Ik heb niet alles gelezen, dat ga ik zometeen doen als ik daar de tijd voor heb, maar ik wilde eerst eens mijn reactie op de begin-posting kwijt.
Stel dat je segregatie zou invoeren, en blanken en zwarten van elkaar zou scheiden. Waar leg je dan de grens tussen blank en zwart? Doe je, zoals nu in Amerika gebeurt, alles wat niet wit als een Ier is bij zwart?
1)
Stel dat je segregatie zou invoeren, dan zou je vele families prompt uit elkaar trekken. Mijn vriendin is zwart. Wij zouden vanuit beide kanten als paria's behandeld worden. En wat te zeggen over onze kinderen? Die zouden niet tot de ene, noch tot de andere groep behoren.
Stel dat je zou segregeren op cultuur. Dan weer de vraag, waar leg je de grenzen? Doe je het op geloof? Zijn de Friezen één groep, of zijn er nog subgroepen (er zijn immers verschillende dialecten Fries)? Als twee mensen van twee verschillende groepen gaan trouwen, vormen zij dan een nieuwe groep, waarin ze helemaal alleen zijn? En ga je dan op den duur niet ofwel richting een situatie waarin er bijna net zoveel groepen als inwoners zijn, ofwel richting een situatie waarin een beperkt aantal groepen zijn, en iedereen wordt geforceerd te conformeren aan hun groep, à la, if you ain't with us, you're against us?
De verzuiling in Nederland heeft heel lang gewerkt, en de segregatie die er in die tijd in Nederland was heeft zeker geholpen, omdat het een gezonde segregatie was. Het was noodzakelijk het hele Nederlandse volk als één te mobiliseren om het land weer op te bouwen, en de verzuiling was de perfecte manier om het volk volledig te mobiliseren maar toch onderling de verschillen te behouden.
2) Maar die segregatie diende een hoger doel, namelijk de wederopbouw. En je ziet ook dat de verzuiling na de wederopbouw gestaag verdwenen is.
In de tijd van de 2e Wereldoorlog was het Nederlandse volk nog vrij uniform. Er waren bijna geen allochtonen, en de enige cultuurverschillen waren eigenlijk regionaal bepaald: katholieken in het zuiden, protestanten in het noorden. Stadsen in het westen, plattelandsen in het oosten.
3) De enige niet regionaal bepaalde segregatiewaarde was de sociale klasse, maar ook daar waren toch ook weer regionale tendensen te vinden.
Een verzuiling opnieuw invoeren zou onmogelijk zijn. Er zijn veel meer verschillende culturele groepen dan toen - dat is ook de reden waarom het zuilensysteem niet meer werkt.
4)
Er is nu vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, om te geloven wat je wilt, om de politieke kleur te hebben die je wilt, om te houden van en te trouwen met wie je wilt, om je boodschappen te doen waar je wilt. Die vrijheden geef je niet zo snel op, maar die vrijheden zou je wel degelijk op moeten geven als er een segregatie ingevoerd zou worden.
Segregatie is een systeem dat alleen werkt als het een hoger doel dient (en dus niet segregatie met als doel diezelfde segregatie), en dan nog slechts als er een berperkt aantal groepen is. Na het uitvagen van de verzuiling in Nederland, zijn de verschillende Nederlandse (en buitenlandse) culturen met elkaar versmolten, zodanig dat nu niet meer te zien is weer de ene cultuur ophoudt en de andere begint. In alle andere Europese landen zie je het zelfde.
Dat je toch een bepaalde vorm van segregatie waarneemt (neem de Bijlmer, daar wil je als blanke niet alleen rondlopen) komt veel meer door een economische kloof dan door een culturele kloof - hoewel door die economische kloof en de daaruit voortvloeiende ghettovorming de culturele kloof natuurlijk wel groeit. Maar dan nog is die culturele kloof niet eens zo heel groot, en zijn er heel veel mensen die zich ergens in die kloof bevinden.
Om te concluderen, kan ik met grote zekerheid beweren dat het enige segregatiesysteem in de hele menselijke historie dat goed werkte, de Nederlandse verzuiling was, en zelfs dat systeem heeft het niet overleefd onder de druk van de multiculturele samenleving die Nederland is geworden. Segregatie kan dus een overgang zijn van een ééncultuurstaat naar een multiculturele staat, maar het werkt slechts als het een hoger doel heeft. Het mag, en kan, nooit een doel op zich zijn.
offtopic:
De voetnoten zet ik hier in het offtopic gedeelte.
1) Natuurlijk is er in Amerika geen officiële segregatie, maar in de praktijk is die er wel degelijk. Op MTV zie je het ook, bijvoorbeeld. Alle muziek gemaakt door mensen die niet puur wit zijn, wordt "black" genoemd, dus ook bijvoorbeeld Jennifer Lopez, die Hispanic is, niet zwart.
2) Het woord "verzuiling" vind ik ook heel mooi gekozen. Het roept het beeld op van de verschillende zuilen, die toch allemaal samenwerken om het dak omhoog te houden.
3) Dat is inderdaad een beetje over-versimpeld, maar dat doet er niet echt toe.
4) Ook hier kan de zuilenanalogie van noot 2) weer worden aangehaald: Een dak dat door een beperkt aantal dikke zuilen wordt omhooggehouden is veel functioneler dan een dak dat door vele duizenden dunne zuiltjes wordt omhooggehouden. De laatste zal veel sneller omvallen dan de eerste, zelfs als is het dragend vermogen van het totaal gelijk.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.