Toon posts:

Alpha Pal 9842

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb men standaard intel koeler vervangen door de Alpha Pal 9842.

Nu het rare is dat mijn temp eigelijk hoger zijn dan men gewone standaard intel koeler en dit begrijp ik niet. Als ik op 3045 Mhz draai dan is hij volgens winbond hardware docter 40 graden idle, stressed ong 60 (na 10-15 min burnMmx te draaien). Met die standaard koeler van intel was dit ook zo. Het kan toch niet dat die alpha maar even goed presteert, en dit met een delta 8cm hp fan @ 7v.
De laatste versie van motherboard monitor wil niet werken, hij geeft hij foute metingen aan. Zou het kunnen dat ik de alpha te hard heb aangevezen of juist niet, want ik begrijp er niets meer van. In de search heb ik er niets over gevonden dus het zou mij verbazen dat die alpha niet beter is als die standaard intel koeler.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Ehm een intel cooler is Goed Gekeurd om de Proc. te coolen, dus het is geen intel fan, maar gewoon een fan, kan dus ook een Alpha o.i.d. zijn :)

Wat maakt het trouwens uit... als die het toch doet, ik heb al me fans @ 5 volt :) hoor niks hier, maargoed, ik snap je verhaal ook niet zo, zou je iets duidelijker kunnen zijn :?

Het kan best dat het hetzelfde blijft, so what :? * DjGeRo vind het vaag.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Heb je er wel Artic Silver tussen gedaan ofzo en hebbie de restje's van de oude koelpasta verwijderd??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Misschien zit je koeler er scheef op, koelpasta erop gedaan? teveel misschien, of juist te weinig, loop alles eens na zou ik zeggen :)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:05

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

laat de fan eens zuigen ipv blazen of andersom, alpha's presteren namelijk beter als ze zuigen dacht ik.

[specs]

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 14:37

collin

Who da man !!

Fanatic_FS schreef op 31 oktober 2002 @ 17:41:
laat de fan eens zuigen ipv blazen of andersom, alpha's presteren namelijk beter als ze zuigen dacht ik.
Mijn alpha PAL 8035 is een paar graden warmer als ik hem laat zuigen (8CM HP fan op 7V) ipv blazen

Mijn iRacing profiel

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat zuigen of blazen licht ook erg aan je airflow. Als je de weggezogen lucht metteen door fan's uit de kast gehaald word, kan dat beter zijn dan op de heatsink blazen.

specs

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

DjGeRo schreef op 31 oktober 2002 @ 17:31:
Ehm een intel cooler is Goed Gekeurd om de Proc. te coolen, dus het is geen intel fan, maar gewoon een fan, kan dus ook een Alpha o.i.d. zijn :)

Wat maakt het trouwens uit... als die het toch doet, ik heb al me fans @ 5 volt :) hoor niks hier, maargoed, ik snap je verhaal ook niet zo, zou je iets duidelijker kunnen zijn :?

Het kan best dat het hetzelfde blijft, so what :? * DjGeRo vind het vaag.
Het is inderdaad duidelijk dat je het niet helemaal snapt. ;)
Een ALPHA 8942 is een heatsink en geen fan. Dit is een van de beste heatsinks die er te koop zijn voor een Pentium IV processor.
Zeker met een DELTA fan op 7volt moet je hier echt een lagere temperatuur mee gaan halen. Zelf heb ik ook nog zo'n ALPHA 8942 liggen en heb hiermee mijn 2000@2800 en 1.80volt ook op 43 graden max. stressed gehad en dit nog wel met een ENERMAX fan die beduidend slechter is als een DELTA.
Controleer dus nog eens je bouten, of je heatspreader van de processor mooi vlak is en of er niet teveel of teweinig ARCTIC SILVER geplaatst is.
Ook helpt het 'lappen' van je heatsink nog een paar graadjes.

Bij mij heeft het altijd een positief effect gehad om de fan de lucht van de heatsink af te laten zuigen. Dit was bij de ALPHA 8045 het geval, en net zo bij de ALPHA 8942. Het scheelt ongeveer 2 tot 3 graden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:22
Ik heb ook een alpha.
p4 2ghz@2.8 max 41 graden stressed.
Oftewel...doe eens wat Rick2001 zegt

Verwijderd

Topicstarter
Heum voor de moment is hij 43 idle op 2.53 ghz volgens winbond. Maar volgens mij klopt dit niet echt, als ik naar bios ga is hij zelfs nog warmen dus kan het zijn dat er foute metingen worden doorgegeven? Ik heb ook gemerkt dat als ik op 3Ghz draai en ik een burnMmx draai dat men 12V lijn wegzakt tot 11.74. Aangezien ik een chieftec voeding heb kan ik die bijregelen maar zou dat moeten, is 11.74 teweinig om stabiel te blijven?

