OK. weet niet of dit wel goede forum is anders moet de mod maar ff schuiven. Maar hier zitten wel de mensen die er verstand van hebben. Ik ben Audio Designer en websites bouwen is voor de fun (zie sig). Nu ben ik wel voor veel geld
gevraagd een site te bouwen voor de omroep. Prima, best proberen. Zij willen wel een offerte zien, hoe stel ik die op voor een website? Tips of voorbeelden van bestaande offertes zijn zeer welkom.
Maak een plan van aanpak, tijdschema's en kosten per onderdeel, steek het in leuk jasje, klaar!
waar baseer je je bedrag op? Vast bedrag voor de opdracht (vast afgebakend ontwerp)? Uurloon? Modulair?Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 17:28:
OK. weet niet of dit wel goede forum is anders moet de mod maar ff schuiven. Maar hier zitten wel de mensen die er verstand van hebben. Ik ben Audio Designer en websites bouwen is voor de fun (zie sig). Nu ben ik wel voor veel geldgevraagd een site te bouwen voor de omroep. Prima, best proberen. Zij willen wel een offerte zien, hoe stel ik die op voor een website? Tips of voorbeelden van bestaande offertes zijn zeer welkom.
Ik kies zelf meestal voor modulair; geef de klant een goede beschrijving van wat een module kan, wat het omzetten in zijn layout kost, wat het layouten zelf kost etc, en geef dat aan 'm. Kan hij een middagje gaan puzzelen.
Succes!
Is niet zo moeilijk als het lijkt hoor, al is de eerste keer altijd best wel spannend.
Je neemt of maakt een briefhoofd, en in de 'brief' sommeer je op wat het hun gaat kosten.
Je kan een vast bedrag noemen en deze opsplitsen in delen zoals b.v. onderzoek, huisstijl, pilot, koppeling met database, pilot, oplevering.
Je kan ook een uurloon noemen en dan aangeven hoeveel uur het (ongeveer) in beslag gaat nemen, dit kan je dan ook opsplitsen in delen.
Verder moet dan de btw er ook nog bij.
Vergeet niet dat waneer je dit 'particulier' doet dat je over het bedrag zelf belasting en sociale lasten zal moeten afdragen.
Wat je ook kan doen is bij een 'conculega' een offerte aanvragen, kan je afkijken hoe hun dat doen
Je neemt of maakt een briefhoofd, en in de 'brief' sommeer je op wat het hun gaat kosten.
Je kan een vast bedrag noemen en deze opsplitsen in delen zoals b.v. onderzoek, huisstijl, pilot, koppeling met database, pilot, oplevering.
Je kan ook een uurloon noemen en dan aangeven hoeveel uur het (ongeveer) in beslag gaat nemen, dit kan je dan ook opsplitsen in delen.
Verder moet dan de btw er ook nog bij.
Vergeet niet dat waneer je dit 'particulier' doet dat je over het bedrag zelf belasting en sociale lasten zal moeten afdragen.
Wat je ook kan doen is bij een 'conculega' een offerte aanvragen, kan je afkijken hoe hun dat doen
En uiteraard ex. BTW vermelden...
Modulair werken doe ik ook steeds, voorbeeldmodules:
- Layout ontwerp
- Basis-site (5 statische pagina's)
- Mailinglist
- ...
En dan onderhoud/updates aan xx EUR / u
- Layout ontwerp
- Basis-site (5 statische pagina's)
- Mailinglist
- ...
En dan onderhoud/updates aan xx EUR / u
Uiteraard alleen als je ook BTW mag berekenen en dus een BTW nummer hebt.Wekkel schreef op 01 november 2002 @ 17:37:
En uiteraard ex. BTW vermelden...
... waarvoor je bij de KvK geregistreerd moet staan, bla bla blaOzBoz schreef op 01 november 2002 @ 18:26:
[...]
Uiteraard alleen als je ook BTW mag berekenen en dus een BTW nummer hebt.
denk dus niet dat dit van toepassing is
Wat je ook zeker niet moet vergeten is hoe je betaald wil hebben. Bijvoorbeeld een % bij opdracht en dan een aantal termijnen of een % bij concept en een % bij gereed.
Ik weet niet precies hoe het in die branche gaat (werk zelf in een heel andere branche (wegenbouwkundige aannemer))
Maar in ieder geval, je moet goed nadenken over je voorwaarden in je offerte, kan heel belangrijk zijn, ook eventueel dingen uitsluiten.
Ik weet niet precies hoe het in die branche gaat (werk zelf in een heel andere branche (wegenbouwkundige aannemer))
Maar in ieder geval, je moet goed nadenken over je voorwaarden in je offerte, kan heel belangrijk zijn, ook eventueel dingen uitsluiten.
Nog een tip: maak een schatting van hoeveel tijd het je gaat kosten en verdubbel dat. Je (lees: ik) schat namelijk altijd te weinig.
Tja als je als bedrijf veel geld zwart wil uitbetalen aan iemand moet je best knap kunnen uitleggen waarom de paperclip uitgaven in 2002 zo hoog zijn invergelijking tot 2001.|HunterPro| schreef op 01 november 2002 @ 18:29:
[...]
... waarvoor je bij de KvK geregistreerd moet staan, bla bla bla
Zwartwerken doen we niet aan toch?
Wat rollebol zegt is een beetje onzin in mijn ogen. Als je twee keer zoveel tijd berekent ben je je klant aan het naaien. Bad karma enzo? Je kan maar eerst beter goed leren inschatten denk ik.
* Yellow|A zegt het zo
|{ brrr }] |
BROODROOFFF!!!
... bij deze dan. Ik denk ook niet dat dingen die buiten de legale werkelijkheid gaan wat belastingen en sociale lasten betreft hier moeten bespreken.
ot:
Begin met het gesprek wat je met hun erover had en zeg ongeveer het volgende: zijn wij gezamenlijk overeen zijn gekomen .... de functionaliteit is als volgt uitgewerkt: (behandel onderwerpen als 'doel' en 'ontwikkelingsproces' bijvoorbeeld) plus wat algemen dingen zoals jij hun hebt begrepen en dat kunt vertalen in een ... tadaaaa
Functioneel ontwerp
Hierin leg je zo nauwkeurig mogelijk uit wat de site moet bieden, te denken aan layout, dynamische onderdelen (cms bijv.) onderdelen die er moeten zijn, gewoon een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van alles wat jij voor hun moet doen.
Daarna denk je over het ontwikkelingstraject na, je zet dingen zoals opleveringsdata, stuurmomenten (afspraken die je met hun maakt tussendoor om te checken of het dat is wat ze willen en ze te betrekken bij het proces) erbij om hun een goed idee ervan te geven wat ze wanneer kunnen verwachten. Anders kan dat minder 'kewl' uitwerken als je het wilt opleveren en je krijgt dan te horen dat het helemaal niet is wat ze wilden, klant niet blij, jij niet blij bij zo'n project.
Je zet dan een aantal tijdstippen op een rijtje en denkt er nog eens goed over na wat je doet als je in tijdsnood komt.
Ik ga bij de inschatting van de kosten meestal van een aantal uren per onderdeel uit. Ik heb hierboven iets van verdubbelen gelezen. Ben ik het redelijk mee eens.
Je zult de kosten moeten verantwoorden, gewoon een regeltje met de prijs zal te weinig zijn.
in je offerte moet je ook iets van algemene voorwaarden opnemen anders kun je naderhand als het allemaal in de soep loopt nog problemen krijgen die je nu moet vermijden. Op www.fenit.nl vind je ergens een document met algemene voorwaarden voor it projecten, dit is een redelijke basis om op te werken dacht ik.
