Hulp Nodig bij instellen van U160 Scsi Schijf

Pagina: 1
Acties:

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
Ik heb gisteren een Advance 29161 gekocht U160 Scsi Dual Channel Host Adapter.

Ik ben compleet n00b wat betreft scsi, maar vind dit een zeer interessante snelle techniek, en daarom wilde ik daar stukje voor stukje op overstappen.

Ik heb er gisteren gelijk een Maxtor Atlas V 9.1 Gb Schijf bijgekocht, gewoon als windows opstartschijf lijkt me dit wel lekker :)

Ik had er ook een SCA naar U2W converter bijgekocht, maar toen ik thuis kwam bleek ik die helemaal niet nodig te hebben :?

de U160 Scsi LVD kabel prikte ik zo op de schijf, terwijl ik dacht dat het eigenlijk niet zou passen, maar ok, kaart geinstalleerd, en schijf eraan gehangen, hij herkende hem dus wel, ik snap alleen niets van die Scsi ID's, want hij geeft nu Bus 0 en dan ID 6 aan. :? maar herkend hem gelukkig wel

Ik de Windows XP cd erin en me pc opgestart, windows xp herkende de u160 controller en de schijf, en ik ging dus installen, en toen een restart, en toen kon ie

/Windows/Config/System/ niet vinden ofzoiets :? dus de installatie kon niet verder gaan.

Ligt dit nou aan een instelling ? of aan m'n Bios, ik kan zoveel instellen in die Bios van die Advance 29161 dat ik het ff niet meer begrijp (Advance is Duits, en zoals Duitsers zijn, erg op zichzelf georienteerd, dus de handleiding, doos, en de website is duits |:( , behalve het bios menu)

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 08:10

Kleintje81

Blaat

Aan je verhaal te lezen is het allemaal netjes ingesteld en word het netjes herkend.
Heb je tijdens Windows XP setup verder fouten gekregen?
Hangen er verder trouwens ook nog gewone IDE schijven in je pc?

BF2 stats Systemen

• AlPha.BeYoNdeR
ja, ik heb nog 1x maxtor 20gb 1x maxtor 40gb 1x maxtor 80 gb en een ibm 45gb IDE schijf erin zitten..

Ik ga nog eens verder proberen..

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je moet dus je schijf op een opstartbare ID hebben staan, en in je BIOS moet je scsi controller als eerste in het rijtje boot devices staan, anders kan ie bijvoorbeeld van een IDE gaan opstarten.

Atlas V is mooi schijffie, net wat meer MB cache (4mb) dan de 7200 IDE's en wat betere acces tijd. Maar wel een wat schamele doorvoer.

specs

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Gewoon opnieuw een verse XP erop zetten, heb ik ook moeten doen, alleen wat wel een probleem bij mij was toen, dat hij alleen op IDE schijfjes wou installen, wat ik toen gedaan heb is in de BIOS: IDE schijven disablen zodat de setup de IDE schijven niet meer kon vinden ;) dus ik denk dat dat ook het beste is voor de topicstarter :)
En zodra je klaar bent de IDE schijven weer aansluiten, als het goed is werkt het dan zoals het moet :)

• AlPha.BeYoNdeR
had ik ook gedaan, ik had zelfs de ATA100 kabel uit het moederbord getrokken, zodat alleen de maxtor atlas v schijf aan de scsi controller zou werken..

First Boot: SCSI
Second Boot: Disabled
Third Boot: Disabled

Zo had ik het staan..

maar net wat gladiool zei.. wat is een opstartbare ID?

Op de onderkant van de schijf staan een stuk of 14 pinnetjes waar jumpers op kunnen, heb alles gewoon op default laten staan.

Ik ga eens kijken wat ik met dat Bios menu allemaal kan doen.. :)

Verwijderd

SCSI ID 0 of 1 dacht ik. je hebt op die schijf 4 pinnen zitten voor het SCSI ID, geen pinnen = ID 0

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
standaard is de bedoeling dat de adapter op id 7 staat, en je kan booten van id 0 of 1. Maar dat doet ie volgens mij wel goed.

specs

• AlPha.BeYoNdeR
de SCSI adapter staat inderdaad op ID7.. de Schijf staat nu op Bus 0 / ID 0,

Dit hele zooitje koste me aardig wat geld, maar ik zit er nu al over te denken om ermee terug te gaan als dit niet werkt, vind het echt jammer

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

AlPha.BeYoNdeR schreef op 01 november 2002 @ 13:31:Ik heb er gisteren gelijk een Maxtor Atlas V 9.1 Gb Schijf bijgekocht, gewoon als windows opstartschijf lijkt me dit wel lekker :)

Ik had er ook een SCA naar U2W converter bijgekocht, maar toen ik thuis kwam bleek ik die helemaal niet nodig te hebben :?

