[w2k] Na installatie linux problemen met opstarten Windows

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Bij het partitioneren van mijn nieuwe harde schijf had ik al vast rekening gehouden met het feit dat ik naast windows 2000 professional, ook linux wilde gaan draaien. Ik had er dus twee partities bij gemaakt, maar voorlopig kwam het er toch niet van, dus ik had ze tijdelijk als FAT32 geformatteerd.
Toen ik laatst beschikking kreeg over de binary CD's van de nieuwste debian linux distributie, heb ik in Windows de driveletters van de fat32 partities verwijderd, en ze daarna met chfdisk van linux geformatteerd als ext2fs en linux swap.
Niet echt iets bijzonders dus, en tijdens het installeren ook geen problemen gehad ofzo, maar toen ik weer eens in windows op wilde starten, kreeg ik de bekende melding dat mijn schijven op consistentie getest moesten worden. Blijkbaar een keer niet goed afgesloten dus.
Hier begon dan de ellende. Windows CHKDSK wilde het volume %$@%@%$!#$^^& of iets in die richting te controleren. Vermoedelijk mijn ext2fs partitie waar linux op staat. Ik vond het wel vreemd, dus ik drukte op annuleren. Windows gaat dus netjes verder met opstarten, maar blijft dan, nog voor de login, hangen op mijn desktop.
De FAT32 volumes waar windows en de rest van mijn programma's op staan kan ik vanuit linux zonder problemen mounten en bekijken. (de NTFS partities ook, maar dat is even niet aan de orde)
Hoe krijg ik windows van het idee af dat het die partitie niet moet mounten, zodat het weer doorgaat met opstarten?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

de drive letter weghalen van de onbekende part.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
dawuss schreef op 01 november 2002 @ 08:39:
...
Toen ik laatst beschikking kreeg over de binary CD's van de nieuwste debian linux distributie, heb ik in Windows de driveletters van de fat32 partities verwijderd, en ze daarna met chfdisk van linux geformatteerd als ext2fs en linux swap.
...

micheljansen.org

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Kun je de partities met het os niet hidden maken. Dan ziet windows de partitie van linux niet en andersom.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
[rml][ Win2k] Windows traag door Linux[/rml]

Hier is de oplossing met Grub als bootmanager. Dan verberg de ext2 en swap partitie voor Windows 2000. Dit kan ook in Lilo.

Stukje lilo.conf manpage:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
change 
This  keyword  starts  a section which describes how primary partition IDs
are changed, and how primary partitions are activated and deactivated.  If
change is omitted, change rules are generated as though the automatic key­
word were specified.  The keyword change alone, without any rules  follow­
ing, will suppress automatic change-rules.  For example,

other=/dev/hda2
      label=dos
      table=/dev/hda
      change
        automatic
        partition=/dev/hda1
           set=DOS12_hidden
           deactivate
        partition=/dev/hda2
           set=DOS16_big_normal
           activate

specifies  that  when  primary  partition  /dev/hda2  is booted, automatic
change-rules will be in effect; plus, partition 1, a DOS12 partition, will
be  set  hidden,  and  deactivated.  In addition, partition 2, will be set
normal, and activated.  Activation sets the  boot-flag  in  the  partition
table.   The  automatic  keyword may confict with default change rules, so
the set= lines above may be redundant.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Dat bedoelde ik, kon het alleen niet vinden.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Dat trucje met LiLo ga ik meteen proberen als ik thuis ben, ik gebruik namelijk Grub niet als bootmanager. Alvast bedankt, ik denk dat het zo opgelost kan worden.

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb het gisteren geprobeerd, maar als ik probeer mijn linux partitie (/dev/hda5) te deactiveren o.i.d dan stopt lilo met de foutmelding dat /dev/hda5 geen primaire partitie is.
Verder moet ik, om de partitie te kunnen verbergen, weten wat de parameter moet zijn voor het SET= argument. Is dat dan iets van EXT2_hidden, of LINUX_hidden? Ik kan het niet in de manpages of howto's vinden.

micheljansen.org

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ik denk aan Japie's post te zien dat je voor hidden kiest:
set=DOS12_hidden
deactivate

en voor niet hidden:
set=DOS16_big_normal
activate

MechWarrior || Monsters Game

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
Dat hda5 geen primaire partitie is klopt. Je had eigenlijk met cfdisk moeten formatteren en allemaal primaire partities aan moeten maken. Met fdisk kan je maar 1 primaire partitie aanmaken. De anderen zijn dan logische partities in een extended partitie.

Met cfdisk kun je ook meerdere primaire partities maken (/dev/hda1 - /dev/hda4).

In de manpage die ik je liet zien stond ook dat het alleen op primaire partities werkte.

