Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Leds aan sturen dmv com port ?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een een paar series met leds aansturen dmv COM port.
Gewoon serie 1 aan / uit, serie 2 aan/uit, serie 3 aan / uit, enz.

Kan dat ?

Verwijderd

jaah daar is wel iets voor ik weet zo niet hoe dat heet

ik weet wel dat je met winamp zoiets kan aansturen maar dat moet je dan dmv google effe uitzoeken!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het kan met de printerport maar met de COM heb ik nog nie gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 23:42:
jaah daar is wel iets voor ik weet zo niet hoe dat heet

ik weet wel dat je met winamp zoiets kan aansturen maar dat moet je dan dmv google effe uitzoeken!!!
Com control ken ik maar daar zet ik geen leds mee aan en uit.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:31
ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en gemaakt.. wel een pokkewerk en een heeeele hoop draadjes had ie. Het verwonderde mij echt dat dat ding ook nog werkte.

Ik zal hem wel ff naar dit topic sturen ass soon ass possible

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
Da Monkey schreef op 31 oktober 2002 @ 23:49:
ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en gemaakt.. wel een pokkewerk en een heeeele hoop draadjes had ie. Het verwonderde mij echt dat dat ding ook nog werkte.

Ik zal hem wel ff naar dit topic sturen ass soon ass possible
thx hopelijk kan hij me helpen !

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:07
ff denken... Dan moet je zo'n IC hebben dat serieel naar parallel omzet.. Ben ff de naam vergeten...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Ik heb een jaar of wat geleden eens wat geexperimenteerd met quickbasic en zo. Ik kreeg toen ook wel iets over de seriele poort (COMmunictatie) poort. Moet kunnen, ik weet alleen of die standaard windows progies het ondersteunen. Maar een ingewikkelde schakeling is wel nodig, je COM poort heeft 9 pinnen en de LPT dach ik 25..

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Niet alleen het aantal pinnen geeft een probleem ook de spanning. Printer is TTL dus 0-5 V com is -15 - + 15 V
verder is het niet heel moeilijk om die poort aan te sturen. Er zijn echter maar 2 poorten die makkelijk aan te sturen zijn.
www.beyondlogic.org vertelt welke adressen je moet hebben. Je kan ook zoeken naar een topic van me in PW dat uiteraard gesloten werd want het ging niet over het programeren van een nieuw OS :( ja ik vind PW waardeloos

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Neem een microcontrollertje en een max232 of een Basic Stamp (speciaal voor noobs), dan ben je al bijna klaar!!! :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kunt alle uitgangen in principe met de hand besturen ja, op ongeveer dezelfde manier als de LPT-poort. Nadeel: Als ik het goed heb heb je dan maar 4 uitgangen, zoniet dan minder. Daar kan je met behulp van een schuifregistertje wel meer van maken, maar daar heb je wel een beetje soldeer/programmeerkennis voor nodig.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Sprite_tm schreef op 01 november 2002 @ 17:39:
Je kunt alle uitgangen in principe met de hand besturen ja, op ongeveer dezelfde manier als de LPT-poort. Nadeel: Als ik het goed heb heb je dan maar 4 uitgangen, zoniet dan minder. Daar kan je met behulp van een schuifregistertje wel meer van maken, maar daar heb je wel een beetje soldeer/programmeerkennis voor nodig.
Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. Als je iets wilt doen m.b.v. de seriele poort zul je er een UART of microcontroller aan moeten koppelen die de seriele data kan omzetten naar parallelle. (dit staa ok uitgelegd op http://www.beyondlogic.org/serial/serial1.htm#42)
Maar uiteraard laat ik me graag het tegendeel bewijzen (wat in dat gesloten P&W topic niemand heeft gedaan).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

In de Elektuur heeft een serie gestaan : "Experimenteren met de COM-poort (met Visual Basic"

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Creepy schreef op 01 november 2002 @ 18:13:
[...]

Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. Als je iets wilt doen m.b.v. de seriele poort zul je er een UART of microcontroller aan moeten koppelen die de seriele data kan omzetten naar parallelle. (dit staa ok uitgelegd op http://www.beyondlogic.org/serial/serial1.htm#42)
Maar uiteraard laat ik me graag het tegendeel bewijzen (wat in dat gesloten P&W topic niemand heeft gedaan).
Het is wel mogelijk met een simpel schuifregistertje (voordeel is dat je deze zo groot kan maken als je maar wil!), je zult dan echter achter de uitgangen weer flipflops moeten zetten om de toestand te onthouden en eromheen enkele logische poorten om het geheel goed te laten werken. Qua eenvoud is dit wel te doen als je een beetje kennis hebt van digitale elektronica, iig makkelijker voor een beginner dan een microcontroller.

