Toon posts:

Plaatsing surround set.

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bezig met alvast een beetje de nieuwe woonkamer te ontwerpen zodat alles snel kan verlopen na de verbouwing.

Ik heb inmiddels alle apparatuur uitgezocht en kan ik overgaan tot het zoeken van een goede plek voor mijn B&W DM601 boxen :9~ . Ik wil graag een hoekbank in mijn woonkamer en van daar het surround geluid op richten. Alleen hoe kan ik het beste de boxen neerzetten?

Ik heb er even een tekeningetje van gemaakt:

Voorste gedeelte woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://www.openstyledesign.com/private/op.gif
(Niet echt op schaal, maar het geeft het probleem hoop ik wel weer)

Ik wil namelijk niet straks met m'n kop tegen een speaker aan zitten. :+

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
2 boxen links en rechts van de tv, 2 achter je aan de muur bij de bank en 1 op de tv zelf beetje naar de bank to richten en ecvt alleen tv kijken vanuit het stuk bank dat recht tegenover de tv staat , voor de rest probeer wat versch opstellingen . en je komt er makkelijk uit heb ook wat gespeeld. zet anders je tv meubel schuin en zet dan weer links en rechts + op de boxen neer, en de achterboxen 1 op de linker muur en 1 op de achter muur .

edit:
hoog hangen die boxen

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 19:00

Fed-Ex

Hakuna Matata

Hmmm ik weet niet hoe maar ik weet wel dat je je surround wel een beetje verpest :S surround elke hoek een box en in het midden zitten, dan heb je surround als je in een hoek gaat zitten is je -mooie- surround weg, dan hoor je alleen links/rechts verschil nog achter valt weg omdat je achter zit

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het, maar een hoekbank is echt relaxed.

Misschien dan een stoel in het midden zitten als ik films kijk.... :P

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
zoiets misschien?

Afbeeldingslocatie: http://www.oli.tudelft.nl/jvb51/images/kamertje.gif

specs

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 19:00

Fed-Ex

Hakuna Matata

dat ziet er wel mooi uit twopack krijg je toch nog beetje surround

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Gee thanks... Dr zit wel een raam waar de hoek bank eerst zat, maar misschien levert ook wel een mooier beeld op. Zeker wel te overwegen!

Nogmaals bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Toch is dit niet helemaal te realiseren zie ik zo. Want het meubel is behoorlijk hoog en je moet nog wel naar buiten kunnen kijken... :)

Ik ben inderdaad vergeten te zeggen dat er een raam zat. Maar voor ons is het toch niet zo'n goede optie. Ik moet dus iets anders proberen. Nog suggesties?

Verwijderd

offtopic:
B&W boksen :D mijn pa heeft gister zijn nieuwe installatie gekregen met ik geloof deze B&W boksen Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/images/CDM_7NT/main.jpg kerl nu helemaal verslaafd aan zijn setje, jah nog zo´n denon versterker in het goud ofzo en allemaal van die andere dure shit van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb :D maar heb er ook geen verstand van maar moet wel goed spul zijn

Verwijderd

[offtopic] het zijn btw B&W Noutronic tm 803 boxen ofzo, zijn die goed? Mag in ieder geval niet met mijn tengels aan zijn apparatuur komen :7

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:06

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 18:49:
Ja ik weet het, maar een hoekbank is echt relaxed.

Misschien dan een stoel in het midden zitten als ik films kijk.... :P
Piano naar links, TV meubel naar rechts, kast naar links, Bank naar rechts?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/GaMeOvEr/Meuk/kamer.gif

De rear speakers zul je in jouw situatie dus wel of heel schuin, of gericht op de bank moeten plaatsen, omdat je ze niet echt "achter" je kunt plaatsen.

Aannames zijn fataal.

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-01 13:43
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:15:
Toch is dit niet helemaal te realiseren zie ik zo. Want het meubel is behoorlijk hoog en je moet nog wel naar buiten kunnen kijken... :)

Ik ben inderdaad vergeten te zeggen dat er een raam zat. Maar voor ons is het toch niet zo'n goede optie. Ik moet dus iets anders proberen. Nog suggesties?
Je kan het natuurlijk horizontaal spiegelen :)
Voordeel van deze opstelling is namelijk ook dat je nog redelijk normaal stereo geluid hebt in de hele kamer als je muziek luistert :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wow, wat zijn jullie aardig voor mij vandaag. Top dat jullie mij zo ontzettend goed helpen. Er komen al hele goede ideën voorbij!

Verwijderd

Topicstarter
Gameover, jouw ontwerp wordt het waarschijnlijk!

Top, hardstikke bedankt! :D

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

You're welcome. :)

Aannames zijn fataal.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 23:00:
Gameover, jouw ontwerp wordt het waarschijnlijk!

Top, hardstikke bedankt! :D
Toch jammer dat zijn ontwerp niet conform de dolby digital setup is. Dolby zegt dat je rears, geen rears zijn, maar side-surround, ze behoren dus naast je te hangen. Kijk maar naar de bios, daar hangen je surrounds dus ook naast je, een veel gemaakte fout is dat mensen hun surround speakers achter zich zetten.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je nu ff leest, zeg ik mijn post dat je ze wel naar de bank moet richten. ;)

Aannames zijn fataal.