Als je linux zou willen gebruiken zou je de harde schijf opnieuw moeten partitioneren en allemaal primaire partities aanmaken. Dat betekent ook dat je je Windows 2000 installatie kwijtraakt, dus die zou je moeten ghosten of gewoon opnieuw installeren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Japie_17 schreef op 03 november 2002 @ 11:28:
Dat hda5 geen primaire partitie is klopt. Je had eigenlijk met cfdisk moeten formatteren en allemaal primaire partities aan moeten maken. Met fdisk kan je maar 1 primaire partitie aanmaken. De anderen zijn dan logische partities in een extended partitie.

Met cfdisk kun je ook meerdere primaire partities maken (/dev/hda1 - /dev/hda4).

In de manpage die ik je liet zien stond ook dat het alleen op primaire partities werkte.

Als je linux zou willen gebruiken zou je de harde schijf opnieuw moeten partitioneren en allemaal primaire partities aanmaken. Dat betekent ook dat je je Windows 2000 installatie kwijtraakt, dus die zou je moeten ghosten of gewoon opnieuw installeren.
Hehe, toevallig heb ik het net opgelost op bijna deze manier, maar wat je zegt klopt niet helemaal.
Ik dacht, laat ik eens proberen wat Windows doet als ik Linux root en swap op primaire partities zet. Was een pure gok, en het bleek te werken. Helaas is hierdoor wel m'n linux installatie verloren gegaan, want de partities moesten worden verwijderd, en ik had geen zin om back-ups te maken, want ik had nog niet zo veel tijd besteed aan het configureren dat ik dat noodzakelijk vond.

Eerst was mijn harddisk set-up als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
+[ IDE harddisk ]
|
+-[ Primaire Partitie 1 ]
|   (/dev/hda1)
|   Windows 2000 Professional
|
+-[ Primaire Partitie 2 ]
  |
  +-[ Logisch Station 1 ]
  |    (/dev/hda5)
  |    Linux ext2
  |
  +-[ Logisch Station 2 ]
  |   (/dev/hda6)
  |   Linux Swap
  |
  +-[ Logisch Station 3 ]
  |    (/dev/hda7)
  |
  +-[ Logisch Station 4 ]
  |     (/dev/hda8)
  |
  +-[ Logisch Station 5 ]
  |    (/dev/hda9)
  |
  +-[ Logisch Station 6 ]
       (/dev/hda10)

Nu ziet mijn disk set-up zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
+[ IDE harddisk ]
|
+-[ Primaire Partitie 1 ]
|   (/dev/hda1)
|   Windows 2000 Professional
|
+-[ Primaire Partitie 2 ]
| |
| +-[ Logisch Station 1 ]
| |    (/dev/hda5)
| |
| +-[ Logisch Station 2 ]
| |   (/dev/hda6)
| |
| +-[ Logisch Station 3 ]
| |    (/dev/hda7)
| |
| +-[ Logisch Station 4 ]
|      (/dev/hda8)
| 
+-[ Primaire Partitie 3 ]
|    (/dev/hda3)
|    Linux Swap
|
+-[ Primaire Partitie 4 ]
|    (/dev/hda4)
|    Linux ext3

En het werkt nu prima. Geen problemen meer in Windows, en ik hoefde Windows niet opnieuw te installeren, want aan die partitie ben ik niet geweest.

[ Voor 0% gewijzigd door dawuss op 03-11-2002 20:29 . Reden: jaja, ASCII ]

micheljansen.org

Verwijderd

dawuss schreef op 01 november 2002 @ 08:39:
Bij het partitioneren van mijn nieuwe harde schijf had ik al vast rekening gehouden met het feit dat ik naast windows 2000 professional, ook linux wilde gaan draaien. Ik had er dus twee partities bij gemaakt, maar voorlopig kwam het er toch niet van, dus ik had ze tijdelijk als FAT32 geformatteerd.
Probeer anders eens Phat linux, die veranderd je partities niet.

Die kon ik destijds ook weer zo eraf halen toen het me niet beviel. Maar hij loopt dus wel prima naast windows.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 00:14:
[...]

Probeer anders eens Phat linux, die veranderd je partities niet.

Die kon ik destijds ook weer zo eraf halen toen het me niet beviel. Maar hij loopt dus wel prima naast windows.
Nou, ik geef toch de voorkeur aan de debian distributie. Ext2 heeft toch echt veel voordelen hoor. In mijn ogen is Phat meer iets om een keer mee te spelen, maar dat was het dan ook.

micheljansen.org

Verwijderd

dawuss schreef op 04 november 2002 @ 21:51:
[...]

Nou, ik geef toch de voorkeur aan de debian distributie. Ext2 heeft toch echt veel voordelen hoor. In mijn ogen is Phat meer iets om een keer mee te spelen, maar dat was het dan ook.
mja ik heb het eens getest om linux eens te proberen maar ik vond het echt 3x niks, ik kwam er geeneens mee online :(
Pagina: 1