Ik heb een WC opstelling waarvan de pomp aan en uit gaat met behulp van een stekker. Is deze ook via de voeding te schakelen zodat als ik de pc afsluite de pomp ook meegaat?
Een relais in het snoer van de pomp bouwen en die schakelen met de +12 van je voeding, lijkt me simpel zat...
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ja, koop een 12V relais bij de elektronicaboer, sluit een molex op dat ding aan voor het schakelen. Sluit de stekker van je pomp aan via je voeding van je PC en laat het relais het 220V circuit onderbreken als er geen 12V spanning op het relais staat 
Zo heb ik het ook gedaan, werkt as un ( . Y . )
Zo heb ik het ook gedaan, werkt as un ( . Y . )
Ik heb ook een relais gebruikt hiervoor, werkt zeer prettig.
Je kan mits je een schakelaartje 8terop hebt in je voeding deze doorlussen naar voren.
Tussen de schakelaar en circuit kan je dus ook de pomp schakelen.
Je moet het dus dan eigenlijk wel naar voren leiden, aangezien iedere keer het knopje 8terop rottig is met omzetten.
WEl moet je dus dan ook nog de echte powerknop omdoen, maarja, dat overleef je wel.
Je moet het dus dan eigenlijk wel naar voren leiden, aangezien iedere keer het knopje 8terop rottig is met omzetten.
WEl moet je dus dan ook nog de echte powerknop omdoen, maarja, dat overleef je wel.
Ja maar dat kunnen tukkers niet, te ingewikkeldCarel schreef op 31 oktober 2002 @ 11:37:
Je kan mits je een schakelaartje 8terop hebt in je voeding deze doorlussen naar voren.
(NOFI)
Verwijderd
Relais is veel makkelijker. Als je nou ook nog een dubbelpolige haalt, dan kun je ook meteen een 12V circuitje schakelen waarop je dan weer een LEDje aansluit. LEDje gaat dan branden als je relais dicht is. Beetje controle is altijd wel fijn!!
Heb ik ook aan zitten denken, maar het beste is nog een lampje ofzo aan de uitgaande 230v zodat je 100% zeker weet dat je waterpomp aan is.Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 11:46:
Relais is veel makkelijker. Als je nou ook nog een dubbelpolige haalt, dan kun je ook meteen een 12V circuitje schakelen waarop je dan weer een LEDje aansluit. LEDje gaat dan branden als je relais dicht is. Beetje controle is altijd wel fijn!!
Verwijderd
Ik heb mijn relais aangesloten op een stekkerdoosje in de kast, waar de pomp weer in zit, zo hoef je niet de stekkervan de pomp door te knippen en je garantie te verliezen. Heb nog 2 stopcontactjes over van deze doos, en in 1 ga ik nu een oude mobiele telefoon lader hangen waar ik weer een weerstand + ledje aanhang! Hartstikke makkelijk en goedkoop!
Neem sowieso maar een dubbelpolig kontakt voor je pomp, dat is veel veiliger. Je kan namelijk NIET je fase en nul onderscheiden in je kast!!! (Omdat je stekker op twee manieren in het stopcontakt past he...) Dus met een enkel polig relaiscontakt kan nog steeds de fase doorverbonden zijn!!!Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 11:46:
Neon lampje? Kun je uit het koffiezetapparaat / waterkoker / frituurpan / strijkijzer slopen...Gman schreef op 31 oktober 2002 @ 11:48:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken, maar het beste is nog een lampje ofzo aan de uitgaande 230v zodat je 100% zeker weet dat je waterpomp aan is.
Is het niet zo, dat de pomp nog een naloopsturing nodig heeft om na het uitschakelen van de computer het water nog enige tijd rond te pompen, zodat de resterende warmte nog afgevoerd kan worden?
Lijkt me niet, er wordt immers geen warmte meer toegevoegd, dus dat water koelt vanzelf wel af.
