IDE Cache controller boot niet

Pagina: 1
Acties:

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 13:19
Ik heb een pc'tje gekregen (pc'tje is een understatement: het bakbeest is ruim 1 meter hoog en is zo zwaar als een blok beton).
Het gaat om een 486 DX op 66 Mhz. Het moederbord heeft geen IDE controller of zoiets dergelijks, maar wel 2 Vesa sloten en de nodige ISA sloten. In 1 Vesa slot steekt een zgn IDE Cache Controller. Hierop zitten alle normale ide aansluitingen inclusief 6 mb aan normale SIMM Edo geheugenmodules.

Hetr probleem: als ik boot vindt het (primitieve) bios geen HDD. Das logisch want die zit immers op die controller. Vervolgens kom je in het bios van de controller, die de harde schijf netjes herkend als IDE 0 master. Vervolgens boot de computer normaal verder, maar dan krijg ik de waarschuwing "No boot disk detected. Insert boot disk in drive A and press ENTER to continue" |:( . Ik heb er een Win 98 bootdisk ingedaan, pc boot verder maar ik kan vervolgens schijf C niet benaderen.

Ik weet zeker dat er op die schijf een normaal bootable Win 95 partitie staat. Het bios van de controller ziet de schijf gewoon, maar het bios van het moederbord kan niks vinden... In het bios menu van de controller kan je verder weinig meer instellen dan een "Hot Fix Area". Deze optie heb ik niet geprobeerd omdat volgens de utility dan alle data op de schijf verloren gaat. Autodetect HDD in het bios vcan het mobo vindt niets.

HOE kan ik dit beestje zover krijgen dat 'ie mijn schijf ziet en wil booten :?

edit:

Het gekke is, ik kan dus wel van floppy booten terwijl dat ding ook gewoon op die controller zit. Ik kan in het bios de HDD niet op "auto" zetten omdat deze functie niet aanwezig is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Probeer "gewoon" de parameters van de hdd in te stellen in de normale bios.
Oude vesa-controllers hadden soms wel een eigen bios, maar schijven aansturen ging toch via het normale bios.

Je moet dus van de aangesloten hdd de heads, cylinders en sectors opzoeken, en deze gewoon handmatig invullen.

• Sailorman
Ik heb de gegevens (cylinders, heads en sectors) ingevoerd in het bios met user type 47. Hij geeft nu de melding "Ongeldige systeemdiskette, vervang diskette en toets ENTER"
Ik ga proberen of ik de schijf dmv fdisk wel kan benaderen. Het vreemde is dat dit
een schijf is met een windows 95 partitie die ik in een ander syateem perfect werkt.

edit:

Het werkt! Ik kan via een opstartdiskette de C: gewoon benaderen en zelfs windows opstarten, al loopt deze vast wegens fouten in het register en een fout in vfat. Het is in ieder geval een begin!

• Sailorman
Wat ik me nu afvroeg...
Er zit een monsterlijke hoeveelheid cache geheugen (6mb, terwijl de meeste hd's tegenwoordig minder ingebakken hebben) op die controller. Heeft dit nu echt veel invloed op de performance van de machine? Ik ga er win95 op draaien. De pc schijnt vroeger van een grafisch vormgever geweest te zijn. Ik kan me voorstellen dat de Vesa bus in combinatie met de 486 DX 66 een enorme bottleneck vormen die de prestatiewinst weer teniet doet. Kan iemand hier iets meer over vertellen?