19-08 18:12
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:31:
ik kan me namelijk herinneren dat er voor de 2.4 ghz een multiplier van 24 nodig was :P

en die wordt waarschijnlijk niet ondersteund door je bordje, maar hij geeft em wel aan.

nieuwe bios denk ik
Gezellig als hij zo lekker door de bootsequence heen komt :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

in bios effe floppy op 1 zetten en dan opstart disk erin pleuren (eventueel format) een os erop (win me ofzo) en die installen en daarover xp draaien, gaat werken (y)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Kijk even de CPU en memory snelheden in de bios na, een verkeerde setting bij de pci/agp/geheugen snelheden kan rare fouten veroorzaken

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Clean install van Windows?.

Verwijderd

lijkt me het beste met start disk en alles ff overnieuw te install. daarna
bios update erover heen goeie en hij moet werken

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In de 1e post staat duidelijk dat dat dus niet lukt. (hier is mijn sig. leuk van toepassing :+)

Hm, het lijkt toch alsof je CPU te warm wordt o.i.d, controleer die temps toch eens voor de zekerheid. Een BIOS update kan idd ook nog eens werken, even op een andere pc de laatste bios voor je TH7II downloaden en op een flop zetten dus.

Probeer ook nog eens voor de zekerheid een ander OS te installeren, voor de zekerheid. Ik kan je de Gentoo (linux) live CD aanraden (die is te downloaden op gentoo.org), hiermee kan je van de CD linux draaien, en wellicht komt hier een wat duidelijkere foutmelding uit (mits je systeem weer crasht).

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Thnx so far.

Bios update: inderdaad, de TH7II Raid moest een bios update hebben voor de 2.4ghz (24x100). Heb ik vorige week al geupdate, dus dat is 't niet.

Temperatuur lijkt goed, in bios staat 42/43 graden celcius als ik 'm een paar minuten aan laat staan. Zou toch goed moeten zijn?

Ik ga 't 's proberen met die bootdisk, mocht 't niet lukken raadpleeg ik jullie weer! :)

(even over de oorzaak: het zou toch niet zo moeten zijn dat bij een pure cpu upgrade het os verklooit is?)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
kheb ongeveer etzelfde probleem bij het overklokken van een P3 733 hierzo.
Windows is corrupt ofzo.... gewoon alle files overzetten op andere comp, daarna hd formatten en gean met die benean :)

Verwijderd

Het is wel een andere proc, willamet naar northwood. Lijkt me dan dat je toch opnieuw windows moet installen.

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
misschien wil win xp niet echt met een upgrade goed werken ik kan me heugen dat win2000 daar ook al moeite mee heeft en soms gewoon blijft hangen de ene keer is het geen probleem de andere keer is een fresh install de oplossing

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 19:05:
Het is wel een andere proc, willamet naar northwood. Lijkt me dan dat je toch opnieuw windows moet installen.
Nee, hoeft niet!! Ik had ook een 1.7 Willamet en heb 1 mnd trug ook geupgrade naar een 1.8 northwood. Geen nieuwe WinXP install. Dus dat slaat nergens op :)

On Topic:

Ik zou (zoals al eerder is gezegt) je BIOS updaten, en eventueel een Win 98SE of Win ME installeren.

Suc6 :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Een simpele bios reset kan het al oplossen, ff batterijtje eruit trekken dus :D

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Holy sh**! Het wordt nog gekker! Het lijkt wel alsof hij geen exe-files meer kan starten. Als ik van een Windows 2000 bootcd probeer op te starten om die te installen blijft hij hangen bij "loading windows 2000 executable". Als ik een bootdiskette van Windows 2000 probeer krijg ik weer

\ntkrnlmp.exe cannot be loaded (vanaf de diskette dus!)

Het lijkt dus wel of hij het gewoon verrekt om machinecode uit te voeren. Nog meer tips? Bios op fail safe zetten maakt niet uit.

Verwijderd

Probeer eens een 98 opstartdiskette? Wat doet hij dan?

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Juh, heb je al geprobeerd Win 98 te installen? Die sjekt al die meuk niet volgens mij :)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Iemand anders met wat tips??? Ik ben echt radeloos!

Ik heb via een Win98 bootdisk de c:\ disk (met WinXP) geformatteerd. Wat ik ook probeer (opstarten van WinXP bootcd, Win2000 bootcd, Win2000 bootdisk), hij kan ntkrnlmp.exe niet laden (error code 7).

WAT kan er in vredesnaam fout zijn? Windows 98 installeren? Al ZOU 't lukken: ik wil gewoon Win2000 of WinXP. Maar ik kom niet eens tot de format.

Please help!!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
(jarig!)
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:55:
kijk wel uit of ie niet blijf hangen bij die bios update, anders wordt je probleem nog groter

dot.blaat

Verwijderd

Die tip van LeonM al gedaan ?

