Drum in tuinhuis.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Wel zoals je aan de titel kan zien wil ik mijn drum (terug) in het tuinhuis zetten.

Vroeger stond hij daar maar in de winter kwam hij lelijk door de koude en de vochtigheid.
Nu wil ik hem daar terug zetten,
maar ik heb 2 problemen
-Ik zou graag het tuinhuis zo goedkoop mogelijk insoleren , en er ook voor zorgen dat er weinig geluidoverlast is.
Nu dacht ik om zo'n geluidsdempende isolatie te kopen maar dat kost meer dan €5 de m².
Gewoon isomoplaten helpen ook, maar die houden het geluid niet tegen.

Nu had ik ook gehoort om lakens te hangen (wel zéér goedkoop) maar ik ben bang dat er na een tijd muizen ofzo zouden inzitten, of dat die beginne te stinken na een tijdje.

Wie heeft er tip's ?

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

Met lakens gaat het zeker niet lukken. Ik heb een tijd geleden een schuurtje omgebouwd tot homestudio. Je moet in ieder geval zorgen dat je een dubbelwandige constructie maakt. Dus wat ik had gedaan was een geraamte in de schuur gemaakt, dan steenwol op de bestaande muur en plafond,daarna dubbelgipsplaat op het geraamte en een dubbele deur gemaakt. Dat is de enige manier om fatsoenlijk een ruimte te isoleren. Ik kan je zeggen dat ik midden in de nacht kan gaan zitten drummen en niemand die het hoort.
Alleen is het wel wat duurder als een paar euro....

aAarGhh

• Djeen
hum, ja , is wel goed ,maar verlies je dan niet veel plaats ??? ik denk dat die wanden toch redelijk dik zijn.

afm:
Afbeeldingslocatie: http://home.pi.be/~cc383656/temp/uis.GIF

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
je kan het isoleren met glaswol. daar krijg je subsidie op, waardoor het spul bijna niets meer kost. ik heb een keer een aanbieding gezien van gamma waar de premie hoger was dan de prijs van het glaswol.

Verwijderd

1 ding: denk wel aan brandveiligheid :)

• Djeen
wat is glaswol precies ?
heeft er iemand pic's :P van en enkele tip's hoedat je het best kunt gebruiken ?

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Drums zijn het beste en goedkoopst te isoleren met een kamer-in-kamer principe. Tussen de binnen kamer en buiten wand v/h tuinhuis minstens 10 cm vrij houden.

De wand van de binnen kamer ziet er als volgt uit, van buiten naar binnen:

2xgipsplaat (2x 12.5 cm) |-> steen/glaswol (2.5 cm samengeperst) |-> houtwolcementplaat (2.5 cm)

Het geheel op een zwevende vloer bouwen, en een dikke deur (4 cm) als ingang, en een sluitelement met schuine inloop, zodat ie goed dicht te trekken is.

Ventilatie dmv suskokers (70 cm lang).

Waar het om gaat is massa! hoe zwaarder de muren, hoe beter.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Djeen schreef op 31 oktober 2002 @ 21:30:
wat is glaswol precies ?
heeft er iemand pic's :P van en enkele tip's hoedat je het best kunt gebruiken ?
Serieus offe :?

1 ding, het jeukt verschrikkelijk als je het aanraakt

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Ook nadat je het aangeraakt hebt.. als je met glaswol aan de slag gaat zorg dan voor 2 dingen:

1) hele oude kleren (kun je direct weggooien, zijn niet meer geschikt om ooit te dragen)
2) Perslucht, desnoods van die spuitbusjes of een fohn. Die glasdeeltjes spoel je niet weg met water oid, maar met lucht blaas je ze weg.

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 21:00

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Er zijn maar twee manieren om dit soort geluid-geweld goed te isoleren.

- Het hierboven genoemde kamer-in-kamer principe, waarbij er twee wanden, vloeren en plafonds zijn die minimaal contact met elkaar maken met liefst zo veel mogelijk ruimte ertussen.
- *Veel* massa rondom aanbrengen.

Het bekleden met isolatiematten, glaswol zal zeer weinig effect hebben. Het voorkomt reflecties van geluid in de ruimte, maar de hoeveelheid geluidsenergie die het absorbeert is nihil vanwege de zeer geringe massa.

Oh ja: vergeet niet *alle* kieren goed te dichten... kleine geluidslekken helpen de beste geluidsisolatie om zeep.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

zorg ook dat je nog wat lucht krijgt in zo'n ruimte :/

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 21:00

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Je zult inderdaad wel moeten zorgen dat er nog wel frisse lucht naar binnen kan ja :D
Er bestaan gelukkig ventilatie-roosters met geluidsisolatie :+

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Thijs_w heeft het (helemaal) bij het goede eind, maar zijn oplossingen zijn nogal prijzig (duurder dan je gewone huis :X )

Wat voor jou denk ik het praktische is:

(ik ga uit van de volgende zaken:
1. je wilt de geluidisolatie van binnen naar buiten verbeteren
2. Je wilt het huisje beter vochtvrij houden
3. Je bestaande tuinhuisje is van hout (misschein standaard intratuinhuisje :? )

