xentric schreef op 31 oktober 2002 @ 22:05:
Misschien zouden we kunnen streven naar nog meer invloed van het volk? Iedere avond via een kastje op de TV je stem uitbrengen op wetsvoorstellen of je mening aangeven in referenda. Maar ik denk dat je daar al snel genoeg van hebt, vooral als het over allemaal suffe (maar nodige) wetten of regels gaat waar jij in je dagelijkse leven niks mee te maken hebt.
Wat je al zegt de meeste mensen weten er niks vanaf kijk maar naar ierland met de uitbreiding van de eurupese unie. Ze vroegen bv aan een vrouw ben je voor de uitbreiding die vrouw zij toen ja, maar de interviewer zei toen warrom die vrouw zij omdat ik denk dat het goed is. Maar waarom denk zij dat het goed is?
Een dictatorschap werkt wel degelijk... in een voor-moderne maatschappij that is...
Alle voorbeelden die je daar opnoemt zijn welliswaar alleenheersers geweest (hoewel bijvoorbeeld napoleon toch echt met steun van het volk groot geworden is). Maar dit waren ze wel in een vroeg-moderne tijd (of natuurlijk daarvoor). Toen was een echte democratie nagenoeg niet mogelijk omdat men simpelweg niet over de (communicatie)middelen beschikte om 'het volk te laten regeren'.
Hm in het oude griekserijk hadden ze al een democratie en in rome(tot 50 vc) ook een soort democratie. Dus het zal wel degelijk gekund hebben
Daarbij komt ook nog dat er in het toenmalige politiek/economische/sociale klimaat 1 leider nodig was die een harde lijn/boodschap uitdroeg, omdat het land anders onbestuurbaar zou zijn.
Daarom vind ik altijd rome in de rebubliekse-tijd het systeem niet slecht in tijden van oorlog kiezen ze een dictator.
Tegenwoordig liggen de zaken echter iets anders. Er zijn meer mogelijkheden om de standpunten van verschillende groepen uit de maatschappij te bespreken en om gezamenlijk beslissingen te kunnen nemen. Want dat is namelijk toch iets waar het in een dictatuur vaak ontbreekt. Hoewel er namelijk vaak nogal wat vertraging achter een democratie schuil gaat word wel elk onderwerp goed besproken en eventuele alternatieven behandeld. en bij een Dictatuur is dit zeker niet het geval.
Al heeft bv een dictator onder zich ook bv een senaat kan het heel goed besproken worden. Bv claudius was een romeinse keizer die eigenlijk voorstander was van de republeik maar door de soldaten keizer moest worden. Deed het uieindelijk maar luisterde heel veel naar de senaat dat heeft hem uiteindelijk tot een van de beste keizers onder het romeinserijk gemaakt....
Maar die vraag is verduveld moeilijk te beantwoorden. Is Castro goed? Als je de Amerikaanse pers geloofd is het de duivel zelf. Ik heb uit de mond van een Cubaan dat hij een held is en een fantastisch president met hart voor zijn volk. Feit is dat ie al decennialang zijn land bij elkaar houdt, en economisch levensvatbaar, terwijl het machtigste land ter wereld, tot overmaat van ramp zijn buurman, hem al sinds het begin probeerd de grond in te boren... Dat lijkt me erg moeilijk als je niet op zijn minst een redelijk draagvlak onder de bevolking hebt.
Tja ik kan die vraag niet beantwoorden omdat amerika waarschijnlijk zoveel propaganda gebruikt dat je niks van hem hoort..
Ik zal het wel even info zoeken met google van hem.
Je noemde Napoleon. Lijkt me een iets gevaarlijker voorbeeld. Hij heeft waarschijnlijk meer mensen de dood ingejaagd dan Hitler en Stalin samen, ter meerdere eer en glorie van met name zichzelf. (En dat is nog gelukt ook, want de meeste mensen zien hem als een held)
Ik heb mijn voorbeelden niet al te gelukkig gekozen ik noemde ook bv achnaton dat was een egyptische farao. Die een beleid in voerde van geen bloed iedereen is gelijk. Hij aanbidde de god anon wat erg lijkt op de god van nu van het christendom maar dat was 1300 vcr. Het beleid van hem leide tot een economische crisus dus hij werd waarschijnlijk vermoord. Maar toch is het een van mijn fovoriete figuren uit de geschiedenis. Hoe kwam hij bv aan die ideeen het christendom bestond ook nog niet zelfs het jodendom nog niet. Sommige geschiedkundige beweren dat hij isus(mozes)onderwees en dat mozes toen de volgende farao vermoord heeft omdat hij niet meer anon aanbad.
Hij was waarschijnlijk geen goede gezagman maar zijn ideeen vind ik nog steeds verbaaswekend. Waarom hij geen plaats in de bijbel verdient vind iik een beetje raar.
Idealistisch zou ik kiezen voor een sphocratie (regering der wijzen), maar de vraag blijft hoe je die bestuurders aanwijst en of, in hoeverre en aan wie ze verantwoording verschuldigd zijn.
Ik zelf weet niet precies wat je er mee bedoelt.
Ik vind het prima dat je Napoleon een schurk wilt noemen, maar deze vage suggestie is toch echt volledig onzinnig. Kom eens met cijfers! Scoort Napoleon laten we zeggen 5 miljoen doden (een schijntje van de heren S en H samen)? Ik geloof er niets van.
Ik denk niet dat napolion ooit stalin heeft overbrugt wat stalin gedaan heeft is ongelovelijk veel. En napoleon had toen waarschijnlijk niet de middelen die hitler en stalin hadden om te moorden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 01-11-2002 09:39
. Reden: meer quotes ]