Want ik heb zelf ook veel problemen gehad met de abit th7ii-raid (en ook de gewone th7ii)...en al die problemen hadden ook met opstarten e.d. te maken.....en die problemen gingen pas over na het even eruit halen (en weer erin steken) van de batterij (het clearen van de cmos en het updaten van de bios voldeed bij mij niet. batterij wel)......

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:55:
Die volgorde vat ik even niet,en lijkt me onlogisch.
Heb je hier nog een een speciale reden voor :?

Ik zou het in ieder geval andersom doen,eerst format dan biosupdate,en dan install.

Verwijderd

Heb je wel eens naar een virus gekeken ?

Verwijderd

hmm, gek, reset je bios anders ff op je mobo

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
reset van bios heb ik gedaan, geen resultaat
heb terug geflashed naar vorige versie, geen resultaat

Wat is er nog meer verschillend tussen de P4 1.7 en P4 2.4 dat zo'n drama veroorzaken kan? Een of andere vage memory instelling? Ik ben ECHT de kluts kwijt. Limburgse vlaai voor de gouden tip! (afhalen in Apeldoorn)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

hmm, vlaai :)

Heeft je BIOS "safe" instellingen voor zaken als memory timing en zo? Ja>ff proberen. Nee>zet je ouwe proc eens terug, doet 'ie het dan weer wel? Mogelijk toch lichtelijk defect procje.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Heb je al geprobeerd de oude weer terug te zetten en gekeken of het probleem er dan nogsteeds is. Zo ja, dan ligt het dus niet aan de CPU.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1) Check by http://fae.abit.com.tw/eng/faq/generic/checkcpu.htm levert op:
TH7-II RAID
Intel Socket478 Pentium4, up to 2.4GHz (400)
Intel Socket478 P4 Celeron CPU, up to 2.0GHz.
BIOS Revision: BF
2) BIOS na de flash resetten d.m.v. jumper
3) Zit de CPU er wel goed in?
4) Oude CPU proberen
5) Is de PIV CPU kapot?

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Ga nou eerst eens terug naar de oude situatie. Dus eerst even je oude processor terugbouwen, en daarmee de Windows-installatie uitvoeren. Als de setup van de Windows-installatie daarna wel doorloopt heb je -mijns inziens- gewoon een defecte nieuwe processor.

Edit: Leuk, 3 posts met dezelfde suggestie...dat wordt dan drie vlaaien.

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Geheugen stuk? Ik had (met m'n broers PC) ongeveer dezelfde klachten nadat hij een athlon 1200 had gekocht i.p.v. z'n oude duron 800. Bleek (op een vreemde manier) zijn eerste 128 stuk te zijn gegaan. Was echt zoeken naar een speld in een hooiberg. (als je het niet verw8 tenminste).

• Caerbannog
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

oh ja: toevoeging: bij mij liepen win xp en 2k vast tijdens de installatie. 98 en me wilden installeren maar zodra ik zijn live value installeerde stopte 98 of me er ook mee (rijmt leuk).
Zou dus echt s naar t geheugen kijken nu ik de hele topic opnieuw lees.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ouwe processor heeft geen klachten, als ik 'm nu weer erinzet werkt het opstarten van de Windows XP installatie prima (ondertussen dus waarschijnlijk voor nop m'n hd geformatteerd, maar goed)...

Laatste 3 versies van de bios geprobeerd, no difference. :(

Is deze proc dus echt stuk? Beetje raar, hij detect perfect, onder DOS werkt hij perfect.

Over de vlaai: als 't echt een tip is voor de oplossing zal ik zeker niet de lulligste zijn en komt die vlaai er, maar als de proc gewoon stuk is, is dat niet echt DE tip natuurlijk. :)

Overige tips (memory tweaks o.i.d.?) nog steeds welkom dus!

P.S. Op de Microsoft site staat dat bij deze error code 7 (en die exe die niet kan worden geladen) dat het komt door (a) verrot geheugen of (b) foute bios... Beiden lijken mij niet van toepassing gezien voorgaande, toch?

• GUBO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03-2025

GUBO

Jij hier ?

hhmmmm vlaai :9

• utbone
  • Laatst online: 05:07
24*400 = 9600 MHZ!!!

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
utbone schreef op 01 november 2002 @ 22:01:
[...]

24*400 = 9600 MHZ!!!
400 Mhz = Quad pumped FSB van 100 Mhz

Ik heb verder niet echt een idee wat de oplossing zou kunnen zijn.
Je kan memtest even draaien en kijken of die fouten aangeeft, misschien spreekt je nieuwe proc het geheugen op een andere manier aan en heeft het geheugen daar moeite mee.
Verder zou je nog even naar de cache instellingen van de proc in de BIOS kunnen kijken. Soms kan je daar wat aan veranderen.

