heb een probleem met optellen van getallen en kom er maar niet uit 
ik heb een tabel Meuk met daarin de kolommen Id, Aantal, Rubriek, Omschr.
dmv van een dropdown menu kan ik alleen maar 1 rubriek laten zien, ipv alle rubrieken. Dat lukt prima.
Onder een aparte rubriek wil ik het volgende:
aantal omschrijvingen (aantal rijen dus) laten zien
subaantal (alle getallen uit de kolom Aantal opgeteld) laten zien.
aantal omschrijvingen lukt prima met num_rows, en subaantal moet ik dus met sum() voor elkaar zien te krijgen.
maar dat lukt niet. huidige code is zo, maar ik heb ook veel andere dingen met Sum geprobeerd:
subtotaal laat 'ie prima zien, subaantal niet.
Ik heb echt goed gezocht hier in GoT en op andere pagina's maar kan het niet vinden.
edit: typo
ik heb een tabel Meuk met daarin de kolommen Id, Aantal, Rubriek, Omschr.
dmv van een dropdown menu kan ik alleen maar 1 rubriek laten zien, ipv alle rubrieken. Dat lukt prima.
Onder een aparte rubriek wil ik het volgende:
aantal omschrijvingen (aantal rijen dus) laten zien
subaantal (alle getallen uit de kolom Aantal opgeteld) laten zien.
aantal omschrijvingen lukt prima met num_rows, en subaantal moet ik dus met sum() voor elkaar zien te krijgen.
maar dat lukt niet. huidige code is zo, maar ik heb ook veel andere dingen met Sum geprobeerd:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| echo "<table>"; $mysql2 = mysql_query("SELECT SUM(aantal) as subaantal FROM Meuk"); $mysql = mysql_query("SELECT * FROM Meuk WHERE rubriek = '$selectie' ORDER BY omschr"); $subtotaal = mysql_num_rows($mysql); while ($regeltwee = mysql_fetch_array($mysql)) { $id = $regeltwee["id"]; $aantal = $regeltwee["aantal"]; $rubriek = $regeltwee["rubriek"]; $omschr = $regeltwee["omschr"]; PRINT" <tr> <td>$id </td> <td>$aantal</a> </td> <td>$rubriek </td> <td><a href='http://www.boogaard.host.sk/view.php?id=$id'>$omschr </td> <td>$wanneer </td> <td>$vanwie </td></tr> "; } echo "</table>"; echo "<br><p align=\"right\">$subtotaal artikelen in rubriek <i>$selectie</i><br>"; echo "$subaantal is het subaantal</i>"; |
subtotaal laat 'ie prima zien, subaantal niet.
Ik heb echt goed gezocht hier in GoT en op andere pagina's maar kan het niet vinden.
edit: typo