Kleurspreiding

Pagina: 1
Acties:

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
Ik heb een net een 2e hands Philips 21B op de kop getikt voor 30 Euro, toen ik m bekeek herkende ik alle syntomen van een te dunne kabel en besloot m maar snel van de naive koper over te nemen.

Nu ie voorzien is van een goed BNC kabeltje blijkt dat ik echter ook een klein beetje ziek is (het beeld is al wel vele malen beter).
Onderaan het beelde spreid rood naar links uit, en blauw naar rechts. Bovenaan geld het omgekeerde verhaal. Alles is nog goed leesbaar, maar er lang op werken is er niet bij.
Het beeld word bij het ontkoppelen van resp. het rood een groen kanaal meteen haarscherp.
In het OSD is niks te vinden wat hierover handelt.

Waarschijnlijk is dit een bekend verschijnsel, ik zou als jullie weten wat het is graag het volgende weten. Ik heb een keer, lang geleden, op een site gelezen dat als je monitors openschroeft, je vaak achterop de beeldbuis draaiknoppen vind (die vaak vastgelijmd zijn), maar dat deze knoppen in de loop van de tijd door warmte nog wel eens wat willen verdraaien. Er werd gezegd dat vele problemen dan oplosbaar zijn, zou dit daar ook bij horen?