Ben sinds kort bezig met JAVA. Nu probeer ik enkele ideeën uit te werken en zit met het volgende probleem:
Via de methode paint() kunnen er verschillende vormen (vierkant, cirkel,...) getekent worden in een applet. Ik veronderstel dat het ook mogelijk is om een apparte klasse "Tekening" te maken (waarin er verschillende vormen getekent worden) en deze vanuit een andere klasse op te roepen om dan de tekening in het applet te tekenen... Hoe kan je de tekening op het applet laten tekenen vanuit een andere klasse?
Hier zijn mijn 2 klassen:
import java.awt.*;
import java.applet.*;
public class Main extends Applet {
public Main() {
//Dit lijkt mij de meest logische manier om de tekening op te roepen
//en op het applet te tekenen.... werkt niet helaas....
Tekening a = new Tekening(0,0);
}
}
import java.awt.*;
import java.applet.*;
public class Tekening{
//x en y zijn de X en Y waarden in het applet, waar de tekening moet komen
public Tekening(int x, int y) {
}
public void paint(Graphics g)
{
g.setColor(Color.green);
g.fillRect(x+50,y+100,600,250);
g.setColor(Color.black);
g.drawRect(x+50,y+100,600,250);
}
}
Op deze manier lukt het me dus niet, de compiler haalt er geen fouten uit maar de tekening komt niet in het applet. Als ik de methode paint in de klasse Main zelf zet, dan wordt de tekening wel weergegeven.
Heb al op java.sun.com gezocht en niks bruikbaar gevonden, kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.
Via de methode paint() kunnen er verschillende vormen (vierkant, cirkel,...) getekent worden in een applet. Ik veronderstel dat het ook mogelijk is om een apparte klasse "Tekening" te maken (waarin er verschillende vormen getekent worden) en deze vanuit een andere klasse op te roepen om dan de tekening in het applet te tekenen... Hoe kan je de tekening op het applet laten tekenen vanuit een andere klasse?
Hier zijn mijn 2 klassen:
import java.awt.*;
import java.applet.*;
public class Main extends Applet {
public Main() {
//Dit lijkt mij de meest logische manier om de tekening op te roepen
//en op het applet te tekenen.... werkt niet helaas....
Tekening a = new Tekening(0,0);
}
}
import java.awt.*;
import java.applet.*;
public class Tekening{
//x en y zijn de X en Y waarden in het applet, waar de tekening moet komen
public Tekening(int x, int y) {
}
public void paint(Graphics g)
{
g.setColor(Color.green);
g.fillRect(x+50,y+100,600,250);
g.setColor(Color.black);
g.drawRect(x+50,y+100,600,250);
}
}
Op deze manier lukt het me dus niet, de compiler haalt er geen fouten uit maar de tekening komt niet in het applet. Als ik de methode paint in de klasse Main zelf zet, dan wordt de tekening wel weergegeven.
Heb al op java.sun.com gezocht en niks bruikbaar gevonden, kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.