TV speaker modden,kan dit veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:57
Heeey

Ik loop me al lange tijd te ergeren aan het geluid wat mijn tvspeaker produceert. Nu heb ik eeen kleine philips tv op mijn kamer staan, al aantal jaren oud, die dus geen audio out heeft en koptelefoon aansluiting. Kort samengevat. Ik zit dus vast aan mijn tv speaker, MAAR

Nu bedacht ik mij het volgende. Wat nu als ik netjes de tv los schroef, en kabel van de speaker los haal, en daar een kabeltje aansluit die naa rmijn versterker loop. NU heb ik geluid via mijn versterker, wat dus een lekker geluidje moet geven. Kan dit zomaar, of moet ik rekenening houden met bepaalde factoren. Niet da tik de tv straks openschroef en hij niet meer werkt, dat zou niet lief en handig zijn.

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36
Het niveau van het uitgangssignaal dat naar je TV-speaker gaat, is denk ik te hoog om zomaar naar je versterker te leiden. Waarschijnlijk is de ingang van de versterker daar niet tegen bestand. Bovendien moet je de ingangsimpedantie weten van je versterker (staat waarschijnlijk bij de specificaties in de handleiding) en de uitgangsimpedantie van je TV-signaal (zou op de TV-speaker kunnen staan). Die moeten gelijk zijn aan elkaar. Lijkt me een lastige klus. :?

Specs

• LordHuberti
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

LordHuberti

Help?

als het goed is kan je gewoon je hoofdtelefoon aansluiting gebruiken. Het geluid van de tv zachtjes zetten, kabel aansluiten en dan het vollume van de tv opvoeren totdat je stereo ongeveer zijn normale geluidsterkte heeft (bij het op de stereo op dat moment ingestelde vollume

.........

• koentjuh
Ow, dus beter vanniet....

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Heb je wel een SCART-poort? Daar zit nl. een ader voor audio-out op..... Zo hebben wij de TV iig eens doorgelusd naar de versterker.

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:36
LordHuberti schreef op 30 oktober 2002 @ 16:14:
als het goed is kan je gewoon je hoofdtelefoon aansluiting gebruiken. ()...
Ik d8 juist begrepen te hebben dat er GEEN hoofdtelefoonaansluiting op die TV zit...?

Specs

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

NIET DOEN!!!!!
Heb ik ooit eens een keer een versterker en een TV (toevallig ook een oud philips beestje) mee opgeblazen (letterlijk). De spanning die op de luidspreker staat helpt:
1: je audio versterker in je TV + voeding
2: je versterker in je radio
naar de haaien.

Mocht je het toch willen moet je op een of andere manier een elektrische scheiding zien te maken tussen je radio en TV met iets van een trafo of zo.

Ik heb het toen wel uitgezocht waarom het allemaal in rook op ging, maar dat kan ik me zo niet herinneren. Meet eerst alles goed na voordat je het echt aan elkaar knoopt, zou zonde zijn van je TV en je radio.

I like it red, with 150 bhp..

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Indeed, gewoon de scart uitgang pakken. een scart stekkertje kopen, (als je lui bent koop je zo'n standaard ding, met daarop 3 x tulp (audio l, audio r, tv out)), en daarvan lus je de tulp stekkertjes door naar je versterker. zo doe ik dat thuis ook met mn tv waarvan de audio module brak is :)

let wel ff op dat je dan een scart blokkie pakt die is aangesloten op de audio OUT, en niet op de audio in ;)

Je kan ook ergens een scart schema'tje vandaan plukken en zelf zo'n stekker fix0ren natuurlijk :)

Succes!

Stop uploading passwords to Github!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien kun je de kabel van de luidspreker verlengen en buiten de TVkast aan een oude luidspreker aansluiten die je nog hebt liggen? Leg je die bijv boven op de tv. Neem aan dat t een mono tv-tje is.

Bovenstaande hebben het allemaal over scart-aansluitingen die wat ik aanneem niet op je oude tv-tje zitten :) Is dit wel het geval dan natuurlijk zo'n scart geval kopen...

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

idd. gewoon met scart..

eerst had ik dat niet maar heb ik gewoon de koptelefoon aansluiting omgezet naar 2 tulp stekkers en die in mijn versterker gepropt.. dat werkte prima hoor wel alles op z'n zachtst zetten als je het voor t eerst doet.. kan er niets mis gaan

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Quantor schreef op 30 oktober 2002 @ 16:21:
Misschien kun je de kabel van de luidspreker verlengen en buiten de TVkast aan een oude luidspreker aansluiten die je nog hebt liggen? Leg je die bijv boven op de tv. Neem aan dat t een mono tv-tje is.
dan raakt het versterkertje in je tv behoorlijk overbelast en nokt ie ermee.. dat ding is alleen maar gemaakt op de maat die erin zit.. echt niet doen dus!

• Flarrestein
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08

Flarrestein

Superworm Jim

Je hebt daar speciale omvormers voor.
Ik heb er thuis 1 zitten tussen de speaker uitgangen van mijn versterker en de tukp ingang van mijn subwoofer.
Ze zijn eigelijk gemaakt om in de auto een versterker op je gewone autoradio aan te kunnen sluiten.
Ze gaan geloof ik tot max 2x25 Watt.

