Ik heb een mooie Gnome-2 applicatie geschreven, die mogelijk (als ik opschiet) in de aanstaande Gnome-2.2 Fifth Toe Multimedia terecht kan komen. Dan moet ik eerst die core eens onder handen nemen, want capturen wil op zich wel, maar d'r zitten nog wat foutjes in (d.w.z., zodra ie een error geeft segfault ie (?) en af en toe (random) geeft ie na 3 frames capturen een error, maar soms ook niet.
. (erg zinnig, I know). Maargoed, die bugjes haal ik er ooit wel een keer uit, daar gaat dit niet om. Vandaag gaan we het hebben over uiterlijk! Want, Gnome-2 applicaties (en 't zelfde geldt voor KDE-3 applicaties) moeten niet alleen werken, ze moeten ook mooi en functioneel d'r uit zien. Hiervoor heeft Gnome de Human Interface Guidelines opgezet, een stelletje nutteloze duh-regeltjes waaraan applicaties moeten voldoen om een echteTM gnome applicatie te zijn. En dat is die van mij dus niet. En dus ga ik dat veranderen, maar het probleem van Gnome applicaties is dat ze niet echt handig zijn voor multimedia interfaces.
Okee, zo ziet 't er momenteel ongeveer uit:

Da's dus niet goed.
. De menu structuur ziet er zo uit:
De record/pause/stop buttons hebben geen sneltoetsen. Het about-scherm is een standaard Gnome-box, die voldoet dus overal aan, en het preferences scherm is een standaard popup windowtje:

Conclusie van het Gnome team: dit ziet d'r niet uit. Okee, zal wel, dus nu moet ik 't aanpassen. Hoe ga ik dat doen? Dat weet ik dus niet, dus daar mogen jullie me mee helpen. Hoe moet een video recording applicatie eruit zien? Hou in je achterhoofd dat ie dus aan de HIG moet voldoen, en dat ie daarnaast vooral functioneel moet zijn. In twijfel gaat w.m.b. functionaliteit en bruikbaarheid voor de HIG.
Okee, voorstel wat ik in samenspraak met enkele mensen heb gedaan:
Onderdelen van mainscreen:
• video widget
• menubar
• toolbar met daarop vier buttons, stop/record/pause, dan een verticale separator, dan een play button om via gnome-VFS/mimetype de video in een player af te spelen.
• statusbar met stats: recorded time, lost/inserted/deleted frames, A/V sync time diff
Menu structuur:
Zoals je ziet krijgt elke button een menu-item, dat moet volgens de HIG.
.
Dat properties scherm is nieuw, daar kun je dan dingen als audio recording volume (mixer), video image (brightness, saturation, etc.) veranderen en je kunt een kanaal (frequentie) kiezen. hierdoor zijn de sliders niet meer nodig in het mainscreen. Dit krijgt dus drie tabbladen: Video, Audio en Channel, waarbij de eerste twee tabs bestaan uit slider/label/icon pairs, en de laatste uit iets a la xawtv/stv, dus een channel editor, een lijstje met de channels die je tot nu toe hebt aangemaakt (en waaruit je een channel kan kiezen), etc.
Het settings scherm zal overal spacing van 6 of 12 pixels krijgen. Voor de rest is dat wel goed volgens mij. Uiterlijk mag ietsje officieler, maar de inhoud is wel goed volgens mij.
Screenshots heb ik dus niet omdat ik dit nog moet veranderen (ik prog met de hand, dus geen Glade of dat soort shit). Maargoed, mijn probleem met deze approach is dat het opeens enorm veel gaat lijken op Gnome Sound Recorder (onderdeel van gnome-media), en dat 't opeens enorm pluggable blabla wordt, maar dat 't (m.i.) niet echt meer op een videorecorder lijkt, maar meer op zo'n standaard gnome-office applicatie ofzo. En dat is het dus niet.
. Eigenlijk ziet 't er m.i. gewoon enorm lelijk uit.
.
Dus, okee, aanleiding enzo gegeven, hoe vinden jullie dat zo'n applicatie eruit moet zien? Nogmaals, functionaliteit/bruikbaarheid zijn #1, en die HIG moet ook soms aan voldaan worden (#2). Voor de rest heb je alle artistieke vrijheid die je je mocht wensen. Wie verrast me?
.
Okee, zo ziet 't er momenteel ongeveer uit:
Da's dus niet goed.
code:
1
2
3
4
5
6
| File -> Quit (Ctrl-Q) Edit -> Preferences Help -> About |
De record/pause/stop buttons hebben geen sneltoetsen. Het about-scherm is een standaard Gnome-box, die voldoet dus overal aan, en het preferences scherm is een standaard popup windowtje:

