Toon posts:

[Redhat 8.0] ssh en console problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu een tijdje redhat 8 en het bevalt me vreemd genoeg beter als gentoo (op systeem snelheid na dan, maar het instellen van hardware en detecteren ervan gaat als een trein en de graphics zijn mooi in gnome2), ik heb echter nog wat problemen.

Een van die problemen is het onverklaarbare verschijnsel dat als ik met mijn redhat 8 bak ssh op een gewone console naar mijn gentoo server bak dat sommige tekens niet goed weergeven worden. (in giFTcurs) Daarnaast weet ik niet hoe ik de "resolutie" van mijn console veranderen kan onder redhta n knoppix kon ik dit aanpassen zodat er ongeveer 2x zoveel informatie op mijn scherm paste als nu in redhat. (hij geeft de F toetsen in X consoles ook niet doo maar dat moet ik gewoon kunnen instellen)

Het andere probleem is dat deze computer (HP vectra VL 7 series met een rare atx achtige voeding, met AT connector?) standby ondersteund word. Dat lijkt leuk maar windows gebruikte dit niet (stond windows 2000 op toen deze computer aan mijn geschonken werd :P) en windows kon de computer dus ook niet uit zichzelf uitzetten. Linux kan dit wel met de juiste kernel modules maar dat betekend ook door de rare power saving settings van redhat dat hij zich na een bepaalde tijd in standby zet, dit gaat wel goed maar soms wordt hij niet meer wakker :D. Omdat ik nu toch in redhat zit en ik dacht geen console en zoek werk mee te hoeve doen om mijn hardware settings an te passen ging ik gewoon naar de screensaven & energie bespaar settings, maar alles wat ik daar instel zowel als user of als root schijnt niet te gelden. Hij blijft nog altijd vanzelf in standby springe. Waar kan ik dit in redhat aanpassen?

Als laatste heb ik omdat in redhat dus geen standaart mp3 speler zit xmms met mpg123 plugin gebruikt maar deze presteert op deze PII300 stukken slechter als winamp?! ligt dit omdat ik de mpg123 plug-in gebruik of is xmms altijd al een grote cpu vreter geweest? Ik kan xmms ook wel los compilen maar heeft dat wel zin (het probleem is dat hij dan niet in het rpm systeem opgenome word en dat hij als ik bijvoorbeeld een package als xmms-skins wil installe gaat blate van xmms is er niet moet k weer --nodeps gebruike en dan krijg je weer problemen met de andere deps en in de grafische package manager is dat dan al helemaal een ramp, de grafische software manager is trouwens een van de redenen dat ik zo positief over rh8 ben)

Verwijderd

Probleem1: SSH/telnet kan niet alle karakters goed weergeven, dat is volgens mij wel vaker zo...

Probleem2: apm=off als bootoptie in grub (tijdens 't booten 'a' en dan " apm=off" toevoegen, of /etc/grub.conf editen).

Probleem3: xmms-mp3 downloaden, sloopt minder CPU. Zie http://psyche.freshrpms.net/

[edit]
Overigens vind ik het grappig dat jij dat verschil in systeemsnelheid merkt... Hoe erg merk je dit? Ik heb dit ook eens geprobeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merkte... Responsiveness is af en toe een milliseconde slechter o.i.d., maar voor de rest merk ik weinig...?

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
"resolutie" van console kun je veranderen door "vga=ask" in lilo.conf te zetten. Ik weet alleen niet meer of dit problemen kan geven in combinatie met X (maar daar kom je snel genoeg achter ;)). De kernel moet gecompileerd worden met "Console drivers"->"Video mode selection support" aan (als dat nog niet het geval is bij redhat).

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 23:28:
Probleem1: SSH/telnet kan niet alle karakters goed weergeven, dat is volgens mij wel vaker zo...

Probleem2: apm=off als bootoptie in grub (tijdens 't booten 'a' en dan " apm=off" toevoegen, of /etc/grub.conf editen).

Probleem3: xmms-mp3 downloaden, sloopt minder CPU. Zie http://psyche.freshrpms.net/

[edit]
Overigens vind ik het grappig dat jij dat verschil in systeemsnelheid merkt... Hoe erg merk je dit? Ik heb dit ook eens geprobeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merkte... Responsiveness is af en toe een milliseconde slechter o.i.d., maar voor de rest merk ik weinig...?
Bijvoorbeeld tijdens het spele van mp3's, nou komt dit eigelijk in het verschil door xmms ofzow? en het opstarten duurd veel langer omdat hij onnodige deamon's draaid (die kun je dr wel uitkegelen maarja dan had k net zo goed gentoo kunnen blijven draaien als ik zin gehad had in dat eeuwige geklungel) nu is dit systeem een PII maar als je bjvoorbeeld een Athlon XP oid had dan zou ik me kunnen voorstellen dat in gentoo door dat je de packages zelf compiled meer optimalisaties bevatten voor je systeem. Daarnaast (raar maar waar) duurd het veel lang om bijvoorbeeld kmerlin te compilen op deze bak dan op dezelfde bak met gentoo, het zal wel aan verschil in versies van packages liggen maar het viel me echt op.

