[Mobo] MS-6398e mist opties in het BIOS

Pagina: 1
Acties:

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
Zoals in de titel af te leiden is, gaat het dus om de MS-6398e (BIOS versie 5.4) met de Intel 845e chipset :)

Om te beginnen, heb ik zowel de nog altijd brakke GoT-search (gezocht op '6398'), als de alternatieve search gebruikt, in beide gevallen kwam er niet veel zinnigs uit, eigenlijk helemaal niets :{

Ook de handleiding (*klik* voor digitale versie) is geraadpleegd en daar staat niets over het probleem in...

Google heb ik ook al op geprobeerd te zoeken maar daar komt weinig uit :(

Waar ik op gesearched heb op de verscheidene search-engines, is in de url's implemented ;)

Het moederbord bevalt op zich prima, maar verscheidene (AGP-)opties zoals Fast Write, AGP Aperture size, VGA Palette Snoop, AGP Mode, AGP Master 1WS Write/Read enz. enz. ontbreken in de BIOS, zijn er mensen die hier ook problemen mee hebben (gehad) :?

Allereerst kan ik het mij goed voorstellen dat men gaat denken aan tekortkomingen van de videokaart die ik erin heb hangen, die bijvoorbeeld geen fast writes aankan oid... maar het is een Asus V8440 (GeForce 4 Ti 4400 dus 8)) met 128 MB DDR ram :)

Die kan maximaal 4x AGP aan, maar kan ook Fast Writes aan, dus dat kan het niet zijn... Verder is de AGP Aperture instellingen vrij algemeen, dit geldt ook voor de PCI Palette snoop optie, dus die zou er naar mijn weten altijd moeten staan :{

De meeste van deze opties waren wel op mijn vorige mobo, de MS-6163 Pro aanwezig, tsja Fast Writes en AGP 4x werden door dit mobo nog niet ondersteund dus logischerwijze waren die 2 opties dan ook niet aanwezig, maar AGP Aperture size en PCI Palette snoop zeker wel :)

Natuurlijk willen jullie ook weten wat het bios dan van de settings voor AGP gemaakt heeft, zie de volgende pic ([HK] PICS!!!!!!!!!!!!!!!!111111 B) [/HK]):

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~p.pieters6/pics/cpu-z.jpg

Op zich ziet het er allemaal goed uit, behalve de AGP Aperture, die wil ik eigenlijk op 128 MB hebben, dat is EN de helft van het aanwezige ramgeheugen EN de hoeveelheid geheugen van mijn videokaart :)

Ok dan nu de eindvraag, zijn er mensen die dit probleem kennen of gekend hebben en hoe het op te lossen is :?

Heb ik misschien een foutje gemaakt bij het instellen van m'n bios waardoor deze opties hidden zijn gemaakt door het bios zelf :?

Hoi

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je dit probleem ook met verschillende BIOS versies?

Overigens kan ik in de digitale versie van de handleiding nergens beschrijvingen van de ontbrekende BIOS instellingen terugvinden. Hieruit maak ik de logische conclusie op dat ze simpelweg af-fabriek niet in de BIOS zijn mee-gebakken.

Maargoed, dat kan ook een foutje van MSI zijn.. Als het goed is zitten zulke instellingen gewoonlijk open en bloot onder de Advanced Chipset Features menu.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=311&NAME=MS-6398E

Hmmm, staat toch niks bij over AGP settings.. Toch zou ik de nieuwste bios eens proberen.

Mogelijk kun je ook nog settings forceren met software progjes. Ik kon volgens mij ook m'n AGP aperture size instellen met S3Tweak toen ik dat nog geinstallt had.. (misschien dat jij het met Rivatuner oid kan instellen. Zelf geen ervaring met nVidia tweakproggies.)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 06:51
Ik dacht dat het bij Advanced settings zou moeten staan, en dan nog in een sub-menu voor AGP. Moet je even kijken, bij de KT3 Ultra2 zit 't ook een beetje verstopt

- hardware always changes.. -

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Jester schreef op 31 oktober 2002 @ 09:28:
Ik dacht dat het bij Advanced settings zou moeten staan, en dan nog in een sub-menu voor AGP. Moet je even kijken, bij de KT3 Ultra2 zit 't ook een beetje verstopt
* Mentalist Checkt zijn MSI KT3 Ultra

Advanced Chipset Features, AGP Timing Control

Da's niet zo moeilijk lijkt me...