de U160 Scsi LVD kabel prikte ik zo op de schijf, terwijl ik dacht dat het eigenlijk niet zou passen, maar ok, kaart geinstalleerd, en schijf eraan gehangen, hij herkende hem dus wel, ik snap alleen niets van die Scsi ID's, want hij geeft nu Bus 0 en dan ID 6 aan. :? maar herkend hem gelukkig wel
SCSI 160 voor een desktop? Pfff... Maar goed. ID 6 betekent dat de schijf het SCSI ID 6 heeft. SCSI ondersteunt 8 of 16 devices op een kabel, die elk een eigen ID hebben. (varieert van 0-7 of 0-15). Controller zelf heeft meestal ID 7. Volgorde van de ID's heeft een miniem belang, net zoals bij IDE master/slave: Laagste ID krijgt de eerste driveletter toegewezen.
Ik de Windows XP cd erin en me pc opgestart, windows xp herkende de u160 controller en de schijf, en ik ging dus installen, en toen een restart, en toen kon ie

/Windows/Config/System/ niet vinden ofzoiets :? dus de installatie kon niet verder gaan.

Ligt dit nou aan een instelling ? of aan m'n Bios, ik kan zoveel instellen in die Bios van die Advance 29161 dat ik het ff niet meer begrijp (Advance is Duits, en zoals Duitsers zijn, erg op zichzelf georienteerd, dus de handleiding, doos, en de website is duits |:( , behalve het bios menu)
Zo te zien boot jij niet van die SCSI controller. Controleer in de BIOS of je wel van dat ding kan booten. Soms moet je SCSI boot of "load SymBios" of iets dergelijks aanzetten om ipv IDE van SCSI te booten.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

gladiool schreef op 01 november 2002 @ 17:46:
standaard is de bedoeling dat de adapter op id 7 staat, en je kan booten van id 0 of 1. Maar dat doet ie volgens mij wel goed.
Mijn Adaptec 2940 boot gewoon een CD boot van ID 6 hoor... :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Volgens mijn gegevens zijn er geen drivers beschikbaar voor win.XP voor uw Advance 29161,
normaal zit hierop de qlogic 12160 chip het kan zijn dat je de firmware van uw controller moet upgraden voor deze chip.
Indien je kunt zou je deze controller terugbrengen naar de leverancier en eentje kopen die wel compatiebel is voor winXP.

Dat uw controller herkent word door XP wil nog niet zeggen dat de drivers geladen zijn.

Verwijderd

Heb het even voor jou gechekt,bij qlogic zijn drivers voor XP beschikbaar voor deze bovenvermelde chip

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
heb je wel een terminator gebruikt aan het eind van de kabel?

overigens denk ik dat een 7200 rpm ide schijf van tegenwoordig puur sneller is dan een maxtor atlas V. Ik heb zelf een 10k 9.1 gig fujitsu, en dat valt ook al tegen t.o.v. moderne ide schijven. toch maar eens kijken voor een x15 ofzo.

(aan de andere kant is het wel leuk om eens met scsi te pielen, ide dat weet je nou zo langzamerhand wel natuurlijk)

• AlPha.BeYoNdeR
Ehm liebert, Windows XP is de enige die de controller herkend zonder dat je drivers hoeft te installeren.. Ik zie gewoon bij de installatie dat ik de schijf van 9.1 gb op bus ql12160 kan kiezen :) en dan installeert ie gewoon, zonder probleem.

Hij installeert dan het DOS gedeelte van windows xp en dan moet ie rebooten, en dan ineens krijg ik een foutmelding, met dat ie een bestand mist, en windows xp niet verder kan worden gestart, ik kan dit probleem oplossen met "Een bestaande Windows XP installatie, repareren"

Ik denk echt dat het een bios probleem is, mijn moederbord is de uitgeklede versie van de P4DC6+ en die heeft onboard Adaptec U160 Scsi..

In de bios van mijn moederbord kan ik bij Boot hetvolgende kiezen:

Boot Rom Order : "Adaptec-79879" of "Any PCI Slot"
First Boot : "LS120" of "SCSI" of "CD-Rom" of HDD-0 t/m 4"

en dit gaat door tot 3rd Boot

Het ligt niet aan drivers, ik krijg een beetje het idee dat het ligt aan een bios instelling op de host-controller of de bios van m'n moederbord

Verwijderd

ik begrijp niet waarom je een Advance 29161 controller koopt als je een Adaptec 79879 on board hebt, als je een raid configuratie wilt doen dan koop je toch een ZERO Channel controller,uw P4DC6+ is een Supermicro moederbord en daarvoor heb je bv. een Adaptec 2005S zero controller beschikbaar.

volgens mijn gegevens is die Advance 29161 een oude controller(2 à 3 jaar oud) en heeft men meerdere problemen met deze kaart,zoals ik al zei , ik zou de firmware upgraden van de side van qlogic,je moet ook de adaptec controller op uw moederbord disabelen en je bios instellen op Boot from Any PCI slot.

