Webcam en linux

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik zat er aan te denken een webcam te kopen (voor gnomemeeting etc), maar ik vraag me af welke (simpele) webcam nu de beste support onder linux heeft.

Ik zat zelf aan een logitech/philips te denken

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Mijn broertje heeft een usb trust spycam gekregen (bij een bank ofzo) en daar zit een stv680 chipje op.
Ik kon het niet laten om die op m'n oude laptop te prikken en eens mee te testen.
Conclusie: aardig speeltje en als je voor gnome meeting om een adsl verbinding zit met 4 mensen op de server dan is dit speeltje ruim voldoende. Wil je meer dan heeft dit apparaat niet de vereisde resolutie en kleurbalans (vooral helderheid/contrast is brak) maar voor een vast punt opnemen met vaste kleur/contrast instelling is het een aardig speeltje.
nu nog het ding van m'n broertje jatten >:)

Verwijderd

De beste support weet ik niet, maar zelf kom ik met m'n Logitech Quickcam Express (van de Chello actie) een heel eind. Onder SuSE 8.0 wordt ie automagisch herkend tijdens installatie.

Kijk ook eens op de volgende pagina http://www.smcc.demon.nl/webcam.

Verwijderd

Ik heb zo'n philips USB ding. En dat werkt na enkele kernel tweaks uitstekend. (Die staan overigens zeer goed gedocumenteerd).

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Van de meeste webcams vind je wel ergens op internet de specificaties. Cams met de CPiA chip bijvoorbeeld werken gewoon altijd goed, en je hoeft alleen maar even CPiA support in je kernel te bakken. Die chip kom je tegen in vrijwel alle goedkope cams.

Kijk ook hier even: http://www.exploits.org/v4l/

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28

zwik

randomized

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 08:23:
Mijn broertje heeft een usb trust spycam gekregen (bij een bank ofzo) en daar zit een stv680 chipje op.
Ik kon het niet laten om die op m'n oude laptop te prikken en eens mee te testen.
Conclusie: aardig speeltje en als je voor gnome meeting om een adsl verbinding zit met 4 mensen op de server dan is dit speeltje ruim voldoende. Wil je meer dan heeft dit apparaat niet de vereisde resolutie en kleurbalans (vooral helderheid/contrast is brak) maar voor een vast punt opnemen met vaste kleur/contrast instelling is het een aardig speeltje.
nu nog het ding van m'n broertje jatten >:)
Ik heb een webcam met die stv680 chip. Mijn ervaringen zijn: het werkt goed wanneer het werkt ;) .

Ik krijg namelijk kernel OOPS'en wanneer ik een prog afsluit dat van m'n webcam gebruik maakt waarna heel m'n systeem dus vast zit :) . Ik bedoel, het zit dus echt vast. Niet X die gecrasht is ofzo maar alles.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik heb een Philips 646 USB webcam (de voorloper van de Vesta's) en die wordt gewoon ondersteund door de standaard kernel driver. Het enige wat nodig was, was een pwcx module handmatig installeren, wat prima uitgelegd wordt. Voor de Vesta's zal dit dus ook niet anders zijn :)

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:24

aKra

Intentionally left blank.

Ik heb hier thuis een Creative Webcam Go Plus! met Slackware 8.1, het lampje brand enzo, en hij komt terug in de startmessage (dmesg) maar ik kan geen plaatjes grabben met welk programma dan ook.......

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 13:12
aKra schreef op 01 november 2002 @ 13:18:
Ik heb hier thuis een Creative Webcam Go Plus! met Slackware 8.1, het lampje brand enzo, en hij komt terug in de startmessage (dmesg) maar ik kan geen plaatjes grabben met welk programma dan ook.......
Probeer het eens met Gphoto2 zelf met mijn crapp ass gamma cammetje krijg ik het voor elkaar. (Als er voldoende licht is.)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

Ik had creative webcam go, drukte 'm in de usb port, starte xawtv en hij deed 't :D

• aKra

aKra

jep, met welk OS?

• aKra

aKra

(Heb trouwens geen X)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Edit knopje hebben we vandaag ook uitgevonden hoor ;) Zou handig zijn als je die gebruikte :)

Ik heb een Quickcam Express (oude versie) en die werkt ook goed.

