[LINUX] Softrouting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-09 16:19
Misschien is dit niet de juiste plek, maar ik probeer het toch maar eerst hier. Als eht neit goed is kan een modje hem dan verplaatsen?

Met welk(e) programma('s) kan je een Linux bak opbouwen die fungeert als bv een Cisco router? Het gaat in dit geval om een analoge router, maar het had net zo goed een ISDN ding kunnen zijn.

Ik heb ervaring met Cisco routers, en ook met Linux routers. Alleen gaat het bij die Linux bakken steeds om ethernet routers, of iNet only routers. Niet specifieke subnet/host routers.

Waarmee zorg ik ervoor dat automagisch gebeurt, en dus bv een Cisco emuleer?

The box said 'requires Windows 95 or better', so I installed Linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waar denk je dat de letters SCO voor staan in FreeSCO ? ;)
FREESCO (stands for FREE ciSCO) is a free replacement for commercial routers supporting up to 3 ethernet/arcnet/token_ring/arlan network cards and up to 2 modems.
Why should you use Freesco?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

open@request ;)

TheMrH, gelieve nog even je post wat te verduidelijken zoals je in je email deed, maakt het wat makkelijker voor de anderen en scheelt je anwtwoorden als die van mij :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrH
Ik ben bekend met FreeSCO, heb het zelf ook draaien. Alleen is dit niet hetgene wat ik zoek. Deze kan niet meerdere IP adressen addresseren, en meerdere modems aan. Dit is een typisch alles-naar-een routertje, een iNet routertje as u will.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-10 16:01
Een standaard linuxdistributie heeft de meeste onderdelen om een cisco router na te bootsen qua functionaliteit al in zich, de rest is te downloaden.
Het verschil is dat je bij een Cisco alle commandos dezelfde syntax hebben en alles consistent werkt. Dat is bij linux niet.
Je zal dus onderdeel-na-onderdeel zelf uit moeten pluizen hoe ze werken in linux (ppp, iptables, route, ipsec, iproute....)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrH
Je sais monsieur. Ik heb ook behoorlijk wat ervaring met Linux, maar kan het ene programmaatje niet vinden. Een mogelijke oplossing is voor iedere ip verbindin (subnet/host) een pppd draaien. Lijkt me niet de ideale oplossing, en behoorlijk veel overhead.

Simpel uitbellen aan de hand van een opgevraagd IP moet toch gewoon mogelijk zijn met standaard Linux software? Waarom is het dan zo moeilijk om te vinden, of zoek ik niet goed? Alles wat je vind gaat uit van het iNet routertje, dus geen specifieke ip's/subnetten.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrH
Niemand dus? Misschien het verkeerd 4um?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
TheMrH schreef op 01 november 2002 @ 09:11:
Niemand dus? Misschien het verkeerd 4um?
Ik snap niet wat je wilt, dus misschien dat je eerst eens uit kan leggen wat nou eigelijk de bedoeling is.

Voor het routeren van vekeer over ethernet / ppp interfaces heb je namelijk helemaal geen extra software nodig. En al helemaal geen pppd per host.

(pppd gebruik je voor inbel verbindingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 20:39

Hagar

Diabootic

TheMrH schreef op 30 oktober 2002 @ 15:14:
* knip
Waarmee zorg ik ervoor dat automagisch gebeurt, en dus bv een Cisco emuleer?
Automatisch :(

Nu ook zonder stropdas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hagar: muggeziften kan je beter ergens anders doen als je verder niks post.

Eerlijk gezegd zie ik zo 1,2,3 het probleem niet, wellicht een klein voorbeeld wat je precies wilt bereiken?

4 of 8 ips doorrouteren? 1? RAS functionaliteit?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheMrH schreef op 30 oktober 2002 @ 20:34:
Deze kan niet meerdere IP adressen addresseren, en meerdere modems aan. Dit is een typisch alles-naar-een routertje, een iNet routertje as u will.
heb je dan al geprobeerd om meerdere modems te installeren en daar IP-adressen aan te hangen. Ik lees niet zo snel wat je al gedaan hebt hiervoor......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMrH
Zow... we zijn nu een tijdje verder. Wat onderzoekjes gedaan enzow. Diald is the magic word here! Nu heb ik het eea geprobeerd op een Slackware 8.0 bak, maar dat hoeft helemaal nie. Op die FreeSCO staat ook diald op.

Het enige 'probleem' is nu alles automagisch laten lopen bij opstarten. Ik ga een package maken voor FreeSCO waarin dit allemaal automagisch gebeurt. I'll post it when there is some interest....

Technisch gezien hang je dus aan een IP/subnet een diald process met z'n eigen config. Je gaat pingen naar dat ip, et voila hij belt uit. In het begin nog troubles met de vuurmuur, maar die heb ik gewoon botweg uitgezet. Komt allemaal voor de bakker!

Spanx anywayz voor alle input....

Pagina: 1