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 19:09:
[...]

Het is wel mogelijk met een simpel schuifregistertje (voordeel is dat je deze zo groot kan maken als je maar wil!), je zult dan echter achter de uitgangen weer flipflops moeten zetten om de toestand te onthouden en eromheen enkele logische poorten om het geheel goed te laten werken. Qua eenvoud is dit wel te doen als je een beetje kennis hebt van digitale elektronica, iig makkelijker voor een beginner dan een microcontroller.
Ik denk alleen niet dat je schuifregister doorheeft dat je bijv. met 8 bits en 1 stop bit werkt. En zelfs als je dingen zoals sync- en stopbits uitschakelt zal je schuifregister moeite hebben om bijv. de waarde 255 te herkennen (allemaal 1'en dus de lijn is continu hoog).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 15:10

Guldan

Thee-Nerd

jah maar als je alleen ledjes aan en uit wil laten gaan dan maakt het toch niet uit wat je er doorstuurt (ik bedoel hoogstens voor de volgorde..) opzich moet het wel kunnen hmmzz.. ik heb op me school ook wel eens een printerpoortje met leds erop zien liggen.. geen idee waarvoor het gebruikt werd.. misschien om te kijken waar een signaal uit bestaat..

[Offtopic]
Geen start, en 1 stop bit kan nie,er moet een start bit aan zitten bij asynchrone communicatie.. ok ik weet dat het een voorbeeld was. Niet dat we iemand iets leren wat niet kan..
[offtopic

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Chopper_Rob
  • Laatst online: 01-05 14:31
Ik heb op mijn vorige school zo'n ding gemaakt. Dan kan je doormiddel van de COM-poort 8 leds aansturen.
Als het goed is heb ik hier ergens het schema, maar het zijn aardig wat komponenten. Zelfs een transformator voor de 230. (voor 8 led's aansturen :?)

edit:
ik had nog pics op mijn webspace staan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kastje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kastje2.jpg
de slechte kwaliteit komt door webcam in combinatie met avond :)

https://drinkwaterpunten.nl

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Creepy schreef op 01 november 2002 @ 18:13:
[...]

Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. [...] Maar uiteraard laat ik me graag het tegendeel bewijzen.
Mkay. Zie bijvoorbeeld hiero, da's een port-map van de UART, zoals je die in de gemiddelde PC vanaf 0x3F8 bijvoorbeeld vind. Als je nou bijvoorbeeld het MCR (Modem Control Register) bekijkt zie je dat bit0 en bit1 DTR en RTS gelabeld zijn. Wat wil nou het toeval: Als je in die bits een waarde zet komt die waarde hardwarematig gezien op de DTR / RTS lijntjes te staan. Als je zorgt dat er door de uart niets serieels verstuurd wordt kan je met LCR bit 6 (break condition -> maak TxD continu actief) ook nog eens het TxD draadje besturen.

Hiermee heb je geloof ik al genoeg draadjes (3 namelijk :P ) om een schuifregister te kunnen aansturen.

Owja, mocht je me niet geloven moet je maar es deze kant op komen, ik heb op die manier al een 2tal 220v-relais aan mijn serieele poort geknoopt :) )

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Creepy

Creepy

Kijk.. eindelijk iemand die me verteld dat het WEL kan, en met de benodigde info erbij! Thanx!
Ik geloof je ;)

Verwijderd

3 leds kun je met de compoort rechtstreeks aansturen. Alles wat je nodig hebt zijn 3 weerstanden (meen 220 ohm) en 3 leds. Als je er meerdere parallel wil zetten raad ik aan om er een transistor bij te knopen.

Ik ben zelf eens ooit aan 't spelen geweest met de pcf8574 IC van Philips. Hiermee kun je op een simpele manier 8 leds onfahankelijk van elkaar aansturen. Door het IC te adresseren kun je op 2 datalijnen (kabeltjes van je compoort dus) maximaal 8 van deze IC's hangen. Ik heb zo een spanningsslof gemaakt die ik via de pc aan/uit kan schakelen.

Verwijderd

Jep, ik heb met een max232 en een atmel at90s2313 ook 8 ledjes aan de serieele poort geknoopt. Voor de source in CBuilder kan je de comm poorten vrij makkelijk aan sturen. Verder moet je dan die atmel programmeren, met een proggie dat de uart door zend naar portb, oftewel de acht uitgangen. Alles is te vinden op internet, maar ik denk dat je niet zo gauw aan een geprogde atmel chip komt.
Je kan de max232 weglaten en vervangen voor een weerstandje (de tx naar de rx) en dit werkte met wat software aanpassingen ook goed.

