Toon posts:

[Bash] Objectgeoriënteerd werken in bash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Hier op mijn stage moet ik het account beheer gaan automatiseren. Ik werk daarvoor met verschillende systemen. Dus ik heb gekozen om object georiënteerd te gaan werken.
Maar nu zit ik met een probleem. Ik moet ook bash scriptjes schrijven op zich geen probleem, maar ik wil dat ook op een objectgeoriënteerde manier doen. Dus ook methodes aanroepen uit een ander script en variabele van elkaar opvragen. Ik heb al zitten zoeken, maar volgens mij is dit niet echt mogelijk. Het lijkt misschien stom om te gaan scripten, maar er zijn al scriptjes gemaakt en het zou makkelijk zijn als ik die gewoon zou kunnen gebruiken, want die bestaande scripjes werken al gewoon.
Een mogelijkheid is om in het script een case te zetten en via een variabele die je meegeeft aan een srcipt een methode aanroepen, maar dit vind ik niet echt een mooie oplossing.
Weet iemand hoe ik toch object georiënteerd kan werken?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 11:41:
Ik zit met een probleem. Hier op mijn stage moet ik het account beheer gaan automatiseren. Ik werk daarvoor met verschillende systemen. Dus ik heb gekozen om object georiënteerd te gaan werken.
:? Ik vind dat een rare reden/argument om OO te kiezen.
Maar nu zit ik met een probleem. Ik moet ook bash scriptjes schrijven op zich geen probleem, maar ik wil dat ook op een objectgeoriënteerde manier doen. Dus ook methodes aanroepen uit een ander script en variabele van elkaar opvragen.

Wat heeft dit met Object Oriented te maken?

Ik heb zo een beetje het gevoel dat mijn definitie voor OO niet dezelfde is als de jouwe. ;) :P

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Waarom gebruik je geen python? Die is veel beter geschikt voor OO, en ook op de meeste platformen beschikbaar, i.e.g. voor die platformen waar bash ook voor bestaat...

In een bash-script kun je wel functies maken, maar je kunt geen echt classen maken en op die manier OO werken. Voor python zijn er trouwens bakken aan libraries e.d. werkt erg prettig en snel, helemaal voor OO-design.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 31 oktober 2002 @ 11:47:

:? Ik vind dat een rare reden/argument om OO te kiezen.
Elk systeem wordt door een ander persoon beheerd. En dat wil men niet uit handen geven. Dus is het makkelijk als je alles in verdeeld op een OO manier. Zo kan iedereen zijn eigen deel van het programma onderhouden zonder dat de andere beheerders er veel van merken.
(p.s. Het bedrijf zelf wilde ook graag dat ik OO ging werken dus echt veel keus heb ik zelf ook niet gehad)
whoami schreef op 31 oktober 2002 @ 11:47:

Wat heeft dit met Object Oriented te maken?
Ik heb zo een beetje het gevoel dat mijn definitie voor OO niet dezelfde is als de jouwe. ;) :P
Nee ik weet dat het niet helemaal klopt met de OO definitie, maar ik denk dat de mogelijkheden niet zover ver gaan met bash scripten. Dus wil er zover mogelijk naar streven. Classes maken in Bash is volgens mij helemaal niet mogelijk.

Verwijderd

Het lijkt me trouwens link om iets dergelijks in bash te gaan doen, want deze processen zullen misschien een set-uid nodig hebben, en (bash)scripts zijn behoorlijk gemakkelijk te misbruiken door hackers, omdat je zoveel van de shell al kunt instellen w.b.t. bijvoorbeeld scheidingstekens...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 12:04:
Het lijkt me trouwens link om iets dergelijks in bash te gaan doen, want deze processen zullen misschien een set-uid nodig hebben, en (bash)scripts zijn behoorlijk gemakkelijk te misbruiken door hackers, omdat je zoveel van de shell al kunt instellen w.b.t. bijvoorbeeld scheidingstekens...
De beveiliging is hier wel goed geregeld, voor hackers ben ik dus niet zo bang. Als hackers al mijn scriptjes kunnen misbruiken is dat nog het minst erg wat er kan gebeuren.
Maar ik wordt eigenlijk wel verplicht om bash te gebruiken, degene die het moeten onderhouden op het unix systeem willen dat gewoon. Waarschijnlijk omdat ze dat het beste snappen.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 12:11:
De beveiliging is hier wel goed geregeld, voor hackers ben ik dus niet zo bang. Als hackers al mijn scriptjes kunnen misbruiken is dat nog het minst erg wat er kan gebeuren.[/qoute]
...of virussen, of gefrustreerde collega's... Als die scripts een set-uid root nodig hebben, dan is het "ergste was er kan gebeuren" dat gewoon de unixmachine's leeg zijn, op /bin/rm na dan. Meestal ben je beveiligd tegen de buitenwereld, maar binnen het intranet, kan er juist veel meer schade worden gedaan...
Maar ik wordt eigenlijk wel verplicht om bash te gebruiken, degene die het moeten onderhouden op het unix systeem willen dat gewoon. Waarschijnlijk omdat ze dat het beste snappen.
Degene die unix moet onderhouden, zal zich toch echt ook wel eens mogen verdiepen in python, en anders kun je het altijd nog beter doen in perl dan in bash, en perl moet een admin toch ook echt wel kennen... En anders moeten ze jou maar aannemen als je je opleiding klaar hebt ;) . Een admin die zich niet in nieuwe dingen wil verdiepen, moet maar nader werk gaan zoeken... >:)
Pagina: 1