Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD vraag] hoe 2x16 HD66710 uit HP-lsj-4000 aan te sluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
Ik heb een 2x16 character lcd uit een HP laserjet 4000t gesloopt. er zit een HD66710 controller op, het schijnt dat het een vernieuwde versie van de HD44780 controller is. op de smartie site staat een schema voor lcd's met HD66701 controller. ik ga er vanuit dat het een tiep fout is en het HD66710 moet zijn.
Anywaz dat schema heeft 16 pinnen op de lcd, ik heb er hier 20 op zitten :S (lcd heeft backlight). iemand een smart idee hoe ik er 8er kan komen wat ik waar aan moet solderen en weke 4 aansluitingen ik dus links moet laten liggen ?

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 16:54

Alaksandus

Vae puto deus fio

kun je geen pics posten van de chip/aansluitingen/LCD kunnen we je vast beter helpen

Als een god in Nijmegen.

• Fuzzems
jah, mom

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Lijkt mij dat hij dan over meer data kanalen beschikt. Heb echter geen idee wat dit zou toevoegen en of hij dan via een HD44780 schema ook zou werken.

• Fuzzems
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.vandegoolberg/mod/lcd/hd66710a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.vandegoolberg/mod/lcd/hd66710b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.vandegoolberg/mod/lcd/hd66710c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p.vandegoolberg/mod/lcd/hd66710d.jpg

• Maxow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:07

Maxow

Hidden Sound System

offtopic:
waar heb je die nu weer vandaan gejat?? ;)

Verwijderd

is dat er zo´n 1 met blauwe backlight? want die zijn wel vet!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 19:00:
is dat er zo´n 1 met blauwe backlight? want die zijn wel vet!
ik snap er nix van mijn toetsenboard is echt gaaaaarrrrr

• Fuzzems
tis idd een met zon zeer kewle blauwe backlight en een heel wreede inkijkhoek :9~

• Fuzzems
voor degenen die wat meer van electronica weten, http://www.datainternational.com/pdf/characterIC/HD66710.pdf (knap er zelf nix van :| )

mischien dat daar uit op te halen is wat waaran moet worden gesloten

Kan een modej ff me topic tietel cahngen?

[LCD vraag] hoe 2x16 HD66710 uit HP-lsj-4000 aan te sluiten ? (of oets in die geest)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:45

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als ik zo naar de specs kijk is deze HD44780 compatible. Dus ik zou de HD44780 wiring pakken. Dat je 20 aansluiting maakt zo te zien niet uit. Check of de pinnamen overeenkomen en verbind deze zoals aangegeven. De overige pinnen hoef je zo te zien niet aan te sluiten, en worden in elk geval voor de aanstuing van het LCD in HD44780 mode NIET gebruikt.

Je hebt 1 van deze pinnen bijv. nodig om gebruik te maken van de extra functies die de HD44780 NIET heeft, en op het moment dat het een 4 regelig LCD betreft. Maar een 2 regelig LCD zou als ik het zo zie zonder problemen moeten werken als een HD44780

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Fuzzems
gewoon laatste 4 pinnen links laten liggen ? dus pin 1 t/m 16 aansluiten zoals aangegeven op het HD44780 schema ?

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 13:03
Hij is upward compatible met de hd44780. Jouw schermpje heeft wat meer mooie opties en meer custom character support. Verder is ie gewoon aan te sluiten als een hd44780. Je moet alleen wel even de pin out uit zien te vinden want die staat niet in de sheet. Ik betwijfel ook of deze in 4 bit (nibble) mode kan worden aangesloten. Maar als je em aan een parallelle poort wilt hangen maakt dat niet uit...

