Toon posts:

Vastlopers tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe PC voor m'n broer in elkaar gezet en daar heb ik wat problemen mee. Het begon al met het booten vanaf flop, steeds na het laden van een x aantal regels (varieert nogal) kreeg ik een bevroren scherm en was het enige wat ik kon doen reset indrukken en weer opnieuw proberen. Omdat ik hier 2 PC's heb heb ik de floppydrive en de kabel ff omgewisseld, nog steeds hetzelfde probleem.

Ok, de floppy controller op het moederbord zou misschien niet helemaal goed meer kunnen zijn dus besloot ik Windows 98 maar ff via een andere bak op de HD van het nieuwe systeem te installeren. Toen dat gebeurd was en ik de schijf weer aan het nieuwe systeem gehangen had kreeg ik ineens een fatal error tijdens het booten van windows. Toen ik 'm daarna in veilige modus probeerde bevroor het scherm zodra de desktop in beeld kwam.

belangrijke specs
moederbord: Aopen Ax6BC
processor : Intel Celleron 333mhz
geheugen : 128 mb SD

ik heb een vermoeden dat het aan het moederbord ligt maar ik hoop dat eigenlijk niet. Iemand een idee wat het anders zou kunnen zijn.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Typisch geval van brak geheugen. Probeer telkens 1 reepje (als je meerdere reepjes hebt) en kijk bij welke geen vastlopers zich voor doen. Als je maar 1 reep hebt zou ik em terugbrengen (geldt ook voor als je meerdere reepjes hebt). Vraag dan gewoon een nieuwe en zeg dat deze brak is. Ik heb zoiets ook namelijk een keer gehad en toen ik het geheugen verving kon ik zonder problemen installeren.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens de troubleshooter via deze sticky voor nóg meer tips :)
Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics!

Verwijderd

Topicstarter
AxzZzel schreef op 31 oktober 2002 @ 17:40:
Typisch geval van brak geheugen. Probeer telkens 1 reepje (als je meerdere reepjes hebt) en kijk bij welke geen vastlopers zich voor doen. Als je maar 1 reep hebt zou ik em terugbrengen (geldt ook voor als je meerdere reepjes hebt). Vraag dan gewoon een nieuwe en zeg dat deze brak is. Ik heb zoiets ook namelijk een keer gehad en toen ik het geheugen verving kon ik zonder problemen installeren.
Het geheugen heb ik uit m'n oude PC gehaald, nooit problemen mee gehad. Normaal test ik zoiets meteen als ik het nieuw koop, maar omdat ik er van uit gegaan ben dat het niet minder geworden is bij het overzetten heb ik daar niet zoveel aandacht aan besteed. Ik zal er eens ander geheugen instoppen maar ik heb niet echt het idee dat dat de oorzaak is.

kom ik nog op terug ;)

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Niet alleen dat, ik geloof het inmiddels niet meer dat alles wat hier langskomt gelijk brak is.

Ik heb nog wel een oplossing mids je een AMI bios op je moederbord hebt zitten.

In AMI bios kun je de optie Boot to OS/2 instellen. Deze staat standaard op no wat dus aangeeft dat wanneer er meer dan 64MB DDR geheugen in zit hij niet op wil starten naar een operating system en in geval van een opstartfloppy hij naat een aantal regels vastloopt.

Oplossing in dit geval is Boot to OS/2 op Yes zetten. Dan doet hij het wel (in mij geval dan.)

edit:
foutje, niet goed gelezen! Het kan natuurlijk altijd nog een Bios fout zijn.

Verwijderd

Topicstarter
er zit een Award Bios op

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er net ff nieuw geheugen ingestopt maar het is er niet op vooruit gegaan...

Verwijderd

Topicstarter
kick..

Zou een verotte IDE kabel naar de HD vastlopers kunnen geven?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 20:58:
kick..

zou kunnen ja, enige manier om erachter te komen is de kabel vervangen ;)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 20:58:
kick..

zoals KaMiKaZe hierboven al zegt, ja dat kan :)

Probeer dan gewoon ff hd eruit te halen als je geen andere kabel hebt...

en dan ff booten met win98 flop :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
KaMiKaZe schreef op 31 oktober 2002 @ 20:59:
[...]

zou kunnen ja, enige manier om erachter te komen is de kabel vervangen ;)
hehe, zoiets dacht ik al ;)

Ik heb de IDE kabel die ik op de HD had aangesloten ff vervangen door de IDE die ik eerst had aangesloten op de CD Rom en nu 'lijkt' het al wat beter te gaan. Heb nu al een x aantal keren de boel opgestart met bootflop zonder vastlopers. Of ie zich tijdens de Windows installatie ook goed houd zal ik morgen ff testen want ik heb momenteel geen extra IDE kabels bij de hand. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het wás de IDE kabel!, ik zit nu al een paar uur in windows zonder vastlopers. Toch vreemd dat het net het allersimpelste van de onderdelen de problemen veroorzaakt waar ik verwacht had dat het of 't moederbord of 't geheugen zou zijn ;)

anyway, bedankt voor de hulp :*)

Verwijderd

opgelost ;)

ik dacht net dat je proc koeling niet goed was, maarja, niet meer nodig
Pagina: 1