Analoog 5.1 ==> DTT3500 via Digital Din

Pagina: 1
Acties:

• WarMaster
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ik weet niet precies of het hier hoort of in de EL & CM, maar we zien wel...

Enfin...

Situatie:

• Mijn hercules GTXP heeft 5.1 (eigenlijk 7.1) analoge uitgangen.
• Mijn DTT3500 heeft echter maar 4 analoge ingangen

Oplossing:

• De DTT3500 heeft ook een Digital Din ingang wat in principe 5.1 op het analoge kanaal kan donderen.

Probleem:

• Die Digital Din ingang is gecodeerd met een protocol wat creative gebruikt op hun Live kaarten. Hoe zet ik die boel om van analoog, naar dat rare protocol?

Dit kan handig zijn voor iedereen die een analoge 5.1 uit heeft op de kaart en er toch van willen kunnen genieten in zijn volle glorie op de DTT3500.

Ik vermoed dat het een kleine schakeling kost om te realiseren. Maar omdat ik vrij weinig (euhmm niets) kon vinden over dat creative protocol, heb ik ook geen idee waar ik moet beginnen.

2 vragen:

- Wie weet hier meer over?
- Is hier animo voor?

[ff een opmerking:]

Ga a.u.b. niet lopen te nuilen over dat alles ditigaal kan of iets dergelijks. DUHHHHHHHH dat weet iedereen...

[ Voor 0% gewijzigd door WarMaster op 31-10-2002 14:22 . Reden: dom genuil ]

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

De GTXP heeft zowel optische als coaxiale S/PDIF in- en uitgangen, en de DTT3500 heeft zowel optische als coaxiale S/PDIF ingang. Ik zie het probleem niet echt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Ga nou niet lopen nuilen over wat er op de GTXP zit... Ik weet dat zelf ook donders goed.
Echter hou ik liever de digitale en analoge kanalen totaal gescheiden.

Dus alleen speciale apps zoals DVD players laat ik gebruik maken van het digitale kanaal.

Bovendien is de voorkeur gewoon analoog omdat als je de mains over de ditigaal laat gaan, heb je maar 2(.1?) geluid.

We live in a primitive time don't we, neither savage nor wise. Half measures are the curse of it; any rational society would either kill me or put me to some use.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zer0 schreef op 31 oktober 2002 @ 14:09:
De GTXP heeft zowel optische als coaxiale S/PDIF in- en uitgangen, en de DTT3500 heeft zowel optische als coaxiale S/PDIF ingang. Ik zie het probleem niet echt.
mja... waarom zou je het in hemelsnaam analoog willen doen als het al kan met een simpel coax of optisch kabeltje...

En dan moet je natuurlijk niet de DIGITAL DIN ingang gebruiken maar de S/PDIF ingang... (en uitgang van je GTXP)

Alles kan stuk.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
remco_k schreef op 31 oktober 2002 @ 14:18:
[...]

mja... waarom zou je het in hemelsnaam analoog willen doen als het al kan met een simpel coax of optisch kabeltje...
|:(

• remco_k

remco_k

Ja.. wat doe ik nou weer verkeerd? :?

Ik zie geen enkele reden waarom je digitaal EN analoog wilt verbinden naar je speakers...

Alles kan stuk.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
remco_k schreef op 31 oktober 2002 @ 14:21:
[...]

Ja.. wat doe ik nou weer verkeerd? :?

Ik zie geen enkele reden waarom je digitaal EN analoog wilt verbinden naar je speakers...
Hij zegt al dat ik digitaal kan gebruiken.
M.a.w. jij bent het met hem eens...

En ik zie er WEL een reden toe wat ik ook al heb uitgelegd...

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Je wil dus je analoge uitgang naar de digital din sturen van het speakerset. Dat houd dus in dat je een Analoog -> Digitaal converter nodig hebt die ook nog eens het digital din "protocol" spreekt. Dit omdat je een Dolby Digital 5.1 stream laat decoderen door de geluidskaart en deze vervolgens analoog naar een DD5.1 decoder in een speakerset wil sturen? Vind je het raar dat ik het niet echt snap?