Maar over het algemeen moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over redhat 8, zeker als ik dit OS vergelijk met redhat 7.1 en 7.2 welke ik ook nog gedraaid heb omdat er veel minder errors komen, hardware wordt beter herkent etc. Ook door gnome2 en de nieuwe configuratie tools is redhat 8 echt gemakkelijk te bedienen. Wat wel wat verbetering nodig heeft is dat de nodige devel packages meegeinstalleerd moeten worden en dat gcc er standaard in moet want het was ff wenne om voor het eerst licq of kmerlin te compilen omdat je dan devels van elk los kde onderdeel moet hebben etc. Het laatste puntje van kritiek is dat de software manager bij mij wat bugs bevat door het gebruik van groepen, als ik namelijk van de commando regel een rpm geinstalleerd heb (met rpm -ihv) die in een groep stond die ik niet geselecteerd heb wil hij nadat ik de software manager gestart hebt en een pakketje (bijvorbeeld xmms ofzo) erbij geinstalleerd heb dat ene packetje wat ik los geinstalleerd hebt weer verwijderen omdat ik niet de hele groep aangevinkt hebt terwijl dat ene packetje gewoon alle deps al geinstalleerd had.

De art vind ik trouwens ook even het noemen waard want er is heel veel eye-candy bij gekomen, wat ik zeer positief vind omdat ik van die oude gnome 1 desktop met standaard iconen van redhat 7.1 ontzetten depressief werd en daarom hier ik het in X nooit langer als een uur uit zonder te custumizen (al dat grijs en zwart enzow, heb er nu nog trouwma's van)

He maar nu ontoppic? :P
is er geen manier om zonder te reboten die apm uit en aan te zetten? Of is er ergens een variable waarme ik de tijd die nodig is voordat hij in standby gaat kan veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Owja soms begint mijn hardeschijf als een gek te ratellen in redhat? Er zijn dan geen programma's die een extreem hoge systeem belasting veroorzaken volgens "top".

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 00:18:
Bijvoorbeeld tijdens het spele van mp3's, nou komt dit eigelijk in het verschil door xmms ofzow? en het opstarten duurd veel langer omdat hij onnodige deamon's draaid (die kun je dr wel uitkegelen maarja dan had k net zo goed gentoo kunnen blijven draaien als ik zin gehad had in dat eeuwige geklungel) nu is dit systeem een PII maar als je bjvoorbeeld een Athlon XP oid had dan zou ik me kunnen voorstellen dat in gentoo door dat je de packages zelf compiled meer optimalisaties bevatten voor je systeem. Daarnaast (raar maar waar) duurd het veel lang om bijvoorbeeld kmerlin te compilen op deze bak dan op dezelfde bak met gentoo, het zal wel aan verschil in versies van packages liggen maar het viel me echt op.
Hmm, zou ik eens moeten proberen dan... Ik had qua compileren dus juist geen enkel verschil, wat voor mij het volledig-d'r-af-gooien van die oude zelfgebrouwselde zooi rechtvaardigde (zodat ik op RedHat-7.3 Red Carpet kon gaan draaien. :P - /me is lui).[/quote]
De art vind ik trouwens ook even het noemen waard want er is heel veel eye-candy bij gekomen, wat ik zeer positief vind omdat ik van die oude gnome 1 desktop met standaard iconen van redhat 7.1 ontzetten depressief werd en daarom hier ik het in X nooit langer als een uur uit zonder te custumizen (al dat grijs en zwart enzow, heb er nu nog trouwma's van)
Gnome2/Gtk2 iconset + Bluecurve = O+. :).
He maar nu ontoppic? :P
is er geen manier om zonder te reboten die apm uit en aan te zetten? Of is er ergens een variable waarme ik de tijd die nodig is voordat hij in standby gaat kan veranderen?
Je kan proberen apmd uit te zetten. Dit kan met redhat-config-services (Start -> Server Settings -> Services), of "/sbin/service apmd stop".
Pagina: 1