neemt de cfm kwadratisch toe met de RPM van je fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 344 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of je airflow van je fan kwadratisch toeneemt dus bv dubbele snelheid is 3 maal de airflow, of gewoon evenredig? Ben er nieuwsgierig naar omdat ik net een fanmate heb gekocht om me ventilator want langzamer te laten draaien ivm het vervelende hoge geluid.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ongeveer evenredig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, evenredig, beetje logisch nadenken ;)
Bij dubbele diameter heb je wel 4x zo grote airflow, dat komt doordat de oppervlakte dan ook 4x zo groot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het leek me idd best logisch dat het evenredig was, alleen me temp van me proc. neemt niet omgekeerd evenredig toe als ik me RPM verlaag, maargoed dat wou ik ff weten thnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 13:38

job

jep dat is logisch natuurlijk.

je voert nu meer koele lucht aan. het koellichaam wordt koeler.
omdat het warmte verschil tussen het koellichaam en de aangevoerde lucht minder groot is geeft hij ook minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit mag je alleen doen bij identieke ventilatoren he ? Beetje open deur intrappen, maar toch :)

Als je 2 verschillende ventilatoren hebt, de een op 2300 rpm en de ander op 4100, dan kan de vorm van de fanbladen nog flink wat verschil maken. Sommigee fans hebben zelfs een blad meer (of minder).

En tenslotte, hoe hoger het toerental, hoe meer turbulentie je krijgt tussen de bladen, dus lever je ook hier iets in. Een fan op 3000 doet dus wel iets meer dan de helft van dezelfde fan op 6000. Op het moment dat je ook nog rekening gaat houden met de tegendruk, dus de luchtweerstand van je koellichaam, gaat de evenredigheid nog meer op de schop.

Praktische tip: kijk gewoon naar temps, en let niet op hoe hoog de airflow nou precies is. Zodra je een acceptabel herrieniveau hebt, bij een acceptabele temperatuur is alles in orde :)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

je zult dus meer dan 2 maal cfm's nodig hebben om de temp te halveren.
hoeveel dat ongeveer is wel uitterekenen, maar ik kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 22:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hoe evenredig? Kwadratisch is ook evenredig, namelijk exponentieel evenredig... wat jullie bedoelen is recht evenredig.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Demoniac schreef op 31 oktober 2002 @ 15:12:
Hoe evenredig? Kwadratisch is ook evenredig, namelijk exponentieel evenredig... wat jullie bedoelen is recht evenredig.
Oeps ja, klopt :o

Maarreh waar jullie het hier over hebben, temperatuur 'halveren'. Ik wil er even op wijzen dat dit niet helemaal correct is. Want als je werkelijk de temperatuur wil halveren dan moet je even omrekenen naar Kelvin: 60°C 'halveren' geeft niet 30°C maar -106,5°C. 60°C + 273 = 333K. 333K / 2 = 166,5K. 166,5K - 273 = -106,5°C.
Van 60 naar 30 graden is dus eigenlijk een verlaging van ~10% (333K -> 303K).

En je ventilator kan nog zoveel CFM's produceren, als de omgevingstemp 35° is, dan zal je processortemp nooit 30° worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De hoeveelheid lucht die een fan verplaatst is zeker niet recht evenredig met het aantal toeren. Rekenvoorbeeld: Een fan op 5000 toeren verplaatst 50 cfm, op 10.000 toeren zal deze geen 100 cfm verplaatsen, omdat alle weerstanden meer dan verdubbelen met een dubbele snelheid. Ook zal de luchtstroom van en naar de fan steeds moeilijker worden als de fan meer lucht gaat verplaatsen. Dit is natuurlijk ook om te keren van 10.000 naar 5.000 toeren.
In het algemeen geldt dat halvering van de snelheid een rendement van 60 tot 70% oplevert.

Hoe dit zich verhoudt tot de temperatuur van je cpu ligt voornamelijk aan de vorm van je koelblok. Het ene ontwerp is voor hoge luchtsnelheid, het andere voor lagere.
Duidelijk is wel dat halveren van het toerental geen verdubbeling van de temperatuur zal opleveren. En verdubbelen van het toerental geen halvering van de temperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

damster schreef op 31 oktober 2002 @ 15:12:
je zult dus meer dan 2 maal cfm's nodig hebben om de temp te halveren.
hoeveel dat ongeveer is wel uitterekenen, maar ik kan dat niet.
Zo simpel is het -helaas- niet te stellen.

De verbetering van de prestatie van je koeler als gevolg van hogere CFM hangt af van het CFM vs tegendruk profiel van de fan (dus hoe de hoeveelheid lucht per seconde afneemt bij hogere tegendruk) en het ontwerp van je heatsink.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

JumpStart schreef op 31 oktober 2002 @ 18:44:
[...]

Zo simpel is het -helaas- niet te stellen.

De verbetering van de prestatie van je koeler als gevolg van hogere CFM hangt af van het CFM vs tegendruk profiel van de fan (dus hoe de hoeveelheid lucht per seconde afneemt bij hogere tegendruk) en het ontwerp van je heatsink.
ik zei ook meer dan 2 maal de cfm, misschien is het wel 4 maal de cfm
kan meerdere oorzaken hebben
o.a. bij een lagere temperatuur is de warmte afgifte ook lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De cfm neemt niet toe, de airflow wel :+

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

_sNaRs_ schreef op 01 november 2002 @ 00:49:
De cfm neemt niet toe, de airflow wel :+
:? :? :?

cfm = Cubic Feet per Minute. Dus de hoeveelheid (volume) lucht per minuut. Dat is de airflow.

Pagina: 1