Toon posts:

[LAN] IP conflict

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

:( Probleem, ik heb een duo-kabel internet aansluiting van Telenet. De internet connecties werken op beide systemen, maar een intern netwerkje opzetten lukt me niet. Op computer 1 krijg ik bv volgend IP adres 213.119.145.87 en op computer 2 het IP adres 80.57.25.124
Als ik in de verkenner een connectie maak met computer 2 door middel van //80.57.25.124 krijg ik de gedeelde mappen perfect te zien, maar deze gaan via het internet.

Op welke manier kan ik met deze twee ip adressen toch een intern netwerk opzetten? :? :? :?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 20:24:
Hoi,

:( Probleem, ik heb een duo-kabel internet aansluiting van Telenet. De internet connecties werken op beide systemen, maar een intern netwerkje opzetten lukt me niet. Op computer 1 krijg ik bv volgend IP adres 213.119.145.87 en op computer 2 het IP adres 80.57.25.124
Als ik in de verkenner een connectie maak met computer 2 door middel van //80.57.25.124 krijg ik de gedeelde mappen perfect te zien, maar deze gaan via het internet.

Op welke manier kan ik met deze twee ip adressen toch een intern netwerk opzetten? :? :? :?
Hoe zit je netwerkje precies in elkaar?
Als je geen router maar alleen een hub/switch gebruikt(volgens mij jouw geval) dan moet je op beide computers een route add naar het andere ip doen, ff zoeken op "addroute"

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De simpelste oplossing is om op beide netwerk-adapters een "alias" IP-adres te zetten, en die te gebruiken voor je lokale netwerkje. Het hangt alleen van je OS af of dat lukt op een interface waar het primaire IP-adres via DHCP wordt verkregen.
Een andere oplossing is wat minder elegant, nog een 2e NIC erbij in beide systemen.
Een "route add" zoals voorgesteld zal niet werken, omdat die router niet binnen de IP-range van het betreffende interface zal vallen (de foutmelding zal iets van"invalid gateway" zijn).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mvdejong schreef op 31 oktober 2002 @ 21:10:
De simpelste oplossing is om op beide netwerk-adapters een "alias" IP-adres te zetten, en die te gebruiken voor je lokale netwerkje. Het hangt alleen van je OS af of dat lukt op een interface waar het primaire IP-adres via DHCP wordt verkregen.
gaat alleen lastig met windows en dhcp :/

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik mijn intern netwerkje al draaien door middel van IPX/SPX maar toch zou een TCP/IP connectie beter staan. (SQL Server via TCP/IP)

Op de vraag van j_iscool:

Ja, ik heb een switch. 1 UTP naar de kabelmodem en de twee andere naar de computers.
De OS zijn W2K Pro en XP Pro.

Een "alias" IP-adres te zetten, hoe doe ik dat in W2K?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 22:07:
Een "alias" IP-adres te zetten, hoe doe ik dat in W2K?
tja, krijg je je ip's via dhcp?
dan gaat het volgens mij niet ;)

op deze manier lukt het niet om een snellere (lees niet via internet) verbinding te krijgen, en let even heel goed op, want als je \\ipnummer kan doen en dit werkt (dus via internet) kan IEDEREEN dit ;)

het beste wat je kunt doen is twee NIC's erbij te nemen, en zo een "tweede" netwerk te maken, zo hou je internet en lokaal gescheiden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de ip's worden verkregen via dhcp en ik heb wel een firewall draaien die ingesteld op het IP adres van mijn 1ste comp.

Zou een Router (hardware) een oplossing kunnen bieden?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
uuuhhhmmm, je hebt je kabelmodem op de SWITCH aangesloten en je PC's ook??? Dan KAN je geen netwerk hebben, de verbinding naar de SWITCH word dan gezien als puur internet, daarom heeft men routers uitgevonden :) Iig, als je zo'n opstelling hebt:

Kabelmodem -----------> switch <----------------- PC1 en PC2

dan ziet hij de LAN-verbinding ALLEEN als internet, een netwerk is dan niet meer mogelijk!!!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 22:23:
Ja, de ip's worden verkregen via dhcp en ik heb wel een firewall draaien die ingesteld op het IP adres van mijn 1ste comp.

Zou een Router (hardware) een oplossing kunnen bieden?
uiteraard, je hebt dan wel maar 1 ip op internet, maar ik neem aan dat dat dan geen probleem is?