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

TTLCrazy

Listen to Frankie

als ik zo de draad helemaal doorlees lijkt me dat er 2 dingen aan de hand kunnen zijn:
-cpu stuk (wel vaag dat ie in bios enzo wel goed wordt herkent maarja)
-de voeding kan t niet trekken

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat hij gedetecteerd wordt en DOS kan starten betekent niet dat er niks stuk is. Een auto start toch ook gewoon als de benzinetank lek is bijvoorbeeld?
Ik denk dat die CPU gewoon stuk is.
Windows opnieuw installeren is volgens mij helemaal niet nodig.
Ik heb laatst zelfs nog moederbord en CPU vervangen zonder Windows opnieuw te installeren.

Verwijderd

Deze fout wordt veroorzaakt door het niet goed kunnen inlezen van het bestand. Als je van bootdiskettes start, maak dan een nieuw setje, en als je van CDROM start, probeer dan eens een andere cdrom speler...

Verwijderd

Deze link roept weer wat anders....raar...

http://support.microsoft....kb/articles/Q318/7/29.asp

• - peter -
  • Laatst online: 19-08 11:20
Het kan natuurlijk ook idd aan de voeding liggen. Nu weet ik zo 123 niet echt of er verschil is in benodigd vermogen bij deze 2 processors, maar misschien moet je eens proberen om zoveel mogelijk kaarten eruit te gooien zodat je genoeg vermogen kan leveren of een andere voeding proberen. Wat voor voeding heb je op dit moment aangesloten?

• Mentalist
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

Ik neem aan dat je het al gelezen hebt. Maar toch : Hangen en opstartproblemen.

Koppel al je cd/dvd drives eens los, scheelt wat stroom. Pak evt. een wat mindere vidkaart die minder stroom zuipt. Draai memtest.

http://www.intel.com/support/processors/pentium4/thermal.htm

Een P4 1.7 gebruikt 63.5 W
Een P4 2.4 gebruikt 57.8 W

Eeeuhm, juist. Komt waarschijnlijk door de nieuwe core...

Btw, wat voor voeding heb je?
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 19:05:
Het boeit je OS geen ruk wat voor cpu je hebt, geloof me :Z

Toen ik in een machine een Intel P133 verving voor een IDT C6 225Mhz MMX gaf het OS ook geen kick hoor.. En toen ik van mendocino celly naar P3 CuMine ging ook niet. Een nieuw mobo ofzo boeit dan weer wel.. Al ben ik er na 2 mobowisselingen wel achter dat je dan ook lang niet altijd je OS opnieuw hoeft te installen :z

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik kon na een tijdelijke P4 1.6, die ik later omwisselde met een P1.8a, windows XP opnieuw installeren. Kreeg het niet aan de praat na de wissel.

XP stond er nog maar een weekje op, dus zo erg was 't niet.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Heb je 2 geheugen banken? En wat gebeurd er als je er een uit haald? Installeerd hij dan wel? Ik heb eens exact de zelfde meldingen gehad.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Four schreef op 02 november 2002 @ 01:19:
Heb je 2 geheugen banken? En wat gebeurd er als je er een uit haald? Installeerd hij dan wel? Ik heb eens exact de zelfde meldingen gehad.
Ja, maar 't is Rambus, dus er moeten er 2 in. Met 1 doet 'ie 't niet.
En nogmaals: met de 1.7 is er niets aan de hand.

Verwijderd

voeding en cpu gegarandeerd 1 van de 2!!!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Ik zou toch even proberen geheugen in bank 1 in bank 0 te zetten, en v.v. vanzelfsprekend.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Interstice
  • Laatst online: 11-08 22:56

Interstice

Hallo?

misschiene en doa cpu ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

eh, over dat windows opnieuw installen bij upgrade; ik heb hier al eens een mobo vervangen waarbij gelijk een andere proc erop kwam (van Pentium 2 233 naar Celeron 466) en na een hoop nieuw gevind en geinstall van "nieuwe" hardware, kwam Windows 98 er vlekkenloos doorheen :)

En toen ik diezelfde Celeron 466 hier verving voor een celeron 700 op een moederbord van hetzelfde merk + type (alleen iets nieuwer waardoor deze Coppermine ondersteunde), liet Windows 2000 hier zelfs helemaal niets van merken ;)

Toen ik een paar weken geleden van die Celeron 700 naar een Pentium 4 2GHz ging kreeg ik gelijk een inaccessable boot device schermpje bij het opstarten van Windows 2000, dus dat was wel wat te veel voor hem.... maarja dan heb je ook gelijk een mobo met alles erop en eraan, zelfs bluetooth, ter vervanging van het ouwe dingetje :)

Hoi

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

opties
-geheugen kapot
-winxp cd naar harddisk kopieren(is bij mij vaak de oorzaak dat ie niet kan installeren. ) De dat staat goed op de cd, op de een of andere reden mist hij dat bestand. Als je de hele cd op je hd zet kan ie wel alles vinden bleek bij mij

www.triathlete.nl

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Probeer de CPU bij iemand anders in zn pc (heb je de oude nog) om uit te sluiten dat daar niks mis mee is !

