[DivX] 2 pass bitrate onduidelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De volgende vragen zie ik nergens beantwoord op sites zoals divxdigest etc, misschien dat iemand hier er iets vanaf weet. Beide vragen gaan over 2 pass encoding. Als iemand een pagina weet waar onderstaande vragen worden beantwoord is die uiteraard ook zeer welkom.

Ik maak trouwens gebruik van Xmpeg 4.2a en DivX 5.0.2.

1. Video bitrate. Je doet 2 passes. Als ik het goed begrijp zorgt de eerste ervoor dat er wordt gekeken hoe het best kan worden gecompressed. De 2e gebruikt de info uit de eerste om te coden. Heeft het nut om bij de 1e en 2e pass verschillende bitrates aan te geven? Zo ja hoe kan ik die het beste instellen dan? Ik doe nu altijd dezelfde bitrate.

2. Audio. Je doet 2 passes. Is het dan wel nuttig om in de eerste pass audio mee te coden? Als de eerste pass alleen maar gebruikt wordt om video compressie te meten dan lijkt me audio coden onzinnig aangezien dit ook in de 2e pass gebeurt.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 20:06
1. bij 1e pass maakt de bitrate niks uit.

2. idd, audio pas bij de 2e pass encoderen.

• Mike Jarod
  • Niet online
JAVA-Doctor schreef op 30 oktober 2002 @ 20:53:
1. bij 1e pass maakt de bitrate niks uit.

2. idd, audio pas bij de 2e pass encoderen.
Thanks, maar na het lezen van het antwoord op 1 komt het volgende in me op: als pass 1 alleen gebruikt wordt om compressie te meten, kan je dan niet uit die info afleiden welke bitrate je het best kan gebruiken om bv 650mb te krijgen?

• JAVA-Doctor
De bitrate bepaal jij zelf al door te zeggen dat 't 650 mb moet worden. Voorbeeldje, grofweg:

Stel je hebt een video van 80 minuten, die wil je in 650 MB stoppen. We kijken nu alleen naar de video, geluid doet ff niet mee: 650x1024/8/80=1040 bitrate. Snap je? (De x1024 is om kbytes te krijgen, de /8 is om bits te krijgen, de /80 zijn de minuten)

Een bitrate calculator werkt natuurlijk wat gemakkelijker.

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Audio kun je beter helemaal aan het einde erbij plakken. Is je video niet 100% naar wens, dan kun je het nog een keertje doen zonder al dat gereken voor de audio. Is makkelijk te doen met Vdub of Nandub.
Boevendien kun je ook eerst een perfecte audiotrack maken.

• JAVA-Doctor
Idd, ik haal de audiotrack meestal nog door Cooledit en stream hem er later bij. Maar als dit niet nodig is, kun je em gewoon niet meenemen of direct streamen in de 1e pass.

Verwijderd

Probeer gewoon 1 keer "GordionKnot" ....en je wilt nooit meer wat anders. :)

Download from www.doom9.net site.

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik snap het niet :)

1-pass: je weet van te voren niet hoe goed een film te compressen is. Je gebruikt een bitrate calc om een idee te krijgen wat het kan worden bij een bepaalde bitrate.

2-pass: het programma kijkt welke delen van de film op welke manier het beste de compressen zijn. Kortom het programma weet al redelijk veel over de film. Kan je deze "wijsheid" nou niet gebruiken om een betere calculatie te krijgen van bitrate/mb's? Ik bedoel of je nou 1 of 2 pass doet, je blijft gokken met de bitrate maak ik uit je verhaal op.

Edit: Gordianknot heb ik ook maar vind 't irritant. Gebruik meer de onderdelen daarvan die ik nodig heb zoals smartripper/nandub/etc

[ Voor 0% gewijzigd door Mike Jarod op 30-10-2002 21:14 . Reden: typo ]

• JAVA-Doctor
neej, 1e pass het programma kijkt welke delen van de film op welke manier het beste de compressen zijn. 2e pass wordt 't zaakje verdeeld via de 'kaart' van de 1e pass met de bitrate die jij aangeeft.

De bitrate blijft dus 't zelfde voor een single pass als een 2-pass encode. Aleen zijn de bitjes anders verdeeld. bij een single pass encode zullen alle delen van de video ongeveer evenveel bits krijgen. Snelle bewegingen worden dan vlug 'blokkig' Bij 2-pass krijgen rustige beelden minder bits en snellere meer bits, maar het gemiddelde over de hele video blijft gelijk.

• Mike Jarod
  • Niet online
Verhaal weer weggehaald :) Je hebt je tekst aangepast in de tijd dat ik dit zat te tikken.

Het is nu duidelijk.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Jongens wel eens simpledivx geprobeerd?

• Mike Jarod
  • Niet online
henkleerssen schreef op 30 oktober 2002 @ 21:22:
Kan je daarmee:

- bitrate berekenen?
- 2 pass encoding?
- ondertitels?
- resizen?
- audio normalisen?

Zo niet dan is het nix voor mij ;)

• JAVA-Doctor
henkleerssen schreef op 30 oktober 2002 @ 21:22:
Als dat beter werkt dan Nandub/Virtualdub en Tmpgenc die ik zo goed als de binnenkant van m'n broekzak ken, wil ik dat progje wel proberen. Maar 't lijkt me stug ;)

• Mike Jarod
  • Niet online
uhh volgende vraag :)

welke bitrate calc vinden jullie het best werken icm DivX 5.02?

Ik gebruik een hele simpele "dvd2mpeg4 bitrate calculator" en die werkt redelijk goed.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

mikejarod schreef op 30 oktober 2002 @ 21:25:
[...]

Kan je daarmee:

- bitrate berekenen?
ja
- 2 pass encoding?
ja