Plaatsing boxen voor diepere bass

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 23:54
Eerst ff een mooi tekeningetje: :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~rw.soer/kamer.jpg

De boxen staan onder m'n bureau.
Als ik aan m'n bureau zit, dan heb ik een goede bass. Als ik echter naar achteren loop in m'n kamer, wordt de bass steeds minder, en als ik in bed lig helemaal niets.

Ik heb geprobeerd de boxen dichter op de muur te zetten, er verder vanaf, en anders te richten.

Hoe zou ik toch een mooie bass kunnen krijgen vanuit bed?
(ik denk btw dat een sub aansluiten niet gaat, ik heb nogal een antieke geluidsinstallatie, 30 jaar oud ofzo, maar nog wel goed geluid ;) )

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

hmm met welke codepage moet ik dat bekijken?

edit: duidelijk plaatje nu :) sub kan je er vaak toch gewoon tussen plaatsen?
amp -> sub -> boxen

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

je kunt eens proberen om de boxen op de luisterpositie te zetten. Dan door de kamer te lopen en luisteren. waar de bas het hardst is daar zet je je speakers neer. op de luisterpositie verbeterd de basweergave.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Zeg gelijk even wat voor amp je hebt en wat voor speakers en hoe groot die kamer is.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Fireman

Fireman

[quote]Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:38:
quote]

Off topic:

Heb jij die tweeter al eens beluisterd? (jou icon) Heb wel een mooi speakertje gezien bij speakerland, heb jij die al eens gehoord?

Check mijn icon, is nog steed een droom voor me maar hoe zal die nieuwe zijn.

btw, ik neem aan dat jij een kenner bent van Scan Speak.

End off topic

Verwijderd

B&W tm 803 :D heeft mijn pa, zijn die goed, weten jullie dat?

• Fireman

Fireman

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:42:
B&W tm 803 :D heeft mijn pa, zijn die goed, weten jullie dat?
:/

• eL_Jee
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:38:
je kunt eens proberen om de boxen op de luisterpositie te zetten. Dan door de kamer te lopen en luisteren. waar de bas het hardst is daar zet je je speakers neer. op de luisterpositie verbeterd de basweergave.
Ik dacht dat dat truukje vooral was voor sub-woofers...
Zeg gelijk even wat voor amp je hebt en wat voor speakers en hoe groot die kamer is.
Op de versterkers zijn niet veel gegevens terug te vinden:
2x 20W sine wave
2x 30W music power
Ik gebruik als line-in een of andere vage poort, genaamd MFB/TV, hiermee kan ik op de versterker zelf geen volume oid instellen (wat niet echt een probleem is). Op de versterker zit verder nog een pickup/tape/radio

Gegevens van de boxen:
DIN45500
impedantie: 4 ohm
power handling capacity: 60W
max power handling: 100W

Specs van de kamer:
Ik schat 4x7meter

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
B&W tm 803 heeft mijn pa, zijn die goed, weten jullie dat?
B&W tm 803... ik ken veel speakers, maar van type heb ik nooit gehoord.

Ik ken wel de B&W Nautilus 803. Da's een hele mooie speaker inderdaad. Wilde je dat graag horen? Bij deze. En dan maar weer veel plezier gewenst met je PC speakersetje...

OT: Bas kan je versterken door idd de speakers dichter tegen de achterwand te plaatsen, MITS ze reflexpoorten hebben aan de achterkant. Anders maakt het weinig uit. Heb je alleen poorten aan de voorkant, of maakt de plaatsing niks uit... dan is er niet zo heel veel. Andere kabels, andere electronica... maar die zullen weinig veranderen aan het karakter van de speakers, en het is geen goedkope oplossing.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• eL_Jee
PipoDeClown schreef op 30 oktober 2002 @ 20:32:
hmm met welke codepage moet ik dat bekijken?

edit: duidelijk plaatje nu :) sub kan je er vaak toch gewoon tussen plaatsen?
amp -> sub -> boxen
Dan zou ik 6 meter draad naar m'n bed, en weer terug moeten gaan leggen, lijkt me niet echt bevorderlijk voor de geluidskwaliteit. En op zich zijn de bassen verder wel goed van de boxen die ik nu heb staan.