• ge-flopt
Dan moet je helemaal gphoto 2 proberen. Zit een auto detectie op, werkt echt goed.

voorbeeldje:

CP179739-A:/# gphoto2 --auto-detect
Model Port
----------------------------------------------------------
AEG Snap 300 usb:
CP179739-A:/#

PS. is zo'n oregon scientific DS3868

• aKra

aKra

code:
1
2
3
4
5
6
7
collect2: ld returned 1 exit status
make[2]: *** [gphoto2] Error 1
make[2]: Leaving directory `/root/gphoto2-2.1.0/frontends/command-line'
make[1]: *** [all-recursive] Error 1
make[1]: Leaving directory `/root/gphoto2-2.1.0/frontends'
make: *** [all-recursive] Error 1
root@anubis:~/gphoto2-2.1.0#

• ge-flopt
Hmm heb die nieuwe versie ook gedownload, maar dat werkte wel als een zonnetje. Zit gphoto2 niet als package bij je distributie?

• robertos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05-2024
ik heb een philips usb toUcam pro en daar zijn zelfs drivers voor voor linux :)

The question is not what we are, nor where we are, but rather: where should we go?

• jep
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

RedHat 7.2 was dat toen, met die creative. Niets speciaals gedaan, alleen dat ding erin gedrukt.

• aKra

aKra

Slackware 8.1

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-02 23:12

Cyril

it's all in my mind

Ik heb een logitech (of eigenlijk connectix) quickcam vc. Daar is wel een driver voor die wel aardig werkt, maar nog niet af is. Probleem is dat de maintainer er al maanden niks meer aan heeft gedaan en 't er dus ook niet naar uit ziet dat 'ie in 2.6 nog te gebruiken is.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
ik heb een philips usb toUcam pro en daar zijn zelfs drivers voor voor linux
Das wel interessant, ik heb gezocht bij creative en logitech maar die hadden schijnbaar geen officiele drivers (al denk ik dat de meeste cams wel werken met video4linux)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• aKra

aKra

Kernel: 2.4.18
Webcam uitlees-programma: camserv
Webcam(s): Creative Webcam Go Plus! & Philips hele oude ISA kaart met losse webcam. (SAA****).

• ge-flopt
Hmmm er vanuit gaande dat je al configure, en nu bezig bent met een "make" gedraait hebt, zou het goed moeten gaan. Ik kan even op mijn pc configure draaien en dan alles klaar zetten dat je het download. Het enige wat jij dan nog moet doen is een "make install"

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De Webcam Go Plus heeft een andere chippie dan de Webcam Go.
Daarom doet ie het niet onder linux.
Er is wel een alfa-driver, maar een plaatje eruit toveren....mij nooit gelukt.
http://winbond-webcam.sourceforge.net/

• aKra

aKra

En die Philips dan? Die oude?

Ennuh, een hele goedkope webcam where to get?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
* Tomaat heeft een Logitech Quickcam Express
Ooit met een 7Up actie voor 40 piek gekocht.
Even de qce-ga kernel drivers downloade, make doen, make install doen, klaaaaar :)
Je mot dan natuurlijk wel v4l support in je kernel hebben (duh!)
Ik heb hem nu aan m'n Debian bak hangen, in de zin van 'kijk eens hoe fijn ik achter m'n 15" beeldscherm zit te GoT'ten' :P

• mocean
  • Laatst online: 15-01 14:31
Ik heb redhat 7.3 (zonder X) en ik wil graag mn dynalink USB cam eraan hangen (heel goedkoop ding). Iemand hier ervaringen mee? Ik de beelden gewoon opslaan op de schijf, als JPG/PNG of zo...

