Suse 8.1 systeem hangt ??? logging ????

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort Suse 8.1 draaien, allemaal mooi, supersnel. Maar nu komen de troubles. Als ik effe een tijdje bezig ben , bevriest het scherm plots, gaat het lampje van de HDD flink tekeer en na ongeveer 2 seconden dan hangt de gehele pc. Dit gaat extra snel wanneer xmms of mplayer wordt gebruikt. Het probleem komt voor in zowel Kde als Gnome. De caps-lock en scroll-lock lampjes knipperen en er gebeurd helemaal niks meer. Wat dan wel weer typisch is is dat als ik Quake3 ga spelen, alles gewoon werkt, maar zodra ik die 2 apps gebruik dan lijkt het mis te gaan. Andere linux versies (bv. Suse 8.0/Redhat 8) draaien verder wel normaal. Ik vrees dat dit iets van een IRQ probleem is, maar heb echt geen idee waar te beginnen met zoeken voor het oplossen van dit probleem (logging iets ofzo).

Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft of andere tips heeft om mij hier verder mee te helpen.

Het systeem is een Athlon XP1800 met Asus KT266, 512 MbRam, Nvidia GForce 2TI64Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

in je /var/log staan al je log files kijk daar eens in bijvoorbeeld in messages :)

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daarin heb ik zitten kijken, maar kan daar bijster weinig in vinden. Wellicht dat de kernel compilen met minder opties de uitkomst geeft. Is er wellicht iemand die een manier weet de kernel flink te belasten zonder X te starten ?? Dan kan ik wellicht de videodriver uitsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
als je toetsenbord lampjes knipperen wordt dat veroorzaakt door een kernel panic. Dit moet haast wel in je log staan (/var/log/kern.log?)

Wat kan, als je je kernel zelf heb gecompileerd, dat je hem iets te hoog gecompiled hebt (bijvoorbeeld voor P4).

Het zou ook, zoals je zelf al aangeeft, een IRQ probleem kunnen zijn. Met cat /proc/pci kun je de IRQ's van de kaarten zien. Mocht je er niet uit komen, kunn je nog alle kaarten verwijderen behalve je videokaart en kijken hoever je dan komt.

Als het een conflict is, is dat waarschijnlijk met de geluidskaart. Video lijkt me niet, gezien quake 3 etc. het wel doen.

[ Voor 0% gewijzigd door LollieStick op 31-10-2002 20:54 . Reden: extra verhaaltje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:59

Blaasvis

Cidora \o/

heb je de nvidia driver geinstalleerd ?
zo ja, kun je eens proberen als je die weghaalt het beter wordt zo niet, jammer
als het wel helpt ligt het aan de nvidia driver, dan kan het helpen om busid =1 toe tevoegen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam erachter dat er inderdaad in /var/log/messages iets over irq's gemeld werd. Het ging over een IRQ5, als ik het juist heb is dat inderdaad de geluidskaart.
Ik heb het nu anders opgelost. Alles is voor elkaar onder Suse8.0 (I know, the chicken way out). Andere reden hiervoor is dat Vmware 3.2 niet echt werkt (helemaal niet) op suse 8.1.
Heb het nu dus wel weer allemaal draaien. In ieder geval STUKKEN beter als met Redhat 8 ;)... In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
idd "the chicken way" >:)

Wat je ook had kunnen doen is gewoon je geluidskaart in een ander slot douwen of even je BIOS resetten. ;)

8.0 en 8.1 verschillen nogal van elkaar, gezien 8.0 gecompileerd is met 2.95.3 en 8.1 met 3.2.0. :)

Dat zorgt ook weer voor een snelheidswinst hoewel hij geoptimaliseerd is voor een 386er :(
Pagina: 1