Ik wil een een paar series met leds aansturen dmv COM port.
Gewoon serie 1 aan / uit, serie 2 aan/uit, serie 3 aan / uit, enz.
Kan dat ?
Gewoon serie 1 aan / uit, serie 2 aan/uit, serie 3 aan / uit, enz.
Kan dat ?
Verwijderd
Com control ken ik maar daar zet ik geen leds mee aan en uit.Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 23:42:
jaah daar is wel iets voor ik weet zo niet hoe dat heet
ik weet wel dat je met winamp zoiets kan aansturen maar dat moet je dan dmv google effe uitzoeken!!!
thx hopelijk kan hij me helpen !Da Monkey schreef op 31 oktober 2002 @ 23:49:
ik ken iemand die dat ook heeft gedaan en gemaakt.. wel een pokkewerk en een heeeele hoop draadjes had ie. Het verwonderde mij echt dat dat ding ook nog werkte.
Ik zal hem wel ff naar dit topic sturen ass soon ass possible
Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. Als je iets wilt doen m.b.v. de seriele poort zul je er een UART of microcontroller aan moeten koppelen die de seriele data kan omzetten naar parallelle. (dit staa ok uitgelegd op http://www.beyondlogic.org/serial/serial1.htm#42)Sprite_tm schreef op 01 november 2002 @ 17:39:
Je kunt alle uitgangen in principe met de hand besturen ja, op ongeveer dezelfde manier als de LPT-poort. Nadeel: Als ik het goed heb heb je dan maar 4 uitgangen, zoniet dan minder. Daar kan je met behulp van een schuifregistertje wel meer van maken, maar daar heb je wel een beetje soldeer/programmeerkennis voor nodig.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Het is wel mogelijk met een simpel schuifregistertje (voordeel is dat je deze zo groot kan maken als je maar wil!), je zult dan echter achter de uitgangen weer flipflops moeten zetten om de toestand te onthouden en eromheen enkele logische poorten om het geheel goed te laten werken. Qua eenvoud is dit wel te doen als je een beetje kennis hebt van digitale elektronica, iig makkelijker voor een beginner dan een microcontroller.Creepy schreef op 01 november 2002 @ 18:13:
[...]
Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. Als je iets wilt doen m.b.v. de seriele poort zul je er een UART of microcontroller aan moeten koppelen die de seriele data kan omzetten naar parallelle. (dit staa ok uitgelegd op http://www.beyondlogic.org/serial/serial1.htm#42)
Maar uiteraard laat ik me graag het tegendeel bewijzen (wat in dat gesloten P&W topic niemand heeft gedaan).
Ik denk alleen niet dat je schuifregister doorheeft dat je bijv. met 8 bits en 1 stop bit werkt. En zelfs als je dingen zoals sync- en stopbits uitschakelt zal je schuifregister moeite hebben om bijv. de waarde 255 te herkennen (allemaal 1'en dus de lijn is continu hoog).Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 19:09:
[...]
Het is wel mogelijk met een simpel schuifregistertje (voordeel is dat je deze zo groot kan maken als je maar wil!), je zult dan echter achter de uitgangen weer flipflops moeten zetten om de toestand te onthouden en eromheen enkele logische poorten om het geheel goed te laten werken. Qua eenvoud is dit wel te doen als je een beetje kennis hebt van digitale elektronica, iig makkelijker voor een beginner dan een microcontroller.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Mkay. Zie bijvoorbeeld hiero, da's een port-map van de UART, zoals je die in de gemiddelde PC vanaf 0x3F8 bijvoorbeeld vind. Als je nou bijvoorbeeld het MCR (Modem Control Register) bekijkt zie je dat bit0 en bit1 DTR en RTS gelabeld zijn. Wat wil nou het toeval: Als je in die bits een waarde zet komt die waarde hardwarematig gezien op de DTR / RTS lijntjes te staan. Als je zorgt dat er door de uart niets serieels verstuurd wordt kan je met LCR bit 6 (break condition -> maak TxD continu actief) ook nog eens het TxD draadje besturen.Creepy schreef op 01 november 2002 @ 18:13:
[...]
Voor zover ik weer kan dit niet. Ik heb dit al vaker gezegd. [...] Maar uiteraard laat ik me graag het tegendeel bewijzen.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Verwijderd
Verwijderd
Het ging er hier dus om nagenoeg rechtstreeks leds aan de seriele poort te hangen (dus ZONDER die Atmel), en dat kan dus ook (max 3 leds)Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 12:36:
Jep, ik heb met een max232 en een atmel at90s2313 ook 8 ledjes aan de serieele poort geknoopt. Voor de source in CBuilder kan je de comm poorten vrij makkelijk aan sturen. Verder moet je dan die atmel programmeren, met een proggie dat de uart door zend naar portb, oftewel de acht uitgangen. Alles is te vinden op internet, maar ik denk dat je niet zo gauw aan een geprogde atmel chip komt.
Je kan de max232 weglaten en vervangen voor een weerstandje (de tx naar de rx) en dit werkte met wat software aanpassingen ook goed.
Hmmzz misschien zit er wel een handeltje in dit soort dingen
Gewoon 9 polig serieel in, en 9 polig parallel uit
Klein apparaatje kan dat worden
Verwijderd
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Verwijderd
Als je 8 bitjes seriëel door je compoort heen rost wordt het aan de andere kant weer omgezet naar parallel schat ikmbuts schreef op 16 April 2003 @ 15:44:
maar hoe wordt deze dan aangestuurt, gebruik je een software matige multiplexer en dan word ie door de chip hardwarematig gedemultiplext?
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Looki op 16-04-2003 19:14 ]
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Cedo Nulli
Verwijderd
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq