Hallo allemaal.
Sinds 2 jaar gebruik ik Linux From Scratch, maar ik ben kortgeleden op Gentoo overgestapt, omdat ik toch teveel tijd kwijt was met tweaken en loggen van builds etc.
Gentoo's Portage lost dat allemaal heel aardig op. Nadeel van portage is dat het toch wel vrij ondoorzichtig is, en dat het maken en testen van een echt goede ebuild toch een heel werk is. Ook is portage nogal traag, en de portage tree erg groot.
Toevallig kwam ik laatst uPM (Micro Package Manager, http://telemetrybox.org/upm/ ) tegen, gemaakt door Christoph Lameter (niet de eerste de beste; hij maakte ook alien en werkte als core developer mee aan Debian en Gentoo) en dat lijkt heel aardig.
Ook uPM gaat uit van een Ports-achtige tree met package recipes. Deze kunnen heel klein zijn, en dat is een van de voordelen t.o.v. Gentoo. Het verhaal van Lameter over UPM is zeer lezenswaardig, en legt uit wat uPM allemaal doet (incl. inheritance van regels etc.)
Maar nu heb ik toch nog wat te mekkeren, (hetgeen eventueel ooit in een eige package manager zou kunnen culmineren, die precies doet wat ik wil):
Wat vinden jullie dat een package manager moet doen/kunnen?
Is het een idee om een eigen package manager te beginnen?
/me verwelkomt elke hint, idee of bijdrage aan deze discussie/vraag.
Sinds 2 jaar gebruik ik Linux From Scratch, maar ik ben kortgeleden op Gentoo overgestapt, omdat ik toch teveel tijd kwijt was met tweaken en loggen van builds etc.
Gentoo's Portage lost dat allemaal heel aardig op. Nadeel van portage is dat het toch wel vrij ondoorzichtig is, en dat het maken en testen van een echt goede ebuild toch een heel werk is. Ook is portage nogal traag, en de portage tree erg groot.
Toevallig kwam ik laatst uPM (Micro Package Manager, http://telemetrybox.org/upm/ ) tegen, gemaakt door Christoph Lameter (niet de eerste de beste; hij maakte ook alien en werkte als core developer mee aan Debian en Gentoo) en dat lijkt heel aardig.
Ook uPM gaat uit van een Ports-achtige tree met package recipes. Deze kunnen heel klein zijn, en dat is een van de voordelen t.o.v. Gentoo. Het verhaal van Lameter over UPM is zeer lezenswaardig, en legt uit wat uPM allemaal doet (incl. inheritance van regels etc.)
Maar nu heb ik toch nog wat te mekkeren, (hetgeen eventueel ooit in een eige package manager zou kunnen culmineren, die precies doet wat ik wil):
- uPM bemoeit zich, net als Gentoo's portage, met je init setup. Dat wil ik eigenlijk niet. Ik wil een init-systeem kunnen kiezen, en dan mogen recipes best scripts installeren in /etc/init.d, maar verder wil ik dat de bemoeienis niet gaat. Ikzelf stel mij een (gentoo-achtige) USE-variable voor, die naar een bepaalde set initscripts o.i.d. wijst, waarvandaan dan een initscript wordt geïnstalleerd in /etc/init.d/. Dan is de gebruiker verder helemaal vrij om een voorgedefiniëerde initsetup te gebruiken of zelf iets simpels te maken.
- uPM en Portage zijn allebei onafscheidelijk verbonden met hun eigen packages-tree. Ik bedoel maar: de Gentoo gebruiker heeft nog wel veel controle, maar toch ook niet altijd genoeg vind ik. Ik wil juist dat de gebruiker helemaal zelf kan bepalen welke tree hij gebruikt en of hij die up to date houdt. Bij Gentoo kan je wel profiles gebruiken, maar dat is toch lastiger, vooral als je zelf veel eigen packages bijhoudt (PORTDIR_OVERLAY maakt dit wel makkelijker).
- Gentoo bijv. kwalificeert zichzelf als Meta-distributie, distro-technology engine. Toch vind ik Gentoo meer een "gewone" (goede) distributie. Afwijken van portage is toch lastig; je eigen tree maken erg veel werk.
Wat vinden jullie dat een package manager moet doen/kunnen?
Is het een idee om een eigen package manager te beginnen?
/me verwelkomt elke hint, idee of bijdrage aan deze discussie/vraag.