Toon posts:

yamaha sampler en scsi cdrom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensjes,

ik heb het geluk om een geweldige yamaha a4000 sampler te hebben staan, met een ingebouwde scsi harddisk.
het apparaat zelf heeft ID.6, de harddisk heeft ID.1
nou sluit ik een (ik geloof dat het een nec was) scsi cdromspeler aan, met ID.2 ingesteld met jumpers en een jumpertje over de jumperpootjes waarbij staat termination on-off...
aan de samplerkant is er een HD50 connector, de externe cdromspeler heeft een 50pins centronics aansluiting.

als ik sampler en scsi cdrom tegelijk aanzet, wordt de cdrom netjes herkend, en zoals ingesteld ook nog gemount. nu kan ik data op de cdrom bekijken.

wanneer ik bijvoorbeeld een cd verwissel (bij laatje open, gaat laatje trouwens automatisch snel (na 10sec) weer dicht) is het meestal het geval dat ik mijn cdrom niet meer kan vinden in mijn lijstje met scsi apparaten.

het busy ledje op de cdrom knippert dan snel en onregelmatig, en laatje gaat niet meer open.

pas na het uitschakelen van sampler en cdrom, 5 minuten wachten, en weer opstarten van beide, zijn we weer terug in de beginsituatie.

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen?? :?

PS
ik meen mij te herinneren dat in mijn oude compaq server met scsi2 aan boord, de cdromspeler (een andere dan bovengenoemde) ook weleens wel, en wel eens niet herkend werd.

Verwijderd

Hoe heb je precies je SCSI lus geterminate (aan beide kanten)? Dit kan van invloed zijn. Maar het kan ook gewoon een brakke cdrom speler zijn. Ik heb hier zelf ook een A4000, maar dan met een plextor scsi cdrom speler en dat werkt perfect. Ik heb er alleen een ide harddisk in zitten(gaat veel sneller met A4000, heeft trage SCSI), dus daar kan het verschil ook in zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 11:10:
Hoe heb je precies je SCSI lus geterminate (aan beide kanten)? Dit kan van invloed zijn. Maar het kan ook gewoon een brakke cdrom speler zijn. Ik heb hier zelf ook een A4000, maar dan met een plextor scsi cdrom speler en dat werkt perfect. Ik heb er alleen een ide harddisk in zitten(gaat veel sneller met A4000, heeft trage SCSI), dus daar kan het verschil ook in zitten.
:::: :: dit weet ik niet zeker :: ::::
geterminate aan a4000 kant? geen idee.
staat in de manual dat bij een interne scsi harddisk een schakelaartje op 'on' moet staan, en dat staat het.

:::: :: dit weet ik wel zeker :: ::::
harddisk werkt zonder ext cdrom prima.
de externe cdromspeler heeft jumpertjes voor het scsi ID en voor termination.
heb jumpertjes ingesteld zodat de cdrom meteen de termination is.
weet ook dat bij weglaten van dit jumpertje, ik een termination error kreeg, vandaar dat ik ging kijken en het er op heb gezet.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
In neem aan dat de termination op de A4000 goed staat want anders zou je hardeschijf ook niet lekker werken.
Je moet de kabel bij het laatste apparaat termineren.
Als je dus je CDROM aan het eind hebt moet daar de termination aan staan en die op je hardeschijf moet je uit zetten. Haal je de cdrom er weer af dan moet je de termination op de hardeschijf weer aan zetten.

Maar kan het echt geen slechte speler of slecht CD (of misschien een multisessie CD). Afhankelijk van het systeem of CDROM speler kan multisessie een probleem zijn. Ik heb er hier ook een die maar 1 sessie herkend.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
heb paar opties geprobeerd,

1. zoals het was, termination op interne harddisk uit, termination voordat scsi naar buiten gaat op sampler ook uit, cdromspeler extern termination aan.
--> cdrom busy lampje gaat na verloop van tijd knipperen en apparaat is onvindbaar in sampler.

2. vanavond alles open geschroefd,
harddisk eruit, termination op sampler aan, externe harddisk eraan, werkt okee.
cdromspeler bij spin-up zichtbaar in sampler, bij spindown niet, herhaalt spinup en spindown continu (circa om de minuut) waardeloos dus maar het werkt.

3. termination on op interne harddisk aangezet, stond uit, sampler aangezet met enkel interne harddisk, werkt prima

4. termination op cdrom nog steeds aan, interne harddisk en cdrom aangesloten --> leek te werken, maar uiteindelijk, jawel, cdrom busy lampje gaat nog steeds na een tijd onregelmatig knipperen en apparaat is weer onvindbaar in sampler.

ik denk dat het aan de cd speler ligt??

Verwijderd

Wat je nog kunt proberen is termination op interne harddisk aan, termination op sampler uit en termination op externe cdrom speler aan. Dit is volgens mij ook zoals het moet volgens de handleiding (pin me er niet op vast, ik heb 'm hier niet liggen nu)

Verwijderd

Topicstarter
wel netjes om het even af te maken, als slot:

veel gerommeld aan de scsi configuratie, harddisk voor de herrie (resonantie) uit sampler geschroefd en in pc geplaatst.

scsi chain is als volgt:

|-> sampler <-> externe scsi cdrom <-> scsi controller in pc <-> harddisk -|

geen conflicten behalve dat windows af en toe de cdrom van mijn sampler wil stelen :) maar das een kwestie van terugstelen
Pagina: 1