Hmmzz misschien zit er wel een handeltje in dit soort dingen :)

Gewoon 9 polig serieel in, en 9 polig parallel uit :p
Klein apparaatje kan dat worden

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 12:36:
Jep, ik heb met een max232 en een atmel at90s2313 ook 8 ledjes aan de serieele poort geknoopt. Voor de source in CBuilder kan je de comm poorten vrij makkelijk aan sturen. Verder moet je dan die atmel programmeren, met een proggie dat de uart door zend naar portb, oftewel de acht uitgangen. Alles is te vinden op internet, maar ik denk dat je niet zo gauw aan een geprogde atmel chip komt.
Je kan de max232 weglaten en vervangen voor een weerstandje (de tx naar de rx) en dit werkte met wat software aanpassingen ook goed.

Hmmzz misschien zit er wel een handeltje in dit soort dingen :)

Gewoon 9 polig serieel in, en 9 polig parallel uit :p
Klein apparaatje kan dat worden
Het ging er hier dus om nagenoeg rechtstreeks leds aan de seriele poort te hangen (dus ZONDER die Atmel), en dat kan dus ook (max 3 leds) ;)

Verwijderd

Och ja |:(, ik moet toch is een cursus lezen gaan volgen geloof ik ;)

naja, gebruik dan een 74hct164 als schuifregister, en een 74hct374 om te latchen als je er acht wil aansturen, maar drie was al genoeg :)

• Chopper_Rob
  • Laatst online: 01-05 14:31
Ik laat nu mijn broertje >:) het schema inscannen van het kastje wat ik hierboven heb gepost.
Dus als hij klaar is post ik ze.

edit:

Hier zijn de pics. (klikken voor grotere versie :))
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kast/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kast/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kast/3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kast/4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~anbee001/kast/5.jpg

https://drinkwaterpunten.nl

• DannyCLD
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09-2021
Id is leuk maar lijkt me tog nog veel werk... :S

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:19

spok9

Groen...

Het kan ook veel makkelijker... met een max232 zet je de compoort signaal om naar ttl niveau, vervolgens kan je met een schuifregister (demultiplexer) de databits paralel zetten. Dat laatste is voor mij alleen nog ff een probleem... Moet nog ff uitzoeken hoe dat precies moet :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
maar hoe wordt deze dan aangestuurt, gebruik je een software matige multiplexer en dan word ie door de chip hardwarematig gedemultiplext?

Verwijderd

mbuts schreef op 16 April 2003 @ 15:44:
maar hoe wordt deze dan aangestuurt, gebruik je een software matige multiplexer en dan word ie door de chip hardwarematig gedemultiplext?
Als je 8 bitjes seriëel door je compoort heen rost wordt het aan de andere kant weer omgezet naar parallel schat ik

Verwijderd

Schuifregister/multiplexer werkt idd heel simpel:

Gooi een 8bits serieel signaal erin en hij verdeeld de 8bits over zijn 8 paralelle pootjes (op volgorde uiteraard)

1 van de lijnen van je compoort moet fungeren als clock en de andere als data lijn.

telkens als je de clock lijn van hoog naar laag (of andersom) gooit, neemt hij een bit van de datalijn, plaatst die naast alle andere bits en schuift alle data die er staat 1 pootje op.

Je hebt ook ingewikkelder schuifregisters, die hebben de mogelijkheid dat de nieuwe data die je invoerd nog niet direct op de pootjes word gezet, zodat je de verandering van data niet direct aan de ledjes ziet.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

pak een schuifregister 4094 bijvoorbeeld.. lus er een aantal aan elkaar door en stuur met VB ofzo gewoon de waardes 1 - 2 - 4 - 8 - 16 - 32 - 64 - 128 - 256 naar de com sturen.. en als je er meer hebt 512 - 1024 - enz.. de schuifregisters zetten het om in een paralel sigaal en je kan een 2803 ic pakken om het zooitje te versterken! leds met een weerstand eraan.. tis een hele kleine schakeling..

Afbeeldingslocatie: http://213.46.58.61/naamloos21.PNG

Deze componenten heb je nodig.. ik moet nu weg.. ik sluit ze later wel ff aan!

[ Voor 16% gewijzigd door Looki op 16-04-2003 19:14 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 15:35

BCM

Niet helemaal. Denk aan de stopbits......
Tis redelijk lang geleden voor mij. Maar ik weet nog dat dit een probleem is. Serieel werkt met 1 of 1,5 of 2 stopbits.

Cedo Nulli

Verwijderd

Jamaar hij gebruikt dan ook geen rs232 om data te verzenden.
-Een lijntje als clock
-Een lijntje als data
-Een lijntje om te zeggen dat ie klaar is met zenden.(dus spoel de ontvangen bitjes door naar de ledjes)
Pagina: 1