Effe bij Conrad zoeken dus...

HIER !!! PAK AAN

Verwijderd

koentjuh schreef op 30 oktober 2002 @ 16:02:
Heeey

Ik loop me al lange tijd te ergeren aan het geluid wat mijn tvspeaker produceert. Nu heb ik eeen kleine philips tv op mijn kamer staan, al aantal jaren oud, die dus geen audio out heeft en koptelefoon aansluiting. Kort samengevat. Ik zit dus vast aan mijn tv speaker, MAAR

Nu bedacht ik mij het volgende. Wat nu als ik netjes de tv los schroef, en kabel van de speaker los haal, en daar een kabeltje aansluit die naa rmijn versterker loop. NU heb ik geluid via mijn versterker, wat dus een lekker geluidje moet geven. Kan dit zomaar, of moet ik rekenening houden met bepaalde factoren. Niet da tik de tv straks openschroef en hij niet meer werkt, dat zou niet lief en handig zijn.
Het kan op zich probleemloos maar zet er dan wel een scheidingstransformator tussen (elke electronica hobbyzaak kan die wel leveren). Dan zijn die 2 galvanisch gescheiden en loop je niet het risico je versterker of tv op te blazen

http://www.amplimo.nl/en-us/dept_27.html
Zoiets bijvoorbeeld :)

• Peetman
  • Laatst online: 08:51

Peetman

Tjah....

Je kan natuurlijk ook een aansluiting maken voordat het geluid in je tv versterkt wordt, hoewel dat misschien vrij ingewikkeld kan zijn. Ik zelf had een tv waar vrij duidelijk was waar de versterker van de audio was. (Hele oude tv, dus geen scart)

Daarna heb ik de scartkabel die toch van mijn video liep gemod. En nu heb ik een video met audio uit. Zappen met de video en klaar is peetman.

• dreamscape
  • Laatst online: 08:41
Ik neem aan dat de tv waar we het hier over hebben geen scart heeft. Als er al geen audio of koptelefoon uitgang op zit, dan vast ook geen scart.

De bekabeling van je TV speaker kun je maar beter niet doorlussen naar je versterker, omdat een versterkersignaal en een lijnsignaal erg veel verschillen. Dat zeiden de anderen ook al.

Wat ik zou doen is een oude HiFi luidspreker zoeken en die aansluiten op de kabeltjes van je TV-speaker. Dat is een kleine moeite en resulteert waarschijnlijk al in een beter geluid.

Punctuality is the politeness of kings

• koentjuh
De optie scart valt ook af, helaas anders had ik die al lang gebruikt, beeste is nu zon tien jaar oud en het zat er toen dus niet op. Is ook simpel klein tveetje die ik toen als 8 jarig kind heb gekocht. Scart enzo had ik toen nie echt nodig. Maargoed. Het kan dus wel zeggen jullie, alleen niet op de simpele manier.. Moet ff gaan zoeken dus naar de juiste info en dan met een scheidingstransformator ertussen moet het lukke...ik ga ut morgen meteen uitzoeken, en vanaaf op inet

Tis ook niet dat geluid bij programma;s beroerd is, maar wanneer ik films kijk, of er ff muziekzender op heb, vind ik het geluid wat eruit komt nie lekker. Vooral films, dat is wanneer het beetje hard staat veel mooier.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

XtremeNova schreef op 30 oktober 2002 @ 16:17:
NIET DOEN!!!!!
Heb ik ooit eens een keer een versterker en een TV (toevallig ook een oud philips beestje) mee opgeblazen (letterlijk). De spanning die op de luidspreker staat helpt:
1: je audio versterker in je TV + voeding
2: je versterker in je radio
naar de haaien.

Mocht je het toch willen moet je op een of andere manier een elektrische scheiding zien te maken tussen je radio en TV met iets van een trafo of zo.

Ik heb het toen wel uitgezocht waarom het allemaal in rook op ging, maar dat kan ik me zo niet herinneren. Meet eerst alles goed na voordat je het echt aan elkaar knoopt, zou zonde zijn van je TV en je radio.
dan ben je stom bezig >:)

wat de topic starter wil kan makkelijk, het is mij ook gelukt. je moet het speaker signaal aftappen en omzetten naar line niveua dat doe je heel simpel met een weerstand netwerkje, dan gaat alles prima, je moet er wel voor zorgen dat je de aarding goed doet, dat heeft meneer hier boven waarschijnlijk verkeerd gedaan.
helaas heb ik op mn studenten-kamertje niet het het schema waar ik die deelschakeling uit gehaald had maar het kan met 4 weerstanden :) ik kan het wel voor je opzoeken, maar dat is pas over twee weken :(
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 16:25:
[...]