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Zer0 schreef op 31 oktober 2002 @ 14:44:
Je wil dus je analoge uitgang naar de digital din sturen van het speakerset. Dat houd dus in dat je een Analoog -> Digitaal converter nodig hebt die ook nog eens het digital din "protocol" spreekt. Dit omdat je een Dolby Digital 5.1 stream laat decoderen door de geluidskaart en deze vervolgens analoog naar een DD5.1 decoder in een speakerset wil sturen? Vind je het raar dat ik het niet echt snap?
Ja...

Ik zal even iets meer over de DTT3500 uitleggen.. Wellicht ben ik dan wat duidelijker.
De DTT3500 heeft 2 ingangs kanalen...

Een digitaal en een analoog...

Digitaal == Optical (SP/DIF), Coaxial, Digital Din
Analoog == Line in, Digital Din

Dit allemaal in XOR stand... Dus er kan maar 1 per sectie gebruikt worden.
Ook kan Digital Din alleen OF in de ene, OF in de andere stand gebruikt worden.

Dus digital din kan als 2 inputs gebruikt worden...
Digitaal of analoog.

Gezien ik mijn digitale input gebruik voor specefieke programma's moet ik de rest van het geluid via de analoog doen.
De line in is 4 weg (front left, right & rear left, right)
Digital Din is echter wel 5.1 volledig.

Echter is Digital Din een beetje een verwarrende naam omdat het niet hier de traditionele vorm van digitaal geluid betreft.

Dus ik wil gewoon analoog volledig gebruik kunnen maken van mijn geluidskaart..

Verwijderd

ja kan niet volledig gebruik maken van je geluidskaart omdat je geen 7 speakers hebt met de DTT 3500 :+

Maar al het geluid kan makkelijk via de optische uitgang gevoerd worden en de DTT 3500 neemt de DD5.1, DTS codering voor zich. Ik snap jouw probleem ook niet helemaal.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 15:25:
ja kan niet volledig gebruik maken van je geluidskaart omdat je geen 7 speakers hebt met de DTT 3500 :+

Maar al het geluid kan makkelijk via de optische uitgang gevoerd worden en de DTT 3500 neemt de DD5.1, DTS codering voor zich. Ik snap jouw probleem ook niet helemaal.
LEES!!

Ik zei toch: Als je je mains over de digitaal laat gaan heb je slechts 2 of 2.1 geluid!

Bovendien ik wil de zooi gescheiden houden...

HET GAAT er überhaupt niet om wat het probleem is...

De situatie is gewoon dat ik van een analoog signaal een digital din (Live variant) wil maken!

Verwijderd

dat van 2 of 2.1 geluid over digitaal klopt niet!!! Maar ik snap je probleem wel :)

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dat vind ik heel grappig dat het 2.1 verhaal niet klopt, want dat is dus wel het geval.

Ik stel overal in windows mijn boxen in als zijnde een 5.1 set.
Gebruik de speakerconfig van 5.1 in het hercules config programma... en heb vervolgens voor al het normale geluid (windows, winamp, filmpjes, games) 2 of 2.1 geluid.
Tenzij het programma in kwestie specefiek meerdere speakers aanspreekt..

Verwijderd

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat je je digitale en analoge signaal strikt gescheiden wil houden. Waarom mogen sommige programma's wél digitaal en andere niet??

• Zer0
  • Niet online

Zer0

WarMaster schreef op 31 oktober 2002 @ 15:40:
Dat vind ik heel grappig dat het 2.1 verhaal niet klopt, want dat is dus wel het geval.

Ik stel overal in windows mijn boxen in als zijnde een 5.1 set.
Gebruik de speakerconfig van 5.1 in het hercules config programma... en heb vervolgens voor al het normale geluid (windows, winamp, filmpjes, games) 2 of 2.1 geluid.
Tenzij het programma in kwestie specefiek meerdere speakers aanspreekt..
Dat lijkt me op zich niet meer dan normaal, programma's die stereo geluid laten horen worden naar twee speakers gestuurd. Je kan er niet zomaar meer kanalen bij toveren. De enige manier waarop je dit kan doen is door de software extra kanalen te laten genereren, zoals Creative doet met EAX. Heb je niet iets dergelijks in de opties van je GTXP?