Als ik niets belangrijks vergeten ben kun je nu een vriendelijke zin formuleren dat ze je met vragen en voorstellen altijd kunnen bereiken via je telefoonnummer of emailadres en dat je op een vruchtbare samenwerking of iets in deze strekking hoopt.
daarna Vriendelijke groeten oid.(
dat mag hier niet omdat we elkaar altijd al de groeten doen
).
nog een keer doorlezen en spelchecken enz. > printen > postzegel + nette envelop > versturen. afwachten.
succes ermee
... bij deze dan. Ik denk ook niet dat dingen die buiten de legale werkelijkheid gaan wat belastingen en sociale lasten betreft hier moeten bespreken.
ot:
Begin met het gesprek wat je met hun erover had en zeg ongeveer het volgende: zijn wij gezamenlijk overeen zijn gekomen .... de functionaliteit is als volgt uitgewerkt: (behandel onderwerpen als 'doel' en 'ontwikkelingsproces' bijvoorbeeld) plus wat algemen dingen zoals jij hun hebt begrepen en dat kunt vertalen in een ... tadaaaa
Functioneel ontwerp
Hierin leg je zo nauwkeurig mogelijk uit wat de site moet bieden, te denken aan layout, dynamische onderdelen (cms bijv.) onderdelen die er moeten zijn, gewoon een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van alles wat jij voor hun moet doen.
Daarna denk je over het ontwikkelingstraject na, je zet dingen zoals opleveringsdata, stuurmomenten (afspraken die je met hun maakt tussendoor om te checken of het dat is wat ze willen en ze te betrekken bij het proces) erbij om hun een goed idee ervan te geven wat ze wanneer kunnen verwachten. Anders kan dat minder 'kewl' uitwerken als je het wilt opleveren en je krijgt dan te horen dat het helemaal niet is wat ze wilden, klant niet blij, jij niet blij bij zo'n project.
Je zet dan een aantal tijdstippen op een rijtje en denkt er nog eens goed over na wat je doet als je in tijdsnood komt.
Ik ga bij de inschatting van de kosten meestal van een aantal uren per onderdeel uit. Ik heb hierboven iets van verdubbelen gelezen. Ben ik het redelijk mee eens.
Je zult de kosten moeten verantwoorden, gewoon een regeltje met de prijs zal te weinig zijn.
in je offerte moet je ook iets van algemene voorwaarden opnemen anders kun je naderhand als het allemaal in de soep loopt nog problemen krijgen die je nu moet vermijden. Op www.fenit.nl vind je ergens een document met algemene voorwaarden voor it projecten, dit is een redelijke basis om op te werken dacht ik.
Als ik niets belangrijks vergeten ben kun je nu een vriendelijke zin formuleren dat ze je met vragen en voorstellen altijd kunnen bereiken via je telefoonnummer of emailadres en dat je op een vruchtbare samenwerking of iets in deze strekking hoopt.
daarna Vriendelijke groeten oid.(
nog een keer doorlezen en spelchecken enz. > printen > postzegel + nette envelop > versturen. afwachten.
succes ermee
Everyone complains of his memory, no one of his judgement.
Verwijderd
dat hoeft helemaal niet, als je een eenmansbedrijfje hebt en werkt in een|HunterPro| schreef op 01 november 2002 @ 18:29:
[...]
... waarvoor je bij de KvK geregistreerd moet staan, bla bla bla
"vrij beroep" zoals vormgever bv hoef je je niet in te schrijven bij de KvK,
BTW nr kun je zo aanvragen bij de Bdienst.
ot:
als je opdrachtgever de offerte accepteerd maak dan een opdrachtbevestiging voor jullie allebei: zet in het kort de afpspraken op papier met het bedrag en betalings-termijn/oplever-termijn, allebei ondertekenen in 2voud en er kan je niks meer gebeuren. (behalve als je opdrachtgever failliet gaat..)
succes!
Pagina: 1