tbusquet schreef op 01 november 2002 @ 13:43:
[...]
Dolby specificeert het zo, en je moet ze ook niet op oorhoogte hangen, maar een stuk hoger, en niet naar beneden gericht.. maar recht vooruit. Kijk anders even op de Dolby site als je me niet geloofd.
Het gaat er toch niet om wat Dolby specificeert, maar wat jij het mooist vindt! Mijn luidsprekers hebben een enorme breede en diepe soundstage, als je aan de zijkant nog eens een luidspreker neerzet klinkt het ontiegelijk dubbelop. In mijn geval klinkt het dus beter als ik ze schuin achter me zet dan gewoon aan de zijkanten.
Zo dus

Schuin plaatsen wordt namelijk vaker gedaan uit ruimte overwegingen, omdat men achter geen plaats meer heeft voor luidsprekers. Alleen leuk voor DD misschien, maar voor stereo en dvda is het niks. Het geluid moet namelijk over je heen kunnen, als ik m'n sofa tegen de muur zet dreun je weg
Zo zijn er wel meer 'regeltjes' door Dolby bedacht. Om een voorbeeld te noemen, het liefst moeten alle luidsprekers van hetzelfde type zijn. Dat kan misschien wel zo zijn, maar dat vind ik niet het mooist. Ik heb als rear speakers liever een wat mildere klank, omdat ambience geluid (reflecties, etc.) ook 'doffer' (bedoel meer difuus) klinken dan het oorsponkelijk, nog reflectieloze' signaal.
Maargoed, ik ben misschien weer meer een muziek fan dan film, en dan probeer je toch het best van twee werelden te nemen.
Wat ik alleen even duidelijk wil maken is, probeer zelf ook eens dingen uit en ga niet alleen af wat anderen zeggen en al helemaal niet wat instanties als Dolby je vertellen. Zij gaan namelijk uit van een volmaakte situatie, wat je in de praktijk bijna nooit tegen komt.
Om even ontopic te gaan, ik vind het ontwerp van Twopack het meest geschikt, hetgeen het geluid goed weg kan. Ik vermoed alleen dat het front geluid blijft hangen door die inkeping aan de bovenkant. Als je het zo neer wilt zetten, zet ze dan zo ver uit die nis (front) en zet ze eerst gewoon recht. Als je geluidsbeeld te breedt wordt langzaam iets naar binnen draaien. Dit kan echt per graad verschillen.
suc6 ermee.