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
Dat vind ik vreemd, want alle geluiden gaan nu standaard via de analoog gewoon over 4 kanalen... Zonder enige fratsen...
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 15:56:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden dat je je digitale en analoge signaal strikt gescheiden wil houden. Waarom mogen sommige programma's wél digitaal en andere niet??
Zou jij tijdens een DVD kijken een knetterhard geluid van ICQ/MSN/whatever er door willen hebben? Ik niet :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11

GaMeOvEr

Is een hork.

WarMaster schreef op 31 oktober 2002 @ 16:07:
Dat vind ik vreemd, want alle geluiden gaan nu standaard via de analoog gewoon over 4 kanalen... Zonder enige fratsen...
Da's dan gewoon dubbel stereo, het geluid van achter is gewoon hetzelfde als dat van voor.

Aannames zijn fataal.

• WarMaster
  • Niet online

WarMaster

Nosce te ipsum

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 31 oktober 2002 @ 16:10:
[...]

Da's dan gewoon dubbel stereo, het geluid van achter is gewoon hetzelfde als dat van voor.
Dat doet er toch niet toe...
Ik heb liever 4 speakers op een normaal volume dan 2 superhard

• remco_k

remco_k

WarMaster schreef op 31 oktober 2002 @ 16:07:
Zou jij tijdens een DVD kijken een knetterhard geluid van ICQ/MSN/whatever er door willen hebben? Ik niet :)
Zet je die geluiden toch uit...
Ik snap nu best dat je een en ander gescheiden wilt houden...
Maar het is normaal dat je via s/pdif bij het afspelen van muziek (mp3 ofzow) gewoon 2 of 2.1 hebt.
Bij het afspelen van DVD word het gewoon 5.1...

Het aansluiten van de s/pdif aansluiting resulteert dus altijd in een speakerbeeld zoals de technicus het bedoeld heeft die het stuk in elkaar heeft gemonteerd.
Wat jij wilt is het geluid opzettelijk verdelen over alle speakers...
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Sluit die kaart nou maar gewoon via s/pdif aan, dan zit je het beste....

Alles kan stuk.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
ik snap het probleem heb bijde de live audigy en de hercules xp en de dtt2500 (voorganger maar wel hetzelfde ongeveer)

de hercules weigert over spdif meer dan 2 speakers weer te geven, is opzich ook best logisch aangezien je over spdif ofwel gewoon pcm kan streamen of voor meer dan 2 speakers moet overstappen op ac3. Om ac3 te encoderen kost het nogal wat kracht en sinds de gametheater geen ac3 encoder heeft zal hij dus over spdif voor de mains alleen 2 channels gebruiken.

echter de digital din van creative is alleen digital er is geen analoge modus van de digital din protocol (als ik mij goed herinner) het digital din protocol is gedeeltelijk gelijk aan spdif (vandaar dat de dongle die erbijgeleverd word ook een spdif aansluiting heeft) er is nog een aansluiting (afgezien van de 2 spdif signalen) die ook aan digital din aangesloten zit. waarvoor deze dient zou ik je niet kunnen zeggen

analoog naar digitaal zou het dus moeten worden, wat je kan proberen is de dongle gebruiken en de spdif output van je encoder erop aansluiten en kijken of er geluid uit de digital din komt :)

maar het beste is om een dts, dts ex of 5.1, 6.1, 7.1 encoder te kopen en die te koppelen aan de spdif van je dtt3500 (dts ex encoder is het beste en ook het duurste) verder hoeft dat geen enkel probleem te zijn voor je speakerset.

Dat je analoog en digitaal wil gebruiken is de reinste onzin, het is zelfs heel erg vervelend. Want de speakerset werkt alleen in digitaal mode als die aanwezig is of alleen in analoog mode. Dat betekent dus dat als je de digital uit gebruikt je niet de analoog kan gebruiken (je kan dus niet kiezen)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1