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
ik heb eensamsung anycam. werkt goed hier met de bttv module

Verwijderd

mocean schreef op 01 november 2002 @ 21:39:
Ik heb redhat 7.3 (zonder X) en ik wil graag mn dynalink USB cam eraan hangen (heel goedkoop ding). Iemand hier ervaringen mee? Ik de beelden gewoon opslaan op de schijf, als JPG/PNG of zo...
Dit kan afhankelijk van de camera/ (framebuffer/svga features )
Bij sommige camera's is het geheugen te benaderen als een tijdelijke hardeschijf.
hiervoor heb je scsi support, camera support en usb support nodig in de kernel.
en dan kun je via hotplug je usbdevice mounten als een soort schijf en er gewoon de files van copieren.
Als je een camera hebt die zich gedraagt als een video device (via v4l /dev/video0) dan zijn er wel console apps die daar gebruik van kunnen maken bijvoorbeeld fbtv (met framebuffer)
fujiplay voor fuji camera's
zoek ook nog even op freshmeat

Verwijderd

quickcam express is goeikoop en mandrake 9 herkende em tijdens installatie

• mocean
  • Laatst online: 15-01 14:31
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 11:22:
[...]

Dit kan afhankelijk van de camera/ (framebuffer/svga features )
Bij sommige camera's is het geheugen te benaderen als een tijdelijke hardeschijf.
hiervoor heb je scsi support, camera support en usb support nodig in de kernel.
en dan kun je via hotplug je usbdevice mounten als een soort schijf en er gewoon de files van copieren.
Als je een camera hebt die zich gedraagt als een video device (via v4l /dev/video0) dan zijn er wel console apps die daar gebruik van kunnen maken bijvoorbeeld fbtv (met framebuffer)
fujiplay voor fuji camera's
zoek ook nog even op freshmeat
Bedankt, ik ga eens kijken... compu is ook een beetje oud, toen er nog windows opstond had ik USB via een PCI kaart, ik ga eerst maar eens kijken of ik dat ding aan de praat krij.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• aKra

aKra

Maar, nog niemand die mijn probleem weet op te lossen?

• ge-flopt
Ik kan een gzip file voor je klaar zetten waar je alleen nog make install hoeft te draaien. Meldt het even.

• aKra

aKra

Zeer graag, e-mailen kan op nander_@_getfragged.nl

Zonder de __ dan :)

• ge-flopt
Zal ik morgen even doen voor je

• aKra

aKra

Ik heb een goedkope Philips TOuCam XS gekocht, hij wordt detect maar met "camserv" zie ik nog steeds geen beeldjes, alleen wat RGB kleurtjes (etc. etc.)

---

Ik heb "gphoto2 --auto-detect" gedaan, maar hij vindt geen camera's, het rode lampje van de USB cam gaat branden...

In de kernel heb ik CPiA aangezet, en USB support, en Philips camera's aangevinkt, niks als module ofzo.

• ge-flopt
Ik heb je net een mailtje gestuurd aKra, dus meldt het maar, of het wel of niet werkt.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

Heidistein

Blah

Die webcam werkt bij mij wel. Ik heb zeer veel problemen gehad met mijn onbekende moederplaat met de USB-OHCI driver. Toen wou het lampie niet eens aan... Heb toen een usb kaar gekoopt en die wou wel (de USCI driver).
Ik heb nu een nieuwe mammaplank, met de OSCI driver, en dat wil wel met de betreffende webcam, alleen wildie wel eens vaslopen (het cam device dan, met redelijk veel minder lekkere kernerberichten over de USB poorten) :)

Maybee we are alone... After all.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heidistein schreef op 05 november 2002 @ 09:45:
[...]

Die webcam werkt bij mij wel. Ik heb zeer veel problemen gehad met mijn onbekende moederplaat met de USB-OHCI driver. Toen wou het lampie niet eens aan... Heb toen een usb kaar gekoopt en die wou wel (de USCI driver).
Ik heb nu een nieuwe mammaplank, met de OSCI driver, en dat wil wel met de betreffende webcam, alleen wildie wel eens vaslopen (het cam device dan, met redelijk veel minder lekkere kernerberichten over de USB poorten) :)
PLEASE _/-\o_
hoe heb je dat voor elkaar gekregen :? USB werkt probleemloos bij mij, maar met welke driver stuur je de Webcam Go Plus aan :? En met welke software bekijk je de output?

• aKra

aKra

Ja, precies!

Want ik wil hem ook wel werkend hebben... En vooral onder Slackware 8.1, ik heb nu er een Philips Toucum aanhangen en ik krijg via "Camserv" alleen wat RGB kleuren als output, dus een heel scherm rood ofzo, of roze etc...

Pagina: 1