Promise RAID (losse kaart) overklokken. Tot hoever???

Pagina: 1
Acties:

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
Ik heb altijd mijn PC overgeklokt draaien (FSB zo rond de 145-150MHz). Nu heb ik een half jaar geleden een Promise RAID controller gekocht met twee 60GB IBM GXP120 schijven. Deze draaien op RAID 0.

Binnen een week echter ging er iets gruwelijk fout: ik raakte al m'n partities kwijt :( (misschien herinneren sommigen zich nog wel die topic van mij). Nu denk ik dat m'n raid controller over de zeik is gegaan bij zo'n hoge FSB en daardoor de partities heeft 'aangetast'.

Ik draai dus nu met een FSB van 137MHz en dat gaat al maanden goed, maar ik wil weer hoger kunnen draaien!

Daarom twee vragen:
- Kan een partitie zomaar pleite zijn doordat je raid controller overgeklokt was?
- Hoe hoog draait jullie FSB in combinatie met een losse Promise RAID-controller? En hoe zou ik dat voor me zelf kunnen nagaan zonder het risico te lopen alles weer kwijt te zijn?

Allemaal alvast bedankt!!!

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tweakers bedanken elkaar niet maar branden af en toe een kaarsje O-) dat terzijde...

Door het overclocken worden alle PCI sloten i.m.o. ook automatisch meegenomen. Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van de data die via deze sloten wordt verwerkt.

Als het resultaat van overclocken is dat het e.e.a. niet meer "normaal" werkt kun je natuurlijk dit beter achterwege laten en een snellere processor nemen. (helaas)

ARME AOW’er

Verwijderd

[nohtml]
Se7enth_son schreef op 01 november 2002 @ 12:47:
Daarom twee vragen:
- Kan een partitie zomaar pleite zijn doordat je raid controller overgeklokt was?
Ja. Ik heb het zelf ook al eens meegemaakt.
- Hoe hoog draait jullie FSB in combinatie met een losse Promise RAID-controller? En hoe zou ik dat voor me zelf kunnen nagaan zonder het risico te lopen alles weer kwijt te zijn?
Ik deed een MHz of 42 op de PCI met een FT66. Hoe hoog je kunt gaan is niet met zekerheid te zeggen, en met hdd's is het zo dat je er pas achter komt als het te laat is. Voorzichtig zijn dus.

• Demo
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Is het niet zo dat je op dergelijke FSB's je schijven een ATA-modus lager moest laten draaien (dus ATA133 op ATA100)?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Kun je doen......
Sommige mobo's kunnen ook de PCI bus onafhankelijk regelen van je FSB

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Oke dan kan ik dus ook probleemen gaan krijgen.
Ik heb 2x80 Gb WDC 800 JB (8mb cash ) er in zitten en ik wil met mijn Epox 8K3A+ 200+ fsb gaan draaien. Maar zaak je de partities kwijt doordat je schijf zijn doorvoe snelheid te hoor wordt ?
BV : UDMA 100 na oc bijna 133.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Astennu
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 17:13:
Kun je doen......
Zo iets heet volgens bij een difider maar ik weet het niet 100% zeker.
Maar je kut dus een fsb van 133 hebben dan pci 33 dus 133/33 maar ik heb op mijn epox ook een 166/33 en somige zeggen dat ze ook een 200/33 hebben. ( oudere borden werken met 100/33 VB : Abit kt7 )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 21:34

Snijkoek

Metal up your ass

Ik durf het iig niet aan

• Astennu
ik zit nu op 148/37 en hij moet strax 200/41 halen 8)7 kan nog leuk worden >:)

• Demo
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 17:13:
Kun je doen......
Voor zover ik weet kan dat alleen bij sommige P4-mobo's.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:03
In de manual van mijn Ultra66 kaartje staat duidelijk een waarschuwing over te hoge PCI bus snelheden: het zou dataloss kunnen veroorzaken.

Ik vraag me dus af of het wel nut heeft hoger te gaan dan 137. Je hebt een klein beetje snelheidswinst, maar de kans dat er ergens een foutje in het systeem wordt gemaakt wordt wel meteen groter.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kep hier een Promise ide 100 kaartje omgebouwd tot fasttrack 100. Draaid 2x 40 GB maxtor in raid 0 (striping)

Mobo = Ecs K7S6A met een Athlonnetje 1700+ @ 2000+ (150 FSB)
PCI draaid nu op 30 MHZ aangezien het mobo dat zelf insteld. 166 Mhz vind mijn athlonnetje niet leuk. 147 FSB is ook geen probleem. Dan draaid pci op 36,47Mhz... Niet schrikbarend dus...

Kijk of je de dividers kan aanpassen. En backup regelmatig !!!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Demoniac schreef op 02 november 2002 @ 00:45:
[...]
Voor zover ik weet kan dat alleen bij sommige P4-mobo's.
nee toch :? (hoop ik)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Topicstarter
Internet lag eruit, vandaar de wat late reactie...

Zoals ik al vermoedde, weet je pas zeker tot hoever ie aankan als het al te laat is. Jammer dat er nauwelijks mobo's zijn die de PCI-snelheid constant op 33MHz houden.

Wel zag ik dat sommige mensen een 1/5 divider hebben voor hun PCI, heeft een Abit KR7A die ook? In de bios kan ik hem niet instellen, maar ik heb verhalen gehoord dat wanneer je FSB boven de 170MHz (weet niet zeker) uitkomt, die 1/5 divider automatisch wordt gebruikt. Kan iemand dit bevestigen en geldt dit voor de KR7A ook?

MikeN: je hebt wel gelijk dat een FSB van >137 niet veel nut heeft, maar ik vind het teveel priegelen (en garantie-problemen) om m'n XP2000+ te unlocken. Dus is voor mij de enige manier om te overklokken de FSB.

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

Pagina: 1