geluid tv brak bij stereo

Pagina: 1
Acties:

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
ik heb net een tweedehands tv gekocht, een 100hz 72 cm grundig (250 piek)

hij heeft alleen een probleempje met het geluid.

als je hem op een zender zet geeft hij eerst mono geluid weer (ok), maar na 5 sec. gaat hij over op stereo, en dan doet het linkerkanaal het niet al te best meer (geen lage tonen, beetje hoge tonen en wat gekraak)

als ik de tv op video zet, dan pakt ie wel stereoweergave (zit een lampje 'stereo' op de tv), maar het geluid is toch mono (misscien een brakke video of is het hier ook de tv?)

ik ben niet te beroerd om wat te solderen ofzo, maar van tv elektronica heb ik de ballen verstand.

heeft iemand enig idee waar ik naar de oorzaak moet zoeken?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Het lijkt gewoon of 1 van je luidsprekertjes is opgeblazen, of 1 van de eindtrappen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

De tv van m'n ouders (sony) en videorecorder (grundig) geeft ook aan dat het signaal stereo is, maar het is het helaas niet, want videorecorder is mono...

• aatos
  • Nu online
de speakertjes zijn het niet, want als ik de lineout van de tv aansluit op mn versterker, dan gebeurt er hetzelfde.

bovendien is het geluid voordat de tv op stereo overgaat wel goed (nouja, wel mono natuurlijk)

• Rob
  • Niet online

Rob

Van de video naar je TV via de RF (de kabelplug dus) is altijd mono. Als je het stereogeluid van je video wil horen op je TV dan moet je 'm via scart aansluiten.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom is het altijd mono? Is de video niet slim genoeg om stereo over de kabel te versturen?

• Rob
  • Niet online

Rob

Ik zou niet weten waarom het altijd mono is. Voor jou een vraag en voor mij ook een vraag. Maar via de scart is de kwaliteit toch beter, dus waarom zou je het via de RF laten lopen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• looskuh
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

maar dan moet je natuurlijk wel een stereo-video hebben..

• aatos
  • Nu online
ik heb de video nu via scart aangesloten. als ik de tv op de video zet geeft de tv 'stereo' aan. het geluid is echter hetzelfde als de mono van de tv.

het is wel een ouwe brakke video:

maar goed dus ff een overzicht:

tv, mono: geluid goed
tv, stereo: geluid slecht aan één kant, nl. geen midden en lage tonen
tv op video via scart, stereo: geluid is goed maar mono

ik heb het vermoeden dat als ik een goeie video aansluit, dat die het geluid wel 'stereo' over de scartkabel naar de tv stuurt en zo dus wel uiteindelijk stereo weergeeft. dit geeft echter wel problemen:

-ik vind een nieuwe video duur (tv was maar 250 piek, en ik heb weinig geld op het moment.
-ik vraag me af hoe goed het geluid van een video zal klinken (ook al is het stereo). op zich klinkt de tv stereo (ook al doet het ene kanaal dus weinig) beter dan mono (de boxen van de tv zitten ook vlak naast mekaar). het is pas echt een probleem als ik het geluid over m'n versterker wil hebben.

ik denk in ieder geval dat het probleem zit waar de tv van het rf signaal stereo wil halen. van de scart is denk ik geen probleem. (scart heeft toch twee kanalen?)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 21:45

psy

Ja je tv heeft problemen met het ontcijferen van het stereosignaal. En ja je scart geeft twee audiokanalen door, en die zijn stereo als je een hifi-stereo video koopt. Ik zou dat laaste alleen maar kunnen aanraden, want je hebt er heel veel plezier van, zeker als je hem later aansluit op je versterker en een film ofzo wil kijken. En zo duur zijn ze niet hoor, voor 450 piek heb je er een.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• aatos
  • Nu online
ik heb een vrij dure versterker (nieuw 900 piek), waar een ingang voor geluid van 3 video's op zit. ook ingangen en uitgangen voor beeld trouwens, die schakelt ie ook.

als ik zo'n videorecorder koop, kan ik dan het geluid van de video direct naar de versterker aansluiten? zijn daar aparte uitgangen voor of moet ik dan een verloopsnoer tussen scart-scart hebben waar ook nog 2xtulp uitkomt?

en is er aan de tv niet (simpel) iets te doen?

wat zou het eventueel kosten om een reparateur het ding te laten maken?

want 450 piek.. slik
Pagina: 1