Verwijderd

mail anders ff naar de winkel waar je hem gekocht hebt, en/of mail naar intel

Verwijderd

Beetje afwijkend antwoord, maar kijk eens of je geheugen wel vast zit, of probeer een ander slot. En als je 2 bankies hebt, gooi er dan tijdelijk 1 uit. Wie weet is het de CPU n u eens niet....

Verwijderd

hij zei toch net dat dat nie kon omdat het rambus was ofzo>?

• we_are_borg
  • Laatst online: 19-08 18:18

we_are_borg

You will Comply

Volgens technet van microsoft kan het de volgende problemen zijn.
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q281647&

Heb je de bios al in fail safe mode gezet, als het dan werkt is het een bios instelling. Kan ook zijn dat het geheugen op een of andere manier niet goed is.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
spaceboy schreef op 01 november 2002 @ 20:51:
reset van bios heb ik gedaan, geen resultaat
heb terug geflashed naar vorige versie, geen resultaat

Wat is er nog meer verschillend tussen de P4 1.7 en P4 2.4 dat zo'n drama veroorzaken kan? Een of andere vage memory instelling? Ik ben ECHT de kluts kwijt. Limburgse vlaai voor de gouden tip! (afhalen in Apeldoorn)
Niet toevallig een 2.4Ghz met een 533 bus ipv een "ouderwetse"?

Verwijderd

.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
het is maar een gedachtenkronkel maar toch,

Mischien heb je met het installeren van de CPU wel je IDE stekkers of je videokaart van z'n plaats geduwd (okee dan is het vreemd dat de 1700 het toch doet maar toch?

Boot eens een keer zonder HDD en sluit hem dan opnieuw aan.
Boot eens een keer zonder videokaart (ik weet dat dit niet gaat) en stop hem er dan op nieuw in. (baat het niet dan schaad het niet)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
NoBody schreef op 02 november 2002 @ 08:33:
Toen ik een paar weken geleden van die Celeron 700 naar een Pentium 4 2GHz ging kreeg ik gelijk een inaccessable boot device schermpje bij het opstarten van Windows 2000, dus dat was wel wat te veel voor hem.... maarja dan heb je ook gelijk een mobo met alles erop en eraan, zelfs bluetooth, ter vervanging van het ouwe dingetje :)
Had je toevallig je HDD op een ander IDE kanaal gehangen?

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Zet in de BIOS eens de L1 en/of L2 cache UIT van je nieuwe proc. Als ie het dan wel doet dan is z'n cache geheugen niet goed, kapot dus...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

VinnieM schreef op 02 november 2002 @ 12:29:
Zet in de BIOS eens de L1 en/of L2 cache UIT van je nieuwe proc. Als ie het dan wel doet dan is z'n cache geheugen niet goed, kapot dus...
Probeer het dan eerst met alleen de L2 uit om te zien of ie het dan doet. Starten zonder L1 duurt ERG lang, ik spreek uit ervaring :P

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 21:14
probeer eens je voltages te veranderen in je bios, mischien doet ie het met 0,05 v weer, ik had ook een probleem met een nieuwe proc, iets met me voltages geklooid, en nu nooit meer last van gehad...

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Zoals al vaker gesuggereert.... Nieuwe Proc niet gewoon rot? 'k zou em gewoon ff omruilen ipv blijven aanmodderen. Dan weet je iig zeker dat je CPU goed is. (okee okee d'r is altijd een kleine kans dat nieuwe proc ook rot is :+ Maar die kans is wel heel klein )

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:38

Meneer aard

Porsche rulez!

bedenk wel dat je win ZP opnieuw moet activeren na verandering van cpu, heb ik gehad nieuw cpu`tje erin, Xp zegt meteen u moet reggen. Dus pas op voor XP

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de tips en reacties so far.
Ben vandaag teruggegaan naar de winkel en heb 'm daar (Informatique, die jongen is er een uur mee bezig geweest) uiteindelijk omgeruild voor een nieuwe (identieke cpu). Probleem lijkt verholpen.

ECHTER: al tijdens de WinXP installatie gaf hij al 1x aan dat er een crc-error best (file crc doesn't match de .cab file ofzo). Na een herstart van de installatie ging DAT wel goed. Vervolgens blijkt bij ongeveer elk programma wat ik installeer de crc weer niet te kloppen. Na een retry gaat 't dan wel goed.

Maar goed, lekker is anders en inderdaad: 3D Mark 2001 klapt er halverwege de 1e test gewoon uit, terug naar de desktop. Ergens worden dus bitjes verloren ofzo? Iemand een idee? (misschien is dit een nieuw topic waard?)

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20
Heel simpel, windows opnieuw installeren, heb ik al zo vaak meegemaakt! op school bijvoorbeeld mijn w2k die geinstalleerd is op een p!!! 450 werkt niet op een P!!! 1ghz.