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• Fuzzems
dparallel was de bedoeling, hoe kom ik er 8er wat de "pin out" iz :S ?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Creepy schreef op 30 oktober 2002 @ 20:25:
Als ik zo naar de specs kijk is deze HD44780 compatible. Dus ik zou de HD44780 wiring pakken. Dat je 20 aansluiting maakt zo te zien niet uit. Check of de pinnamen overeenkomen en verbind deze zoals aangegeven. De overige pinnen hoef je zo te zien niet aan te sluiten, en worden in elk geval voor de aanstuing van het LCD in HD44780 mode NIET gebruikt.

Je hebt 1 van deze pinnen bijv. nodig om gebruik te maken van de extra functies die de HD44780 NIET heeft, en op het moment dat het een 4 regelig LCD betreft. Maar een 2 regelig LCD zou als ik het zo zie zonder problemen moeten werken als een HD44780
Anders probeer die driver eens die jij laatst gemaakt had... was dat ook niet voor een bijna zelfde model?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Fuzzems
hehe, voordat ik die met drivers bezig ga moet ik eerst dat ding goed zien te solderen (t solderen zelf is niet zon punt, zie: [rml][ LCD] hehe, gelukt........en natuurlijk PICS![/rml]/) .

het rijtje aansluitpunten is van rechts naar links pin1 tm pin20, dit was af telezen aan de printplaat waaraan het flatcabletje was bevestigd.

• Creepy

Creepy

Fuzzems schreef op 30 oktober 2002 @ 20:30:
gewoon laatste 4 pinnen links laten liggen ? dus pin 1 t/m 16 aansluiten zoals aangegeven op het HD44780 schema ?
Tja.. tenzij de eerste 4 pinnen moeten worden overgeslagen.. *POEF* zegt je LCD dan..
Bammetje schreef op 30 oktober 2002 @ 20:32:
Hij is upward compatible met de hd44780. Jouw schermpje heeft wat meer mooie opties en meer custom character support. Verder is ie gewoon aan te sluiten als een hd44780. Je moet alleen wel even de pin out uit zien te vinden want die staat niet in de sheet. Ik betwijfel ook of deze in 4 bit (nibble) mode kan worden aangesloten. Maar als je em aan een parallelle poort wilt hangen maakt dat niet uit...
In de specs staat dat ook dit LCD is aan te sturen in nible mode.
zwahiel schreef op 30 oktober 2002 @ 21:01:
[...]
Anders probeer die driver eens die jij laatst gemaakt had... was dat ook niet voor een bijna zelfde model?
Bijna hetzelfde model, de HD66712. Maar hierbij moet je 1 extra draad solderen (voor de extra functies) omdat 1 van de extra functies van dit ding aangesproken moet worden tijdens de initialisatie. Iets wat voor de HD44780 en de HD66710 NIET hoeft. Ook komt de geheugen indeling van de HD66710 overeen met de HD44780, iets wat met de HD66712 ook niet het geval is (zo te zien aan de specs).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het toesten bordje wat je weg hebt gesloopt daar zit een vorm van een seriale interface op

je hebt een clock singaal + een bidirectionele datalijn + een ce(chip enable)

5V voeding voor het display en ik en waarchijnlijk draaid

de elektronica op 3,3v maar dat kon ook wel een een generatie hoger zijn (lj4050/4100)

deze clock hoeft ook niet constant de zijn .. dit zijn normaal bursten .. daar kan een boel tijd tussen zitten ......... in principe hoef je allen te clocken als je data transporteerd

Als je de rest van de printer hebt kun je rustig de singalen met een scope bekijken

Iperf

• Fuzzems
:? , rest van de printer heb ik dus niet. als ik de datasheet bekijk van die HD66710 (waarik eenheel klein beetje van begin te snappen), moet die lcd gewoon op 5 volt kunnen ....... :?

• Creepy

Creepy

fish schreef op 30 oktober 2002 @ 23:06:
het toesten bordje wat je weg hebt gesloopt daar zit een vorm van een seriale interface op

je hebt een clock singaal + een bidirectionele datalijn + een ce(chip enable)

5V voeding voor het display en ik en waarchijnlijk draaid

de elektronica op 3,3v maar dat kon ook wel een een generatie hoger zijn (lj4050/4100)

deze clock hoeft ook niet constant de zijn .. dit zijn normaal bursten .. daar kan een boel tijd tussen zitten ......... in principe hoef je allen te clocken als je data transporteerd

Als je de rest van de printer hebt kun je rustig de singalen met een scope bekijken
Dit heeft alleen erg weinig te maken met het LCD.. maar goed..

