Toon posts:

"Stille" leesbevestiging nieuwsbrief

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik verstuur 3-4 keer per jaar een nieuwsbrief aan al onze klanten.
Voortaan wil ik via een mailinglist programma de mailings gaan versturen.
Maar mijn baas wil graag een overzicht welke klanten de mail wel en welke klanten de mail niet gelezen heeft.
Binnen Outlook zit zo'n functie maar die vinden we te brutaal omdat de klant dan duidelijk ziet dat er een leesbevestiging wordt gevraagd.
Verder wil hij ook graag een mogelijkheid om in de eerste mail de vraag te krijgen "ben je geinterresseerd in verdere nieuwsbrieven?" met daarachter Ja/Nee
Elk mailtje zal dus een unieke code moeten gaan bevatten.

Nu kan ik zelf wel proberen dit te gaan programmeren... maar ik vraag me af of iets dergelijks al bestaat? Verder zijn alle tips welkom.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 18:06:
Binnen Outlook zit zo'n functie maar die vinden we te brutaal omdat de klant dan duidelijk ziet dat er een leesbevestiging wordt gevraagd.
Het is nog veel brutaler om ongevraagd een e-mail terug te laten sturen. Het is echter wel mogelijk met enkele exploits in Outlook, maar daar zit je hopelijk niet aan te denken :)
Verder wil hij ook graag een mogelijkheid om in de eerste mail de vraag te krijgen "ben je geinterresseerd in verdere nieuwsbrieven?" met daarachter Ja/Nee
Elk mailtje zal dus een unieke code moeten gaan bevatten.
De vraag zal mogelijk zijn (VBS, JScript), maar of er een e-mail gestuurd kan worden betwijfel ik ten zeerste. Je zal altijd een zware waarschuwing krijgen, aangezien de pagina gewoon als HTML gezien wordt die een extern programma probeert op te starten.

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 14:10
Ehm... zo maar de leesbevestiging stiekem versturen is er niet bij. Als je gebruik maakt van HTML-email en je hebt (in mijn voorbeeld een asp-) webserver, dan zou je een plaatje kunnen toevoegen aan de mail die vanaf een webserver wordt geladen. bijv. zo: < img src="http://jouwwebserver.nl/nieuwsbrief.asp?nid=1&kid=12">. Het kid is een uniek klantid per verstuurde nieuwsbrief die je koppelt aan de betreffende klant in een database. Het nid geeft aan welke nieuwsbrief het om gaat.
Op de server kun je dan door middel van script bij de klant opslaan dat hij een bepaalde nieuwsbrief heeft gelezen.

N.b: dit wil dus niet altijd zeggen dat, wanneer je geen 'reactie' van de klant krijgt, deze hem 100% zeker niet heeft gelezen. Bijvoorbeeld het gebruik van een inbelverbinding kan het controle-proces al laten mislukken.

Het tweede probleem kun je natuurlijk makkelijk oplossen door ene 'optout' scriptje te maken op een webserver en dan een link daarnaar toe te maken in je mail:
< a href="http://jouwwebserver.nl/optout.asp?kid=12">Ik wil geen mail meer ontvangen< /a>

Het is trouwens wel handig om de klantid een moeilijk te raden (random) getal of reeks letters te maken, zodat niet elke outlul zomaar je scriptje kan uitvoeren en zo al je klanten kan uitschrijven voor de nieuwsbrief :)

[ Voor 0% gewijzigd door Mart! op 31-10-2002 18:26 . Reden: 2e vraag ook maar ff beantwoord ]

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Je kunt een plaatje in je emailtje hangen, dus zo:

code:
1
[img]"http://website.com/email_view.php?klantid=xxx&mailid=xxx"/[/img]

En dan in die PHP een record naar je DB schrijven :)

dit gebruikte ik vroeger altijd om IP adressen van mensen te achterhalen, om ze vervolgens plat te bommen met NET SEND berichten >:)

Verwijderd

MisterData schreef op 31 oktober 2002 @ 19:01:
Je kunt een plaatje in je emailtje hangen, dus zo:

code:
1
[img]"http://website.com/email_view.php?klantid=xxx&mailid=xxx"/[/img]

En dan in die PHP een record naar je DB schrijven :)

dit gebruikte ik vroeger altijd om IP adressen van mensen te achterhalen, om ze vervolgens plat te bommen met NET SEND berichten >:)
Heej.. thanks :P .. geintjuh :P .. nee ik had eigenlijk zelfde manier ingedachte .. maar je moet dan wel je email genereren met php .. omdat je anders ?klantid enz niet kan doen.. als je gewoon CC doet naar je hele lijst werkt dat niet natuurlijk . .. je zal echt per klant unieke mail moeten genereren.. => PHP beste oplossing..

