[XHTML] 'target' tag bestaat niet volgens W3C?

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sinds kort probeer ik mijn site volledig XHTML compatible te maken en maak daarbij gebruik van de W3C checker. Nou staat de volgende tag in mijn code:
<a href="blabla.php" target="_blank">asdfasdffsda</a>

En daar valt de validator dus over:
code:
1
2
3
4
Line 193, column 35: 
  ... tp://www.w3.org/Style/CSS/" target="_blank" class="linkonder ...
                                         ^Error: 
there is no attribute "target" for this element (in this HTML version)

Waar zit het probleem? Iemand?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
En als je dit boven je doctype zet?

< ?xml version="1.0"? >

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

geen strict DTD gebruiken, TARGET is geen onderdeel van de html4.01 strict spec, enkel transitional

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

RM-rf schreef op 30 oktober 2002 @ 18:08:
geen strict DTD gebruiken, TARGET is geen onderdeel van de html4.01 strict spec, enkel transitional
^^^^
kleine toevoeging / troost: Het W3C heeft beloofd een implementatie voor het opgeven van targets gereed te hebben met de release van XHTML 2 :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 18:16:
[...]

^^^^
kleine toevoeging / troost: Het W3C heeft beloofd een implementatie voor het opgeven van targets gereed te hebben met de release van XHTML 2 :)

Het W3C implementeert niet zoveel geloof ik :P

Overigens is er een XHTML 1.1 module voor die het gebruik van een target attribuut mogelijk maakt voor a, form en base tags. In XHTML 2.0 is de module ook beschikbaar, zoals het er nu uitziet.

• Mini-me
  • Niet online
RM-rf schreef op 30 oktober 2002 @ 18:08:
Sorry, ik was vergeten de DOCTYPE te geven. Ik heb deze doctype er dus boven staan:
code:
1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Is die soms 'fout'?

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

het is toch al gezegd? zet die ff op transitional.
code:
1
2
3
4
<!DOCTYPE html PUBLIC
    "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
    "DTD/xhtml1-transitional.dtd"
>

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 19:22:

[...]

Het W3C implementeert niet zoveel geloof ik :P

Overigens is er een XHTML 1.1 module voor die het gebruik van een target attribuut mogelijk maakt voor a, form en base tags. In XHTML 2.0 is de module ook beschikbaar, zoals het er nu uitziet.
/me snapt zowieso niet waar die validator allemaal problemen om maakt.. het werkt op 90 % van de browsers.. dus dan is t goed genoeg imo.

• Mini-me
  • Niet online
mpegernie schreef op 31 oktober 2002 @ 11:03:
OK, nu zeurt de validator niet meer over 'target'.

Alleen er is wel weer iets bijgekomen:
code:
1
2
3
<td onMouseover="Swap('trompet'); this.style.fontWeight='bold'" on ...
                      ^
Error: there is no attribute "onMouseover" for this element (in this HTML version)

en zo klaagt hij ook bij een onMouseOut.. terwijl dat toch geldige actionlisteners zijn, lijkt me? Ook bij <td>?

edit:
soz voor het regelmatig verknallen van de layout maar anders zijn die W3C meldingen beetje lastig te lezen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 11:06:
[...]

/me snapt zowieso niet waar die validator allemaal problemen om maakt.. het werkt op 90 % van de browsers.. dus dan is t goed genoeg imo.

Die validator kijkt niet naar of een browser dat goed vindt, het kijkt naar of de code volgens de specificaties geldig is. Het is enigszins terecht dat in een stricte versie van XHTML dat target attribuut wordt afgekeurd.

Er zit immers teveel zooi in oudere HTML versies, ook nog in XHTML1.1 en lager, die er eigenlijk niet in hoort. Denk aan font, b, i, u, en dat soort elementen. Ze hebben allemaal betrekking op het stylen van de omsloten data, niet met het beschrijven van omsloten data. Dat stylen is aan CSS, en die targets kunnen door scripts worden bepaald.

Verwijderd

mpegernie schreef op 31 oktober 2002 @ 11:03:
code:
1
2
3
4
<!DOCTYPE html PUBLIC
    "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd"
>
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 19:22:
[...]
Mini-me schreef op 31 oktober 2002 @ 10:48:
[...]

code:
1
2
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
Hij gebruikt dus 1.1, die volgens Cheatah wel een target zou moeten kennen. Ik weet zelf niet precies hoe dit dan zit, als ik Cheatah goed begrijp zou dit dus moeten werken, moet je even aan hem vragen :)

Verwijderd

Mini-me schreef op 31 oktober 2002 @ 11:10:
[...]

OK, nu zeurt de validator niet meer over 'target'.

Alleen er is wel weer iets bijgekomen:

en zo klaagt hij ook bij een onMouseOut.. terwijl dat toch geldige actionlisteners zijn, lijkt me? Ook bij <td>?

In XHTML worden alle elementen en attributen volledig lowercase geschreven. XML is namelijk wel case-sensitive, HTML is dat niet.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

@ Zoepnek
beetje domme reactie imho. als je een webpagina maakt zonder strict met deze regelgeving rekening te houden, okay. Deze zal idd in de meeste brouwsers waarschijnlijk goed werken en je zult er vast niet op aan gesproken worden dat je code niete helemaal klopt. Maar gan dan niet zitten verwachten dat de validator jou ook wel ff gelijk geeft. tis geen microsoft product! Dat is hetzelfde als je belasting formulier creatief invullen en verwachten dat ze dat van jouw wel zullen accepteren...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Mini-me
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 11:12:
In XHTML worden alle elementen en attributen volledig lowercase geschreven. XML is namelijk wel case-sensitive, HTML is dat niet.
Oeps, stom foutje. Heb op mijn hele site al alle tags lowercase geschreven behalve deze :D (Weer wat geleerd: ik zag die actionlistener tags nooit als tags!)

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

/kleinxhtmlvraagjemodus

de validator geeft bij elke break tag van mij een fout melding de volgende...
Error: element "br" not allowed here; possible cause is an inline element containing a block-level element

terwijl ik 'm gewoon schrijf als

HTML:
1
<br />

komt dit ook door m'n DTD ?

Verwijderd

Nee, dat komt waarschijnlijk doordat het een directe child van het body element is, of iets dergelijks. Een inline element moet altijd omsloten zijn door een block-level element, (anders dan body) voor zover ik weet. En, heel simpel, volgens de DTD mag de body geen inline-level elementen bevatten.

De oplossing is dus bijvoorbeeld een div of p rond die tekst te zetten.

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 17:28:
Nee, dat komt waarschijnlijk doordat het een directe child van het body element is, of iets dergelijks. Een inline element moet altijd omsloten zijn door een block-level element, (anders dan body) voor zover ik weet. En, heel simpel, volgens de DTD mag de body geen inline-level elementen bevatten.

De oplossing is dus bijvoorbeeld een div of p rond die tekst te zetten.
No errors found! * Congratulations, this document validates as XHTML 1.0 Strict!
thx :D
Pagina: 1