• Paitor
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

nieuwe bios denk ik
FSB * Multiplier = clockspeed.
100 * 24 = 2400
Lijkt me niet he, eerder
133 * 18 = 2400
Maar dat kan alsnog een nieuwe bios vereisen, dat weet ik zo niet :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

spaceboy schreef op 02 november 2002 @ 22:29:
Mensen, bedankt voor de tips en reacties so far.
Ben vandaag teruggegaan naar de winkel en heb 'm daar (Informatique, die jongen is er een uur mee bezig geweest) uiteindelijk omgeruild voor een nieuwe (identieke cpu). Probleem lijkt verholpen.

ECHTER: al tijdens de WinXP installatie gaf hij al 1x aan dat er een crc-error best (file crc doesn't match de .cab file ofzo). Na een herstart van de installatie ging DAT wel goed. Vervolgens blijkt bij ongeveer elk programma wat ik installeer de crc weer niet te kloppen. Na een retry gaat 't dan wel goed.

Maar goed, lekker is anders en inderdaad: 3D Mark 2001 klapt er halverwege de 1e test gewoon uit, terug naar de desktop. Ergens worden dus bitjes verloren ofzo? Iemand een idee? (misschien is dit een nieuw topic waard?)
Als je nu een nieuwe CPU hebt en het werkt nog steeds niet goed, dan zou ik toch aan je geheugen of mainboard gaan denken.... voor de rest zou ik het dan ook niet weten. Draai MemTest86 eens?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 22:40:
[...]

Als je nu een nieuwe CPU hebt en het werkt nog steeds niet goed, dan zou ik toch aan je geheugen of mainboard gaan denken.... voor de rest zou ik het dan ook niet weten. Draai MemTest86 eens?
Heb ik net 10 minuten laten draaien, hij komt bij test 3 met duizenden fouten. Ik zal 'm straks aanzetten als ik ga pitten, maar hoe kom ik erachter welke bank "verrot" is. (een bank eruit om te kijken of die 't is kan dus niet) Ik heb Rambus geheugen (staat niets over op memtest86.com), wordt dat wel goed ondersteund?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

spaceboy schreef op 03 november 2002 @ 00:10:
[...]

Heb ik net 10 minuten laten draaien, hij komt bij test 3 met duizenden fouten. Ik zal 'm straks aanzetten als ik ga pitten, maar hoe kom ik erachter welke bank "verrot" is. (een bank eruit om te kijken of die 't is kan dus niet) Ik heb Rambus geheugen (staat niets over op memtest86.com), wordt dat wel goed ondersteund?
Binnen 6 uur 1 of meer fouten = brak mem.

Hmm, misschien dat je met info van memtest iets te weten kunt komen, maar ik ben bang dat je ergens wat ander rambus mem te pakken zult moeten krijgen om te testen. Misschien dat de computerboer zo vriendelijk kan zijn om te helpen..

Nieuw mem heb je nu trouwens sowieso nodig, dus je kunt ook gewoon 1 nieuwe bank kopen en daarmee gaan testen. Je huidige mem is gewoon brak.

Verwijderd

Probeer je oude proc eens en kijken of hij het nu wel doet.
Doet hij het niet dan ligt het aan xp doet hij het wel dan heb je misschien kans dat je proc
stuk is.

[sorry dubbelpost ik zie dat je hem al omgeruild heb] 8)7

Verwijderd

SpaceBoy schreef op 03 november 2002 @ 00:10:
Heb ik net 10 minuten laten draaien, hij komt bij test 3 met duizenden fouten. Ik zal 'm straks aanzetten als ik ga pitten, maar hoe kom ik erachter welke bank "verrot" is. (een bank eruit om te kijken of die 't is kan dus niet) Ik heb Rambus geheugen (staat niets over op memtest86.com), wordt dat wel goed ondersteund
Memtest ondersteunt alle geheugen. Het enige dat het programma doet, is het geheugen volschrijven met patronen, en teruglezen. Als er tijdens het schrijf/leesproces fouten optreden, dan krijgt het programma data terug die het niet verwacht: dat betekent dus dat er fouten zijn.

Er is minimaal 1 chip kapot. Koop of leen dus een nieuwe geheugenreep waarvan je weet dat die goed is. Test deze nieuwe reep samen met beide chips van jouw: een van jouw chips moet fouten geven. Geven ze beide fouten, dan moet je ook nog een 2de nieuwe reep kopen of lenen. Test dan weer opnieuw. Heb je dan nog altijd fouten, dan is zelfs een of meerdere DIMM sloten op je moederbord kapot.

Verwijderd

was ie al geweest: virusscanner in bios uitstaan?
En: start eens zo kaal gelijk op (alleen videokaart en evt hard disk erbij).

• DrMacabr3
  • Laatst online: 03-07 13:59
zoals elke goeie technieker bvb moet weten ; read the f*cking manual .. kijk eens op de site van mobomaker voor goeie manual ofzo.. check andere forums of google voor die vreemde fout.. pas op voor ESD :p

en euh, herinstalleer en druk alle kabels eens extra goed aan,, ALLEMAAL he ...
als je in je bios quickpost kan uitzetten maybe ff doen.. win98opstartdiskette proberen, als ie daar voorbij raakt is het al iets.. (als er daarvoor al iets fout gaat ga je toch wel serieuze shit hebben denk ik). en anders underclocken.. staat je voltage niet te hoog meer van die williamette en gaat de northwood dan niet flippen?