Op de side van qlogic zijn 2 drivers voor winXP beschikbaar,lees daar ook hoe je ze op een bootebel floppy moet plaatsen en dan moet installeren.

bij het begin van de instalatie van XP druk je op F6 en dan kun je extra drivers laden

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Advance 29161 is gebaseerd op een reference design van QLogic. Met de chipset is niets mis, hij ondersteunt 64-bit, 66MHz PCI en heeft twee channels waarvan één Ultra160. De specs zijn beter dan je op veel Adaptec Ultra160 controllers zult aantreffen. QLogic chipsets worden/werden o.a. gebruikt op de SCSI RAID controllers van AMI en Mylex.

Ik heb die controller zelf in m'n systeem gehad. De harde schijven werkten prima, maar ik kreeg het niet voor elkaar om CD's te branden op m'n Yamaha CRW2100S en DVD's te bekijken op een Pioneer 303S. Nadat ik de Advance had vervangen door een LSI Logic controller werkte alles meteen zonder geklooi aan instellingen (bij de Adaptec 29160 was het nog nodig om domain validation uit te zetten om de CD-R betrouwbaar op 16X te laten branden).

Verwijderd

Heb eventjes wat opzoekingen in jouw plaats gedaan, op uw moederbord zit niet de Adaptec 79879 maar wel de AIC-7899W controller , deze gebruikt 2 vast ingestelde ID kanalen.

Het zou kunnen dat jij hetzelfde ID kanaal gebruikt op uw Advance controller,zet uw ID kanaal eens op ID1,het zou kunnen dat het dan wel werkt.

Ik begrijp nog altijd niet waarom je een 2derangs controller wilt gebruiken op jouw moederbord terwijl er een veel betere op geintegreerd is

Verwijderd

Femme,
Volgens de gegevens van zijn MB is dit een Supermicro P4DC6+,dit is een dual Xeon ,adaptec Raid Ready,compatible voor Ultra 320
Daar plaats ik geen oude Advance 29161 op

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De AIC-7899W ondersteund dual channel Ultra160 op 64-bit, 66MHz PCI snelheid. Het verschil met de QLogic chipset is dat de Adaptec twee Ultra160 kanalen heeft en de QLogic 1x Ultra160 en 1x Ultrawide.

Waarom je een losse SCSI controller op dat Supermico moederbord zou willen gebruiken is mij ook een raadsel.

• AlPha.BeYoNdeR
Ik heb een P4DCE+ en als je echt iets voor me opgezocht heb.. weet je dat dit degene is zonder Adaptec U160.. :P de P4DC6+ heeft wel onboard, maar die was ook iets duurder..

Verwijderd

sorry waarschijnlijk fout gekeken,heb mij een beetje laten misleiden door hetgeen je zegt over BOOT From ADAPTEC .... of Any PCI SLOT
Nogmaals omdat XP je controller herkent wil niet zeggen dat de drivers geladen zijn,op elke controller,harde schijf ea. hardware staan de gegevens van die hardware die door het besturings systeem worden herkent in de vaste Bios van die hardware,het wil niet zeggen dat de drivers voor die hardware zijn geinstalleerd.
Indien je die Advance 29161 wilt gebruiken zul je de bios moeten upgraden voor de qlogic chip.
Het laatste dat deze controller is geproduceerd is van voor het uitbrengen van XP in 2000,na het uitbrengen van XP zijn de drivers voor de chip beschikbaar gekomen voor de qlogic chip.
Als je deze niet wilt upgraden zlal de controller nooit werken met XP

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die Adaptec 29161 werkte meteen bij mij. Eén keer booten met twee controllers zodat XP de nieuwe controller kan herkennen en daarna booten vanaf de 29161 werkte bij mij probleemloos (misschien kan het ook in één keer). Driversupport voor de QLogic chipset is in ieder geval geen probleem.

• AlPha.BeYoNdeR
Wat heb jij ingesteld in de Bios van de Advance 29161 dan ? zodat ie bij mij wel doorstart

Ik begrijp niet, mijn windows xp die op mijn Maxtor 20gb IDE schijf staat herkend de kaart gewoon en installeert hem zonder dat ik drivers hoef te installeren van cd of via internet.. moet ik iets van die website van qlogic.com downloaden ?

Ik wil gewoon dat ie werkt met Windows XP op die U160 Scsi schijf

[ Voor 0% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 03-11-2002 00:41 . Reden: meer info toegevoegd ]

• AlPha.BeYoNdeR
Ik ben alweer wat verder, ik heb op de site van qlogic gekeken, en nu zie ik het volgende

http://download.qlogic.com/drivers/3845/Readme.txt

ik moet gewoon de driver downloaden, op floppy zetten, en tijdens de win xp installatie bij

"druk nu op F6 om een niet-microsoft scsi-hostcontroller driver te installeren" op F6 drukken en dan de floppy gebruiken.

In de middag zal ik mijn bevindingen wel ff posten met hoe ver ik ben :)
Pagina: 1