• eL_Jee
s_roubos schreef op 30 oktober 2002 @ 21:38:
[...]

Ja, dat wist ik. Wat heb je zelf, of durf je alleen met je vaders speelgoed te showen.

OT: Bas kan je versterken door idd de speakers dichter tegen de achterwand te plaatsen, MITS ze reflexpoorten hebben aan de achterkant. Anders maakt het weinig uit. Heb je alleen poorten aan de voorkant, of maakt de plaatsing niks uit... dan is er niet zo heel veel. Andere kabels, andere electronica... maar die zullen weinig veranderen aan het karakter van de speakers, en het is geen goedkope oplossing.
Hoe check ik of er 'reflexpoorten' aan de achterkant zitten? Aan de achterkant zijn in ieder geval geen luchtgaten ofzo te zien, allemaal hout. :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06

GaMeOvEr

Is een hork.

eL_Jee schreef op 30 oktober 2002 @ 21:41:

Hoe check ik of er 'reflexpoorten' aan de achterkant zitten? Aan de achterkant zijn in ieder geval geen luchtgaten ofzo te zien, allemaal hout. :)
Als er geen gaten zitten, heb je ze niet. :)

Aannames zijn fataal.

• eL_Jee
Jammer, dan is er dus niet zo 1-2-3 een oplossing....

Dan maar met wat mindere bass vanuit bed.
Of ik moet overstappen van trance naar klassiek :P

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06

GaMeOvEr

Is een hork.

Dan mis je toch wat laag bij je orgelconcerten. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

een nieuwe sub kan je probleemloos aankoppelen aan een oude set.

Let wel dat de sub , overweg kan met de luispreker uitgangen van de set.
De rest doet de sub.

PS : Mijn sub is een JBL 12"

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Ik had ook 'n jbl setje met sub (ook 12" geloof ik) en sattelieten. Die hingen gewoon aan m'n front uitgangen van m'n H/K AVR35. Was een setje JBL SMS 50. Zat best goed geluid in.... (voor 't geld dan)
Zoiets kun je dus ook opzoeken.

• eL_Jee
GaMeOvEr schreef op 30 oktober 2002 @ 21:50:
Dan mis je toch wat laag bij je orgelconcerten. ;)
Het is ook nooit goed :'( :+
een nieuwe sub kan je probleemloos aankoppelen aan een oude set.
Ik denk dat deze set niet meer een investering van een sub waard is, deze installatie is inmiddels 30/40 jaar oud. :) Daar komt nog een bij dat ik totaal geen verstand heb van sub-woofers. (sowieso niet erg veel van audio)

Verwijderd

B&W tm 803... ik ken veel speakers, maar van type heb ik nooit gehoord.

Ik ken wel de B&W Nautilus 803. Da's een hele mooie speaker inderdaad. Wilde je dat graag horen? Bij deze. En dan maar weer veel plezier gewenst met je PC speakersetje...

Ja dat zijn ze en nee dat wou ik niet horen want dan kon ik mijn pa lekker afzijken die denk t dat ie het nieuwste van het nieuwste heeft :7

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
eL_Jee schreef op 30 oktober 2002 @ 20:49:
....
Ik gebruik als line-in een of andere vage poort, genaamd MFB/TV, hiermee kan ik op de versterker zelf geen volume oid instellen (wat niet echt een probleem is). Op de versterker zit verder nog een pickup/tape/radio
....
Klinkt als een antiek philips setje.
Die MFB dinges, is dat niet een aansluiting die behoort bij het Motional FeedBack gedoe wat ze toen hadden??

Geen idee of dat invloed heeft op de geluidskwaliteit (zal wel niet)...