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
BalusC schreef op 31 oktober 2002 @ 08:56:
Heb je dit probleem ook met verschillende BIOS versies?
nou ik stond op het punt om versie 5.5 erop te gaan flashen, maar daar wilde ik niet zomaar aan beginnen omdat er bij de fixes niets staat over die settings, maar als jullie het mij aanraden dan probeer ik dat eerst gewoon :)
Overigens kan ik in de digitale versie van de handleiding nergens beschrijvingen van de ontbrekende BIOS instellingen terugvinden. Hieruit maak ik de logische conclusie op dat ze simpelweg af-fabriek niet in de BIOS zijn mee-gebakken.
nope zoals ik al zei, ik kon ze dus idd ook niet vinden in de non-digitale handleiding en gezien die gelijk is aan de digitale... :)
Maargoed, dat kan ook een foutje van MSI zijn.. Als het goed is zitten zulke instellingen gewoonlijk open en bloot onder de Advanced Chipset Features menu.
mja dat zitten ze dus niet :{
W3ird_N3rd schreef op 31 oktober 2002 @ 09:22:
http://www.msi.com.tw/pro...php?UID=311&NAME=MS-6398E

Hmmm, staat toch niks bij over AGP settings.. Toch zou ik de nieuwste bios eens proberen.

Mogelijk kun je ook nog settings forceren met software progjes. Ik kon volgens mij ook m'n AGP aperture size instellen met S3Tweak toen ik dat nog geinstallt had.. (misschien dat jij het met Rivatuner oid kan instellen. Zelf geen ervaring met nVidia tweakproggies.)
Dat klopt idd, met NVMax was het instelbaar meen ik, maar ik denk dat het dan softwarematig wordt ingesteld en dat is niet precies wat ik wil :{

Toch bedankt voor je tip :Y)
Jester schreef op 31 oktober 2002 @ 09:28:
Ik heb al verscheidene malen het hele setup gebeuren uitgekamd, helaas zonder resultaat :{
W3ird_N3rd schreef op 31 oktober 2002 @ 09:43:
[...]

* NoBody Checkt zijn MSI KT3 Ultra

Advanced Chipset Features, AGP Timing Control

Da's niet zo moeilijk lijkt me...
Zie reactie op bovenstaande post ;)

Nog mensen die ervaring met dit moederbord hebben of mij aanraden om toch die bios 5.5 erop te flashen :?

Hoi

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

NoBody schreef op 31 oktober 2002 @ 20:54:
[...]

Dat klopt idd, met NVMax was het instelbaar meen ik, maar ik denk dat het dan softwarematig wordt ingesteld en dat is niet precies wat ik wil :{

Toch bedankt voor je tip :Y)
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar volgens mij forceren die progjes op 1 of andere manier ook je bios.. Ik had eens met een dos proggie 4-way mem ingeschakeld op een iets ouder mobo met Via chipset, hop, 10% extra 3Dmarks. Ze hebben tenminste wel effect, die tweakproggies.

En ja, flash die hap nou maar. Gebruik wel de backup optie, zodat je eventueel nog terugkunt (al zijn alle bios versies ook gewoon bij MSI te downen).

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 31 oktober 2002 @ 21:21:
[...]

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar volgens mij forceren die progjes op 1 of andere manier ook je bios.. Ik had eens met een dos proggie 4-way mem ingeschakeld op een iets ouder mobo met Via chipset, hop, 10% extra 3Dmarks. Ze hebben tenminste wel effect, die tweakproggies.

En ja, flash die hap nou maar. Gebruik wel de backup optie, zodat je eventueel nog terugkunt (al zijn alle bios versies ook gewoon bij MSI te downen).
hm ok dan gooi ik er binnenkort 5.5 overheen, maarehm downloaden gaat moeilijk als het ding door een crash niet meer booten wil :z

Hoi

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

NoBody schreef op 31 oktober 2002 @ 23:19:
[...]

hm ok dan gooi ik er binnenkort 5.5 overheen, maarehm downloaden gaat moeilijk als het ding door een crash niet meer booten wil :z
En hoe heb je dit dan getypt als je niet kunt booten? :+

Downloaden die hap dus..