Dat is alles waar ik momenteel kan opkomen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 01:22:
[...]

Memtest ondersteunt alle geheugen. Het enige dat het programma doet, is het geheugen volschrijven met patronen, en teruglezen. Als er tijdens het schrijf/leesproces fouten optreden, dan krijgt het programma data terug die het niet verwacht: dat betekent dus dat er fouten zijn.

Er is minimaal 1 chip kapot. Koop of leen dus een nieuwe geheugenreep waarvan je weet dat die goed is. Test deze nieuwe reep samen met beide chips van jouw: een van jouw chips moet fouten geven. Geven ze beide fouten, dan moet je ook nog een 2de nieuwe reep kopen of lenen. Test dan weer opnieuw. Heb je dan nog altijd fouten, dan is zelfs een of meerdere DIMM sloten op je moederbord kapot.
Of je proc draait op een te hoge snelheid, dit is meestal het geval als je duizenden fouten krijgt.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Het verhaal is nog niet voorbij.

Heb dus memtest86 gedraaid met de 2.4ghz cpu. Nooit op dezelfde plek, maar langs de derde test kwam hij sowieso nooit foutloos. Heb vervolgens m'n 1.7ghz er weer ingezet: uur laten draaien, 0 fout. Geheugen lijkt dus prima.

Kortom: ZIJN er hier uberhaupt mensen met een Abit TH7-II Raid bord (met Rimm 800 mem) die probleemloos een P4 2.4ghz (400mhz fsb) hebben draaien? Ik ben te vermoeden dat dit fucking Abit bord het niet kan aansturen ofzo. Heb de laatste 3 bios-versies geprobeerd, maakt niets uit. (terwijl sinds maanden de P4 2.4 al wel ondersteund wordt)

Ik word radeloos! Ik wou dat ik nooit aan deze upgrade was begonnen. :((

(iemand een P4 2.4 kopen?)

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Heb de opmerking een keer gezien maar nog geen antwoord: hoe zit het met de 400/533 bussnelheid? Je mobo ondersteunt de 400? En de proc, is die ook 400?

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Oh sorry, ja, de processor is absoluut zeker de 400-versie. Moederbord ondersteunt zelfs uitdrukkelijk GEEN 533. Omdat de 400-versies langzaam verdwijnen had ik ervoor gekozen om nu te upgraden, nu 't nog kan, voordat ik een compleet nieuwe pc moet kopen. Maar ja, stom idee dus. :(

Verwijderd

soms moet je windows helemaal opnieuw installeren na het upgraden van je proc, had ik toen ook moeten doen met duron-->amdxp

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Beste prikkeldraad..... hierover staan al een aantal posts in dit topic...... Spaceboy heeft het probleem juist (of ook) bij het herinstalleren van Win XP.

Laatste optie: ff mailtje naar de helpdesk van ABIT? Heeft ABIT een eigen forum? Misschien kan je daar wat vinden....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
spaceboy schreef op 03 november 2002 @ 10:25:
Het verhaal is nog niet voorbij.

Heb dus memtest86 gedraaid met de 2.4ghz cpu. Nooit op dezelfde plek, maar langs de derde test kwam hij sowieso nooit foutloos. Heb vervolgens m'n 1.7ghz er weer ingezet: uur laten draaien, 0 fout. Geheugen lijkt dus prima.

Kortom: ZIJN er hier uberhaupt mensen met een Abit TH7-II Raid bord (met Rimm 800 mem) die probleemloos een P4 2.4ghz (400mhz fsb) hebben draaien? Ik ben te vermoeden dat dit fucking Abit bord het niet kan aansturen ofzo. Heb de laatste 3 bios-versies geprobeerd, maakt niets uit. (terwijl sinds maanden de P4 2.4 al wel ondersteund wordt)

Ik word radeloos! Ik wou dat ik nooit aan deze upgrade was begonnen. :((

(iemand een P4 2.4 kopen?)
Waarom denk je dat de CPU niet kapot is?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 03 november 2002 @ 12:57:
[...]

Waarom denk je dat de CPU niet kapot is?
Dat is een goeie vraag idd. Weet ik niet. Maar het is toch wel toevallig dat dit de tweede (splinternieuwe) cpu op rij die een mankement heeft?

Het rare was trouwens ook dat ik bij de winkel eerst alleen de processor gaf, die hadden ze in hun machine getest en daar werkte hij perfect (ander moederbord). Pas toen werd getest met mijn systeem bleek de vorige 2400-cpu toch niet helemaal goed te zijn.