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Houdt er wel rekening mee dat zoals Mart! zegt je een unieke code die moeilijk na te maken is aan je klantid koppelt. Anders kan iedereen de hele boel verzieken; je stuurt immers HTML code waarvan iedereen de bron kan bekijken.

Een echt 100% oplossing is het niet, maar beter dan exploits van Outlook gebruiken :P

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Er is nog niet zo lang geleden precies zo'n topic langsgekomen...

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Mart! schreef op 31 oktober 2002 @ 18:17:
N.b: dit wil dus niet altijd zeggen dat, wanneer je geen 'reactie' van de klant krijgt, deze hem 100% zeker niet heeft gelezen. Bijvoorbeeld het gebruik van een inbelverbinding kan het controle-proces al laten mislukken.
Of een ZoneAlarm die gaat loeien dat het mailprogramma opeens poort 80 wil gaan connecten.
Als zulk soort dingen bij mij binnen komen gaan ze direct de prullebak in samen met een rule dat de volgende mails dat ook gaan doen.

Nu ik nog wat verder lees hier en nadenk is er eigenlijk maar een goede manier om te kijken of men het mailtje leest. Wat je kunt doen is gewoon een e-mail sturen met de volgende tekst
De nieuwsbrief van November is beschikbaar op
http://bla.bla.nl/nieuwsbrief/november/04355534

In deze nieuwsbrief kunt u nieuws vinden over
• Blah
• Boe

Wilt u deze e-mails niet meer ontvangen?
http://bla.bla.nl/geennieuwsbrief/04355534
Maw je stuurt men de nieuwsbrief niet op, maar vraagt ze om op een url te klikken om de nieuwsbrief op internet te lezen en dan met een klantid te werken zoals Mart! voorstelt voor je 2de probleem.

Het is alleen de vraag of jij dit er voor over hebt:
• Je legt de grens tot lezen hoger
• Je dwingt tot lezen op een html pagina. Dit is vaak een stuk verroter te printen dan plain text (maar als je de mails nu al verstuurt als HTML zou dat geen probleem moeten zijn)

• leuk_he
  • Laatst online: 29-08 20:52

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[quote]Glimi schreef op 31 oktober 2002 @ 20:00:
[...]

Of een ZoneAlarm die gaat loeien dat het mailprogramma opeens poort 80 wil gaan connecten.
Als zulk soort dingen bij mij binnen komen gaan ze direct de prullebak in samen met een rule dat de volgende mails dat ook gaan doen.

[...]

Dan staat bij jou je firewall zekere de hele tijd te loeien,
-Of je maakt een rule aan in zonealarm dat je mail altijd poort 80 mag gebruikern, of je steld in dat hij het nooit mag gebruiken(en je mist plaatjes in je spam).

Maar 100% dekking heb je nooit vai een achterdeur. Ik lees de helft van mijn e-mail off-line. Daar krijg je dus nooit eenbevesting van met een html constuctie.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Wat noem je overigens het lezen van een nieuwsbrief?
Als ik een nieuwsbrief niet wil lezen, dan open ik deze wel om hem weg te kunnen gooien (onder outlook). Ik zou dan als geïnteresseerde opgemerkt worden, terwijl ik dat in dit geval niet zou zijn.

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
leuk_he schreef op 01 november 2002 @ 11:57:
Dan staat bij jou je firewall zekere de hele tijd te loeien,
-Of je maakt een rule aan in zonealarm dat je mail altijd poort 80 mag gebruikern, of je steld in dat hij het nooit mag gebruiken(en je mist plaatjes in je spam).

Maar 100% dekking heb je nooit vai een achterdeur. Ik lees de helft van mijn e-mail off-line. Daar krijg je dus nooit eenbevesting van met een html constuctie.
Wat moet een mailprogramma in godesnaam op poort 80 doen? Werken op 25 en 110 moet ie. Daarom wil ik graag een warning als een mailprogramma o[ poort 80 connect. Dat geeft namelijk aan dat ie met dingen bezig is, wat ie helemaal niet hoort te doen.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 21:52
Of je neemt een <iframe> in je mail op :)

• Crazy D
  • Laatst online: 10:06

Crazy D

I think we should take a look.

En als je een mailclient hebt die afbeeldingen alleen toont als ze mee gestuurd worden, weet je nog niks.
Persoonlijk vind ik een nieuwsbrief met enkel een url altijd wel heel vriendelijk, en ben ik eerder geneigt om het te lezen. Het mailtje ophalen is zo goed als geen dataverkeer, en als je echt geintresseerd bent om het bericht te lezen, kun je dat heel makkelijk doen. Ik vind dat een vriendelijkere manier dan html files sturen (zeker omdat in heel vele gevallen de html-code 4 keer zoveel is dan de text), en plaatjes mee te sturen ed.

Exact expert nodig?

Pagina: 1