Verwijderd

Topicstarter
Aan Copkillerwes : en toch draait het netwerkje via een IPX/SPX connectie.
Aan Erkens : Nee, dit is geen probleem. Toch had ik dit graag anders gezien. (Extra kosten)

In elk geval toch bedank.

• Morax
JA Pender, maar IPX/SPX is ook geen protocol dat je over internet gebruikt, TCP/IP is je internet protocol!!!!! Dus kan het dat je een IPX netwerk hebt, maar TCP/IP zal die altijd voor internet aan blijven zien!

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik, de internet connecties werken en het intern netwerkje ook, maar deze laatste niet via TCP/IP. En dit is nu net mijn probleem. Ik heb hier een DICOM en SQL server draaien die communiceert via TCP/IP en wou hier een oplossing voor. ( liefst niet te duur)

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

prijs van 2 netwerkkaartjes = 20 euro ofzo
leg gewoon een internet netwerkje aan

• Morax
Wat ik ff aan je na wil vragen, je hebt deze opstelling????:

Kabelmodem ------> SWITCH <----------- PC1 en PC2

Zo ja, waar is de tweede kabelverbinding dan gebleven, je hebt toch een duo-kabelverbinding???

Als ik ff de opstelling goed voor me heb kan ik beter verder denken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Er is 1 kabel modem die gaat naar de switch.
De 2 computers op hun beurt zijn ook aangesloten op de switch.

Telenet heeft een formule waar je kan kiezen uit Mono, Duo of Quatro. De modem geeft dan 1,2 of 4 ip adressen vrij.

• Morax
Dan blijf ik erbij dat als je de kabelmodem en de PC's los op de SITCH zet, je nooit een TCP/IP LAN op kunt zetten. De OS'sen zullen dit dan ook nooit zien als een TCP/IP LAN maar als een internet verbinding (hij zal het alleen als LAN zien als er word ge-NAT) en de enigste manier om ze dan connectie met elkaar te laten maken is dan via internet. Je zal dan óf een apart LAN op moeten zetten met extra NIC's óf je zal een router moeten aanschaffen die zorgt dat er wél i-net en LAN op 1 TCP/IP protocol mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt en tot ziens

• Morax
Geloof je me nou echt of niet??? Als je denkt dat dit niet waar is dan snap ik denk ik je probleem niet en hebben we een miscommunicatie gehad, als dat het geval is, mijn excuses. Iig blijf ik hierbij en ik wens je iig nog veel suc6 met je probleem en ik hoop werkelijk dat je een oplossing vind!!!! (Dit meen ik echt, is geen sarcasme :P)

Groetjes

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:36
Je zult waarschijnlijk een aliased IP aan beide ethernetkaarten moeten geven in de 192.168.x.x range waardoor ze niet meer via de gateway van telenet hoeven te communiceren.
Weet niet of dit met Windows kan, maar met linux kan het zeker. Geloof dat Windows NT het wel kan, Win9x* _JGC_ weet ik zeker van niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.

Iperf

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

_JGC_ schreef op 01 november 2002 @ 11:01:
Je zult waarschijnlijk een aliased IP aan beide ethernetkaarten moeten geven in de 192.168.x.x range waardoor ze niet meer via de gateway van telenet hoeven te communiceren.
Weet niet of dit met Windows kan, maar met linux kan het zeker. Geloof dat Windows NT het wel kan, Win9x* _JGC_ weet ik zeker van niet.
windows 2000 kan het zeer zeker .........

Iperf

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
fish schreef op 01 november 2002 @ 23:36:
[...]

windows 2000 kan het zeer zeker .........
w2k kan dit inderdaad, maar je kunt een kaart geen 2 ip's geven als ie gebruik maakt van dhcp!
Ik zou gewoon voor 2 netwerkkaartjes en een crosskabeltje gaan, is het makkelijkste!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Tuurlijk kan het, zelf ben ik ook telenet gebruiker, met een telenet duo-account.
je kan op de helpdesksite van telenet (http://helpdesk.telenet.be) een handleiding vinden hoe je het moet doen met de verschillende vesturingssystemen.

zorg ervoor dat bestands en printerdeling UITGESCHAKELD zijn.

verder moet je maar eens op de helpdesksite kijken mocht dit niet lukken.