Kortom: ik weet niet zeker of de cpu kapot is, maar aan de andere kant: ik moet totaal 250km rijden naar die winkel, dus ik heb 't wel een beetje gehad. :(

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
We weten nou nog steeds niet wat voor voeding jij hebt ;). Misschien staan er wel niet genoeg amperes over je 5V lijntje.

tvw

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Is een 300W voeding. Maar zoals al eerder gezegd: schokkend verschil tussen 1.7ghz en 2.4ghz qua stroomverbruik is er niet. En ik heb 't al geprobeerd met m'n 2 cd-rom spelers en 1 hd afgekoppeld. No difference. Grafische kaart is een GF3TD, ook geen enorme stroomvreter.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

spaceboy schreef op 03 november 2002 @ 13:32:
Is een 300W voeding. Maar zoals al eerder gezegd: schokkend verschil tussen 1.7ghz en 2.4ghz qua stroomverbruik is er niet. En ik heb 't al geprobeerd met m'n 2 cd-rom spelers en 1 hd afgekoppeld. No difference. Grafische kaart is een GF3TD, ook geen enorme stroomvreter.
GF3 zuipt best wel stroom hoor :X

Zit er eigenlijk geen jumpertje of iets stoms op je mobo om te switchen tussen northwood/willamette oid :?

• DrMacabr3
  • Laatst online: 03-07 13:59
zoals ik al zei, lees de manual eens aandachtig door en ga op de site van de maker zelf naar faqs kijken etc.. de forums die er daar evt zijn kunnen ook oplossing bieden?!

Verwijderd

Het slaat misschien nergens op, maar heb je de hdd's in raid staan?
Zo ja, probeer eens op de gewone IDE poort(en)....

• ReseT
  • Niet online
Ik zie dat jullie allemaal 1 erg belangrijke optie zijn vergeten, deze weet alleen TH7II houders en dat is:

Als je een voltage kiest bv 1,5V in de bios. Is het werkelijke voltage _lager_ .verschillend tussen de 0.025 tot 0.050 onder idle en full load.
Probeer het zaakje op manual te zetten, en dan de VCore op 1.6V.
In de hardware monitor van je bios kan je de werkelijke voltage zien nadat je opnieuw hebt opgestart.

Dit is trouwens bij _alle_ TH7II moederborden.

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
ReseT schreef op 03 november 2002 @ 22:13:
Ik zie dat jullie allemaal 1 erg belangrijke optie zijn vergeten, deze weet alleen TH7II houders en dat is:

Als je een voltage kiest bv 1,5V in de bios. Is het werkelijke voltage _lager_ .verschillend tussen de 0.025 tot 0.050 onder idle en full load.
Probeer het zaakje op manual te zetten, en dan de VCore op 1.6V.
In de hardware monitor van je bios kan je de werkelijke voltage zien nadat je opnieuw hebt opgestart.

Dit is trouwens bij _alle_ TH7II moederborden.
WOW!! Woon je in de buurt van Apeldoorn?? Die vlaai kon wel 's dichterbij zijn dan je denkt! Even onder voorbehoud, maar ik heb zojuist het voltage op 1.6v gezet (cpu default stond op 1.5v, werkelijke voltage aangegeven 1.35v), nu staat hij werkelijk aangegeven als 1.45v. Kan dit geen kwaad?

Anyway: ik heb nu memtest gedraaid (paar minuten) en hij komt zowaar door de eerste 3 tests heen. Ik ga nu verder testen, mochten de problemen weg zijn komt er een vlaai!

(onverwacht blij) :) :) :)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb zojuist probleemloos 3D Mark 2001 kunnen draaien! Echter... het lijkt niet helemaal oke, want ik ben er punten op achteruit gegaan. Het betreft dus een verse install van WinXP.

Projectdetails 1700mhz (6777 punten)

Projectdetails 2400mhz (6680 punten)

Ik weet dat deze punten niet alles zeggen, maar erop achteruitgaan lijkt me niet ok. Iemand een idee?

Verwijderd

fdisk /mbr al geprobeerd ??

beetje te laat... :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

spaceboy schreef op 03 november 2002 @ 23:00:
Ik heb zojuist probleemloos 3D Mark 2001 kunnen draaien! Echter... het lijkt niet helemaal oke, want ik ben er punten op achteruit gegaan. Het betreft dus een verse install van WinXP.

Projectdetails 1700mhz (6777 punten)

Projectdetails 2400mhz (6680 punten)

Ik weet dat deze punten niet alles zeggen, maar erop achteruitgaan lijkt me niet ok. Iemand een idee?
The project id is not valid - please check the URL.

Veel maakt het niet uit... Misschien is je vidkaart de bottleneck geworden (al is het toch een GF3...naja).

Hoe staat het met je temp, zit je koeler goed? Als het te warm wordt gaat je cpu langzamer lopen.

Encode eens een stukje DivX met beide cpu's, dan MOET je toch een aanmerkelijk verschil zien. Zo nee :

Damn.

