Asus P2B-DS vragen (mem + processoren?)

Pagina: 1
Acties:

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Binnenkort wil ik mijn Asus P2B-DS een fikse overhaul geven. Ik wil er 2x PIII 1000mhz processoren opzetten en 1 Gb unbuffered ECC geheugen :9
offtopic:
(Dit in combinatie met een Promise SuperTrak SX6000 en 4x WD1000JB schijven in RAID 5 en een Intel gigabit netwerkkaartje, maar daar gaat deze post dus niet over).

Mijn vragen:

Processoren?
Ik heb dus 2x Socket 370 processoren nodig, met 2x Slot Converters die geschikt zijn voor een dual opstelling. Ik las dus wel eens dat niet iedere converter geschikt is voor dit doel. Weet iemand een merk converter dat zeker weten werkt met dit bord?
Ik heb gelezen in de faq dat ik een processor met 512kb Cache moet hebben.
Wie heeft ervaringen met 2x 1Ghz processoren? Ik heb weinig zin om de verkeerde te kopen.

Geheugen?
In de manual van Asus staat dat dit bord 1Gb DIMMs ondersteunt. Echter, als ik de Mem configurator van de Tweakers geheugenshop gebruik, dan staat er dat de P2B maximaal 768 Mb ondersteunt. Hier word weliswaar geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende sub-versies. Eigenlijk wil ik graag PC133 geheugen hebben, zodat ik er later misschien nog wat aan heb. De mem configurator raad mij PC100 geheugen aan. Ik weet dat het meestal backwards compatible is, maar in de manual staat dat je exact het type geheugen moet nemen dat als geschikt is bevonden, ivm strakke timings ofzo. Ik heb wel eens geprobeert om 1Gb PC133 geheugen in mijn mobo te proppen, maar dat gaf vage problemen (het niet herkennen van de werkelijke hoeveelheid en random hoeveelheden bij iedere reboot enzo). Geheugen was ook wel van een vaag merk (en 2 verschillende merken). Misschien dat dat het probleem was. Heeft iemand hier een duidelijk antwoord op? Bij voorkeur iemand met persoonlijke ervaring, speculeren kan ik zelf ook wel :Y)

Mijn BIOS versie is 1013 (v1014 is BETA op dit moment).

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 15:01
Zo te zien heeft tie 4 mem banken:

Afbeeldingslocatie: http://swallow.bio.brandeis.edu/~vrossum/p2b-ds1.jpg

En er zit volgens mij een BX chipset op dus 4x 256 MB moet lukken :)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Sir_Killalot schreef op 31 oktober 2002 @ 21:35:

En er zit volgens mij een BX chipset op dus 4x 256 MB moet lukken :)
Nope, de BX ondersteund standaard max 768 MB geheugen, maar mogelijk is dit voor de dual cpu bordjes anders (al lijkt me dit heel sterk)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TheManinBlack, check de volgende linkjes:
Tualatin op 440BX/815E mod werkt!
http://www.asuscom.de/sup...q086b_CPU_Upgrade_III.htm

Verder ondersteunt de 440BX zeer zeker 1GB geheugen. Maximaal 4 reepjes 256MB 16Mx8 doublesided reepjes met 16 stuks 128Mbit chipjes. Check eventueel de datasheets op Intel.com :)

• Sir_Killalot
Chemist schreef op 31 oktober 2002 @ 21:40:
[...]

Nope, de BX ondersteund standaard max 768 MB geheugen, maar mogelijk is dit voor de dual cpu bordjes anders (al lijkt me dit heel sterk)
Onzin!

De BX chipset ondersteund 256 MB per DIMM bank :)

De Asus P3B-F heeft ook 4 DIMM banken:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware-one.com/reviews/AsusP3B-F/images/MotherboardBig.Jpg

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

TheManinBlack schreef op 31 oktober 2002 @ 21:27:
Ik heb gelezen in de faq dat ik een processor met 512kb Cache moet hebben.
P3 1 gieg met 512KB cache bestaat niet ;)

edit:

ow, wacht, misschien wel een tualatin server versie? :X

edit:

Ah, die 512KB cache versies zijn er vanaf 1133MHz ;)

• Sir_Killalot
BrZ schreef op 31 oktober 2002 @ 22:01:
[...]