En Rick op 1.7V op 3ghz wordt hij ruim over de 50, ik denk 59 stressed ofzo. Hoe krijg je die dan in godsnaam op 43 max stressed op 1.8v?Dus ik zal morgen eens checken of ik idd em niet goed heb geplaats. Ik heb de bouten van de koeler wel strak aangevezen, misschien dat het daar aan ligt. Morgen ga ik dan ook de wiretrick uitvoeren en desnoods voeding wat bijregelen en fan laten zuigen ipv blazen. Had vandaag geen zin meer omdat te testen, is wel vrij frustrerend dat na al dat werk met dat materiaal het toch wel tegenslaagt, ook de reden waarom ik verbaast was :). Nou ja morgen hopelijk meer geluk.

Verwijderd

Ten eerste: de fan moet op zuigen staan. Dit staat in de handleiding van de Alpha. Er zit ook zo'n kapje bij, dies speciaal daarvoor. Alle Alpha's moeten de fan op zuigen hebben trouwens.

Zit de koeler 100% goed erop? Te strak kan niet. Ja, kan wel, maar is niet nadelig voor de temp. Teveel AS3 wel.

Ik zou heb er gewoon even afhalen en op je gemak kijken of je hem wel goed had zitten. Temps moeten echt veel lager zijn. Als je bijv 1 kant van de HS strakker hebt zitten dan de ander gaan je temps ook omhoog. De boutjes die in de HS zitten moet je gewoon aandraaien tot je merkt dat ze op hun eind zitten. Strakker heeft geen zin. Hoe krijg je hem dan wel strakker erop? Nou, als het goed i zitten er extra ringetjes bij. Doe die om de voutjes bij de veren. Dan gaat hij strakker zitten (veren worden verder ingedrukt namelijk).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de heatsink eraf gedaan , een minimum van AS III er opgedaan, dan fan laten zuigen ipv blazen gevolg hij is nu idle op 2.53 ghz al 40 graden.Stressed loopt dit al snel op tot 59-60 graden. Ik ga hem weer erafdoen en wat meer as ertussen en hem wat harden aan draaien dan hopelijk geeft dat een beter resultaat. Ik ga nu ook de fan trug laten blazen ipv zuigen.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Je moet nooit 2 dingen tegelijk veranderen. Dus eerst met koelpasta expirimenteren. Denk je dat dat goed zit ga je pas met die fan klooien. Anders weet je straks nog niet waarom het beter/slechter is.

Verder hoort je fan op 12 volt te draaien, als je hem daarop zet heb je vast betere temps.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

-=MOL=- schreef op 01 november 2002 @ 14:44:
Je moet nooit 2 dingen tegelijk veranderen. Dus eerst met koelpasta expirimenteren. Denk je dat dat goed zit ga je pas met die fan klooien. Anders weet je straks nog niet waarom het beter/slechter is.

Verder hoort je fan op 12 volt te draaien, als je hem daarop zet heb je vast betere temps.
Hij had de bouten niet helemaal in de busjes gedraaid. Tja..vrij logisch dat de temps dan wat hoog zijn. ;) Hijs nu bezig. Ben benieuwd.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:48

Epsilon

collin schreef op 31 oktober 2002 @ 20:13:
[...]

Mijn alpha PAL 8035 is een paar graden warmer als ik hem laat zuigen (8CM HP fan op 7V) ipv blazen
dan doe je iets fout :)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ben ook benieuwd. Ik ken er nog 1 die een foutje had met ze p4!!

Gman, waterkoeling op een lan, vind hij het gek dat ze cpu warm word, had ie ze pomp niet aanstaan, de droeloe!!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

-=MOL=- schreef op 01 november 2002 @ 15:21:
Ben ook benieuwd. Ik ken er nog 1 die een foutje had met ze p4!!

Gman, waterkoeling op een lan, vind hij het gek dat ze cpu warm word, had ie ze pomp niet aanstaan, de droeloe!!
LOL :D :D Mazzel dat het geen XP was :*)

Verwijderd

Topicstarter
Heum nu ik hem goed heb aangevezen en hij goed contact maak is hij op 3Ghz 37graden idle en 44-45 stressed met fan @ 7v. Ik zit nu vast of fsb 164, op 165 krijg is spontane reboot dus dat ligt aan men voeding ik denk vanaf hij onder de 11.74 zakt dat hij reboot bij mij. Dus dacht ik omdat ik een chieftec voeding heb nou ja geef ik hem via potmeterkes wat meer stroom. Dus ik vijs voeding open en draai potmeterke bij is nu ong 12.15 op 2.53ghz en op 3ghz rond de 12v

Verder ga ik ook wiretrick uitvoeren, maar voor ik dat doe wil ik effe zeker weten of de te verbinden pinnekes bij elke P4 hetzelfde zijn?

