[Debian] qmail start niet

Pagina: 1
Acties:

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
--edit--
ik ben nu helemaal afgestapt van qmail en verder gegaan met het volledige pakket van courier mail....

Dit om er voor te zorgen dat jullie niet onnodig gaan zoeken naar het onderstaande probleem...

Ik probeer het nog ff in dit topic en als het niet makkelijk is op te lossen start ik een nieuw topic om toch een beetje overzicht te houden...

--edit--

Ik ben nu al een hele tijd bezig qmail te installeren op debian maar het wil nog niet lukken... Ik heb al een aantal HOWTO's uitgeprobeerd maar bij de meeste loop ik halverwege al helemaal vast omdat er bestanden en of directories ontbreken.

De laatste waar ik nu mee bezig ben is de HOWTO life with qmail hier wordt alles erg duidelijk beschreven moet ik zeggen maar als ik na het installatie onderdeel qmail wil starten krijg ik bij het commando qmailstd stat de volgende uitvoer:

/service/qmail-send: up (pid 31630) 0 seconds
/service/qmail-send/log: up (pid 217) 2897 seconds
/service/qmail-smtpd: up (pid 31624) 1 seconds
/service/qmail-smtpd/log: up (pid 215) 2897 seconds

de uptime van qmail-send en qmail-smtpd varieren van 0 tot 1 maar nooit hoger.

Als ik de onderdelen handmatige wil starten dwz ik start in de directory's /service/qmail-sent en /service/qmail-smtpd het bestand run dan krijg ik bij qmail-sent geen foutmeldingen maar bij qmail-smtpd krijg ik de volgende uitvoer:

./run: [: missing `]'
./run: mailserv: command not found
tcpserver: usage: tcpserver [ -1UXpPHrRoOdDqQv ] [ -c limit ] [ -x rules.cdb ] [ -B banner ] [-g gid ] [ -u uid ] [ -b backlog ] [ -l localname ] [ -t timeout ] host port program

Je zou zeggen als je deze uitvoer ziet dat er ergens een grove fout in het script moet staan maar ik heb hem nu al verschillende keren gecontroleerd maar hij komt toch echt overeen met de die van de HOWTO.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
heb ik ook eens gehad, fout in script, geen rechten? bestaan de programma's wel?

naja qmail is mij nooit gelukt :(

postfix had ik daarna binnen 1 dag werkend :)
qmail was ik al wat weken mee bezig...

• ksmedts
Dat is nou net het probleem, ik ben ingelogt als root dus rechten zou geen probleem moeten geven, de programma's waar het script naar verwijst bestaan... en ik ga er vanuit dat de scripts die op life with qmail staan kloppen omdat dit toch wel een bekende en veel gebruikte toaster is.... Maar ik zal eens gaan kijken naar postfix.. maar als iemand nog ideeën heeft voor mijn qmail probleem zijn ze altijd welkom, ik wil qmail na al dit gekloot toch eigenlijk wel aan de praat krijgen...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gooi alles wat je nu hebt gedaan met qmail weg en begin helemaal opnieuw. Dit houdt ook in dat je de accounts die je met INSTALL.IDS hebt aangemaakt weer weg moet halen.
vervolgens begin je opnieuw:
code:
1
2
3
4
5
apt-get update
apt-get install procmail qmail-src ucspi-tcp-src
build-ucspi-tcp
dpkg --force-depends -P exim
build-qmail

Vervolgens nog ff /var/qmail/control het bestandje "me" aanmaken met daarin je hostname. Vervolgens kan je gewoon weer met de LWQ howto werken, aangezien deze debian packages alles gesymlinkt hebben naar de plaats zoals beschreven in de howto.
Opmerking: als je Maildirs wilt gebruiken ipv /var/mail/<username>, moet je het /etc/init.d/qmail script bewerken, niet het "defaultdelivery" bestandje zoals beschreven in de LWQ howto en de qmail docs.

• ksmedts
Ik zal het eens gaan proberen.... volgens mij zit ik nu al op 7 pogingen maar ik hoop dat dit gaat werken thx.....

Owja nog ff een vraagje wat is nou echt het voordeel van de maildirs....? Want volgens mij levert het alleen veel werk op......

• _JGC_
  • Nu online
Veel werk is het niet, die maildirs. Meer voordelen dan nadelen:
- Veiliger, als je maildelivery halverwege hangt heb je 1 kapot mailtje in je maildir, niet een kapotte mbox
- Simultane toegang is beter, user A mag mailtje 1 deleten terwijl user B mailtje 2 wil lezen, met mbox moet er gelockt worden en mag user A wachten met deleten van een mailtje tot user B em gelezen heeft

Veel werk is het niet om te installeren, het enige wat je nog extra nodig hebt is een POP daemon die ook Maildirs ondersteunt, en dat is Courier IMAP toevallig. gewoon apt-get install courier-pop en je hebt de pop3 server van Courier draaiend met maildirs.