P3 1 gieg met 512KB cache bestaat niet ;)
Wel vanaf de 1133 MHz versies :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De P3B-F in volle glorie _/-\o_ Heb er zelf ook een met 1GB aan PC133, die P2B-DS kan dat ook gewoon hebben :)

Je moet geen Tualatins nemen; die wordne niet ondersteund door dat bord, 100MHz FSB Coppermine's zijn de max. 133MHz is hoogstwaarschijnlijk teveel voor je bord, het kán wel alleen moet je dan a) véél geluk hebben en b) ik meen rev. 1.04. Twee cpu's op 133MHz op een BX is namelijk bijzonder lastig (plus de rev 1.04 heeft geloof ik als enige de juiste PCI devider voor 133MHz FSB maar pin me d'r niet op vast).

Een andere optie is twee Tualatins d.m.v. een Powerleap socketadapter, zie hier voor info. In dat geval moet je dus wél de 512kB Tualatins nemen. Alleen wordt niet gegarandeerd dat het goed zal werken met dit bord, hij staat ook niet op de compatibility list. Daarenboven zul je de Tualatins waarschijnlijk moeten onderclocken. En vergeet niet dat twee van die adapters plus twee 512kB Tualatins je erg veel geld gaan kosten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TheManinBlack
  • Niet online
Aha, bedankt voor de info allemaal.
Volgens die Duitse site moet het allemaal probleemloos kunnen, mijn mobo voldoet aan alle eisen (rev. 1.06, D03) alleen het BIOS moet ik flashen. Daar wacht ik wel mee totdat die 1014 uit de BETA fase is.

Het worden dus Coppermine's. Ik voel er weinig voor om er een stel Tualatins + Powerleaps op goed geluk op te knallen met het vooruitzicht dat ze minder snel moeten draaien dan dat ze in werkelijkheid kunnen. Een FSB van 133 gaat niet lukken dacht ik, dat trekt het bord niet.

Nu moet ik alleen nog weten welke converters ik in een dual opstelling kan gebruiken. Vorig jaar op de HCC zag ik ook al van die converters liggen, maar die verschillen dus nogal eens van elkaar. Op de site van Yorcom is zo'n Iwill converter te koop, er staat dat ie geschikt is voor dual configs maar mijn mobo komt weer niet voor in de tabel van Intel op http://www.intel.com/supp...rs/pentiumiii/ssalist.htm Dat is wel een beetje jammer, maar het zal wel gaan werken, niet?

Verwijderd

hoe wou je aan een p3 1gig komen zonder 133 FSB ? ok ok de 100 FSB varianten bestaan , maar die vind je nooit !!! zeker geen 2

verder kan de abit slotket converters dual aan en ook de asus converters kunnen dit aopen heeft er ook een paar.

• TheManinBlack
  • Niet online
Nou simpel: aan het begin van mijn post had ik het over PIII's omdat ik ooit van iemand heb gehoord dat dat het bekijken waard was. Ondertussen zijn het dus Coppermine's geworden, aangezien het niet kan. Die Asus converters lijken me natuurlijk het best (Asus mobo + Asus converters) maar ik heb nog geen idee waar ik die zou moeten kopen.

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:27
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 23:31:
hoe wou je aan een p3 1gig komen zonder 133 FSB ? ok ok de 100 FSB varianten bestaan , maar die vind je nooit !!! zeker geen 2

verder kan de abit slotket converters dual aan en ook de asus converters kunnen dit aopen heeft er ook een paar.
wij hebben hier thuis beneden voor de familie toch echt een P3 1Ghz met 100FSB hoor? MP van 10 en FSB van 100, is toch niet raar :?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Een collega van mij heeft zo een Iwill II slocket van Yorcom draaien op een ASUS P2-99. Dat is eigenlijk een P2B, maar dan met 440ZX chipset ipv 440BX. Dat draait prima.

Over een P!!!-1000E (dus met 100 MHz FSB) gesproken. Ja, ze bestaan en ja, ze zijn zeldzaam en duur. De P!!!-850E is wel nog redelijk te krijgen (ook bij bv. Yorcom )

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08
Coppermines kunnen wel op dat bord tot 100 Mhz. Maar ik kan me herinneren dat Coppermines geen dual opstelling snappen ?

Als je toch twee PIII's gaat kopen kan je voor dat geld dan niet beter een geheel nieuw 2 ghz+ P4 systeem inelkaar zetten?

