Toon posts:

Tweaken Line Speed Edimax Broadbandrouter BR-6104

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Denk je wat leuks te kopen voor 2 x niks (€70,=) heb je er nog weing aan :(

Het volgende: Ik heb dus zo'n leuk Breedband Routertje gekocht en die aan de Universiteitsverbinding gehangen onder het motto: "Kan ik ook eens in bed met de laptop Internetten" (je moet wat hè :P)

Het apparaat is via een Webbrowsertje redelijk in te stellen, alleen het enige wat dus problemen oplevert in het netwerk is dat de Switches alleen een fixed 10Mbit Half Duplex accepteert. Auto Sensing kan problemen opleveren in de zin dat de verbinding er in zijn geheel de brui aan geeft of echt een factortje 5 omlaaggaat in snelheid. Dit laatste is dus het geval (170 KBs@ftp.wau.nl bijv.) :(

Vervolgens heb ik me dus redelijk suf gezocht op Internet, w.o. de Edimax site zelf en Tweakers, maar ik heb helaas niets kunnen terugvinden over een manier om dit te tweaken. Het apparaat lijkt ook geen telnet verbinding te accepteren (laat staan ssh-terminal, of hyperterm). Vloek ende scheld! :(

Zijn hier Bitfreaks die me een stukje verder op weg naar Rome kunnen helpen?

Ik heb Support@edimax gemailed, maar op de een of andere manier verwacht ik er weinig van.

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Volgens de manual van die router kan je lan achter de router op 10 en 100 Mbit draaien. Dus kijk de kabels na of er geen fouten in zitten volgens de manual moet het ledje gaan branden bij 100 mbit verbindingen.

LAN 10/100M --> ON LAN port 100Mbps is connected - Off LAN port 10Mbps is connected

PGEQRZEM

Verwijderd

Topicstarter
De Router of de kabels is dus ook het probleem niet. Het werkt prima. Het is zo dat de switch erachter (die van het netwerk naar de ISP) Autosensing NIC's niet lust. Aangezien de router zich voordoet als een Autosensing NIC met MAC-adres en alles erop en eraan, heeft ie hier moeite mee.
Het is zeg maar een beperking van de switches, welke op termijn wel veholpen gaan worden als het netwerk in zijn geheel naar 8 Gbit gaat.

Ondertussen heb ik de Firewall op de router uitzgezet en dat helpt enigszins redelijk. Ik zit nu weer op downloadsnelheden van rond de 870 KB/s.
Misschien zeur il omdat velen dat nooit zullen halen :9 maar toch, ik vind niet dat het zou mogen.

Voorbeeld: FTP van WAU, een Mandrake ISO: NOrmaal: 980 KB/s, nu: 720 KB/s
DC++ @ fasthub.mine.nu (minimaal 10 Mbit scripted) Normaal: 1.06 MB/s nu: 870 KB/s

De Router zegt een throughput te hebben van 20 Mbit. Zou er dan toch gewoon zoveel verloren gaan (+/- 20%) aan vertaalslag :?