Het kan op zich probleemloos maar zet er dan wel een scheidingstransformator tussen (elke electronica hobbyzaak kan die wel leveren). Dan zijn die 2 galvanisch gescheiden en loop je niet het risico je versterker of tv op te blazen

http://www.amplimo.nl/en-us/dept_27.html
Zoiets bijvoorbeeld :)
dat heb je helemaal niet nodig, en het klinkt ook nog es klote, omdat je enkeld maar fase verschuivingen in je frequentie band introduceert, je kan beter wat weerstanden pakken en voor een goede aarding zorgen :)
peetman schreef op 30 oktober 2002 @ 16:29:
Je kan natuurlijk ook een aansluiting maken voordat het geluid in je tv versterkt wordt, hoewel dat misschien vrij ingewikkeld kan zijn. Ik zelf had een tv waar vrij duidelijk was waar de versterker van de audio was. (Hele oude tv, dus geen scart)

Daarna heb ik de scartkabel die toch van mijn video liep gemod. En nu heb ik een video met audio uit. Zappen met de video en klaar is peetman.
dat kan inderdaad ook, maar dan heb je een hoop storing op de versterker van je tv omdat je daarvoor gaat zitten rommelen dus alles wat daar aan storing binnen komt wordt maximaal door je tv versterker door je tv speakers je kamer in geblazen... ;)

zappen op je video, kan ook maar is onhandig, ik neem aan dat de topic starter daar niet op zit te wachten

blabla

• MidiMaze

MidiMaze

dreamscape schreef op 30 oktober 2002 @ 16:46:
Ik neem aan dat de tv waar we het hier over hebben geen scart heeft. Als er al geen audio of koptelefoon uitgang op zit, dan vast ook geen scart.

De bekabeling van je TV speaker kun je maar beter niet doorlussen naar je versterker, omdat een versterkersignaal en een lijnsignaal erg veel verschillen. Dat zeiden de anderen ook al.

Wat ik zou doen is een oude HiFi luidspreker zoeken en die aansluiten op de kabeltjes van je TV-speaker. Dat is een kleine moeite en resulteert waarschijnlijk al in een beter geluid.
nee nee nee nee, een andere speaker heeft geen zin, die versterkertjes worden dermate onder gedimensioneert dat je die rete snel opblaast :(

blabla

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik weet het niet hoor maar in die TV zit toch ook een versterkertje ? Als je nu het signaal wat daar IN gaat naar je versterker stuurt, is het probleem dan niet opgelost ?

Mother, will they like this song?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kunt het beste het signaal aftappen van de volumepotmeter. Daar is het nog onversterkt en heeft meestal wel het juiste niveau voor de line-in. Let er wel op dat je TV een nettransformator heeft, anders staat de netspanning op het chassis en is deze methode heel gevaarlijk.

• MidiMaze

MidiMaze

TheLunatic schreef op 30 oktober 2002 @ 17:07:
Ik weet het niet hoor maar in die TV zit toch ook een versterkertje ? Als je nu het signaal wat daar IN gaat naar je versterker stuurt, is het probleem dan niet opgelost ?
polaris schreef op 30 oktober 2002 @ 17:14:
Je kunt het beste het signaal aftappen van de volumepotmeter. Daar is het nog onversterkt en heeft meestal wel het juiste niveau voor de line-in. Let er wel op dat je TV een nettransformator heeft, anders staat de netspanning op het chassis en is deze methode heel gevaarlijk.
jullie hebben mijn post hier boven dus niet gelezen :)

blabla

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

edit:

overbodig geworden :) zie hierboven

#StopBurningStuff

Verwijderd

wat d8 je van een gewoon simple stekkertje in je koptelefoon-uit? die zijn een paar euro.. aan de ene kant kunnen ze in tv (of discman, heb ik) en de andere kant in de stereo, met 2 van die tulupjes (ken al die namen niet). Ik heb zo van mijn discman ook een gewone cd-speler gemaakt, moet ook met tv lukken lijkt me :o

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 17:36:
wat d8 je van een gewoon simple stekkertje in je koptelefoon-uit? die zijn een paar euro.. aan de ene kant kunnen ze in tv (of discman, heb ik) en de andere kant in de stereo, met 2 van die tulupjes (ken al die namen niet). Ik heb zo van mijn discman ook een gewone cd-speler gemaakt, moet ook met tv lukken lijkt me :o
ja dat zei ik ook al.. maar toen las ik wat beter en kwam ik erachter dat ie geen koptelefoon aansluiting heeft

• arjandijk162
  • Laatst online: 12-08 00:19
ik heb een hele tijd een extra versterker op de surround aansluiting van mn miniset aangesloten gehad, ging op zich best goed, maar toen ik die oude versterker verving voor een nieuwe Yamaha dolby digital versterker en die versterker de hele tijd uitschakelde door de elektronische beveiliging begreep ik dat dat niet heel goed was voor het ding. Ik denk dat je het gewoon kan aansluiten, je moet alleen even zorgen dat je het uitgangsvolume laag houdt en het volume regelt met je versterker. Je kunt er ook een zekering tussen hangen, als weet ik niet of dat echt goed is voor de weerstand, maar als je het geluidsvolume laag houdt kan het weinig kwaad
Pagina: 1