Conclusie van het Gnome team: dit ziet d'r niet uit. Okee, zal wel, dus nu moet ik 't aanpassen. Hoe ga ik dat doen? Dat weet ik dus niet, dus daar mogen jullie me mee helpen. Hoe moet een video recording applicatie eruit zien? Hou in je achterhoofd dat ie dus aan de HIG moet voldoen, en dat ie daarnaast vooral functioneel moet zijn. In twijfel gaat w.m.b. functionaliteit en bruikbaarheid voor de HIG.
Okee, voorstel wat ik in samenspraak met enkele mensen heb gedaan:
Onderdelen van mainscreen:
• video widget
• menubar
• toolbar met daarop vier buttons, stop/record/pause, dan een verticale separator, dan een play button om via gnome-VFS/mimetype de video in een player af te spelen.
• statusbar met stats: recorded time, lost/inserted/deleted frames, A/V sync time diff
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| ------------------------------------ |file view edit actions help | menubar |----------------------------------| |stop pause record | play | props | toolbar |----------------------------------| | | video widget | video | | | | | | | | | |----------------------------------| 18 pixel spacing in box |save movie to:[ ]browse| gnomefileselection+label |----------------------------------| 12 pixel spacing in box |stats (time/diff/lost/ins/del) | statusbar ------------------------------------ statusbar: <B>Recording time:</B> x:xx:xx.xxx <B>Lost/Ins/Del Frames:</B> x / x / x <B>A/V diff:</B> x.xxxxxx |
Menu structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| File -> Quit (Cltr-Q) View -> (v) Toolbar (v) Video (v) Statusbar Edit -> Properties ------------ Settings Actions -> Play (Ctrl-O) ------------ (o) Stop (Ctrl-S) (o) Pause (Ctrl-P) (o) Record (Ctrl-R) Help -> About (evt. nog helpfuncties) |
Zoals je ziet krijgt elke button een menu-item, dat moet volgens de HIG.
Dat properties scherm is nieuw, daar kun je dan dingen als audio recording volume (mixer), video image (brightness, saturation, etc.) veranderen en je kunt een kanaal (frequentie) kiezen. hierdoor zijn de sliders niet meer nodig in het mainscreen. Dit krijgt dus drie tabbladen: Video, Audio en Channel, waarbij de eerste twee tabs bestaan uit slider/label/icon pairs, en de laatste uit iets a la xawtv/stv, dus een channel editor, een lijstje met de channels die je tot nu toe hebt aangemaakt (en waaruit je een channel kan kiezen), etc.
Het settings scherm zal overal spacing van 6 of 12 pixels krijgen. Voor de rest is dat wel goed volgens mij. Uiterlijk mag ietsje officieler, maar de inhoud is wel goed volgens mij.
Screenshots heb ik dus niet omdat ik dit nog moet veranderen (ik prog met de hand, dus geen Glade of dat soort shit). Maargoed, mijn probleem met deze approach is dat het opeens enorm veel gaat lijken op Gnome Sound Recorder (onderdeel van gnome-media), en dat 't opeens enorm pluggable blabla wordt, maar dat 't (m.i.) niet echt meer op een videorecorder lijkt, maar meer op zo'n standaard gnome-office applicatie ofzo. En dat is het dus niet.
Dus, okee, aanleiding enzo gegeven, hoe vinden jullie dat zo'n applicatie eruit moet zien? Nogmaals, functionaliteit/bruikbaarheid zijn #1, en die HIG moet ook soms aan voldaan worden (#2). Voor de rest heb je alle artistieke vrijheid die je je mocht wensen. Wie verrast me?