• Creepy

Creepy

Fuzzems schreef op 31 oktober 2002 @ 07:36:
:? , rest van de printer heb ik dus niet. als ik de datasheet bekijk van die HD66710 (waarik eenheel klein beetje van begin te snappen), moet die lcd gewoon op 5 volt kunnen ....... :?
Klopt...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ehn triple post ......... damn

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fish schreef op 01 november 2002 @ 20:27:
[...]

dit bordje stuurd deze via een relatief eenvoudige interface aan ..
meer niet
lcd spanning hangt een beetje van het type af ........ begin bij 3.3V voor de zekerheid, dan 5

het ledje/verlichting+weerstand draaid zeker op 5V

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

double post sorry mod ......... is mijn dag niet

Iperf

Verwijderd

Meschien zijn die extra aansluitingtjes van de knopjes ;)

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:24
Ik heb zo'n zelfde soort display hier liggen (HP5000), echter rev. 1.5 maar dat maakt niets uit volgens mij, chippies zijn hetzelfde. Ik heb het toetsenbord gedeelte nog wel maar daar zit geen inteligentie op, alleen wat weerstandjes en 3 ledjes. Die aansluiting van het flatband kabeltje gaat naar het toetsenbord en vanaf het toetsenbord ga je de printer in met een 7-aderige kabel. Ik denk dus dat die BU12455 voor de omzetting zorgt van de printer data naar de toetsen en naar het display ic zelf. Die 20 polige aansluiting die je hierboven ziet is dus data voor het display en toetsenbord matrix (weet niet zeker of het een matrix is),

Ok, heb effe multimeter gepakt en printspoortjes doorgemeten op het keyboard gedeelte. De pennetjes 14, 15, 16, 17, 18, 19 en 20 worden gebruikt vanuit de printer aansluiting, dus daar vindt de communicatie plaats voor alles. De pen tegen die het dichts bij de HD66710 zit is pen 1, ik heb dat zojuist gecontroleerd.

Zo nu is iemand anders aan zet, ben best benieuwd of het iets wordt.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je vind een klein 8 pins (serieel geheugen ictje) cs90 uit m'n hoofd op de stuur printplaat ..(2 grote schroeven aan de acher kant losdraaien op de lj5000)

deze draaid praktisch parallel aan het display met hetzelfde protocol ..... zoek daar de data sheet maar eens van op

dan ken je het communicatie protocol .....

Iperf

• Fuzzems
hmm, klink allemaal ingewikkeld.
die van mij is igg REV 1.4
is het nu dan wel morgelijk om ALLEEN de lcd met je paralelle poort aan te sturen?
zo ja dan ga ik binnekort ook wel ff de printsporen na meten en kijken waarop ze uitkomen.

Verwijderd

Hey Fuzz

wel heel toevallig dat we op school precies zon zelfde lcd hadden, en dat die er nu uit is :9

• Fuzzems
;)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:08

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Even een kick, ik heb gisteren uit een stel HP Laserjet 4000's deze schermpjes gesloopt. Is iemand er al uit hoe hij moet worden aangesloten?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kijk eens naar de datum... denk je echt dat een kick van 4 jaar en 3 dagen gerechtvaardigd is?

Dat is nog van in de oude tijd, toen de dieren nog spraken, computers nog op stoom werkten, internet via postduif ging en casemodding en elektronica nog één forum was.
Als je een nieuw topic zou openen, zou dat in elektronica moeten, maar ik raad je ferm aan om eerst eens de FAQ van elektronica te lezen, daar staat een stukje over LCD's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.