Toon posts:

[NT4 server] internet via proxyserver werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop stage op een basisschool en heb daar de server opnieuw moeten installeren. Windows NT 4 server is het besturingssysteem. De clients draaien allemaal Windows 98SE. Er zitten 2 netwerkkaarten in de server. Eentje naar de router, internet, en eentje naar het interne netwerk.
Ik heb winroute 4.2 pro geinstalleerd om het internet door te routen. Nu heb ik het volgende probleem, ik kan niet op internet.

Nadat ik mijn winroute had geconfigureerd als DHCP en proxy server kon ik nog steeds niet internetten op mijn server en dus ook niet op een client. Ik kan wel pingen naar de router maar kom niet op internet. Ik kan ook niet pingen naar websites of mijn eigen thuis pc.
Ik heb door de internetprovider (kennisnet) de verbinding laten testen en die konden me gewoon pingen.
Toen heb ik een normale windows 98 client direct op de internetverbinding aangesloten en ik kon internetten! De verbinding is dus goed maar softwarematig klopt er iets niet op mijn server, iets blokt het internet verkeer.

Iemand enig idee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
via een kennisnetverbinding kan je nooit een host pingen, je kan echter wel een traceroute doen

tracert -d www.novell.com bijvoorbeeld, je kan dan zien dat de pakketjes wel aakomen,

en die winroute machine moet je zo configgen dat ie weer gebruik gaat maken van de proxy van kennisnet (proxy.kennisnet.nl) op poort 8080.. dan zou het gewoon moeten gaan werken

met winroute machine bedoel ik dat je winroute zelf moet configgen om van een soort van 'upstream' proxy (weet niet of dit in winroute zelf ook als term wordt gebruikt overigens) gebruik gaat maken

A wise man's life is based around fuck you

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou dus maar eerst beginnen om te zorgen dat die NT4 doos zelf inet aankan.
zolang je op de server niet kunt inetten weet je iig zeker dat je clients dat ook niet kunnen. Eerst dus maar eens dat hele winroute verhaal eraf ketsen.

Heb je een vast inet IP of via DHCP ?
Wat zijn de instellingen?

=[EDIT]=
Grmbl .. zwlegje heeft inside info over kennisnet :( ;)
Denk dat het wijs is om daar idd eens naar te kijken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb proxy.kennisnet.nl op poort 8080 ook geconfigged. Dit staat ook goed. Maar in ieder geval bedankt voor je reply! :)
Als ik nu vanaf een client probeer op internet te komen dan geeft ie de volgende melding:
dns query proxy.kennisnet.nl not found.

Iemand nu misschien een ideetje?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dan gaat mijn tip dus toch in werking :P
Eerst zorgen dat je op de server uberhaupt inet verbinding hebt!

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vast ip ingesteld.
ip: 217.104.162.240
subnet: 255.255.255.128
gateway: 217.104.162.129

Dit van de netwerkkaart naar de router toe. De router is geconfiged door Kennisnet.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 17:48:
Ik heb proxy.kennisnet.nl op poort 8080 ook geconfigged. Dit staat ook goed. Maar in ieder geval bedankt voor je reply! :)
Als ik nu vanaf een client probeer op internet te komen dan geeft ie de volgende melding:
dns query proxy.kennisnet.nl not found.

Iemand nu misschien een ideetje?
ondanks dat je een proxy gebruikt, moet de client nog wel een DNS server gespecificeerd hebben (hoe kan hij anders proxy.kennisnet.nl resolven :? )

Verwijderd

Topicstarter
de dns-servers van kennisnet heb ik bij de TCP/IP properties ingevuld.....

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 17:40:
Ik . Ik kan wel pingen naar de router maar kom niet op internet. Ik kan ook niet pingen naar websites of mijn eigen thuis pc.
Dit lijkt op een verkeerde default gateway. Maar zoals iemand al schreef, wat doet een traceroute van je NT machien en vanaf een win98 client. ?

Verwijderd

Topicstarter
weet niet. Nog niet gedaan..... Kan ik morgen ff proberen... Bedankt.....

Iemand nog meer suggesties?
Het moet namelijk morgen draaien dus ik ga dan alles tegelijk proberen!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 20:02:
weet niet. Nog niet gedaan..... Kan ik morgen ff proberen... Bedankt.....

Iemand nog meer suggesties?
Het moet namelijk morgen draaien dus ik ga dan alles tegelijk proberen!
die nt4 machine kan dan op de interface naar de kennisnet router als DHCP client worden ingesteld, je zou dan vanzelf een ip adres moeten krijgen (incluus dus de gateway/dns gegevens

tenzij je de dhcp server op de router hebt laten uitzetten...

Verwijderd

Wat is het interne ipadres van de router? en, net zo belangrijk, zijn interne NetMask.

Kun je dit interne adres pingen?
Nee-> Check je IP-settings.
Ja -> Kunje het externe adres van de router pingen?
--Nee -> lijkt me onwaarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel de router pingen.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Heb je al geprobeert om eerst eens die winroute uit te gooien?

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al opgelost. Ik heb de kabels van het internet en het interne netwerk omgedraaid. Ik heb ook winroute eraf gehaald en gewoon DHCP-server van microsoft geinstalleerd.
Alles werkt nu perfect! Iedereen bedankt voor zijn reply's.

Bedankt jongens!

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 08:00

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Dat zal een groot beveiligings feest worden

• Zwelgje
cyspoz schreef op 31 oktober 2002 @ 11:43:
Dat zal een groot beveiligings feest worden
ach, achter zon kennisnet routertje zit je redelijk veilig, van buitenuit kun je er niet opkomen (tenzij je via hun serviceportal een aantal poortjes laat doormappen...)

Pagina: 1