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
hoe hoger de speaker hangt des te dieper wordt de bas, maar dat hoeft niet altijd mooi te zijn natuurlijk

Verwijderd

Ik heb Boxen van Sony met automatische bass versterker, Als ik me geluid op 5 heb staan trillen de spiegels aan me deur. En dat terwijl 5 nog niet eens zo hard is. Maar het klinkt erg mooi, vind ik, de buren vinden het echter niet })

Verwijderd

Het belang van plaatsing van de boxen voor lage frequenties is te verwaarlozen. Hoe lager de frequentie hoe minder richtingsgevoeliger het wordt. Wat jij beschrijft is het typische buik-knoop effect. Als je meer lage tonen hoort op een bepaald punt in je kamer dan is dat het punt waar de amplitude van die frequentie(s) maximaal is (de buik). Op het punt waar je vrijwel geen lage tonen meer hoort, dat is de knoop (minimale amplitude). Ik heb ooit eens geexperimenteerd met Rogers transmissielijn speakers door de lage tonen speaker op lange draadeinden aan de box te bevestigen en ze naar voren en naar achteren te verschuiven (uiteraard heb ik het daarbij ontstane "gat"goed afgedicht anders zit je met een kastlek en loopt je Q op). Dit kan overigens alleen als je lage tonen speaker qua frequentiekarakteristiek niet al te ver doorloopt naar het midden anders krijg je problemen (akoustisch uit fase lopen).
Als je trillingsleer hebt gehad bij natuurkunde dat weet je dat je kan uitrekenen waar de knoop zich bevindt (en dat is dus blijkbaar bij de muur achter je bed). Als knutselen aan je boxen nix voor jou is dan rest de enige remedie: je bed op de plek zetten waar de bass het "vetst" klinkt. :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ben ik niet helemaal me tje eens, Gnerk, over die plaatsing.

Het uiteindelijke resultaat waar wij naar luisteren is inclusief het effect buik-knoop. Daar heeft speakerplaatsing wel degelijk effect op. Hoofdregel is dat je je speakers langs de langste en stevigste wand zet in de hoeken. Daarmee creer je het best aanvaardbare buik-knoop model met zo min mogelijk grote 'gaten'. Natuurlijk is de praktijk weerbarstiger en zal het op een compromis uitkomen.

Verwijderd

Ik heb fff mn bijbel voor luidsprekers erbij gepakt (Luidsprekers voor Kwaliteitsweergave van Martin Colloms, ISBN 90 201 1525 1) en daarbij wordt gesteld dat hogere frequenties zich om de kast heen buigen (en dus richtingsgevoeliger zijn) en een acoustisch sferisch beeld opleveren. Wat je zegt klopt ook: de wat hogere frequenties buigen zich om de weergavekast heen en gaan reflecteren (de wanden spelen dan mee). Lagere frequenties vertonen dit gedrag niet en zijn dus niet richtingsgevoelig. Wat wel van belang is: op welke resonantie frequentie is de baspoort ontworpen. Rond dat punt is er een buik te verwachten (meestal rond de 60Hz) en daar zal topicstarter het probleem mee hebben.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
Beetje OT, maar je weet maar nooit:

Ik heb gisteren een nieuwe CD speler aangeschaft. Ik gebruikte een budget DVD speler (Pioneer 343) voor mijn CDs, dus ik dacht dat daar nog wel wat winst te behalen viel (speakers en versterker zijn net nieuw). Dus luisteren, en wow... ik wist niet dat er zoveel verschil zat tussen CD spelers!!!

Ik ben dus thuisgekomen met een Arcam CD72T, en het verschil dat dat ding maakt... meer punch, meer ruimtelijkheid... en meer bas. Op sommige CDs zelfs teveel, dus ik ga eens uitgebreid testen om te zien of ik hem wel hou...

Punt is dus... misschien kan je in je bron wat veranderen. Wel een wat duurdere oplossing ook, maar ik noem het maar even.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Pagina: 1