Enne, je voltage hoger zetten is niet erg. OCers doen niet anders :Y) ;)

Zolang je het binnen de perken houd en voor goede koeling zorgt kun je je voltage een heel eind opschroeven :7
Staan je instellingen in je bios (geheugen timings etc.) nog hetzelfde als eerst?

Verwijderd

1. weer bios flashen naar nieuwe bios.
2. bios op mobo resetten, jumper verzetten, of kortsluiten.
3. windows 95 of 98 installeren
4. windows XP eroverheen, als dit alles niet helpt, dan 5: nieuw mobo kopen! ;)

shit, vlaai al weg? 8)7 :X

• theXE
  • Laatst online: 18-06 21:14
ik was als eerste met die voltages.... _/-\o_

• Garibaldi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

theXE schreef op 04 november 2002 @ 23:25:
ik was als eerste met die voltages.... _/-\o_
Je meent 't...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

spaceboy schreef op 03 november 2002 @ 22:40:
[...]

WOW!! Woon je in de buurt van Apeldoorn?? Die vlaai kon wel 's dichterbij zijn dan je denkt! Even onder voorbehoud, maar ik heb zojuist het voltage op 1.6v gezet (cpu default stond op 1.5v, werkelijke voltage aangegeven 1.35v), nu staat hij werkelijk aangegeven als 1.45v. Kan dit geen kwaad?

Anyway: ik heb nu memtest gedraaid (paar minuten) en hij komt zowaar door de eerste 3 tests heen. Ik ga nu verder testen, mochten de problemen weg zijn komt er een vlaai!

(onverwacht blij) :) :) :)
Iets hoger voltage kan weinig kwaad. Hou er wel rekening mee dat de temp hierdoor omhoog gaat. Zorg dus voor goede koeling.

Na al dat geklooi wil je nog weles wat vergeten, dus installeer ff je laatste bios, controlleer de settings grondig. timings en FSB-speed bijv. . .

Oja, voor al die klanten die beweren dat bij elke processor-upgrade je je OS opnieuw moet installeren: Bullshit !
Dit geld alleen als je behalve je CPU ook het moederbord vervangt, waar een andere chipset opzit en die dan nieuwe chipset-drivers nodig heeft.
Dus elke CPU-upgrade op je OUDE/huidige moederbord heeft geen enkel effect op je OS. Het enige waar je op moet letten is het moederbord-bios/jumpers en koeling....

Misschien is een wat zwaardere (betere) cooler voor jou de beste oplossing. Gezien de scores van je benchmark vermoed ik dat je huidige cooler het "net niet" trekt.....

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Als er nu een werkelijk voltage van 1.45 wordt aangegeven, dan kom je nog 0.05 te kort. Je kunt dus naar 1.65. Ondervoltage is een irri probleem om op te lossen. Mijn huidige Asus a7v133, en blijkbaar ook mijn (aankomende) P4PE overvolten de cpu met 0.5. Mijn Athlon gaat naar 1.80 ipv 1.75 als ik hem op default zet. (Maar in mijn queeste tot het krijgen van een lagere temp/stil systeem, staat het voltage in het bios op 1.55, en de proc draait dus op een werkelijk voltage van 1.6 :x . Hij loopt 100% stabiel.)

Betreffende de achteruitgang in 3dmark: Tja, je had eigenlijk vóóruit moeten gaan, al is dat niet al te veel. Je P4 1.7 is meer dan snel genoeg voor een GF3, en deze wordt dus de botleneck. Met een 2.4 erin zou je wat vooruit gaan, maar niet al te veel, omdat je GF icm de 1.7 ook al voluit ging.

Edit: ik bekijk net de scores nog eens... een kennis van mij haalt met zijn GF3 Ti-200 ongeveer 7500 punten, op een XP1800+. Jij zit net over de 6600. Dat is dus nog laag.

Ikzelf heb nu een Athlon 1400, met een GF4 Ti-4600, en haal een 3dmark2001 SE van 9500 (nVidia 40.72), of 8700 (80.32) ongeveer. Ik verwacht met mijn aankomende P4 2.4 op een Asus P4PE wél een flinke sprong te maken, naar ca. 12000 minimaal. Bij mij is de processor en het PC133 de bottleneck.

Ik hoop dat je probleem nu is opgelost....

• ReseT
  • Niet online
Nieuwste Detonators 40.xx van www.nvidia.com wil soms wel eens helpen.
Op je TH7II cd die meegekregen hebt staat Intel Inf drivers, die willen ook wel wat helpen.

Ook kun je in je bios: load optimal settings loaden.
Maar vergeet dan niet in je bios onder advandced chipset features: System Cache en Video Cache uit te zetten.

Ik woon in Arnhem ;)

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• dupke30
  • Laatst online: 04-09-2023

dupke30

You Like That!!!

Is je CPU niet defect? een gedeelte ervan althans? ik heb het ook gehad met mijn cpu hij draaide wel maar als het erop aan kwan liet hij het afweten...

signature

Pagina: 1