"One day I may find it quite amusing,
how touch and tongues make life so confusing."
Anne Clark
Verwijderd
Is het niet beter om de pomp gewoon altijd te laten draaien ?
(ook als je pc uit staat !!)
Behalve als je naar een LAN gaat ofzo
Ik had ergens eens gelezen dat dat beter was, omdat ze normaal in een aquarium ook constant draaien.
En dat vaak aan en uit zetten de levensduur niet ten goede komt.
Ik had ergens eens gelezen dat dat beter was, omdat ze normaal in een aquarium ook constant draaien.
Verwijderd
je hebt toch van die schakelaars met een lampje erin. (die rode)Gman schreef op 31 oktober 2002 @ 11:48:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken, maar het beste is nog een lampje ofzo aan de uitgaande 230v zodat je 100% zeker weet dat je waterpomp aan is.
Nee dat heeft te maken met steeds aan en uit zetten (bijvoorbeeld uitzetten als je temp laag genoeg is) dat is wel slecht.Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 13:44:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Die gebruik ik dus nu ook wel, da's alleen geen oplossing. Ik zet m'n PC altijd via mijn afstandbediening uit en ben dan te lui om die knop nog weer om te zettenVerwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 13:45:
[...]
je hebt toch van die schakelaars met een lampje erin. (die rode)
Een relaisschakeling heb ik aan gedacht maar ben niet zo'n elektronica man (Tukker he) , ik vroeg me af of hier iets kan en klaars voor te krijgen was.
Maar misschien ga ik dus wel met een relais aan de gang.
1-2 keer per dag je pomp aan-uit zetten is niet zo erg.Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 13:44:
Maar je pomp gaat wel hard achteruit als je dat 10 keer per dag doet
.....
mijn ATX voeding schakeld de monitor (220)uitgang ook mee. Ik weet het zeldzaam.
als je niet teveel met je pc wil knoeien ... (wel raar als je water cooling hebt). is er ok zoeiets als een slave schakelaar. zodra het normale 220 circuit stroom gaat verbruiken gaat er ook 220 op het slave circuit staan .......... (vele malen in de elektuur bechreven)
Maar relaistje is toch wel het makkelijkst
mijn ATX voeding schakeld de monitor (220)uitgang ook mee. Ik weet het zeldzaam.
als je niet teveel met je pc wil knoeien ... (wel raar als je water cooling hebt). is er ok zoeiets als een slave schakelaar. zodra het normale 220 circuit stroom gaat verbruiken gaat er ook 220 op het slave circuit staan .......... (vele malen in de elektuur bechreven)
Maar relaistje is toch wel het makkelijkst
Verwijderd
heeft iemand een schema hiervan ?
zie het niet voor me hoe het er nou uit zou moeten gaan zien.
Verwijderd
Als je een voeding hebt waar ook een monitor 220 aansluiting opzit kan je je WC daarop aansluiten (Weinig moderne voedingen hebben zo'n aansluiting en das best balen)
effe vraagje aan tukkertweaker hoe heb je dat aanschakelen van je pc dmv een ab gedaan
ik ben daar nl ook naar opzoek. heb je het met een velleman kit gedaan?
ik ben daar nl ook naar opzoek. heb je het met een velleman kit gedaan?
he exter die diode is niet nodig de voeding van een pc is 'hufter proof' die is bestand tegen inductie spanningen.
Verwijderd
Weet ik, maar ik koop ze per 500 en anders komen ze niet op..MaChOmIdGeT schreef op 03 november 2002 @ 19:29:
he exter die diode is niet nodig de voeding van een pc is 'hufter proof' die is bestand tegen inductie spanningen.
Verwijderd
exter kan je hiervoor een printje maken ik zit namelijk met hetzelfde probleemVerwijderd schreef op 03 november 2002 @ 19:49:
[...]
Weet ik, maar ik koop ze per 500 en anders komen ze niet op..