Om de kosten in de hand te houden (maar je zult wel flink je handen uit de mouwen moeten steken):
1. Alle kieren zorgvuldig dichtkitten (eventueel op rugvulling (bouwschuim))
2. Bouw voorzetwanden: een raamwerk van balken waartussen minerale wol, daaroverheen een dampremmer (polypropyleenfolie o.i.d.) en daarna 1à2 lagen gipsplaat (2 is beter, maar duurder / meer werk)
3. monteer tochtstrips met een zo groot mogelijke indrukking; er zijn ook speciale kierdichtingen tegen geluid, maar die zijn lastig te monteren (gebeurt in fabriek)
4. Leg zelf een een ventilatievoorziening aan, bijvoorbeeld een douceventilator gekoppeld aan een buis (met ten minste 1 'knik'' en het liefst een 'knaldemper' er tussen) die naar buiten leidt. Misschien moet je zowel lucht toevoer als afvoer maken (als je alle naden en kieren extreem dichtkit; er is geen ventilatie zonder zowel toevoer als afvoer

Kortom, alleen lakens of 'geluidsisolerende matten' zijn niet geschikt voor datgene wat jij wilt bereiken

"man is not truly one, but truly two,"

• Djeen
oke, bedankt allemaal voor jullie reactie's ,
ik ga denkik het bovenstaande proberen, dat kamer in kamer leek me ook wel leuk ,maar het is al zoals iemand zei, prijzig en veel plaatsverlies.(veel persé)

Nog eens bedankt, en ik laat jullie wel weten als het lukt. :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Het enige wat echt goed zal werken, is een zwevende ruimte binnen je schuur maken, maar dit is zeker niet goedkoop, het principe werkt als volgt, je zorgt dat je een gesloten kamer maakt binnenin je schuur, en die mag op geen enkele manier een harde verbinding maken met de schuur zelf, dus je zult al je materialen op rubber, of isolatie plaat moeten leggen, zodat alle trillingen niet doorgegeven worden aan de schuur zelf, maar geabsorbeerd worden door het dempingsmateriaal.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Djeen
maar ... het is maar een tuinhuisje, afmetingen staan hier ergens, en er moet ook nog meer in dan die drum alleen ;( dus ben ik vanplan goed te isoleren tegen de vochtigheid, en dan als twee het geluid, niet dat dat zo erg is, maar het is amtijd mooi meegenomen.

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

tbusquet schreef op 01 november 2002 @ 09:23:
Het enige wat echt goed zal werken, is een zwevende ruimte binnen je schuur maken, maar dit is zeker niet goedkoop, het principe werkt als volgt, je zorgt dat je een gesloten kamer maakt binnenin je schuur, en die mag op geen enkele manier een harde verbinding maken met de schuur zelf, dus je zult al je materialen op rubber, of isolatie plaat moeten leggen, zodat alle trillingen niet doorgegeven worden aan de schuur zelf, maar geabsorbeerd worden door het dempingsmateriaal.
Dit soort maatregelen zijn voor een particulier niet te doen (te moeilijk en vaak ook veel te duur).
Als je zoveel in een verbouwing gaat steken kan je beter een adviesbureau inhuren die er wat aan kan rekenen.
Ook kom je waarschijnlijk al bij een bedrag aan dat het veel goedkoper is om een nieuw tuinhuisje uit steen te laten bouwen
Djeen schreef op 01 november 2002 @ 09:59:
maar ... het is maar een tuinhuisje, afmetingen staan hier ergens, en er moet ook nog meer in dan die drum alleen ;( dus ben ik vanplan goed te isoleren tegen de vochtigheid, en dan als twee het geluid, niet dat dat zo erg is, maar het is amtijd mooi meegenomen.
ook ff opletten op optrekkend vocht vanuit de vloer (vloer isoleren dus).
Vochtproblemen los je op 2 manieren op: isolatie ('water/damp dicht maken, oa met folies en kit) en goed ventileren.

Let er ook op dat spouwconstructies wel moeten kunnen ventileren (bij voorkeur van buiten)

• Djeen
van dat vocht uit de vloer zal geen prob. zijn.
Het is een betonnen plateau, en ik zal er tapijt inleggen.

Waarschijnlijk, ga ik er een soort dikke isolatie insteken, en dan misschien glaswol.
En heel misschien beslaan met een soort vezelplaten.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
mr_petit schreef op 01 november 2002 @ 11:51:
[...]

Dit soort maatregelen zijn voor een particulier niet te doen (te moeilijk en vaak ook veel te duur).
Als je zoveel in een verbouwing gaat steken kan je beter een adviesbureau inhuren die er wat aan kan rekenen.
Ook kom je waarschijnlijk al bij een bedrag aan dat het veel goedkoper is om een nieuw tuinhuisje uit steen te laten bouwen
Ik heb ergens gelezen van iemand die het voor ongeveer 500 euro zelf gedaan heeft, en met groot succes !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• mr_petit
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Er zijn ook wel "standaard voorzetwanden" te krijgen die verend zijn opgehangen.
Zo krijg je een 'buigslappe wand" die goed isoleert (qua geluid).
Om dit gewoon te maken is best wel lastig (komt aan op correcte constructiewijze), dus een beetje lastig om zelf te doen.
Ook isoleren ze niet tegen vocht (wat toch prioriteit van de topicstarter is (begrijp ik))

Misschien kan de topicstarter wat meer over z'n huisje vertellen

• Djeen
enfin, ti's mijn huisje niet hé, t'is van min ouders,
t'is dus een tuinhuis, (afmetingen staan hier ergens).
t'is helemaal opgebouwt in hout er zitten 2 (grote) vensters in, en vanboven in de nok is er een soort opening voor, lucht.
Verder eindelijk nixs.
Pagina: 1