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:52:
Heum nu ik hem goed heb aangevezen en hij goed contact maak is hij op 3Ghz 37graden idle en 44-45 stressed met fan @ 7v. Ik zit nu vast of fsb 164, op 165 krijg is spontane reboot dus dat ligt aan men voeding ik denk vanaf hij onder de 11.74 zakt dat hij reboot bij mij. Dus dacht ik omdat ik een chieftec voeding heb nou ja geef ik hem via potmeterkes wat meer stroom. Dus ik vijs voeding open en draai potmeterke bij is nu ong 12.15 op 2.53ghz en op 3ghz rond de 12v

Verder ga ik ook wiretrick uitvoeren, maar voor ik dat doe wil ik effe zeker weten of de te verbinden pinnekes bij elke P4 hetzelfde zijn?
Je voeding zal het zeker niet zijn. Ik heb genoeg systemen gezien die zeer stabiel draaien met een 12volt lijn van 11.30volt. De tollerantie is overigens 5%, dus moet je 12volt tussen de 12.60volt en de 11.40volt liggen.
Het instabiele zal eerder aan je vcore liggen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

Verwijderd

Topicstarter
Kheb dus de wiretrick gedaan , kan nu tot 1.85V gaan in bios. Het eerste probleem waar ik mee zat was dat hs er weer niet goed opzat (teweinig as,oftewel heb ik hem slecht gelapt kan ook :p) Dervoor trok ie op 1.7V fsb 164 en deed 3dmark zonder problemen. Had dan een score van 15988 met radeon nog standaard. Na het lappen en wiretrick ik denken dat ik hoger kon , aja vcore 1.80 was nu mogelijk maar nada heb wel kunnen posten op fsb 170 en eventjes 3230 Mhz zien staan was wel mooi maar derna hang. Zelfs op fsb 165 en vcore 1.8 geraak ik net in windows maar een 3dmark zit er niet in. Nu morgen ga is hs er trug afhalen en proberen beter op te zetten in de hoop dat ik dan net iets verder geraak want het is eigelijk frustrerend zit al hele dagen ermee bezig en nog altijd ni echt veel verder geraakt. En dan nog hier en daar wat tegenslagen vooral met die temps maken je week niet echt goed. Nou ja het enige positieve tot hiertoe is dat men eigen 3dmark record heb verbroken door dat ik nu wel men radeon nog wat kon oc'en.
http://service.madonion.com/compare?2k1=4931352
Deze score is niet zo slecht , maar toch ben ik nog niet tevreden.
Nou ja hopen dat het morgen iets beter gaat en dat ik eens op een hoge fsb kan posten maar ik vrees er zelf voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 01:19:
Kheb dus de wiretrick gedaan , kan nu tot 1.85V gaan in bios. Het eerste probleem waar ik mee zat was dat hs er weer niet goed opzat (teweinig as,oftewel heb ik hem slecht gelapt kan ook :p) Dervoor trok ie op 1.7V fsb 164 en deed 3dmark zonder problemen. Had dan een score van 15988 met radeon nog standaard. Na het lappen en wiretrick ik denken dat ik hoger kon , aja vcore 1.80 was nu mogelijk maar nada heb wel kunnen posten op fsb 170 en eventjes 3230 Mhz zien staan was wel mooi maar derna hang. Zelfs op fsb 165 en vcore 1.8 geraak ik net in windows maar een 3dmark zit er niet in. Nu morgen ga is hs er trug afhalen en proberen beter op te zetten in de hoop dat ik dan net iets verder geraak want het is eigelijk frustrerend zit al hele dagen ermee bezig en nog altijd ni echt veel verder geraakt. En dan nog hier en daar wat tegenslagen vooral met die temps maken je week niet echt goed. Nou ja het enige positieve tot hiertoe is dat men eigen 3dmark record heb verbroken door dat ik nu wel men radeon nog wat kon oc'en.
http://service.madonion.com/compare?2k1=4931352
Deze score is niet zo slecht , maar toch ben ik nog niet tevreden.
Nou ja hopen dat het morgen iets beter gaat en dat ik eens op een hoge fsb kan posten maar ik vrees er zelf voor.
Probeer eens een andere mem div. Je mem loopt bij 170Mhz fsb op 226Mhz met de snelste timings volgens mij. Nu heb je wel Corsair, maar 226 lijkt me wel wat veel.. DDR453 is dat!
Probeer gewoon met 1:1 langzame timings om te kijken wat je proc kan trekken. Want nu ben je met teveel dingen tegelijk bezig en kun je niet goed zien wat nu het probleem is.

- Zoek de max van de proc
- Zoek de max van het mem
- Draai met 1:1 en 3:4 en kijk wat sneller is (dikke kans dat 3:4 sneller is)
Pagina: 1