Toon posts:

[JAVA] Edge detection + bewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik wil graag een applet maken die 'edge detection' heeft. Dit is inmiddels gelukt door een Laplacian filter te gebruiken. Nu heb ik dus alle lijnen eruit 'gefilterd', maar nu wil ik hier een bewerking op uitvoeren. De bedoeling is namelijk dat alle lijnen die het filter herkent, dikker worden. Neem bijvoorbeeld een huis: de bedoeling is dan dat de randen van het huis, de ramen, deuren, etc. dikker worden en daardoor dus extra geaccentueerd worden.

Kortom, heeft iemand een idee over hoe ik dit het beste kan aanpakken: de lijnen die overblijven na het filteren dikker maken.

Alvast bedankt...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waneer je het orginele beeld vermenigvuldigd met het edge beeld zullen de edges worden versterkt en de niet edges worden afgezwakt. Om te zorgen dat van het orginele beeld nog wel genoeg te zien is, lijkt het me het handigst waneer het laplace beeld wordt geschaald tussen 0.5 en 1 en het orginele tussen 0 en 1 (ik heb het nu natuurlijk over luminantie) en dit vervolgens wordt met elkaar wordt vermenigvuldigd. Nadeel hiervan is dat edges die zwart zijn gewoon zwart blijven dus niet echt worden aangesterkt.

Wat je ook zou kunnen doen is een kleurtje toevoegen. Ik neem aan dat het orginele beeld een grijswaardenbeeld is. Door de edgheid dan met (bv)rood aan te geven kun je ook de randen accentueren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Het originele beeld is geen grijswaardenbeeld. De applet moet werken op 'alledaagse' plaatjes, gewoon in kleur; denk dan bijvoorbeeld aan een foto van een huis o.i.d. Maargoed, een kleurtje toevoegen aan de 'edgheid' dat kan ik wel, dat heb ik al een keer geprobeerd. Ik heb alleen niet het origineel met het gefilterde plaatje vermenigvuldigd. Ik weet echter ook niet hoe ik dat zou moeten doen :?

Kan iemand me daarbij helpen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

pixel waardes ophalen, vermenigvuldigen, wegschrijven. Is niet zo heel lastig. Voor meer info hierover kun je het beste ff in de docs kijken naar WritableRaster.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thnx for the help...