• tbusquet
GaMeOvEr schreef op 30 oktober 2002 @ 21:41:
[...]

De rear speakers zul je in jouw situatie dus wel of heel schuin, of gericht op de bank moeten plaatsen, omdat je ze niet echt "achter" je kunt plaatsen.
Je moet ze dus ook helemaal niet achter je plaatsen !!! al zou het kunnen !!

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

tbusquet schreef op 01 november 2002 @ 10:48:
[...]

Je moet ze dus ook helemaal niet achter je plaatsen !!! al zou het kunnen !!
Waarom niet? Ik vind het veel mooier zo ;) En bij Dolby zitten ze zowel achter als naast je (verdeelt over stuk of 6 luidsprekers)
Naast je is zwaar ruk, je krijgt dan echt heel direct geluid en je hoort dus ook dat de speaker er staat. :/

• tbusquet
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 11:04:
[...]

Waarom niet? Ik vind het veel mooier zo ;) En bij Dolby zitten ze zowel achter als naast je (verdeelt over stuk of 6 luidsprekers)
Naast je is zwaar ruk, je krijgt dan echt heel direct geluid en je hoort dus ook dat de speaker er staat. :/
Dolby specificeert het zo, en je moet ze ook niet op oorhoogte hangen, maar een stuk hoger, en niet naar beneden gericht.. maar recht vooruit. Kijk anders even op de Dolby site als je me niet geloofd.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

tbusquet schreef op 01 november 2002 @ 13:43:
[...]

Dolby specificeert het zo, en je moet ze ook niet op oorhoogte hangen, maar een stuk hoger, en niet naar beneden gericht.. maar recht vooruit. Kijk anders even op de Dolby site als je me niet geloofd.
Hnadige tip, en voor de luie mensen de link: http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html#chapter3

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• tbusquet
Zoals ik al zei :)

ff quote uit dat stukje:

"Generally, placing surround speakers on the wall directly behind the listeners is not preferred."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 11:04:
[...]

Dan moet je je speakers is goed inregelen :P

Als het goed is moet je een mooi gelijk geluidsbeeld krijgen waaruit geen 1 speaker er specifiek springt

Bij bijvoorbeeld dat regen/bliksem trailertje van DTS kan je dat heel goed horen.

Mijn surrounds staan ongeveer een halve/ driekwart meter van mn oren af (naast me)(in de breedte gezien,niet in hoogte) maar heb nergens last van hoor

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2002 14:28 . Reden: typo ]

Verwijderd

tbusquet schreef op 01 november 2002 @ 13:43:
[...]

Het gaat er toch niet om wat Dolby specificeert, maar wat jij het mooist vindt! Mijn luidsprekers hebben een enorme breede en diepe soundstage, als je aan de zijkant nog eens een luidspreker neerzet klinkt het ontiegelijk dubbelop. In mijn geval klinkt het dus beter als ik ze schuin achter me zet dan gewoon aan de zijkanten.
Zo dus :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/graphics/ht/HomeTheaterGuide_0110_fig13.jpg
Schuin plaatsen wordt namelijk vaker gedaan uit ruimte overwegingen, omdat men achter geen plaats meer heeft voor luidsprekers. Alleen leuk voor DD misschien, maar voor stereo en dvda is het niks. Het geluid moet namelijk over je heen kunnen, als ik m'n sofa tegen de muur zet dreun je weg 8)
Zo zijn er wel meer 'regeltjes' door Dolby bedacht. Om een voorbeeld te noemen, het liefst moeten alle luidsprekers van hetzelfde type zijn. Dat kan misschien wel zo zijn, maar dat vind ik niet het mooist. Ik heb als rear speakers liever een wat mildere klank, omdat ambience geluid (reflecties, etc.) ook 'doffer' (bedoel meer difuus) klinken dan het oorsponkelijk, nog reflectieloze' signaal.
Maargoed, ik ben misschien weer meer een muziek fan dan film, en dan probeer je toch het best van twee werelden te nemen.
Wat ik alleen even duidelijk wil maken is, probeer zelf ook eens dingen uit en ga niet alleen af wat anderen zeggen en al helemaal niet wat instanties als Dolby je vertellen. Zij gaan namelijk uit van een volmaakte situatie, wat je in de praktijk bijna nooit tegen komt.
Om even ontopic te gaan, ik vind het ontwerp van Twopack het meest geschikt, hetgeen het geluid goed weg kan. Ik vermoed alleen dat het front geluid blijft hangen door die inkeping aan de bovenkant. Als je het zo neer wilt zetten, zet ze dan zo ver uit die nis (front) en zet ze eerst gewoon recht. Als je geluidsbeeld te breedt wordt langzaam iets naar binnen draaien. Dit kan echt per graad verschillen.
suc6 ermee.
Pagina: 1