Verwijderd
Dan komt er niet veel op dat printje, 1 relais en 2 aansluiblokjes.
Er zijn btw ook relais met ipv aansluitpennen platte aansluittongen, ken je van die dingen opschuiven, ben de naam ff kwijt.
Er zijn btw ook relais met ipv aansluitpennen platte aansluittongen, ken je van die dingen opschuiven, ben de naam ff kwijt.
Verwijderd
ik vind het niet errug als ik het maar mooi in een doosje kan opbergenVerwijderd schreef op 03 november 2002 @ 19:56:
Dan komt er niet veel op dat printje, 1 relais en 2 aansluiblokjes.
Verwijderd
ik heb geen electro kennis nouja niet in die mate zeg jij het maar desnoods met een relais erbij geen flauw idee wat die dingen kosten btwVerwijderd schreef op 03 november 2002 @ 22:46:
Moet ik wel weten welk relais...
Voor elk relaistje kun je wel een voet met schroefaansluitingen kopen
Dus je gaat naar de elektronica boer .. verteld hem dat je een relais met een voetje nodig heb die op 12 volt werkt en 220V wissel kan schakelen .. hoeveel ampere moet je ook ff opzoeken .. ligt er mar aan wat je zoal wil schakelen
dat voetje is dud je printplaat .. je hoeft er aleen niks aan te doen en een voetje kun je doorgaans ook weer aan iets anders monteren ......... daar zijn ze min of meer voor
Dus je gaat naar de elektronica boer .. verteld hem dat je een relais met een voetje nodig heb die op 12 volt werkt en 220V wissel kan schakelen .. hoeveel ampere moet je ook ff opzoeken .. ligt er mar aan wat je zoal wil schakelen
dat voetje is dud je printplaat .. je hoeft er aleen niks aan te doen en een voetje kun je doorgaans ook weer aan iets anders monteren ......... daar zijn ze min of meer voor
relaistje .. 5 euro mischien ... voetje ook zoiets ..fish schreef op 03 november 2002 @ 23:10:
Voor elk relaistje kun je wel een voet met schroefaansluitingen kopen
hangt allemaal af van wat voor type relais je koopt
je hebt ook van die solid state relais ..... blokje met 4 aansluitingen .. en klaar
Verwijderd
Je kunt wel een relaisvoetje kopen, maar dan zit je nog met de aansluitingen aan de onderkant, net als zonder voetje, dat schiet niet op...
Als je het relais op een printje zet heb je iig de aansluitingen op de bovenkant en de sporenkant van het printje kun je weer afdekken met nog een stuk blanco print oid van dezelfde afmetingen.
Ik moet hier btw nog een relais uit een magnetron hebben, die hebben de 230V aansluitingen op de bovenkant.
Kun je geisoleerde kabelschoentjes op prikken.
Als je het relais op een printje zet heb je iig de aansluitingen op de bovenkant en de sporenkant van het printje kun je weer afdekken met nog een stuk blanco print oid van dezelfde afmetingen.
Ik moet hier btw nog een relais uit een magnetron hebben, die hebben de 230V aansluitingen op de bovenkant.
relaist voetjes met schroefaansluitingen bestaan gewoon.Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 23:31:
Je kunt wel een relaisvoetje kopen, maar dan zit je nog met de aansluitingen aan de onderkant, net als zonder voetje, dat schiet niet op...
die kun je ook weer ergens aan monteren ........ zekers te weten
zit je ook niet met zo'n printje te K*tten ...... slaat nergens op soldeer dan die draden gelijk van aan je relais met een beetje krimpkous
let ff niet op de toon van m'n tekst is gewoon mening
Verwijderd
He fish kan je mij vertellen hoe jij dat met je monitor hebt gefixed ??? wil ook dat als ik powerknop-pc indruk dat mn monitor ook aan gaat.
Pagina: 1