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 21:47

icecoolsniper

never run from a sniper!

het ligt gewoon aan het moederbord, mijn moederbord(MSI) mist nog veel meer functies o.a. de functie om de FSB en de voltages aan te passen en dat is toch wel jammer want nu kan ik niet OC'en
ik heb een ms-6507(micro atx)

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 01 november 2002 @ 00:04:
[...]

En hoe heb je dit dan getypt als je niet kunt booten? :+

Downloaden die hap dus..
ik bedoelde eigenlijk als ik NA een mislukte flash niet meer kan booten :{

Hoi

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

NoBody schreef op 01 november 2002 @ 04:34:
[...]

ik bedoelde eigenlijk als ik NA een mislukte flash niet meer kan booten :{
:?

Heb je al geflasht en tis mislukt :? > :?

* Mentalist snapt er niet zo veel meer van
Uit : Technische PMG FAQ - hangen en opstartproblemen

BIOS?
Resetten dmv een jumpertje: J1, JP1, "CMOS Clear", "CMOS Reset", "CMOS Clr", oid. Staat zeker in de handleiding van de moederbord.
Als de CMOS Reset jumper op de reset stand staat bij het opstarten, dan kan het ook voorkomen dat je computer niet opstart.
Die-hard resetten: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 1x op powerknop, wacht 1 minuut en zet tenslotte de batterij en de stekker terug. Je kan ook kortsluiten door de batterij eventjes omgekeerd terug te zetten, maar dat is niet echt aanbevelenswaardig.
BIOS updaten: check de website van de moederbordfabrikant. Flash wel schoon, d.w.z. álle reset opties gebruiken, zoals /CC /CD /CP bij AWDFLASH.EXE.
BIOS update mislukt: check eens of er floppydrive activiteit optreedt. Zo ja, dan kun je de BIOS updaten mbv een noodopstartdiskette. Hoe? Gebruik de GoT Search: zoeken naar "bootblock". Zo nee, probeer een hotflash. Hoe? Gebruik de GoT Search: zoeken naar "hotflashen". Als dat ook niet lukt, dan is je BIOS chip aan vervanging toe. Neem contact op met de mobofabrikant, hardwareleverancier of een welwillend elektroboer.
BIOS batterij vervangen (zeker als de BIOS de instellingen 'vergeet' en/of als de tijd en datum niet helemaal lekker loopt).

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 01 november 2002 @ 13:22:
[...]

:?

Heb je al geflasht en tis mislukt :? > :?

* NoBody snapt er niet zo veel meer van

[...]
nee heb nog niet geflashed... komt nog als de gelegenheid zich weer voordoet :)

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
nou ik heb inmiddels gepoogd MSI te mailen, maar die mail krijg ik net zo hard terug van chello... Undeliverable :(

m.a.w. dat probeer ik binnenkort even weer :{

Hoi

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Topicstarter
ik kick hierbij deze topic nog 1 keer omhoog met het bericht dat het opgelost is :)

Ik had op het forum van MSI in een wat ouder topic over hetzelfde probleem gepost en toen reageerde iemand dat bios 5.6 het op zou lossen, dus toen gelijk geflashed en dat klopte dus 8)

Disclaimer: Ik vind dat mensen altijd, zodra het probleem is opgelost, in wat voor forum/topic dan ook, de oplossing zouden moeten posten na afloop. Dat wilde ik hierbij dus nog even doen :)

De nieuwe bios zorgde er trouwens ook voor dat ik m'n geheugen-timings nog strakker kon instellen, gelijk ff gedaan... zometeen ff memtest86 eroverheen :)

edit:
timings staan nu op 2-2-2-5 (Infineon DDR266 (PC2100) 256 mb, laagste instelbaar in bios) en memtest86 gaf na 2 (lange) tests nog geen errors dus lijkt me best zo :9

maar goed voor ik verder offtopic ga, ik hoop dat de in deze post gegeven oplossing in de toekomst nog mensen kan helpen die, al dan niet via de search, op dit topic stuiten met hetzelfde probleem :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door NoBody op 11-02-2003 03:48 ]

Hoi

Pagina: 1