• ksmedts
Ok ik ben nu dus bezig met de installatie van courier maar nu krijg ik een foutmelding als ik ./configure doe.
Cannot find either the gdbm or the db library

Nu ben ik ff aan het googlen geweest maar ik kan nergens vinden hoe ik deze library's moet installeren.... Wie kan mij helpen

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Je moet de packages 'libdb3-dev' of 'libdb2-dev' installeren. En je hebt ook packages van courier overigens (apt-cache search courier).

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• ksmedts
Ok bedank, zal met deze nieuwe informatie weer eens verder gaan klooien... en dat van die packages is idd wel handig. Ik wist dat ze er waren maar wist niet hoe ik aan de namen van die packages kon komen..... nu dus wel :)

Verwijderd

Ab_dullah schreef op 01 november 2002 @ 09:51:

/service/qmail-send: up (pid 31630) 0 seconds
/service/qmail-smtpd: up (pid 31624) 1 seconds

de uptime van qmail-send en qmail-smtpd varieren van 0 tot 1 maar nooit hoger.
Dus zit 'm daar ergens een foutje. Ik denk in de scripts. En ja:
Als ik de onderdelen handmatige wil starten dwz ik start in de directory's /service/qmail-sent en /service/qmail-smtpd het bestand run dan krijg ik bij qmail-sent geen foutmeldingen maar bij qmail-smtpd krijg ik de volgende uitvoer:

./run: [: missing `]'
./run: mailserv: command not found
tcpserver: usage: tcpserver [ -1UXpPHrRoOdDqQv ] [ -c limit ] [ -x rules.cdb ] [ -B banner ] [-g gid ] [ -u uid ] [ -b backlog ] [ -l localname ] [ -t timeout ] host port program
je mist een ] in dat script.

Post eens de output van beide run scripts (dus van send en smtpd)

• ksmedts
uhm heb eigenlijk alles verwijderd en ben helemaal van voor af aan begonnen zoals _JGC_ mij adviseerde....

• _JGC_
  • Nu online
Courier kan je ook gewoon apt-getten. Doe maar eens
code:
1
apt-cache search courier

en je krijgt een lijst met pakketten waar de naam courier in voor komt. Hier kan je de POP3 of IMAP server naar wens uitpikken.

• ksmedts
Yep dat heb ik nu gedaan.... installatie is voltooid maar ik ben nu aan zoeken hoe ik users aan moet maken... ik ben al zover dat ik weet in welk bestand ik de namen moet toevoegen en hoe ik die dan omzetten naar de database alleen weet ik niet in welke vorm ik die in het bestand moet zetten dit word namelijk niet gezegd bij de howto's...

• ksmedts
De interne mail werkt nu.... :) Maar nu zit ik met het probleem dat ik niet van mijn test accounts afkom... deze heb ik dusdanig in de vernieling gebracht dat ze niet kunnen mailen en met deluser --remove-home --remove-all-files user gaat wel het account weg maar blijft de directory /home/user staan deze kan ik niet verwijderen met rmdir omdat er nog bestanden in staan deze zijn allemaal hidden...

Wie weet hoe ik deze dirs wegkrijg

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Met rm -rf haal je echt alles weg, dus ook hidden files.
Kijk nog even in je /etc/passwd en /etc/group om er zeker van te zijn dat alles weg is.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• ksmedts
Het werkte dacht ik... :( Maar misschien kunnen jullie me nog een keertje helpen.... Ik krijg nu de volgende foutmelding in outlook express:

Kan het bericht niet verzenden omdat de server het e-mailadres van de afzender heeft geweigerd. Het e-mailadres van de afzender is ksmedts@brouwers.com. Onderwerp 'bla', Account: 'ksmedts', Server: '192.168.0.46', Protocol: SMTP, Reactie van server: '417 DNS lookup failure: brouwers.com. Try again later.', Poort 25, Beveiligd(SSL): Nee, Serverfout:417, Foutnummer: 0x800CCC78

Hoe krijg ik hem aan z'n verstand gepeuterd dat hij niet moet gaan controleren of brouwers.com bestaat, want die zal hij niet kunnen vinden omdat hij geen inet verbinding heeft.

BOFHCHECKDNS
Do not check the return address's domain in DNS if this environment variable is set to 0. The
default value of BOFHCHECKDNS is 1.
NOTE: Turning off the DNS check disables a number of options in the bofh configuration file. See courier(8) for more information.

Dit vond ik op de website van courier-mta. deze gegevens zou ik in het bestandje default moeten plaatsen achter de toegestane clients. (/etc/courier/smtpaccess ) Maar dit werkt niet...... Wie heeft er een oplossing................

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Heb je esmtproutes ingevuld ? Zo ja, dan wordt toch MX en A record via DNS opgezocht.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• ksmedts
Hoe maak ik die esmtproutes...?

Heb ff snel op internet gekeken en daar wordt aangegeven dat ik in het bestand esmtproutes het volgende moet plaatsen:
brouwers.com: [192.168.0.46]

192.168.0.46 is het ip-adres van mijn mailserver.... maar als ik het zo doe dan doet ie ut nog niet.

Ik heb het bestand in de directory /etc/courier/ neergezet. Moet ik nu nog iets doen met dit bestand of is dit gwoon helemaal niet goed wat ik aan het doen ben.... ??
Pagina: 1