• Abbadon
Matsu_matsu schreef op 01 november 2002 @ 11:18:
... Maar ik kan me herinneren dat Coppermines geen dual opstelling snappen ?

Is geen issue, werkt prima ;) Zie o.a. de SMP FAQ.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

op een p2b-DS
kun je idd 4x 256mb plaatsen (max dus 1 gb )
verder als je het bord laat reworken bij asus (ombouwen )
ondersteund hij ook 133FSB
ik heb nl dit zelfde bord over genomen en daar draaide 2x 933 op 2x asus conversie bracket

dus 133 word na een rework van asus wel ondersteund
daar tegen kan je tualatin supp vergeten !

hoop dat je geholpen bent
(draaid bij mij met 2x 550 katmai verder 1gb ram en alles (scsi) (lag nog in de kast)

Na rose e cient spin

• Abbadon
Waar bestaat zo'n rework uit, en Asus kan dat zomaar voor je doen?

Verwijderd

die rework heeft hetzelfde resultaat als rev 1.06 d03 al heeft, is dus alleen voor oudere revisies.

Als Slocket zou ik de ASUS S370-DL aanraden, deze kan gegarandeerd Dual Coppermine aan.
LET OP: Niet elke Slocket die Dual aankan kan Dual Coppermine aan omdat die dual-functie eigenlijk alleen voor Dual-Celeron(oude versie) bedoeld is.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Mits je een recent agp kaartje hebt gaat de eb feilloos werken, aleen die agp van 89mhz, is de boosdoener. Dus vandaar het recente agp kaartje, liefst een geforce1 en hoger.

Wat betreft de eventuele verkeerde revisie voor de eb voltage van 1,85 volt als laagste, is het volgende de oplosing. Dit is ook voor de dual opstelling.

koop 2 slotkets van SOLTEk: sk-02a++
en stel deze handmatig in als dual en indien nodig de voltage op 1,85.

Case closed.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• TheManinBlack
  • Niet online
Damn, nu ben ik toch wel aan het twijfelen. Zal ik voor 2x Celeron Coppermine's gaan of doe ik 2x PIII 850mhz? Volgens mij zijn 2x PIII's voor mijn doel ook ruim voldoende. Ik heb het niet zo op Celeron, maar dat is meer een gevoels kwestie. Die Celerons zijn wel lekker geprijsd vergeleken met de PIII's.
Ik wil verder weinig met het bord klooien qua voltage mods of overklokken ofzo, het gaat me er uiteindelijk om dat ik een zo stabiel mogelijk bord heb die mij lange uptimes garandeerd.
Ik denk dat ik voor de 2x PIII 850mhz ga in combinatie met de Iwill Slocket Converter. Kan ik mooi allebei bij Yorcom halen.

Thanks voor jullie hulp allemaal, ik stel het zeer op prijs.

edit:
Fsck! Ik lees net op de site van Yorcom "Deze converter kan dual draaien enkel met een PPGA processor."
Beetje kromme zin, vandaar dat ik hem eerst niet goed las. Die PIII is volgens mij FCPGA |:(

• Abbadon
TheManinBlack schreef op 01 november 2002 @ 19:43:
Damn, nu ben ik toch wel aan het twijfelen. Zal ik voor 2x Celeron Coppermine's gaan of doe ik 2x PIII 850mhz? .....

Geen twijfel: Celeron Coppermine's (alsook de Celeron Tualatin's) kunnen niet SMP'en! Dus da's makkelijk :)

• TheManinBlack
  • Niet online
Abbadon schreef op 01 november 2002 @ 20:10:

[...]

Geen twijfel: Celeron Coppermine's (alsook de Celeron Tualatin's) kunnen niet SMP'en! Dus da's makkelijk :)
Euuuuuh...... Waarom staat dit dan in de SMP faq:

Wel SMP:
Intel PII Klamath en Deschutes, P!!! Katmai, Coppermine en Tualatin-S met 512kB L2 cache, PII en P!!! Xeon Tanner, Coppermine en Cascades en de Xeon's Foster en Prestonia
AMD Athlon MP Palomino en Thoroughbred

Weird hoor, nou snap ik er helemaal niks meer van. Of zijn er nog verschillende versies van de Coppermine? Aaaaaarghhh! Ik word gek!

edit:
Laat maar, ik ben inderdaad gek aan het worden, ik kan niet meer lezen |:(
Pagina: 1