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01

gatlarf

So say we all...

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom er hier zo'n ingewikkelde constructies voorgesteld worden. De oplossing is namelijk heel simpel en goedkoop.

Stap 1) Zeg je duo op en neem een gewoon abonnement. (bespaart je meteen wat geld)

Stap 2) Koop van het geld dat je bespaard hebt een extra netwerkkaartje en stop dat in 1 van je pc's.

Stap 3) Geef je pc's elk een IP-adres bv: pc1: 192.168.0.1
pc2: 192.168.0.2

Stap 4) Zet internet connection sharing aan op je pc met twee netwerkkaarten. Dit doe je op de kaart die een dhcp adres zal krijgen. (Daarna moet je wel effe checken of windows je 192.168.0.1-adres niet veranderd heeft en indien nodig terug aanpassen.

Stap 5) Zet alle pc's uit

Stap 6) Reset je kabelmodem (power uittrekken en terug insteken)

Zet nu de pc met twee netwerkkaarten aan en wacht tot hij opgestart is. en dan pas de tweede. In de toekomst moet je dit niet meer doen omdat er maar een dhcp-client is en omdat de kabelmodem het mac-adres van de nic cached.

Voila!! Dit werkt zoals ik het hier beschreven heb en het is zeker de goedkoopste oplossing. Zelfs goedkoper dan hetgeen je nu hebt!

edit:

Waarom post ik dit eigenlijk? Dit topic is al een maand oud. Hier komt hij vast niet meer naar kijken. Enfin... Misschien heeft iemand anders er nog wat aan...

[ Voor 9% gewijzigd door gatlarf op 22-11-2002 21:00 . Reden: Mezelf gek verklaren ]

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

daar gaat het hier niet om, Pender heeft betaald voor 2 accounts, dus ook met 2 ip adressen, dus lijkt het me logisch dat hij graag geholpen wil worden met zijn probleem.
Aangezien de telenetmodem een router op zich heeft ingebouwd is het dus mogelijk om toch nog een lan te hebben.

ik zie niet in wat die €5 meer per maand daar aan zal veranderen.

• gatlarf
  • Laatst online: 08:01

gatlarf

So say we all...

Volgens mij werkt dit alleen indien de telenet-modem zelf als default gateway zou staan. Dit is mijns inziens niet het geval en wordt er een dg ergens op het telenet netwerk gebruikt wat natuurlijk impliceert dat de pc's elkaar niet rechtstreeks kunnen zien en dat alle verkeer onder poort 1080 geblokkeerd wordt.

May the lords of Kobol guide you...

Verwijderd

k ga niet verder beginnen zeveren over hoe het ineenzit, want daar schiet de topicstarter niet mee op.

http://helpdesk.telenet.be --> algemene instellingen --> in het menu kabeltoegang --> Telenet internet Duo of Quattro toegang --> bij bestandsuitwisseling op de link klikken --> en uiteindelijk in het overzicht op de link netwerkconfiguratie pc klikken.

daar staat alles

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Piere al geantwoord heeft kost de Duo niet veel, zelfs geen €5 maar €3. Inclusief 3 extra mailboxen en extra webspace. Ik wil geen extra netwerkkaart in mijn PC, de twee moeten onafhankelijk van elkaar op het Net kunnen. En indien nodig met elkaar kunnen communiceren via TCP-IP. (SQL Server en DICOM server)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 November 2002 @ 22:43:
k ga niet verder beginnen zeveren over hoe het ineenzit, want daar schiet de topicstarter niet mee op.

http://helpdesk.telenet.be --> algemene instellingen --> in het menu kabeltoegang --> Telenet internet Duo of Quattro toegang --> bij bestandsuitwisseling op de link klikken --> en uiteindelijk in het overzicht op de link netwerkconfiguratie pc klikken.

daar staat alles
OK, maar ik wil wel via TCP-IP met de andere PC kunnen communiceren en daar vindt ik geen oplossing voor, met uitzondering een Router.

• Morph666
  • Laatst online: 17-07 18:31
heb je nog andere netwerk kaarten liggen?

dit komt omdat je een kaartje nodig heb met een ander mac adres.
je krijgt die ip's toegewezen op je mac adres, dus je moet eventjes wat kaartjes proberen voordat je 2 de zelfde ip ranges heb
Pagina: 1